رهنورد

ما اگر به پوشش اسلامی و با همان محتوای مکتبی برگردیم در حقیقت یک پایگاه ضدامپریالیستی بدست آورده‌ایم و زن می‌تواند خودش را تبدیل کند به یک پایگاهی و پوشش برایش بشود یک وسیله مبارزه با غرب استعمارگر.

سرویس تاریخ مشرق- قصه حجاب و اختیاری و اجباری بودن آن سال‌هاست که به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. دو سال پیش از انقلاب، زهرا رهنورد کتابی کم‌حجمی به نام «پیامِ حجابِ زنِ مسلمان» در آمریکا منتشر شد. این کتاب که در یکی دوسال بعد منتهی به پیروزی انقلاب در ایران هم منتشر شده بیش از آنکه محتوای استدلالی و چارچوب‌فکری داشته باشد، اعلامیه‌ای شعاری و برداشتی شخصی از اسلام و حجاب است.

فارغ از نگاه التقاطی رهنورد نسبت به حجاب و اسلام که در جای دیگری قابل بحث است، او در این کتاب حجابی را حجاب کامل میداند که نه فقط ناشی از نگاههای دینی؛ بلکه ناشی از ایدئولوژی اسلامِ سیاسی و مبارز باشد.

پیام حجاب زهرا رهنورد در کتاب پیام حجاب زن مسلمان

از نظر او زن مسلمان با حجاب خود در حال نفی ارزشهای غلطِ تحمیل‌شده بر خود و جامعه و مبارزه با آنها است. به تعبیر او حجابِ برخاسته از ایدئولوژی است که «پایگاه انقلابی بر ضد ستم و ستمگر ونظامها و ارزشهای منحط» و «پیامی رهایی‌آور و نویدبخش برای مردم سرزمینت» خواهد بود. او می‌نویسد: «حجاب من که اینک خود یک اسلامِ مجسم است شما را می‌کوبد و می‌گوید که دشمن قسم‌خورده‌ی شما قدرتهای حاکم است. شما سیاستمداران فاسد، شما برگزیدگان قدرتمند، شما فرعونها، قارونها، امپریالیستها و دست‌نشاندگان.»

در جای دیگری از این کتاب رهنورد می‌نویسد «آری هموطن! خواهرم! برادرم! ای همه مستضعفین سرزمینم! حجاب مرا ببین و در کنارش عصیان بر ضدنطامهای باطل، بر ضد تمام ارزشهای کثیف قدرت، ثروت، زیبایی؛ بر ضد تلقیهای غیرانسانی و سودپرستانه و شیءوار از زن و از انسان؛ بر ضد ذلت، استثمار، قرض، تبلیغات منحط و خواب‌آور، عصیان بر ضد طبقات ستمگر، بر ضد قدرتهای حاکمه خونخوار، بر ضد فرعونها....»[۱]

کشف حجاب دسیسه استعمار بود

متن دیگری که از رهنورد در اسناد باقیمانده است مصاحبه وی با روزنامه انقلاب اسلامی بنی‌صدر است. این مصاحبه در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۹ و با تیتر حجاب، مکتب و روش منتشر شده است. در این مصاحبه، رهنورد در مجموع از حجاب اجباری دفاع می‌کند.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید**

در اولین سؤال مصاحبه درباره نقش زن در اجتماع، رهنورد می‌گوید: ما انقلابی کرده‌ایم و این انقلاب محتوای مکتبی داشته و حق اینه که ما بخواهیم که تمام آرمانهای مکتبی خودمان را در جامعه پیاده بکنیم. یعنی وقتی شهیدان ما در خون غلطیدند شک نیست که آرمانهای اسلامی داشتند. از طرف دیگر وقتی برمی‌گردیم به مسئله حجاب دقیقا چیزی را کشف می‌کنیم آن ریشه‌های استعماری کشف حجاب است؛ یعنی دسیسه استعمار بوده برای اینکه بتواند به کشور ما حمله بکند از طریق زور نتوانسته آمده از طریق خویشتن‌زدایی اینکار را بکند.

وی در ادامه اظهار می‌دارد: ما اگر بخواهیم به این استعمار پیروز بشویم باید برگردیم به همان خویشتن مکتبی خودمان. پس پوشش اسلامی باید دارای یک محتوای مکتبی باشد نه اینکه تنها ظاهری باشد یعنی چادری یا روسری باشد که در زیر آن همه‌جور فساد اخلاقی مرتکب شویم، حجاب به این‌صورت مطرح نیست. ما اگر به پوشش اسلامی و با همان محتوای مکتبی برگردیم در حقیقت یک پایگاه ضدامپریالیستی بدست آورده‌ایم. یعنی زن می‌تواند خودش را تبدیل کند به یک چنین پایگاهی و پوشش برایش بشود یک وسیله مبارزه با غرب استعمارگر.

روز خودآیی و شروع حجاب اجباری

پیشنهاد رهنورد در بخش بعدی صحبت‌هایش مطرح می‌شود که پیشنهادی فرهنگی برای اجبار حجاب به مرور زمان است. وی می‌گوید: در همین زمینه من یک طرح پیشنهاد کردم که در آن برنامه پاکسازی، سالم‌سازی هم مطرح شد که شما بیایید مسئله عفت عمومی را از مردم بخواهید؛ این حق طبیعی ماست یعنی هر کشوری که انقلاب می‌کند و انقلابش حق‌طلبانه آزادیبخش است دنبال مسئله عفت عمومی هست یعنی یک حدی را برای پوشش تعیین می‌کند. مثلا ما در الجزایر می‌بینیم با اینکه زیاد مبادی آداب نبودند به اصول مکتبی اسلامی بعد از انقلاب پوشش برایشان مطرح بود. در کوبا و ویتنام هم همین‌طور است. ما عفت عمومی را باید می‌خواستیم آنهم در سطح کشور نه در سطح ادارات بدین ترتیب که زنان پوشیده باشند. لباس بلند با آستین بلند بدون آرایش، ما این را می‌خواستیم و برای عدم رعایت آن مجازات قائل می‌شدیم نه مجازات شلاقی، بلکه مجازات تربیتی، اما از سویی انقلاب ما یک انقلاب مکتبی است و به همین علت حجاب برایمان یک اصل و یک هدف است و برای اینکار باید راهنمایی و ارشادی ترتیب می‌دادیم و بعد از اینکه ارشاد انجام گرفت یک روز را به‌نام روز خودآیی اعلام بکنند و در این روز زنان کاملا به پوشش اسلامی ملبس بشوند بعد بتدریج این روز را افزایش بدهند؛ یعنی زنان ما را آماده کنند، زن خودش را در این پوشش تجربه کند، چون زنان ما زنان شریفی هستند ولی نمی‌توانند این را قبول کنند چون اینجوری تربیت شده‌اند. ما که نمی‌توانیم مسئله تربیتی را دوروزه حل کنیم. بعد بتدریج می‌توانیم این روزهای خودآیی را افزایش بدیهم تا سراسر هفته بشود روزهای خودآیی.

البته در بخش دیگری از مصاحبه،‌ رهنورد از اجبار حجاب توسط مسئولین انتقاد کرده و می‌گوید: کاری که با اجبار انجام شود عمر زیادی نخواهد داشت و زور هیچ‌وقت پیروز نخواهد شد. به همین دلیل هم شاه پیروز نشد و زورگرایی هم پیروز نخواهد شد.

همسر میرحسین موسوی در بخش آخر مصاحبه‌اش با روزنامه انقلاب اسلامی می‌گوید: یک موضوعی مطرح می‌شود که خیلی‌ها می‌گویند ما حجاب را قبول داریم اما چرا مو معلوم نباشد، لباس گشاد باشد. در این رابطه اگر یک بینش واقع‌گراینه را از زیست‌شناسی و رواشناسی مدد گرفته بکار بندیم، اصولا ترشحات هورمونی نوع تفسیر زن از خودش و نوع ارائه خودش در جامعه با مرد کاملا متفاوت است. این ساختمان روانی و فرهنگی مربوط به زن و مرد مقداری هم به آن ترشحات هورمونی بستگی دارد، این است که اگر زن یک گرایشی داشته باشد برای یک نوع طرز ارائه از خودش تمام وجودش می‌تواند وسیله‌ای باشد برای ان حالت از مو، اندام و غیره می‌تواند در جنس مخالف کشش ایجاد کند. هرچند که اسلام هم برای زن و هم برای مرد پوشش گذاشته ولی با یکدیگر متفاوت است و این متکی به کشش‌ها و انگیزه‌هاست. همانطور که قرآن می‌گوید: زینت‌هایتان را بپوشانید مگر برای شوهرانتان و محارمتان. پس هر چیز که حالت زینت بخود بگیرد، باید آنرا پوشاند. در حقیقت که حجاب یک پوشش اجتماعی است یعنی برای تعادل و توازن در جامعه است. ما می‌خواهیم بهترین لباس را برای اینکه کمترین عارضه اجتماعی داشته باشد ارائه بدهیم یعنی هیچ نوع انگیزه جنسی در اجتماع ظاهر نشود.

 

[۱]-https://www.fardanews.com/fa/news/۷۷۹۳۷۴/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 75
  • US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    15 3
    مستضعفین...
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      17 9
      رهنوردی که رهش را گم کرد
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    46 17
    خب اجبارش کجا بود؟
    • ایرانی زرتشتی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      44 27
      مسئله دو رویی خانم رهنورد هست که یک روز گفته حجاب اجباری حالا میگه ازادی.
    • ایرانی زرتشتی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      27 20
      مسئله دورویی است
  • AE ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    54 14
    وا مگه ممنوع التصویر نبود!!!! جل الخالق
    • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      39 34
      شما سند ممنوع التصویریش رو بیار!
  • AE ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    41 7
    ممنوع التصویره!!!!!!!!!
  • AE ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    30 10
    لابد کم کم خاتمی هم میارین!!!!!!!
  • محمدرضا GB ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    79 60
    چه طور شد يادى اززهرا رهنوردكرديد شايد فكر كرديد اگر بگوييد نظر ايشان حجاب اجبارى درجامعه دينى است ريزش طرفدار پيدا كندولى كور خوانديد
    • افشین IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      11 17
      پشه چیه که کله پاچش چی باشه.طرفدار!!!!ریزش!!!!!خدا شفات بده.فتنه ای ۸۸
    • AE ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      9 12
      نه ما مطمئنیم احمقها همچنان طرفدارش هستند
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    30 9
    الان مشکلت چیه؟
  • ایرانی بدبخت وبی کس وکار IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    80 30
    این خانم که الان نزدیک به هشت سال حبس وزندان خانگی است.عجب روی دارید شما.قصه چند ده سال پیش مخالفتون رو هم به نفعتان شده حتی با چاپ تصویرش که الان ممنوع التصوير هست،بخاطر منفعت چاپ میکنید.
  • هاتف IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    27 58
    اکثر طرفداران فتنه بی حجابند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    31 1
    حالا یعنی این خوبه یا بده؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    خاک بر سر این دیدگاه که به خاطر اهداف شوم خود حد و مرزی را نمی شناسید آدم اینقدر پست که مقاله قبل از انقلاب یک انقلابی و آزادیخوا را که خودش زندان تحجر است پخش می کنید بعد ادعای اسلامیت می کنید
    • محمد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      19 51
      خاک بر سر کسانی که دنبال منافق صفتان میافتند.این مقاله میگه حرفهای دیروز و امروز اینها را ببینید.افتاد!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    63 23
    تفسیر به رای نکنید اینها را در تمام منبرها هزاران بار بلغور کرده اید چیز جدیدی بگویید
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    47 7
    مشرق خیلی داری تند نمیری؟ احساس تمیزی میکنی؟ آیا؟
  • یوسف IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    17 41
    دیگر کسی اینها را قبول ندارد جنبش سبز به زباله دان تاریخ پیوست رها کردن اینها درد مردم نیست گرانی بیکاری تبعیض و....درد است که هنوز بعضی ها را بیدار نکرده
  • جعفر IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    22 66
    مرگ بر فتنه گر. جانم فدای رهبر
  • محمد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    50 18
    واقعا آقای موسوی درست می گفت که شما در بایگانی ها دنبال مدرگ می گردین تا علیه من استفاده کنید
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    73 12
    جوری با افراد بدحجاب برخورد نکنید که اگر روزی ورق برگشت مجبور بشید از ایران برید
    • ممد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      9 16
      تو اگه دهنت رو ببندی هیچ اتفاق خاصی نمی فته.ایران برای ایرانی هست نه برای وطن فروش های خائنی که تو فتنه های مختلف مملکت رو به اشوب کشیدند و هر دفعه یک بهانه یی آوردند. کی باید بفهمیم که دوست کیه وشمن کجای ماجراست.
    • DK ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      4 8
      شما هر وقت به اندازه ای ما در انقلاب و بعد از انقلاب برای حفظ انقلاب خون دادیم خون دادید حق دارید ایران را تصاحب کنید. ما هم از ایران می رویم. فعلا شمایید که باید از ایران بروید.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    79 9
    یعنی تمام مشکلات ما الان شده حجاب !!!
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      52 26
      موصوع رو عوص میکنند تا اصل موصوع که همان فقر و فساد و بیماری ست رو به فراموشی بسپرند. این یکی از راه کارهایی است که اصلاح طلبان در دستور کار خودشان قرار داده اند
  • امام خمینی (ره) IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    12 25
    ملاک حال افراد است.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    12 36
    همون تبعید باشه بهتره
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    7 6
    شوخی نیست که در دعا داریم که : لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا یعنی خدایا حتی لحظه ای هم مرا به خودم واگذار .
  • wer@ddd.com IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    25 6
    مشرق حیا کن خخخخ
  • ترسو IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    6 31
    بچه ها این طرز تفکر گروهک مجاهدین خلق بود و نوع پوشش انجمن حجتیه من قدیمی ام و همه را دیده ام که می گویم !!!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    39 14
    مردم با حجاب اجباری مخالفند سلب آزادی هست. حتی عربستان هم برای خارجی ها آزاد هست. #کاسه داغتر از آش
    • افشین IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      4 14
      کدوم مردم؟؟؟چندتا بالا شهری مرفه بی تقوا شدن مردم.این اعتماد بنفسه یا بسقفه؟؟؟
  • eli IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    32 10
    به نظرم حجاب اجباری در آینده منجر به نارضایتی عمومی در کشور میشه.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    5 5
    نظر خوبیه
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    31 7
    همتون یه جنسید...
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    23 9
    هر آدمی اشتباهاتی در جوانیش می کنه؛اینم یکی از اشتباهات خانم رهنورد در جوانی؛زور و اجبار عاقبت از بین خواهد رفت.
  • روح الله IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    3 19
    احمق راست گفته دیگه
  • من IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    40 10
    مشرق جان زدی به کاهدان ها!!!! اینکه دقیقا میگه بجای روسری اجباری تربیت کنید که خودش روسری راانتخاب کنه وبجای حجاب اجباری که زیران فحشاغوغا میکنه به عفت عمومی جامعه بهابدید. حقا که اگر خودتو به نفهمی نزدی خیلی نفهمی!!!!
  • علوی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    7 18
    بنظرمیرسد منتشرکنندگان مطلب مذکور قصد ترویج وتعریف از رهنورد را داشته اند زیرا ان جه که نوشته اند ایرادی بر ان وارد نیست خوب است ایرادات وارده رابیان میکردند تا خواننده بداند که اشتباه خانم رهنورد درمورد حجاب جیست
  • زنده باد ایران IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    9 6
    عجب!!!
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    3 23
    منافق برانداز!
  • P IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    12 16
    متاسفم خیلی خیلی... یکی از فالورهام مسلمان خارجی هست !! امروز یک عکس به اشتراک گذاشت ... برام خیلی خیلی جالب بود !! مادرپیرش بین دوتا پسرش نشسته بود موهای این خانم پیررا تارکرده بود و پوشانده بود !!! ایرانی ها در همه چیز شورشو در میآرن !! حد اعتدال ندارن !
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    30 3
    اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
  • حسین PL ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    7 4
    منافق چه تعریفی داره؟ اون تعریف را مقایسه کنید با رفتار این طور افراد
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    37 12
    مملکت ومردم ایران نابودشدندهمه جا (نادانی،فساد،دلاای،تورم،عارت،بی لیاقتی وانواع مشکلات دنیا که درایران جمع شده،زوروتزویر،بی کیفینی،تورم،بیکاری،تصادف،بیماری....)درایران بیدادمیکنه وفقط یک شکل ظاهری درون تهی با میلیاردها دلارکه هرروز غارت مبشه برای سپاه وحوزه وخودیهای امتیازی
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    9 6
    خفه شو بابا
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    41 7
    اصلاح طلب و اصولگرا هر دوتاشون مثل همند. و به هم نون قرض می دن . از نظر من هیچ فرقی بین اینها نیست. و هدف نهاییشون شبیه همه . نابودی ایران و مردم ایران. و منقرض کردن همه ی ایرانیانی که مثل اونها فکر نمی کنند. فقط اصلاح طلبا با پنبه سر مبرند و اصولگراها با چاقو. نتیجه ی هردو تفکر شده وضعیت الان کشور. و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان رو به جایی رسوندند که که خیلی از جوانان و مردمش گورخوابب و سطل خواب و کوله برو و معتاد و .... شدند.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      6 12
      لعنت به اصلاح طلبان
    • افشین IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      3 10
      شما پس زمان شاه رو ندیدی,یه ادرس بده از کشوریکه اوضاعش بهتر هست.البته منصفانه.ایران اگه گور خواب داره امریکا فاضلاب خواب داره.حتما گذارشش رو دیدی.وقتی زمان انتخاب هست درست انتخاب کن تا الان مجبور نباشی سیاه نمایی کنی.
    • افشین IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      2 10
      شما پس زمان شاه رو ندیدی,یه ادرس بده از کشوریکه اوضاعش بهتر هست.البته منصفانه.ایران اگه گور خواب داره امریکا فاضلاب خواب داره.حتما گذارشش رو دیدی.وقتی زمان انتخاب هست درست انتخاب کن تا الان مجبور نباشی سیاه نمایی کنی.
  • Armin IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    7 29
    آخه پیرزن تو چیکاره هستی واسه این ملت شریف تعیین تکلیف کنی شما همتون دستتون رو شده
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      16 1
      خوب پیرمرد کم داریم... اونا تعیین تکلیف کنند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    10 21
    این چرا یک دفعه اسکول شد... داماد لرستان
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    31 7
    آمریکا به فرستادن موشک و ایجاد امکان حیات در مریخ فکر میکند و ما ته فکرمون اینجاست که کی اول گفت حجاب اجباری! #جهان_سوم #جاهلیت
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      7 12
      اصلاح طلبان با این کارها میخواهند حواس جامعه رو پرت کنند
  • ایرانی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    26 1
    زهرا رهنورد حرف های دیگری نداره اصلاً؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    9 21
    مرگ بر منافق فتنه.گر موسوی و رهنورد و همه ی مزدوران امپریالیسم
  • US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    40 8
    احسنت مشرق احساس می کنم خودت فهمیدی بخش قابل توجهی از جامعه با حجاب مخالفن از این حربه برای رسوا کردن زهرا رهنورد استفاده کردی آفرین آفرین
  • مهدی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    12 18
    حجاب واجبه
  • ایرانی زرتشت IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    27 9
    مسئله این هست که خانم رهنورد که یک روزی از ححاب دفاع میکرد، حالا طرفدار بی حجابی است.
  • مسعود IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    2 6
    دوران دانشجوئی این خانم با مینی ژوپ رفت و امد میگرد .میدونم زشته اگر نه عکسشو واستون میگذاشتم . به احترام مهندس مو سوی هست.
  • علی GB ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    1 6
    دوستان توجه داشته باشند که فارغ از اینکه سایت مشرق حامی کدام جناح و جریان سیاسی است انصافا بیشتر نظرات مخالف را در کامنت ها منتشر میکند و حتی کامنت های توهین آمیز... و وقتی برای مخاطب این امکان فراهم است بهتر این است که به جای توهین و ادبیات سخیف نقد ها و مخالفت ها را با استدلال روشن وبدون پرده دری و نا سزا منعکس کند.
  • محسن IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    1 0
    اصلا بحث امروز و دیروز نیست و واجبات و معروف های برزرگتری خدشه برپیکره نظام گداشته مثل تجمل گرایی ویا دروع سیاستمداران ویا اختلاس ها و یا رایا کاری و فریب کاریها ی نخبگان ویا دزدی و گرانی واعتیاد و فحشا و ظلم و تبعییض و یا ده ها بزه و معضلات اجتماعی دیگر ....
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    1 6
    چرت گفته ! شما چرا به مگس عرصه میدید؟
  • امیرحسین US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    1 1
    کجاش اجبار بود؟
  • رضا IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    وقتی به صراحت گفته در مسائل فرهنگی جبر و تندی بیهوده است شما ازکجا برداشت کردید که درمجموع طرفدار حجاب اجباری ست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس