موشک صیاد

رزمایش مشترکی که طی روزهای گذشته با همکاری سپاه و ارتش در بخش پدافند هوایی انجام شد، با رونمایی از سامانه ها و تاکتیک های مهمی دفاعی همراه بوده که شامل دستاوردهایی در حوزه راداری و موشکی است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تقریبا از میانه های قرن بیستم تا به امروز و از زمان حال تا پیش بینی های مربوط به آینده، بر افزایش تحرک نیروها و سامانه های رزمی تاکید ویژه ای شده است چراکه سرعت کلید بقاء و زنده ماندن در جنگ های امروزی است. از ترکیب مرگبار «سام ۶ و شلیکای» مصری علیه صهیونیست ها تا پرتابگرهای موشکی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، همگی نشان دادند که با داشتن تحرک مناسب، می توان قوی ترین دشمنان را نیز با چالشی بزرگ رو به رو کرد. در عین حال، این موضوع در بحث پدافند هوایی بسیار مهم تر و چالش برانگیز تر است چون حجم بسیار گسترده ای از تسلیحات هواپرتاب در بردهای مختلف و با دقت بسیار بالا توسعه پیدا کرده اند که کار را برای یگان های پدافندی زمینی مشکل می کنند.

سامانه پدافندی HAWK یکی از معروف ترین سیستم های دفاع هوایی ساخت آمریکا بود که قبل از انقلاب اسلامی وارد خدمت نیروهای مسلح ایران شده و در سالهای دفاع مقدس نقش بسیار حیاتی در دفاع از حریم هوایی کشور داشت. از میگ و سوخو گرفته تا میراژ و توپولوف های بعثی یکی بعد از دیگر در دام این شکارچی قهار گرفتار شدند.

سامانه موشکی هاوک با کلیه اجزاء

اما پس از چندی، پای موشک های ضد رادار روسی و فرانسوی به میدان نبرد باز و اینجا بود که نقطه ضعف بزرگ هاوک آشکار شد چراکه این سامانه دفاع هوایی دارای چندین رادار و پرتابگر موشکی است که همگی ثابت بوده و از تحرک بسیار پایینی برخوردار بودند و همین مسئله باعث از دست دادن تعدادی از موجودی پدافندی ما در سالهای جنگ شد.

اکسیر ایرانی برای HAWK آمریکایی

در سالهای بعد از پایان دفاع مقدس، مسئله بازسازی نیروهای مسلح و به روز رسانی سامانه های دفاعی کشور در دستور کار گرفت و یکی از بخش های بسیار مهم پدافند هوایی بود. سامانه موشکی HAWK سیستمی مناسب برای سالهای قبل محسوب می شد که برای ورود به عصر جدید نیازمند توسعه و ارتقا بود. سامانه مرصاد و موشک های شاهین و شلمچه از جمله این ارتقاء ها بودند که روی هاوک های قدیمی انجام شدند. موشک ها و سامانه های راداری، نوسازی و بهسازی شدند و به مرور در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) قرار گرفتند. بر این اساس، توجه و اطلاع از دستاوردهای جدید پدافندی کشورمان، مبتنی بر این دکترین و ساختار، اهمیت ویژه ای داشته که این مهم، در رزمایش روزهای گذشته یگانهای پدافندی کشورمان که در سکوت رسانه ای برگزار شد، تا حدودی نمایان شده است.

رادار کاوش متحرک شده

در همین رابطه بخوانید:

دو پیام مهم موشکی از رزمایش جدید ارتش/ راکت‌اندازهای نزاجا دقیق و هدایت شونده شدند

یکی از این اجزا، رادار کاوش است که به جهت کشف اولیه هدف مورد استفاده قرار می گیرد. این رادار در اصل نمونه به روز رسانی شده رادار آمریکایی AN/MPQ-۵۰ است که این رادار در نمونه آمریکایی روی دو چرخ نصب شده و بایستی توسط یک کشنده دیگر به نقاط مختلف حمل شود.

**نمای داخل بخش کنترل سامانه راداری کاوش**

در این رزمایش مشترک بین سپاه و ارتش در بخش پدافند هوایی انجام شده، شاهد یک حرکت بسیار جالب درباره رادار کاوش هستیم چراکه کل مجموعه رادار و اتاقک کنترل رادار کاوش بر روی یک کامیون قرار گرفته و سرعت استقرار و آماده به راه شدن این سامانه را به طرز محسوسی افزایش داه است. تصویر منتشر شده از داخل اتاق کنترل این رادار نیز نشان دهنده استفاده از نمایشگرهای پیشرفته و سامانه های دیجیتال در این رادار است که کاملا متفاوت با نمونه های قدیمی و نشانگر طراحی و تولید کاملا بومی توسط متخصصان دفاعی کشورمان است.

پرتابگرهای تلاش هم کوچک شدند

از سوی دیگر، سامانه دفاع هوایی "تلاش" حامل موشک های صیاد از دیگر دستاوردهای بزرگ دفاعی کشور است که اخیرا به سازمان رزم پدافند هوایی کشور اضافه شده و به طور معمول شاهد پرتابگرهای ۴ تایی و ۲ تایی این موشک بوده ایم ولی در جریان رزمایش اخیر با پرتابگر تک فروندی این موشک رو به رو هستیم که مشخصا در این جا نیز کاهش وزن کلی و افزایش سرعت و توان جابجایی سامانه مذکور، مورد نظر بوده است.

**پرتابگر تک فروندی موشک صیاد**

البته نوع موشک به کار رفته در این سامانه، با تصاویر منتشره جدید قابل بررسی نیست اما مردادماه امسال شاهد افتتاح خط تولید انبوه موشک صیاد۳ به عنوان یکی از مدرنترین سامانه‌های پدافند هوایی کشور بودیم؛ موشکی با سوخت جامد و برخورداری از «سامانه هدایت ترکیبی» که با تحویل آن گام بزرگی برای تامین امنیت پایدار کشورمان در بخش پدافند ارتفاع بالا برداشته شد چراکه بدنه و ظاهر کلی موشک صیاد۳ شبیه خانواده استاندارد و باله‌های انتهایی شبیه به موشک‌های پاتریوت است اما از نظر ارتفاع درگیری، این موشک هم طراز خانواده اس ۳۰۰ محسوب می‌شود.

موشک صیاد ۲ در سمت راست و صیاد ۳ در سمت چپ

موشک ایرانی صیاد ۲ نیز در سال ۱۳۹۲ رونمایی شده و این سامانه نیز در زمینه طراحی کلی از موشک استاندارد الگو گرفته است. موشک صیاد-۲ هر چند تا نزدیک انتهای بدنه شباهت بسیاری به موشکهای استاندارد/محراب دارد اما مهمترین تفاوت ظاهری آن در شکل بالک کنترلی نصب شده در انتهای بدنه بوده و در واقع به ابعاد نسل‌های جدید موشک استاندارد نزدیک تر است. بنا بر این با توجه به اینکه بر مبنای مقایسه با موشکهای همرده احتمالاً باید برد موشک صیاد-۲ در حدود ۱۰۰ کیلومتر یا کمتر با بیشینه ارتفاع درگیری کمتر از ۳۰ کیلومتر باشد، لذا این موشک به خوبی بردهای متوسط و ارتفاعات بالا و متوسط را  پوشش میدهد.

درباره دستاوردهای دفاعی کشور بیشتر بخوانید:

رونمایی از مهمات ایرانی برای خون آشام روسی

اضافه شدن هر پرتابگر تک فروندی مذکور به عنوان یک محصول کاملا بومی و با تعداد تولید کافی، پایایی رزمی سامانه های پدافندی کشور در برابر حجم بالایی از حملات دشمن به میزان بسیاری افزایش می‌دهد و اکنون آنها بدون نیاز به سامانه های خارجی همچون اس ۳۰۰ می‌توانند در محدوده‌ ای وسیع و با طیف‌هایی متنوع از پرتابه‌ های بالستیک و شبه بالستیک یا جنگنده های مدرن درگیر و انشاء الله موفق شوند؛ هرچند که در این رزمایش، دستاوردها و تحولات مهم دیگری نیز در حوزه راداری و مخابراتی رخ نمایی کرده اند که به دلیل نبود اطلاعات دقیق از آنها، امکان بررسی و تحلیل آن فعلا فراهم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    عمر موشكى هم به سر مياد با خوابي كه روحانى براش ديده
    • هادی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      همون..مگر خوابشو ببینه !
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      53 53
      عملا وقتی تست های موشکی به پایین ترین حد خودش از بعد جنگ رسیده و خیلی سامانه ها عملا حتی بدون تست گرم داره تولید انبوه میشه بخصوص موشک بالستیک که باید حداقل ده تست پروازی داشته باشه تا عیب های دینامیک پروازی اون مشخص بشه دیگه برجام موشکی بسته بشه یا نشه فرقی نمی کنه!!!!!!..عملا مثل این هست شما برجام موشکی رو قبول کردی اما بدون گرفتن امتیاز جدیدی و غیر رسمی.....
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • کیا IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      29 9
      خویش را با اساعه ادب به انبیاء و اوصیا کند دست خدا برترین دستهاست.......
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      91 69
      داداش عمر دولت روحانی قد نمیده انشاالله
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      20 80
      فقط میتونم بگم پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید.خیلی باید کور باشی که نتونی اینهمه دستاورد رو ببینی ولی ماکت دوران هاله نور رو دستاورد بنامی
    • ایرانی DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      34 15
      بله بله دستاوردها رو دیدیم. علاوه بر حرف و وعده و وعید، گرانی، روکود، بیکاری، تجمل، غربزدگی، نابودی زیر ساختهای تولید، نابودی هسته ای، باج دادن به اجنبی و ...
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    91 93
    عزیزان خود را گول نزنید. حالا حالا جا دارد به تکنولوزی 50 سال قبل شوروی برسید. شوروی نابود شد اما نه با موشکهای آمریکا بلکه با رستوران مک دونالد. با توسعه سیاسی و اقتصادی گورباچف یا همان پروستریکا و گلاسنوس. با اجازه دادن به یلتسین که بتازد و از نارضایتی اقتصادی مردم سرنگونی شوروی را بیرون بیاورد. از بلاهت ارتش سرخ شوروی که زمانی به فکر کودتا افتاده که دیگر خیلی دیر شده بود. اسراییل الان در خانه های مردم ایران و گوشی های تلفن همراه آنها است نه در فلسطین. دارید کجا می روید؟
    • امیر IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      32 22
      باید قدرت سخت خود را افزایش دهیم و هم قدرت نرم ، اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند
    • رامین IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      25 16
      خطاب به 21:19 : میشه بفرمایید تکنولوژی موشکی پنجاه سال پیش روسیه چه ویژگی هایی داشته است؟!!!!! از کی تا حالا سرجستجوگر و بدنه رادار گریز با استفاده از الیاف کربن و استفاده از ماده منفجره جدید اکتوژن و قابلیت نقطه زنی موشک های بالستیک مربوط به 50 سال پیشه؟!!!!! تکنولوژی موشکی پنجاه سال پیش موشک هایی است که هم اکنون یمن استفاده می کند ولی با این حال شاهدیم که با وجود پدافند هوایی فوق مدرن عربستان ، این موشک ها توانسته اند خسارات قابل توجهی به آل سعود وارد کنند.
  • مغز متفکر IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    37 29
    فقط باور373لازم داریم تمام
    • مغز متفکر اصلی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      14 16
      روانی
  • NL ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    59 14
    هیچ سلاحی بهتر از نفوذ در قلبها نیست.
    • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      9 4
      بله بشرطی که دنیا و منطقه گل و بلبل باشه .
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      6 5
      برخی از قلبها از سنگ هم ...
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    36 6
    خبر که خیلی قدیمیه. امان از کاهش شدید بودجه نظامی
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      19 21
      آره هر چی ایران در صنایع نظامی ساخته مال همون 8 سال دولت محبوب شماست.داستان چیه بودجه نظامی به قول شما اساتید کم شده ولی دستاوردها بیشتر شده؟ بودجه نظامی قبلا صرف چی میشد؟
  • NL ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    40 4
    پرتابگر تک فروندی برای پدافند چه مزیتی داره؟ قانون احتمالات میگه برای هدف قراردادن یک پرنده، تعداد شلیک بیش از یک، احتمال برخورد را افزایش میده. حالا وقتی پرتابگر تک موشکی، موشکش را پرتاب کرد، خودروی غیر مسلح چه کاربردی داره؟ درسته که سبک سازی و تحرک مهمه، اما تحرک غیر مسلح فایده اش چیه؟ چند سال قبل هم برای موشک‌های زمین به زمین، همین قضیه به عنوان دستاورد نظامی، در همین سایت منتشر شد.
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
      6 0
      مجيد جان دلبندم ! اولاً سامانه هاي پدافندي ما فقط محدود به اين سامانه نيست ! دوماً : اگه متن گزارش خوب ميخوندي ، از اين سامانه ها به تعداد بسيار زياد توليد شده ! سوّماً : اين سامانه واسه ارتفاع بلند توليد شده و معمولاً بيشتر حملات هوائى ازبرد متوسط و برد پايين انجام ميشه كه تا دلت بخواد سامانه هاي برد پايين و متوسط در انواع مختلفش ساخته شده ! ٤ --- بعد هر شليك ميشه سريع موشك بعدي جايگزين شه ! و به دليل سرعت تحرك اين سامانه وتوليد ارزان ان تعداد پرتابگر ها بسيار بيشتر از نياز پدافند توليد شده ! ٥--- إس ٢٠٠ و إس ٣٠٠ و باور ٣٧٣ هم برد بلند رو پوشش ميدن ! فقط براي هواپيما هاي آواكس وإف ٢٢ وإف ٣٥ و موشك هاي بالستيك سامانهء پدافندي برد بلند كار برد داره !
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    9 11
    خسته نباشید آفرین بر تعهد تان خودروسازان هم مثل تعمیر کاران تعویض کار
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    15 6
    کو. نظر من بزغاله
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    17 7
    این سامانه ها جاش پشت مرزهای اسرائیله . اینجا پدافند کردن فایده نداره که ریسکشم بالاست
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    11 22
    نیروی زمینی در سوریه ست بعد پدافند اینجا رزمایش میزاره !
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      9 0
      خدا شفات بده
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      9 9
      کی بهت گفته نیروی زمینی تو سوریه است ؟ بی بی سی ؟
    • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      11 2
      نه اخوی همین صداسیمای خودمون تاحالا ۱۰۰ تا مستند از بچه های خودمون در سوریه شبکه افق نشون دادن مگه اینکه شما اضلا صداسیمارو نگا نمیکنی‌و فقط بی بی سی میبینی؟
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 2
      خخخخ خدا بهت عقل بده
  • وصال IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    22 40
    منبعی در وزارت جنگ روسیه چند وقت پیش گفته بود ارتش امریکا همزمان میتواند با ده کشور اندازه روسیه و چین بجنگد مدیریت کند و در عرض یک هفته پیروزشود. حالا هی گرد و خاک نشون بده.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      24 7
      دیدم در افغانستان و عراق و روسیه جان عمش
    • RU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      15 8
      درسته که قدرت آمریکا زیاده، اما دیگه اینقده اغراق نکن. منبع مطمئن! ما هم میگه اینجوری نیست.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      9 7
      افغانستان هنوز یک هفتنه نشده که آمریکایی ها خواستند بر تروریسم غلبه پیدا کنند ! چیزی که عیان است ...
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      9 4
      راست میگی؟ میگم خوبه پس یه دور در مورد نحوه حمله امریکا به فلوجه زمانی که دست داعش بود و نتیجه اون هم یه مطالعه داشته باشی
    • شهروند طبری IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      13 6
      خواب دیدی خیر باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تا ابلهانی چون شما هستند آمریکا به قدرت نظامی نیاز ندارد! شما از قبل بازنده ای!!!!!!!!!!!!!
    • امین IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      9 3
      جناب وصال لطفاً اون منبع خیالیت در وزارت دفاع روسیه را به طور کامل معرفی کن، در ضمن سعی کن کمی برای شعور مخاطبت ارزش قائل شوی و همه را مثل خودت نبینی.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    19 4
    در حمله نظامی را کاملا بستید اما با وجود مدیران چند تابعیتی ، رانتی و بی سواد و بند پ و عدم شایسته سالاری ، وادادگی به غرب و نداشتن تفکر حمایت داخلی و استفاده از ظرفیت های منطقه ایی و کشورهای دوست ، اقتصادنفتی و کنار گذاشتن توریسم و صنایع تبدیلی و ... فسادهای رگباری و کل کلی بی پایان و ... سیستم های خراب بانکی ، بیمه ایی و ... درهای اقتصادی مملکت کاملا بازه درواقع اقتصادمان خود آبکشه ، مگر شوروی به آن قدرت نظامی و وسعت و انرژی و ... با حملات اقتصادی آمریکا نپوکید ؟؟ حتی عملا از ارکان های قدرت هر کشوری نظیر هوافضا و هسته ایی را رسما کنار گذاشتیم در مقابلش چند تیتاب گیرمون اومد !!!
  • فدائیه IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    8 5
    درود و سلام خدا و همه ازادگان دنیا بر شما رزمندگان ایران اسلامی .افرین مهندسان طراحان خدا قوت.کور باد چشم ها و خاک در دهان کثیف مزدورانی که نمی توانند این همه عزت و سربلندی را نظاره کنند .کجایند بدبختانی که می گفتند ما موشک نمی خواهیم .......
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    16 5
    یه دعایی میکنم همگی بگین آمین خدایا اگر این دولت خادمه دل مردم انقلابی رو باهاش نرم کن ولی اگر خائنه خودت رسواش کن
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    3 7
    همین الان وهمین الان باید کسیکه قصدانقلاب رنگی رادارد را باهمکارانش دستگیرکرد . این اهمال تاریخی درتاریخ به سادگی درحدبلاهت تفسیرخواهدشد . کاری نشد حکومتی که خونهاپایش دادیم مارابیگانه میپندارد . انگیزه های انقلاب را ساختند وتجزیه طلبی درردیف دوم است .
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    6 2
    باز می گید چرا پراید تولید می شه!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    11 10
    همین که با بودجه کم اینها رو میسازید دستتون دردنکنه و امیدوارم ادامه بدید به کوری دلواپسان موشکی و نظامی
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    10 6
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم برای سلامتی همه عزیزان خدمتگزار مخلص نظام وموفقیت روز افزونشان 14 صلوات هدیه مینمائیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس