کد خبر 829334
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۸
تخم مرغ

ی دو سال اخیر با گسترش شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان در کشور بسیاری از مرغداری‌ها مجبور شدند تا مرغ‌های خود را معدوم کنند.

به گزارش مشرق، به‌رغم کاهش تعرفه و افزایش واردات تخم‌مرغ در یک‌ماه اخیر، پس از آرامش چند هفته‌ای در بازار، قیمت تخم‌مرغ بار دیگر به شانه‌ای ۱۸هزار تومان (دانه‌ای ۶۰۰ تومان) افزایش یافت. به گفته مرغداران، جمعیت مرغ‌های معدومی در یک هفته اخیر افزایش یافته و خبرهای رسیده از بازار نیز حاکی از آنست که بخشی از تخم‌مرغ‌های وارداتی فاسد شده‌اند و نبود مدیریت در میزان واردات و عرضه موجب شد بار دیگر بازار دچار نابسامانی شود. 

طی دو سال اخیر با گسترش شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان در کشور بسیاری از مرغداری‌ها مجبور شدند تا مرغ‌های خود را معدوم کنند. براساس آمار در سال 95 و حتی امسال 30درصد از مرغ‌های مادر در مرغداری‌ها که به طور عمده مرغ تخم‌گذار بودند، معدوم شدند و همین مسئله سبب شد که بازار تخم‌مرغ به‌هم بریزد. 

نکته جالب اینکه ایران تا پیش از این اتفاق تلاش می‌کرد تا تخم‌مرغ تولیدی خود را در رقابت با ترکیه روانه بازار کشورهای اطراف از جمله بازار عراق کند، اما کار به‌ جایی رسید که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ به دلیل کمبود عرضه مجوز واردات تخم‌مرغ را صادر کرد و با کاهش ۵درصدی تعرفه، این‌بار تخم‌مرغ‌های ترک روانه بازار ایران شدند. 

با آغاز واردات تخم‌مرغ از ترکیه قیمت‌ها کاهش یافت و بار دیگر به قیمت سابق شانه‌ای ۱۲هزار تومان رسید، اما رفتار برخی از واردکنندگان به بازار این کالا لطمه زد. موضوع از این قرار بود که همزمان با واردات از سوی دولت، بخش‌خصوصی نیز تخم‌مرغ وارد کرد و در مدت‌کوتاهی بازار از این کالا اشباع شده تولیدات مرغداران روی دستشان ماند. به گفته یک منبع آگاه، با بروز این اتفاق، دولت مجبور شد تخم‌مرغ‌های داخلی را در چند نوبت از تولیدکنندگان خریداری کند و بخشی از تخم‌مرغ‌های وارداتی نیز فاسد شدند. 

بیشتر بخوانید:

تخم مرغ دوباره گران شد

اکنون پس از گذشت چند هفته قیمت تخم‌مرغ در بازار مجدداً روند افزایشی پیدا کرده، ‌به‌طوری‌که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مراکز خرده‌فروشی به حدود ۱۶هزار و ۵۰۰ تا ۱۸هزار تومان رسیده است. این در حالی است که چندی قبل کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفته بود قیمت ابلاغ شده برای هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است و اگر نرخ محصول گران‌تر از این میزان باشد، گرانفروشی محسوب می‌شود و ما از تعزیرات می‌خواهیم که با آن برخورد کند. با این حال مسئولان معتقدند در پی شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور و معدوم شدن ۲۴میلیون مرغ تخم‌گذار، دولت نمی‌تواند با اعمال فشار بر تولیدکنندگان قیمت تخم‌مرغ را پایین نگه دارد و به‌رغم فراوانی عرضه قیمت‌ها روبه افزایش است. 

با دلار ۵ هزار تومانی واردات نمی‌صرفد

در این خصوص ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: متأسفانه دولت فکر می‌کند همه چیز را می‌تواند به زور حل کند؛ زمانی که عرضه کم است و حدود ٢٢ تا ٢٣ میلیون قطعه مرغ معدوم شده، مرغدار نمی‌تواند تخم‌مرغ تولیدی خود را کیلویی 5 هزار و 300 تومان بفروشد، چون تولیدکنندگان نمی‌دانند واحدهای آنان تا چه زمانی پابرجاست؟

وی می‌افزاید: به‌عنوان مثال واحدی در تهران بوده که یک روز به خاطر اینکه تخم‌مرغ را گران‌تر از 5 هزار و 300 تومان فروخته جریمه شده و فردای همان روز به دلیل گسترش شیوع بیماری مجبور به معدوم‌سازی مرغ‌های خود شده است. مسئولان باید مردم را توجیه کنند و صادقانه به آنان بگویند که دلیل گرانی تخم‌مرغ چیست، نه اینکه بیشتر باعث تحریک مردم شوند. 

وی با اشاره به اینکه واردات با دلار حدود 5هزارتومان به صرفه نیست، می‌افزاید: بخشی از تخم‌مرغ‌های وارداتی به کشور نیز تا وارد و توزیع شوند، تاریخشان گذشته بود. بنابراین واردات توجیهی ندارد و تولیدکنندگان نیز به هر طریقی دلشان می‌خواهد تولید خود را ادامه دهند. 

براساس این گزارش، جمعیت مرغ‌های معدومی نیز طی روزهای اخیر افزایش یافته و به ۲۴ میلیون رسیده، این خبر را روز گذشته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در گیلان اعلام کرده است. 

همچنین پیگیری خبرنگار ما برای تماس با مسئولان اتحادیه مرکزی مرغداران میهن که مسئولیت تنظیم بازار تخم‌مرغ را برعهده دارند، برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت و کنترل شرایط بازار بی‌نتیجه ماند. 

با شرایط ایجاد شده، باید منتظر ماند و دید اقدام مسئولان برای تنظیم بازار تخم‌مرغ چه خواهد بود و آنان چه راهکاری را برای خروج از این بحران ارائه می‌کنند، آیا این‌بار به موقع وارد عمل خواهند شد یا مانند دفعات گذشته زمانی به میدان خواهند آمد که قیمت سربه فلک گذاشته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    0 0
    این آنفلونزاها به نظر خیلی غیرعادی میاد.!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس