کد خبر 860491
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
گدایانی که میلیونر هستند

تعداد متکدیان خارجی هر روز در سطح استان البرز بیشتر می‌شود و این تعدد نارضایتی مردم و شهروندان را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، تعداد متکدیان خارجی هر روز در سطح استان البرز بیشتر می‌شود و این تعدد نارضایتی مردم و شهروندان را به دنبال داشته است.

این متکدیان که از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد این استان می‌شوند با تکدی‌گری میلیونر شده و در سطح شهر جولان می‌دهند.

قطع بودن دست برخی از اتباع تکدی‌گر نشانه تقاص پس دادن جرم دزدی در کشورشان است که پس‌ از آن وارد ایران شده‌اند و به تکدی‌گری می‌پردازند.

طرح جمع‌آوری این متکدیان بارها در دستور کار مسؤولان ذیربط و ادارات مرتبط قرار گرفته است، اما هر بار به نحوی شاهد شکست این طرح بوده‌ایم.

البته تجهیز بودن این افراد به گوشی موبایل موجب می‌شود عملیات‌های جمع‌آوری تکدی‌گران هر بار در چهارراه‌های بعدی لو رفته و افراد دست به فرار بزنند.

یکی از بانوان البرز صحنه تکدی‌گری در سطح شهر را دل‌خراش دانست و گفت: دیدن کودکان متکدی در خیابان‌ها بسیار ناراحت‌کننده است و دل را آزار می‌دهد.

وی افزود: با اینکه عمده این متکدیان، ایرانی نیستند، اما دیدن کودکانی که با ظاهری نامنظم در هر شرایطی کار می‌کنند ناراحت‌کننده است.

یکی دیگر از شهروندان ضمن ابراز ناراحتی از اینکه متکدیان سر چهارراه جمع‌آوری نمی‌شوند، بیان کرد: اغلب این اقشار ایرانی نیستند و از کشورهای همچون پاکستان و افغانستان به اینجا آمده‌اند.

وی ادامه داد: اگر گل‌فروشان و تکدی‌گران ایرانی باشند با جان و دل کمک خواهم کرد اما حضور متکدیان خارجی در سطح شهر غیر قابل تحمل است.

برای جمع‌آوری متکدیان در شهر نیازمند یک اردوگاه در استان البرز هستیم که تاکنون استان البرز فاقد این مرکز به‌صورت مستقل بوده است.

تکدی‌گری یک جرم به شمار می‌آید

داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان البرز در این رابطه به خبرنگار فارس استان البرز، گفت: تکدی‌گری یک جرم به شمار می‌آید و برای مقابله با این جرم نیازمند همکاری فرمانداران و شهرداری‌های هستیم.

وی افزود: تنها بهزیستی موظف نیست در این مورد دخالت کند و به رفع مشکل بپردازد بلکه تمامی ادارات و ارگان‌ها ازجمله نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری، فنی و حرفه‌ای و بهداشت و درمان نیز باید در این راستا اقدام کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تصریح کرد: زمانی که در گوشه‌ای از شهر متکدیان را مشاهده می‌کنم، گرفتار فکر و خیال می‌شوم و علاقه‌مند هستم ایرانی‌های متکدی ساماندهی و متکدیان اتباع نیز جمع‌آوری شوند.

به نظر می‌رسد زور سازمان بهزیستی به‌ تنهایی برای جمع‌آوری متکدیان سطح شهر کافی نیست و لازم است تمامی نهادها همکاری لازم را داشته باشند.

چرخه بازگشت متکدیان به استان البرز

اما محمدحسن کشوری سرپرست معاونت عملیات فرماندهی نیروی انتظامی استان البرز در این رابطه به خبرنگار فارس استان البرز گفت: ستاد ساماندهی متکدیان استان البرز در استانداری انجام‌ شده است و مقرر شد شهرداری و راه و شهرسازی در این راستا همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پاک‌سازی متکدیان در داخل و خارج شهر در دستور کار پلیس قرار دارد، گفت: ۱۷۱ مرد و ۱۳ زن متکدی که جزء اتباع خارجه بودند به اردوگاه عسگرآباد تهران تحویل داده شده‌اند.

سرپرست عملیات پلیس با بیان اینکه اردوگاه عسگرآباد بانوان را به‌ شرط حضور سرپرست و محرم آن‌ها تحویل می‌گرفت، تصریح کرد: ۴۲ نفر از این زنان متکدی در البرز به دلیل عدم حضور سرپرست آن‌ها مورد قبول واقع نشدند و باز به سطح شهر بازگشتند.

کشوری با بیان اینکه سرپرست بانوان متکدی خارجی، در تهران فعالیت می‌کنند، یادآور شد: توانایی جمع‌آوری تمام متکدیان را طی ۲۴ ساعت داریم اما اردوگاه مستقل برای استان البرز وجود ندارد و اردوگاه موجود که تحت مدیریت تهران است بدون حضور سرپرستان متکدیان زن را قبول نمی‌کند.

به گفته وی، افراد طی چندین مرحله دستگیر و به اردوگاه معرفی شدند اما با توجه به مسائل یادشده متکدیان زن خارجی آزادشده و به فعالیت خود در سطح شهر ادامه داده‌اند.

سرپرست عملیات پلیس البرز با اشاره به اینکه شهرداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای جمع‌آوری متکدیان داخلی کمک و همکاری کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان اگر اطلاعاتی از متکدیان و خانواده‌های آن‌ها دارند به پلیس اتباع خارج و پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند تا بتوانیم اتباع خارجی متکدی را جمع‌آوری کنیم.

حضور متکدیان در سطح شهر علاوه بر زشت کردن چهره شهر آسیب‌های اجتماعی را نیز تقویت می‌کند و نیازمند رسیدگی جدی و قاطع مسئولان است.

تاکنون مسؤولان استانی تنها برای رفع این مشکل طلب کمک و همکاری از سایر ارگان‌ها را داشته‌اند و هیچ‌ یک مسؤولیت این کار را به‌ صورت کامل و قاطع به عهده نمی‌گیرند.

اینکه در تعریف قانون برای رفع معضل تکدی‌گران در سطح شهر همه نهادها و ارگان‌ها ملزم به همکاری هستند و وظیفه تعریف‌شده‌ای دارند نشانگر اهمیت این موضوع است اما متأسفانه این موضوع به‌خودی‌خود موجب شده هیچ‌یک از ادارات به‌صورت جدی اقدامی را انجام ندهند.

یکی دیگر از معضلاتی که گریبان استان البرز را گرفته است و توانایی جمع‌آوری متکدیان را در این استان کاهش داده است، نداشتن اردوگاه اختصاصی و مستقل بوده؛ تأمین این اردوگاه طی پنج سال گذشته در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرارگرفته است که تاکنون اقدامی انجام‌نشده است و تنها در حد جمله «باید انجام شود» باقی‌مانده است؛ جمله‌ای که تحقق آن نه زمان مشخصی دارد و نه اقدامی برای انجام آن در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس