کد خبر 828320
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
متکدیان

اصفهان همچون دیگر شهرهای کشور خالی از پدیده تکدی‌گری نبوده و این روزها نیز شیوع این پدیده در اصفهان بیش از سایر ماه‌های سال قابل‌مشاهده است.

به گزارش مشرق، شهر اصفهان همچون دیگر شهرهای کشور خالی از پدیده تکدی‌گری نبوده، اما این روزها شاهد تعداد بیشتری از متکدیانی هستیم که در ماه منتهی به سال فعال‌تر از قبل شده‌اند و البته بسیاری از آن‌ها نه‌تنها تابعیت ایرانی نداشته بلکه ازجمله اقشار محروم و نیازمند محترم نیز نیستند. اما در این بین نیز هستند افرادی که بنا به دلایلی برخاسته از آسیب‌های اجتماعی به این اقدام روی آورده‌اند.

شیوع پدیده تکدی‌گری در اصفهان سبب شده تا این بار برنامه دیگری در دستور کار قرار گیرد و آن الگوگیری از شهر بدون متکدی تبریز است. متولیان امر قصد الگوبرداری از تبریز شهر بدون تکدی را دارند تا نصف جهان چهره زیبای خود را از دست ندهد.

تلاش‌های زیادی در این راستا صورت گرفته و طرح‌های بسیاری در راستای طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان انجام‌شده اما تاکنون این طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به‌طور قطع نتیجه‌بخش نبوده است.

کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقدند که آسیب‌های اجتماعی و رشد آن‌ها از یک مدل خاص تبعیت نمی‌کند و در اصل نمی‌توان یک عامل را سبب به وجود آمدن یک آسیب اجتماعی دانست، معمولاً چندین عامل سبب به وجود آمدن چندین آسیب می‌شوند و از رابطه علت و معلول پیچیده‌ای تبعیت می‌کنند.

کارشناسان به‌صورت کلی عوامل رشد آسیب‌ها را به دو دسته اقتصادی و اجتماعی تقسیم می‌کنند چون این دو عامل مانند دو لبه قیچی هستند که گلوی افراد جامعه را از دو طرف فشار می‌دهند.

تکدی‌گری نیز به‌عنوان آسیبی اجتماعی تلقی می‌شود که این روزها شهرداری و شورای شهر و سایر دستگاه‌های متولی ازجمله بهزیستی اصفهان به فکر هستند تا در این زمینه اقدامی صورت دهند.

بیشتر بخوانید:

گدایان وارداتی در زیرپوست «شهر بدون‌ گدا»

نفوذ گداهای وارداتی در فصل پسته +عکس

رشد آسیب‌های اجتماعی در سطح استان اصفهان نگران کننده است

پیشتر نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اصفهان در جلسه علنی شورا از حضور یک تیم در شهر تبریز خبر داده بود و عنوان کرده بود این تیم مامور است تا از تجارب شهر تبریز در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند چراکه شهر تبریز خالی از هر متکدی است.

کوروش محمدی دراین‌باره اظهار داشت: شهرداری اصفهان مسئولیت انجام اقدامات لازم در زمینه ایجاد گرمخانه و مرکز آموزش توانمندی زنان و مردان آسیب‌دیده و معتاد را طی چهار ماه آینده پذیرفت که تحقق این امر جای خوشحالی فراوانی دارد.

وی گفت: آن چیزی که امروز در سطح جامعه شهری اصفهان و حتی سطح استان بسیار نگران‌کننده است رشد آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و تکدی‌گری است.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اصفهان افزود: علاوه بر حاشیه‌نشینی که یکی از معضلات جدی در اصفهان محسوب می‌شود، تکدی‌گری نیز یکی دیگر از معضلات کلان‌شهر اصفهان است.

وی بیان کرد: شهرداری 10 برابر دیگر سازمان‌های دولتی برای ارتقای سلامت شهر و شهروندان هزینه می‌کند و این نشان‌دهنده ظرفیت خوب این نهاد برای تأمین سلامت است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

کارشناسان حوزه مسائل آسیب‌های اجتماعی معتقدند باوجود تلاش سازمان‌های متولی پیشگیری اجتماعی، متأسفانه هنوز نتوانستیم تعریف دقیقی از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در کشور داشته باشیم.

برخی معتقدند به‌صورت کلی آسیب‌های اجتماعی که تکدی‌گری زیرمجموعه این آسیب‌ها بوده از چالش‌های مهم و تهدیدهای جدی است که کشور را از درون خالی می‌کند.

ازاین‌رو یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری مسئله آسیب‌های اجتماعی است و این مسئله در فرمایشات ایشان به‌شدت مورد تأکید قرار گرفته است که در این راستا ضرورت دارد تا تدبیر ویژه‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

مبارزه با تکدی‌گری ازجمله اولویت‌های بهزیستی اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین اولویت‌هایی که در مسند مدیرکلی بهزیستی به آن توجه می‌کنید، چیست؟ اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی درواقع خروج از هنجارهای جامعه است براساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد ممکن است تعاریف متفاوتی داشته باشیم ولی در حال حاضر آنچه براساس تقسیم‌کار ملی جزء اولویت‌های سازمانی شناخته شده 5 مورد است.

مرضیه فرشاد با اشاره به اولویت‌های سازمان بهزیستی در خصوص آسیب‌های اجتماعی افزود: اولویت‌ها نیز در دستور کار استان‌ها قرار گرفته است همچنین اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و نیز تکدی‌گری جزء اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی گفت: طبیعتاً با شیب آسیب‌ها نتوانستیم به سمت جلو حرکت کنیم به این دلیل که آسیب‌ها معمولاً نه‌تنها در ایران بلکه در همه دنیا حرکت سیل مانند را طی می‌کنند و این مشکل تنها مشکل کشور ما نیست بلکه همه دنیا را در برمی‌گیرد که باید راه‌های مقابله را به‌خوبی انجام داد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: شاید به‌قدری از کنترل آسیب‌های اجتماعی عقب‌افتاده باشیم اما این به این معنا نیست که نمی‌توانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم ولی نمی‌توانیم هم بگوییم که در جای خوبی قرار داریم.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه فقر مهم‌ترین عامل گرایش افراد به تکدی‌گری و نیز افزایش این معضل اجتماعی است، فرار از خانه، از کار افتادگی، تنبلی، مهاجرت برای یافتن شغل و بیکاری، طلاق، بی‌خانمانی، مشکلات جسمی و روحی و اعتیاد از دیگر دلایل گرایش متکدیان به این روش کسب درآمد است.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان تکدی‌گری ریشه در اقتصاد دارد، هرچند که فقر نیز تنها دلیل بروز و ظهور این پدیده شوم اجتماعی نیست، اما آنچه مسلم است، وظیفه مدیریت شهری در مبارزه با این رخداد اجتماعی و شهری است.

حضور متکدیان در خیابان‌های اصفهان زیبنده این شهر فرهنگی و تاریخی نیست و در آستانه نوروز و حضور گردشگران داخلی و خارجی چهره زیبای نصف جهان در گرو پاک‌سازی شهر از این مشکل اجتماعی است.

 همان‌گونه که مدیرکل بهزیستی استان می‌گوید کنترل آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و در این راستا سهم و نقش هر دستگاه تعیین‌کننده است.

به جز برنامه‌های ذکر شده از سوی مدیرکل بهزیستی اصفهان اعضای شورای شهر اصفهان هم از مسئولیت شهرداری برای ایجاد گرمخانه و مرکز آموزش توانمندی زنان و مردان آسیب‌دیده و معتاد خبر می‌دهند، ارتباط توانمندسازی و اعتیاد با پدیده تکدی‌گری کاملاً مشخص است اما اکنون باید منتظر تحقق وعده برای پاک‌سازی این پدیده در 4 ماه باشیم.

می‌توان امیدوار بود تشکیل میز تجربه بین اصفهان و تبریز زمینه کاهش این معضل را در آستانه نوروز فراهم کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس