کد خبر 827998
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱
ترکیه و سوریه نمایه

یک پست دیدبانی و یک تانک ارتش ترکیه با موشک‌های آمریکایی «تاو» هدف قرار گرفتند و اینگونه مرگبارترین روز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تا کنون، با ۸ کشته و ۶ زخمی رقم خورد.

به گزارش مشرق، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با نام «شاخه زیتون» و هدف پاکسازی شهر «عفرین» از شبه‌نظامیان کُرد، در حالی وارد شانزدهمین روز خود می‌شود، که یکی از مرگبارترین روزها برای نظامیات ترکیه را پشت گذاشت.

روز شنبه در دو حمله جداگانه از سوی نیروهای کُرد که گفته می‌شود عضو یگان‌های مدافع خلق سوری (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بودند، ۸ نظامی ترکیه کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

در اولین حمله، یک پست دیدبانی ارتش ترکیه در مرز استان کیلیس با سوریه، هدف موشک ضد تانک قرار گرفته که درپی آن ۲ نظامی کشته و ۵ تن زخمی شدند. حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در جریان درگیری‌های روز پانزدهم عملیات شاخه زیتون در عفرین، یک نظامی این کشور کشته و یک نظامی دیگر مجروح شد.

همچنین شبه‌نظامیان کُرد با حمله‌ای غافلگیرانه یک تانک ارتش ترکیه را در منطقه «شیخ خوروز» با استفاده از موشک «تاو» منهدم کردند.

در این حمله ۵ نظامی سرنشین تانک، کشته شدند.

موشک‌های ضد تانک «تاو» ساخت آمریکا است و مقامات ترکیه می‌گویند واشنگتن از چند ماه قبل بیش از ۵هزار کامیون تسلیحات به کردهای سوری ارسال کرده و قصد ایجاد گذرگاهی تروریستی در شمال سوریه دارد.

با احتساب آمار مرگبارترین روز عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، تعداد تلفات نظامیان ترکیه از ابتدای این عملیات تا کنون به ۱۴ کشته و بیش از ۵۰ زخمی افزایش یافت.

نیروهای مسلح ترکیه اما مدعی هستند که تا کنون حدود ۹۰۰ عنصر مسلح از گروه‌های کُردی را در جریان عملیات عفرین از پای درآورده‌اند.

عملیات‌های شاخه زیتون و سپر فرات در حالی جان نظامیان ترکیه را می‌گیرد که مقامات این کشور می‌گویند هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارند. اما باقی ماندن افسران ارتش این کشور در شهرهای «جرابلس»، «اعزاز» و «الباب» پس از عملیات سپر فرات و پاکسازی از داعش، این ادعاها را زیر سوال می‌برد.

روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» نیز روز جمعه گزارش داد که «عبدالله اوجالان» سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک از زندان، با «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش، ارتباط داشته و پیشنهاد تشکیل ارتش ۳۰هزار نفری از نیروهای کُرد در شمال سوریه را داده بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اما روز شنبه گفت تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می‌شود.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۱۶ ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

روز شنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی ماه ۹۶)، ترکیه روستاهای اطراف شهر عفرین در ۶۰ کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت ۱۷، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرده و به آنکارا هشدار داده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • Azz IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    ممنون آقای اردوغان به کوری چشم کسایی که تعصب پژاک و پ ک ک رو می کشن این کثافتا رو باید تکه تکه کرد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      55 29
      عردوغان هم کم از پژاک و پ ک ک نمیاره! به کوری چشم بوزگوردها، عردوغان هم مثل همه تروریستها نابود و خوار خواهد شد
  • .. IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    اگه تاریخ این مغولزاده هارو نگاه کنیم جز نسلکشی و وحشی گری چیزی نمیبینیم لعنت بر تو ای خردوغان ک چنگیز خان وحشیرو تو جیبت گذاشتی یکمی فکر عاقبتت باش ک همین کودک هایی ک با دستور تو تیکه تیکه شدن تو قیامت یقتو میگیرن
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      خدا شفات بده که به پ ک ک کودک میگی
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      31 89
      تاریخ هندی زاده چطوره؟همش قاچاق ترور خشونت تجزیه طلبی جنگهای قومیتی مظلوم نمایی تجزیه طلبی بازم بگم؟
    • GB ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      پانترکیسم یعنی نژاد پرستی، نفرت پراکنی قومی و دروغ و جعل و وقاحت بی حد و حصر!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    باید تروریستهای کرد و داعش مورد حمایت استعمار رو به درک واصل نمود. دم اردوغان گرم
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      37 11
      دم هیچ تروریستی گرم نیست! عردوغان هم در تروریسم و حنایت کم از داعش و YPG نمیاره و فراموش نکن زمانی ترکیه محل ترانزیت همین داعشی ها بود و ازشون نفت می خرید و الان ترکیه از تروریستهای النصره و ارتش آزاد حمایت میکنه
  • مهدی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    تو جنگ تحمیلی عراق همین دمکرات ها چقدر سر سربازان ایرانی رو بریدن. چقدر زنده زنده پوست جوانهای ایرانی رو کندن. و به آتش کشیدن. شهید قلی زاده پزشک ارومیه ای که برای کمک به روستاشون رفته بود همه اندامهاشو بریدن. من فکر میکنم این نوع کشتار رو داعش از همین پ ک ک و دموکراتها یاد گرفته. ترکیه هیچوقت هیچ سرباز ایرانی رو این طور نکشته.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      38 20
      اردوغان از کوموله و پژاک نمیکشه ، زن و بچه بیگناه میکشه....لعنت خدا بر اردوغان و تجزیه طلبان و مزذوران اسراییل که مردم کرد ، بین این دو گیر افتادند.
  • سید رضا بهمنی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    اگه راست میگن و کُردها زیر حمایت آمریکا هستن چرا تا بحال که بقول شما 16 روز از جنگ و بمباران های ارتش ترکیه می گذره یکبار هم آمریکایی ها به کمک کُردها نیامدن ؟! واقعیت اینه که دست طورکیه پنهانی توی دست آمریکاست و در ظاهر آمرکا اعلام کرده که می خواهد نیروی 30 هزار نفری از کُردها درست کنه که بهانه حمله طورکیه شده همانطور که بهانه حمله آمریکا به عراق هم سلاح های کشتار جمعی صدام بود .
    • US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      15 37
      همون موشک تاو ساخت امریکاست که داده به نوکرانش این کمک نیست؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    مرگ بر ترکیه و نوکرانش
    • RO ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      15 2
      مرگ بر امریکا و نوکرانش
    • GB ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      24 7
      نوکران ترکیه و آمریکا فرقی نداره! مرگ بر بیگانه پرست
  • مریم IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    15 2
    ای ول نابود باد هرچه تروریسته این تروریستا کم تو ایران سرباز شهید نکردن ایشالله همشون به درک واصل بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس