کد خبر 831529
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴
ایران و هند

هندی ها سال هاست که به دنبال نقش بیشتر درشورای امنیت وبه دست آوردن کرسی دایم در این شورا هستند بنابراین به دنبال جلب حمایت ایران به عنوان کشوری با نفوذ در منطقه اند.

به گزارش مشرق، محسن روحی صفت در یادداشت روزنامه خراسان نوشت:

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیرو دعوت یک سال گذشته نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز عازم این کشور خواهد شد. این سفر از این نظر حائز اهمیت است که روابط دو کشور  پس از اختلافات و مناقشات سال های اخیر درباره قراردادهای تجاری- اقتصادی حل شده و پیشرفت هایی نیز صورت گرفته است.

در آخرین سفر آقای مودی به تهران پیمان سه‌ جانبه ساخت بندر بین‌ المللی و کریدور ترانزیتی چابهار به امضا رسید وسفر آقای  روحانی برای گفت وگوهای دو جانبه درباره این پیمان انجام می گیرد. از طرف دیگر دادوستدهای تجاری که به بهبود روابط سیاسی میان هند و ایران و گسترش روابط تجاری فی مابین می انجامید در آینده نیز می تواند در مناسبات و محاسبات سیاسی منطقه و فرامنطقه ای تأثیرگذار باشد.

البته اولویت اصلی مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این سفر فارغ از ابعاد سیاسی آن مسائل اقتصادی است. به نظر می رسد در این سفر موضوعاتی چون انرژی، فناوری اطلاعات، انتقال فناوری، حمل و نقل و همچنین  بخش های مختلف کشاورزی، مقابله با تروریسم و افراطی گری وموضوعات فرهنگی با توجه به اشتراک فرهنگی دو کشور مورد توجه دو طرف قرار خواهد گرفت. علاوه بر این ها در بخش سیاسی نیز مشورت ها وگفت وگوهای سیاسی درباره نظم منطقه ای و نقش کشورهای فرامنطقه ای به طور قطع در دستور کار مقامات دو کشور قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

تشریح جزئیات سفر رئیس‌جمهور به هند

هندی ها سال هاست که به دنبال نقش بیشتر درشورای امنیت وبه دست آوردن کرسی دایم در این شورا هستند بنابراین  به دنبال جلب حمایت ایران به عنوان کشوری با نفوذ در منطقه اند. نخست وزیر هند از روز به قدرت رسیدن تاکنون، همواره در مسیر حفظ و گسترش روابط خود با ایالات متحده آمریکا در رقابت با چین و همچنین حفظ تعادل برای ایجاد تعاملی سازنده با این همسایه قدرتمند شمالی خود حرکت و احتیاط را در روابط با ایران با توجه به حساسیت آمریکا حفظ کرده است. ایران هم به عنوان یک کشور مهم از توسعه منطقه استقبال می کند  چرا که توسعه، امنیت  و فقر، ناامنی به دنبال خواهد داشت.

نکته مهم این است که از مدت ها قبل طرف هندی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران برنامه داشته است اما تحت فشار برخی کشورهای غربی به خصوص آمریکا این امکان را نداشتند اما این سفرمی تواند بسترهای مناسبی برای پیگیری این سرمایه گذاری ها فراهم کند. قدمت همکاری ایران وهند به  دوهزار سال قبل می رسد. هم اکنون نیزبه طور طبیعی دو کشور خواهان افزایش و ارتقای تعامل هستند.

البته باید توجه کرد که تا قبل از برجام و تحت تاثیر خط مشی های آمریکا  همواره شاهد خلف وعده های طرف هندی در قبال  ایران بوده ایم  اما بعد از برجام هندی ها در رفتار خود تجدیدنظر کردند و در تلاش هستند که موانع را در راه توسعه روابط با جمهوری اسلامی  برطرف کنند. با این وجود برخی ازشرکت های هندی که منافع بیشتری  در آمریکا دارند تحت تاثیر فشار آمریکا در روابط و تعامل شان با ایران رفتار 

می کنند . طبیعتا جهان و سیاست هایش در خلأ شکل نمی گیرد بلکه در تعاملات دوجانبه یا چند جانبه است که روابط جهانی شکل می گیرد در این زمینه هرچه ارتباط ما با کشورها بیشتر باشد درک ما ازموضوعات مشترک بیشتر و بهترخواهد بود و قطعا این موضوع می تواند روی جهت گیری های منطقه ای و جهانی  ما تاثیر به سزایی داشته باشد.

درباره نگرانی هایی نیز که راجع به روابط توسعه یافته هند و رژیم صهیونیستی مطرح می شود  باید گفت، هندی ها همیشه اعلام کرده اند که روابط شان با کشورهای دیگرهیچ گاه تاثیر منفی بر ارتباط شان با ایران نداشته است؛ به عنوان نمونه هند  به طور سنتی روابط بسیار خوبی با فلسطین داشته است و اولین کشوری بود که نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین را به عنوان سفیر درکشورش شناسایی کرد  و حزب کنگره در زمان حکومت برهند همیشه نسبت به حمایت از فلسطین اهتمام  داشت. از سوی دیگر در رای گیری که به تازگی در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با پیشنهاد رئیس جهمور آمریکا برگزار شد، هند رای مخالف داد.هندی ها همیشه ادعاها مبنی بر این که مقامات رژیم صهیونیستی ازاین کشور خواسته اند تا  در ارتباط شان با جمهوری اسلامی ایران  تجدید نظر کنند، رد  و اعلام کرده اند که  هیچ شرط و شروطی را در این باره نمی پذیرند.

همچنین توجه کنیم که جمهوری اسلامی ایران با همکاری و تعامل با هند و دیگر کشور ها  به عنوان کشوری قدرتمند می تواند ضمن کاهش تنش و درگیری به مدیریت آن ها بپردازد، به خصوص درمناقشه هند وپاکستان می تواند طرف مشورت وگفت وگو قرار بگیرد وبستر رشد وتوسعه و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را  فراهم کند. همچنین افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران موجب افزایش و ارتقای جایگاه هند در دنیا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس