دارک متر

DarkMatter توسط یک اماراتی به اسم فیصل البنایی تاسیس و بزرگترین مشتری آن دولت امارات است که از آنالیز تصاویر دوربین های امنیتی تا هک کردن تجهیزات برخی مخالفین دولت به این شرکت نسبت داده می شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، امنیت سایبری، مقابله با هک، حفظ حریم شخصی در فضای مجازی، حضور یا عدم نظارت دولت شاید تا مدتی پیش یک بحث تخصصی در بین علاقمندان و تحصیل کردگان در این حوزه به شمار می آمد ولی امروزه این مسائل تبدیل به یک بحث عامه در بین همه مردم شده است چراکه کشورهای جهان هر روز بیش از قبل به اهمیت فضای مجازی و در عین حال به ضررهای عدم کنترل صحیح آن پی برده اند و اقداماتی را در این مورد به انجام می رسانند.

کشور های عربی از جمله نقاطی در دنیا هستند که اگرچه رشد شبکه های اجتماعی در میان آنها، کندتر از برخی کشورهای دیگر بوده اما در سالهای اخیر فضای مجازی نقش بسیار مهی در تحولات آن داشته و تلاش کرده اند با استفاده از این فضای جدید، به بهبود چهره خود و در عین حال، نظارت دقیق تر بر فعالیت های مردم و جوامع هدف خود، بپردازند.

امارات متحده عربی؛ جایی برای کنترل با دوربین ها

پلیس امارات متحده عربی را به جرات می توان پیشرفته ترین نیروی پلیس در بین کشورهای عربی در حوزه نظارت بر مردم خود دانست که در تست بسیاری از موضوعات، پیشگام بوده است. از بحث استفاده از جی پی اس برای رهگیری خودروها، انگشت نگاری دیجیتالی و داشتن شبکه بسیار پیشرفته از دوربین های نظارتی و حتی تلاش برای تبدیل ۲۵ درصد نیروهای پلیس در افق ۲۰۳۰ میلادی به نیروهای رباتیک همه بخش هایی از برنامه ها و آینده پلیس این کشور است.

امارات در سالهای اخیر هزینه های بسیار زیادی را در بحث های سایبری، امنیت سایبری و توسعه فناوری آی تی در کنار نظارت بر شبکه های اجتماعی انجام داده اند و بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری در دنیا نیز با دریافت یارانه های مستقیم و غیرمستقیم، در این کشور حضور مستقیم دارند. پاول دورف مدیر اپلیکیشن تلگرام نیز در زمان اغتشاشات در ایران در دوبی به سر می برد از آنجا توییت می کرد؛ حال آن که این فرد خاص به دلیل سفر تفریحی به دوبی، در آن زمان در این کشور مستقر بوده یا اتفاقا حضورش با آشوب های اخیر در کشورمان همزمان شده بود، مسئله ای است که با کنار گذاشتن دیگر قطعات این پازل، تکمیل خواهد شد.

**توییت دورف از دوبی در زمان اغتشاشات ایران**

اما قبل از ورود به بحث سایبر و شرکتی اماراتی که اخیرا نامی برای خود مطرح کرده باید اشاره ای به سیستم دوربین ها در امارات کرد؛ شبکه بسیار پیچیده و گسترده دوربین های مدار بسته در امارات وجود دارد که کوچکترین تحرک و فعالیت در مناطق مختلف این کشور را رصد و در اختیار نهادهای امنیتی امارات قرار می دهد.

برای مثال به وضعیت شارجه در امارات می پردازیم. در این شهر ۱۰۴۸۶ دوربین مدار بسته توسط پلیس نصب شده است که از آن برای رصد کل شهر استفاده می شود. مقامات پلیس این شهر این طرح را بسیار موفق دانسته و اعتقاد دارند که با استفاده از این دوربین ها و سیستم های هوش مصنوعی که تصاویر را تفسیر می کنند، همانند بحث نرم افزارهای شناسایی چهره، توانسته اند نرخ جرم و جنایت، خصوصا موارد خشن آن را در مقدار قابل قبولی نگاه دارند. جرائم خشن در شارجه در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است که البته مستنداتی برای موجه جلوه دادن این رصد دقیق است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز دوربین ها در دوبی به کمک پلیس این کشور آمدند تا پرده از ترور محمود المبحوح از اعضای سازمان حماس بردارند. این فعال رده بالای فلسطینی در هتل محل اقامت خود در دوبی توسط عوامل موساد که با اوراق هویت جعلی به این کشور وارد شده بودند ترور شد و پلیس دوبی توانست با استفاده از تصاویر دوربین های مدار بسته هویت واقعی تیم ترور موساد را آشکار کند. البته در آن زمان ۳۳ نفری که در این ماجرا دست داشته و توسط پلیس دوبی شناسایی شدند زمان کافی برای خروج از امارات را داشتند و بعد از آن، ماجرا به جز چند اظهار نظر ساده، پیگیری خاصی نشد ولی امارات تلاش کرد، تسلط اطلاعاتی خود را به رخ شنوندگان این ماجرا بکشاند؛ بدون آنکه تعرض خاصی به اسرائیل شود.

DarkMatter  قلب امنیت سایبری امارات

اما از سال ۲۰۱۵ میلادی، شرکت سایبری مخوفی در امارات به اسم DarkMatter ایجاد شده که حرف و حدیث های فراوانی درباره آن مطرح است. این شرکت توسط یک اماراتی به اسم فیصل البنایی تشکیل است و بزرگترین مشتری آن دولت امارات است که از آنالیز تصاویر دوربین های امنیتی در امارات تا هک کردن سیستم های برخی از مخالفین دولت به این شرکت نسبت داده می شود. مدیرعامل این شرکت در یکی از معدود گفتگوی خود، رسما اعلام کرده که مشاورین خود را از سازمان های CIA و NSA استخدام کرده و البته به نظر او در منطقه خاورمیانه تنها اسراییل است که حرفهایی برای گفتن در بحث سایبر دارد.

فیصل البنایی بنیانگذار شرکت DarkMatter

DarkMatter در پاسخ به منتقدان و کارشناسان، تاکید می کند که روابطشان با دولت امارات صرفا تجاری است ولی شواهد نشان می دهد سیستم اطلاعاتی امارات از این شرکت برای پروژه های امنیتی خود استفاده می کند.  برخی هکرها اعلام کردهند که از طرف این شرکت پیشنهادهای سنگین کاری دریافت کرده اند تا برای آنها - در اصل دولت امارات - عملیات های سایبری را به انجام برسانند.

فعالان حقوق بشر نیز این شرکت را به حملات سایبری علیه مخالفان دولت امارات متهم و شواهد مختلفی را در این خصوص ارائه می کنند. احمد منصور از فعالان اماراتی که آوریل سال گذشته میلادی بازداشت شده به نظر یکی از قربانیان این شرکت است.

منابع خبری، شرکت DarkMatter  را مسئول هک تلفن همراه مدل آیفون او می دانند که با استفاده از اطلاعات آن، این شخص محکوم به پخش اطلاعات غلط درباره امارات در شبکه های اجتماعی و بازداشت شده است. این عملیات باعث شد تا آیفون یک آپدیت امنیتی را برای تلفن های همراه خود ارائه کند.

تلفن همراه Katim
تلفن همراه Katim

با توجه به سرمایه گذاری های فراوان صورت گرفته، این شرکت حتی وارد بحث طراحی و ساخت تلفن همراهی به اسم Katim نیز شده و ادعا دارد که یکی از امن ترین تلفن های همراه جهان در برابر تهدیدات سایبری را ساخته است و تلاش دارد در حوزه سایبر و هوش مصنوعی از جمله بخش های پیشتاز در دنیا محسوب شود. شرکت هایی مثل DarkMatter شاید در نگاه اول یک شرکت امنیت سایبر به مانند هزاران شرکت دیگر در دنیا باشند اما با نگاهی به برخی از فعالیت ها و سابقه اماراتی ها و آنچه به این شرکت نسبت داده می شود باید انتظار ایجاد یک تهدید مهم سایبری و هوش مصنوعی در این همسایه کوچک جنوبی را داشته باشیم که حضور موسس تلگرام یا برخی دیگر از فعالان برجسته حوزه سایبر دنیا در این کشور را می توان بر این اساس، تفسیر و بررسی کرد.

هنگامی که کشوری چون امارات، با جمع آوری نیروهای بد نام و جنایتکار بلک واتر، در تلاش برای تمرین اشغال جزایر ۳ گانه ایرانی و تشکیل نیروهای مزدور علیه منافع کشورمان می افتد، تصور ایجاد شرکتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در حوزه سایبری و فضای مجازی نیز نمی تواند دور از ذهن و توهم باشد؛ بویژه آنکه یافتن ردپای این ماجرا، بسیار سخت تر و ضربات آن بعضا سنگین تر از اتفاقات نظامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • پری مجرد ۴۴ساله IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    37 5
    مرسی مشرق مقاله مفیدی بودش
    • پری مجرد ۴۴ساله IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      15 8
      اسم من چرا سانسور میشه
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      10 0
      چون دروغ میگی. با برجام همه ازدواج کردن
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    19 1
    کلا روی مسائل حساسی سرمایه گذاری های بزرگی کرده امارات.
  • QANON FR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    15 2
    داماد ترامپ و برادرش جاش کوشنر با کمک مالی محمد سلمان دارن از اختراعات پیتر اتیل استفاده میکنند. تلفن های هوشمند رو با حمله به تلمتری به کنترل میگیرتد و اینترنت رو تحت کنترل دارند. هوش مصنوعی همه چیز رو پیش بینی میکنه حتی پسورد ها رو! آواکس رو ولش ؛تلمتری رو بچسب!
  • پرشین IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    6 7
    مشرق بزن شبکه سه مناظره ساکت و علی کریمی در برنامه نود
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    15 1
    باوجود کری خوانیهای ال سعود وبرادر بزرگتر عربهای هم ائتلاف ، امارات کوچولو که به یمن وجود وحضور سرمایه داران وهجوم سرمایه های ایرانیان این کشور کوچولو به لطف ایرانیها وتلاش و پشتکارشان امروز به جایی از ثروت رسیده که : نمیداند با این پولهای باد آورده چکار کند؟ از دخالت استعمار گونه دریمن تا ایجاد پای گاههای نظامی در بعضی از کشورهای افریقایی ! حالا چشم طمع به جزایر ایرانی هم دارد !!! به نظر من باید در صورت خدای ناکرده تحمیل جنگی دیگر از طرف این دو ولیعهد تازه به دوران رسیده ( ولیعهد سعودی و امارات ) باید اول امارات رو از سر راه برداشت !
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    3 12
    مشرق از نظر شما جاسوسن؟!!
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    5 1
    مشرق یه گزارش بزن چرا شهرستان 30 ساله امارات اجازه احداث پل خلیج فارس و بندر کاوه قشم را به کشور ایران نمی دهد
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    16 4
    إمارات چي شده ! اونوقت ما
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    8 4
    بدلیل وادادگی بیش از حد برخی مسئولین در صیانت از فضای مجازی متأسفانه بزودی ضربه های جبران ناپذیری از فضای مجازی و مخصوصا جاسوس افزار وحشی تلگرام خواهیم خورد
  • BE ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    6 4
    امارات ریغو
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    22 22
    نمی دونم ما کی قرار پیشرفت کنیم. فقط باید هی بریم بیرون بگیم مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل. دیروز در بازیهای باشگاهی متوجه شدیم در زمینه فوتبال هم دیگه حرفی برای زدن در مقابل تیم های عربی نداریم. در تجارت و تولید هم همین طور. کشورهای اطراف ما روز به روز از ما فاصله میگیرن و ما فقط درجا میزنیم. سال ۵۷ ما از همه جلوتر بودیم و شتاب پیشرفتمون هم به شدت بیشتر بود طوری که اصلا رسیدن اونها به ما متصور نبود. حالا دیگه اونها سالهاست از ما جلو زدن. بعد ما نشستیم حرف از یه جیزهایی میزنیم که نگو.
    • AE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      12 13
      تا وقتی کسانی مثل شما هنوز خود را باور ندارند
    • سارا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      8 9
      جلبک دلیل پیشرفت نکردن ایده آل شما به خاطر شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل نیست دلیلش تنبلی ملت ما الگوی مصرف غلط و بی نظمی و استفاده نکردن از عقل ابزاری است
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
      8 0
      توی کشوری که فرهنگ کار نابود شده و خرید کالای خارجی و تبدیل شدن به یک بازار مصرف شده کلاس اقتصاد مرده
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    19 9
    اونوفت دولت ما میگه ایجاد پیام رسان داخلی به ما ربطی نداره ... ای خدا خودت همه لیبرال ها رو لعنت کن
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    9 13
    کل جهان برای ایران دندون تیز کردن و هیچ کاری غیر از ضربه به ایران ندارن؟!
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
      10 1
      نه هیچ خبری نیست جنگ تحمیلی و داعش و القاعده و تجزیه طلبان کوموله و پژاک و منافقین و ..... همه الکین ، شما برو بخواب!
  • 1362 IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    10 6
    بارها در مقالاتتان در مورد تلگرام این اشتباه را دیه ام که گفته اید پاول دوروف در زمان اغتشاشات اخیر در دبی بوده..بهتر است بدانید که تلگرام در شهر سایبری دبی دفتر رسمی خریداری کرده است و تمام جهان دبی رو مقر اصلی تلگرام میدانند.. ممنون و لطفا منتشر کنید..
  • BE ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    8 13
    مرگ بر امارات تار عنکبوت ، قاتل مردم یمن/خدایا به حق محمد و آل محمد نسل هر چی ظالمه ور انداز
  • ج ه IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 1
    عالی بود متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس