کد خبر 82999
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳

فرودگاه هایی در جهان وجود دارند که برخلاف طبیعت ایمن و بی خطری که باید برای بنای یک فرودگاه و باندهای پروازش وجود داشته باشد، در خطرناکترین و بلند ترین نقاط جهان بنا شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، فرودگاه در ذهن همه مکانی را مجسم می کند که از امنیت، استحکام و همواری بالایی برخوردار است که شرایط جوی کمترین تاثیر را بر روی تاسیسات داخلی آن دارد.

کشورهای مختلفی در جهان وجود دارند که به دلیل شرایط ویژه اقلیمی و نیاز اضطراری به حمل و نقل هوایی در عجیب ترین و دورافتاده ترین مناطق ممکن فرودگاه ها و باندهای فرودی را بنا کرده اند. در ادامه به تعدادی از این باندهای دورافتاده که در عجیب ترین نقاط جهان بنا شده اند، اشاره می شود:

فرودگاه یخی، آنتراکتیکا

فرودگاهی که بر روی یخهای آنتراکتیکا در قطب جنوب بنا شده است حتی در بهترین شرایط آب و هوایی نیز یکی از هفت فرودگاه دورافتاده ای است که می تواند فرود هر نوع هواپیما را واسطه لیز بودنش آسان سازد.

منطقه مک موردو دچار کمبودهای زیادی است و همین می تواند دلیل بلند شدن و فرود آمدن هواپیماهای باری را بر روی یخهای دریا توضیح دهد. به ویژه اینکه در ماه دسامبر یخهای دریا آغاز به سست شدن می کنند و آن زمان است که فرودگاه برای یک سال از هم تجزیه خواهد شد و هواپیماها برای فرود از باند یخی دیگری استفاده می کنند.

فرودگاه "صبا"، آنتیل هلند

این فرودگاه کوچک حاشیه دریا در جزیره صبا، یکی از جزایر کوچک کارائیبی، بسیار آماده به نظر می آید اما به عنوان یک فرودگاه وضعیت غیر عادی دارد. باند فرود در این فرودگاه بسیار کوتاه است و از این رو یک هواپیمای 737 نمی تواند از روی آن پرواز کند.

بیشتر هواپیماهایی که از روی این باند به هوا بلند می شوند هواپیماهای کوچک و توربو هستند. به دلیل کوتاه بودن باند و صخره هایی که در پایان فرودگاه به درون آب غلطیده اند، هیچ جای خطایی برای خلبان وجود ندارد.

فرودگاه پارو، بوتان

ارتفاعات هیمالیا دسترسی به باند فرود پارو در بوتان را به اندازه ای نفس گیر می کند که هر خلبانی کفایت لازم برای فرود در این باند را به دست نمی آورد.

با این همه وجود فناوری های آموزشی و شبیه ساز سه بعدی که می توانند شرایط پرواز در چنین فرودگاه هایی را فضاسازی کنند، می توانند از بار فشار عصبی خلبانان بکاهند.

باند فرود ماتکان، لسوتو

یافتن زمینهای مسطح در لسوتو، این امپراتوری کوهستانی در آفریقای جنوبی بسیار دشوار است، از این رو باند فرودی در ارتفاع دو هزار و 286 متری در ماتکان از ارتفاع کاملا قابل تشخیص خواهد بود.

مسافرانی که تجربه پرواز از این باند را دارند، در واقع از صخره ای به ارتفاع 610 متر به میان هوا شیرجه می زنند. در واقع به دلیل کوتاه بودن طول این باند خلبانان باید تا بخشهای پایانی صخره هواپیما را رانده و سپس از انتهای آن پرواز را آغاز کنند.

فرودگاه والبارد، نروژ

این فرودگاه در جزیره والبارد شمالی ترین فرودگاه تجاری در جهان است که از دشواری های اقلیمی ویژه زندگی بر فراز مدار  قطبی برخوردار است.

این فرودگاه در میان نروژ و قطب شمال قرار دارد و اکثر بازدیدکنندگان در طول روز و از اسلو یا ترامس به این منطقه پرواز می کنند.

فرددگاه کورچول، فرانسه

این فرودگاه در ارتفاع دو هزار و 800 متری بالاتر از سطح دریا باندی کوهستانی است که در صحنه ای از یکی از فیلمهای مشهور "جیمز باند" مورد استفاده قرار گرفته است.

این باند بسیار کوتاه در میان کوهستان بنا شده است، و این به معنی وجود برف، باد و شرایط نامناسب هوایی است. خلبان بر روی این باند تنها یک فرصت برای پرواز خواهد داشت که در صورت از دست دادن، تمامی فرصتهای زندگیش را از دست می دهد.

فرودگاه بارا، اسکاتلند

در این فرودگاه علاوه بر کنترل شرایط آب و هوایی و گزارشهای استاندارد پرواز، باید پدیده ای دیگر نیز همواره تحت کنترل قرار داشته باشد: جزر و مد!

این فرودگاه شاید تنها نمونه ای در جهان باشد که در آن پروازهای تجاری در کنار ساحل انجام می گیرند. یکی از باندهای پرواز این فرودگاه در زمانی که مد آب در بالاترین حد خود قرار دارد کاملا در زیر آب فرو رفته و غیر قابل استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس