رزمایش ارتش

تولید سامانه فجر ۵ هدایت شونده آنقدر اهمیت داشت که یوزی رابین از مسئولین سابق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در زمان رونمایی از آن تاکید کرده بود "ایران در این بخش، در سطح قدرتهای جهانی عمل می کند"

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پنجمین رزمایش محمد رسول الله ارتش جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته در منطقه عمومی جنوب شرق کشور و با محوریت نیروی زمینی ارتش آغاز شده که در جریان این رزمایش، یگان های منتخب نیروهای ۴ گانه آجا به عملیات و تمرین سناریوهای عملیاتی می پردازند. یکی از ویژگی های مهم عملیاتی و خبری رزمایش های نیروهای مسلح در سالهای اخیر، رونمایی از تاکتیک ها و سامانه های جدید دفاعی است که در این رزمایش جدید نیز علی رغم گذشت زمانی کوتاه، تصاویر منتشره نشان می دهد حداقل یک سلاح جدید وارد سازمان رزم نیروی زمینی ارتش شده؛ هرچند موضوعاتی چون استفاده رزمی از کوادکوپتر و پرتاب بمب توسط آن نیز در جای خود، قابل بررسی و تحلیل است ...

یک سال از رونمایی تا رسیدن فجر جدید به ارتش

سال گذشته و در جریان ایام دهه فجر، از چندین دستاورد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. یکی از این دستاوردها راکت فجر ۵ هدایت شونده با کالیبر ۳۳۳ میلی متری بود که این محصول در حقیقت جدیدترین ارتقاء بر روی خانواده راکت های فجر ۵ محسوب می شد. به فاصله یک ماه از این رونمایی و در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ شاهد استفاده از این راکت توسط نیروی زمینی سپاه در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۱۱ بودیم که نشان می داد گام های جدی و سریعی برای بهره برداری از این محصول مهم و تاکتیکی در حال برداشته شده است.

اما حالا نزدیک به یک سال پس از رونمایی از این راکت هدایت شونده توسط وزارت دفاع، شاهد ورود به خدمت آن توسط بازوی دیگر نیروهای مسلح یعنی نیروی زمینی ارتش هستیم تا ماجرای عملیاتی شدن این موشک یا همان راکت هدایت شونده، گام های سریعتری بردارد.

راکت انداز فجر در جریان رزمایش جدید ارتش در جنوب شرق کشور

معمولا سلاح ها پس از رونمایی از سوی سازنده، توسط کاربران سفارش داده می شوند که این امر خود مستلزم طی کردن یک سری از آزمایش های کنترل کیفی توسط کاربران است. به همین دلیل، مدت زمانی از رونمایی و سفارش یک سلاح تا زمان ورود به خدمت آن می گذرد که بعضا تا چند سال است. رزمایش محمد رسول الله (ص) ۵ در حقیقت اولین استفاده میدانی ارتش از موشک فجر ۵ هدایت شونده به حساب می آید اما چرا فجر ۵ جدید سلاحی مهم برای یگان های توپخانه ای نزاجاست؟

فجر ۵ جدید؛ سلاحی انقلابی برای یگان های توپخانه ای

در دوره جنگ تحمیلی یکی از راکت اندازهایی که در حجم بالایی توسط دو طرف درگیر استفاده شد، سامانه ۱۲۲ میلی متری گراد ساخت شوروی سابق بود. این سامانه از دقت بالایی برخوردار نبوده اما زمانی که در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد می تواند بسیار موثر بوده و خصوصا اثر روانی مخربی را برای روی دشمن دارد. صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از جنگ با تجربیات به دست آمده از دوره جنگ به سرعت به طرف توسعه راکت اندازها برای استفاده در یگان های توپخانه ای رفت. چند نوع محصول متفاوت در این بخش در کشور ما طراحی و ساخته شده است که خانواده فجر را می توان به نوعی معروفترین خانواده راکت انداز ایرانی معرفی کرد. راکت اندازهای فجر در نوع اصلی فجر ۳ و فجر ۵ طراحی و تولید شدند.

راکت فجر ۳ یک پرتابه تک مرحله با کالیبر ۲۴۰ میلیمتر، طول ۵.۲ متر و جرم ۴۰۷ کیلوگرم بوده و به برد ۴۳ کیلومتر می رسد. سرجنگی ۹۰ کیلوگرمی این سلاح که ۴۵ کیلوگرم آن ماده منفجره است قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان ها، فرودگاه های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.

نمونه اولیه راکت انداز فجر ۵

پرتابگرهای این راکت با تحرک بالا برای اجرای حجم آتش بالا و نسبتاً دقیق روی مواضع دشمن نقش مفیدی ایفا می کنند. تجهیز یگان های توپخانه ای به این راکت اندازها امکان پوشش منطقه ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل قدرت تحرک یگان های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می دهند.

بر روی سقف کابین این پرتابگرها آنتن های مخابراتی دیده می شود که نشان دهنده وجود امکان عملکرد شبکه ای این یگان ها است که به نوبه خود دقت آتش کلی را افزایش داده و می تواند برای توزیع بهتر اهداف در منطقه بین آتشبارهای موجود به کار رود. فجر ۵ نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که دارای کالیبر ۳۳۳ میلیمتر، جرم ۹۱۵ کیلوگرم که ۱۷۵ آن مربوط به سرجنگی و ۹۰ کیلوگرم آن ماده منفجره است. این راکت ۶۴۸۵ میلیمتری در بیشترین برد، به ۷۵ کیلومتر می رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر ۳ است ولی با پرتابگر ۴ لوله ای است.

نوع دو مرحله ای از فجر ۵ نیز تاکنون در چند نمایشگاه عمومی معرفی شده است که بیشتر از ۹ متر طول داشته، به صورت تک فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می شود.

گفتنی است پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می دهد بطوری که این موشک به برد نهایی حدودا ۱۹۰ کیلومتر رسیده و شعاع مرگباری سرجنگی از انوع انفجاری شدید آن بالغ بر ۱۰۰ متر است. این راکت نیز از روی پرتابگری مستقر بر کامیون های مشابه موارد قبلی شلیک می شود.

در جریان بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه در سال ۱۳۹۳، نمونه ای از راکت فجر ۵ دیده شد که به عنوان موشک فجر ۵ معرفی شده و در بخش سر جنگی آن بالک هایی دیده می شود. رونمایی از این راکت هدایت شونده در همان زمان هم از چشم تحلیل گران بیگانه دور نماند.

نمونه ای از فجر ۵ هدایت شونده در نمایشگاه هوافضای سپاه

یوزی رابین از مسئولین سابق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در باره این راکت گفته بود: این تصویر در اسراییل توجه ما را به خود جلب کرد. ایرانی ها قطر راکت های خود را کاهش داده و این به این معنا است که این سلاح در بحث دقت پیشرفت داشته و در حال حاضر شبیه به سلاح GLMRS ساخت آمریکا می باشد.

رابین در عین حال تاکید کرده بود که "به نظرم ایران در این بخش، در سطح قدرتهای جهانی عمل می کند."

فجر ۵ مدل C از راه رسید

در مدل جدید این راکت که در اواسط دهه فجر سال ۹۵ توسط وزیر دفاع از آن رونمایی شد، در بخش عقبی یک خروجی گاز متفاوت با نمونه دیده شده در سال ۹۳ رو به رو هستیم و البته بالک هایی نیز به بخش عقبی راکت اضافه شده است.درباره مشخصات سامانه هدایتی، برد، سرعت یا وزن و نوع سرجنگی این راکت جدید اطلاعاتی منتشر نشده است و صرفا می دانیم که کالیبر این راکت مانند فجر ۵ قبلی ۳۳۳ میلی متر است.

رونمایی از راکت فجر هدایت شونده توسط وزارت دفاع

اما بالک های موجود در سر این راکت نیز می توان سرمنشا اتفاقات و تحولاتی مهم در حوزه طراحی و تولید راکت های پیشرفته در ایران باشد چراکه به احتمال زیاد این بالک ها برای هدایت سر جنگی استفاده می شوند و با توجه به اینکه به نظر نمی رسد اندازه این بالک ها به صورتی باشد که بتواند در هدایت کل راکت موثر باشد، می توان این گمانه زنی را مطرح کرد که سر جنگی در این راکت جدا شده و به صورت مستقل به سمت هدف حرکت می کند.

شلیک آزمایشی فجر هدایت شونده در رزمایش سپاه

با توجه به اینکه این نوع طراحی و نصب بالک در سر جنگی موشک ها، پیش از این در سامانه های مدرن و پرافتخار موشکی فاتح ۱۱۰ و عماد دیده شده و باعث افزایش چشم گیر دقت این موشک ها شده است، چنین احتمالی خارج از توان و ایده های متخصصان دفاعی کشورمان نخواهد بود.با این اوصاف و با توجه به برد کمتر سامانه فجر ۵ به عنوان یک راکت توپخانه ای، می توان انتظار یک سامانه کاملا نقطه زن را از فجر ۵ هدایت شونده داشت که کمک فراوانی به یگانهای توپخانه ای خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه خود راکت نیز بر روی یک کشنده حمل شده و ۴ تیر از آن بر روی این خودرو حمل می شود، این امر تحرک مناسبی را به این سامانه می بخشد.

حضور و عرض اندام موشک های فجر ۵ در رزمایش جدید ارتش نشان می دهد علاوه بر آنکه سرعت رسیدن محصول؛ از زمان رونمایی تا تحویل به سرپنجه های نیروهای مسلح، با کاهش قابل توجهی همراه بوده، در عین حال، هم اکنون نزاجا با سامانه های پیشرفته و دقیقی مجهز شده که می تواند این نیرو را در انجام ماموریت های خود یاری کند؛ بخصوص آنکه ویژگی های این محصول، در رزمایش ها و آزمایش هایی اینچنینی در بوته نقد و بررسی قرار گرفته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    70 6
    بسیار عالی . ما باید سوخو 35 و خط تولید کامل تانک T90 را هم داشته باشیم .
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      20 8
      تانک کرار بهتر از t90 چون روسیه قرار کلاس c رو بده سوخو ۳۵ نمیده خیالت جمع فقط سوخو ۳۰ اس ام میده دسته کمی از سوخو ۳۵ نداره فیلم های مانورش رو ببین در حد سوخو ۳۵ فقط راداراش ضعیف که میتونیم ارتقاع بدیم
    • جهان وطن GB ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      8 37
      سوخو 35 چی داره اینقدر سنگش رو به سینه میزنید؟ حتی در اندازه های گریپن هم نیست ، و یا حتی اف 16 بلاک 52 ، منتها با تبلیغات الکی بزرگش کرده ان ، تانک تی 90 دیگه از اون هم بدتر خود روسیه یه تانکی داشت به نام تی 80 که توسط اوکراین ارتقا پیدا کرد و اسمش شد (اوپلوت ام) تی نود با اینکه مثلا نسل بعدی سری تی بود حتی در انداز های اوپلوت ام نیست ، لطفا کمی مجلات نظامی بخونید ، برای حجم اطلاعات تقلبی شما (علاقمندان صنعت نظامی) نگرانم
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      17 0
      مجید دلبندم ارتقاء درسته نه ارتقاع
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
      16 0
      اگر به توان و تکنولوژی ساخت موتور تانک دست پیدا کنیم، تانک کرار تولید کنیم عالی میشه
  • US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    16 9
    اگه قراره عملیات ضد تروریستی یا پشتیبانی زمینی با اون انجام بشه، هیچ چیز بهتر از هواپیمای A10 نیست. یه چیزی توی این مایه ها. شاید عزیزان توجیه بهتری داشته باشند.
    • جهان وطن GB ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      11 23
      احتمالا جواب استراتژیست های ایرانی به این مساله این خواهد بود: ما موشک شهاب داریم هواپیما به چه دردی میخوره؟
  • احمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    24 0
    توپخانه ای که همه گلولهای دوربرد اون به هدف می خوره، بهترین اسلحه ممکن برای نیروی زمینیه. فقط اگر پرتابگرهای اون رو هم بهتر، بزرگتر و پر تعداد تر بسازن تکمیل میشه.
    • علیا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      9 1
      پرتابگر هرچقدر بزرگتر باشه تحرک و سرعت عمل کمتر میشه. ضمن اینکه مثلا در کاتیوشا میدیدیم که تعداد راکت ها توی یک پرتابگر بسیار زیاد بود چون خطای اصابت توی این راکت اندازها به واسطه ی حجم آتش بالا پوشش داده میشه. اما وقتی راکت هدایت شونده هست خطاش خیلی کمتره و نیاز به حجم آتش کمتری برای رسیدن به هدف مورد نظر هست و از طرفی هم هزینه ی هر تیر از این راکت ها به خاطر هدایت پذیریشون بیشتر از راکت های معمولی هست
  • مغز متفکر IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    22 4
    فقط باور 373لازم داریم تمام
  • DE ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    8 64
    خاليبندي! های مشرق
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      47 5
      داعش هم فکر می کرد موشک های ایران خالی بندی است
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      35 4
      شما مجبور نیستی این خالی بندی ها رو بخونی !!
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      28 4
      پس وقتتو اینجا تلف نکن برو همون سایت های زنجیره ای
    • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      24 3
      تو رو باید به این راکت ببندن و شلیک کنن تا بفهمی خالیبندیه یا نه!
  • مغزمتفکرجعلی IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    11 12
    مشرق فعال شدی!دم ب دقیقه مطلب دشمن نابود کن میذاری جون آواکس
  • مسلمان CA ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    11 18
    مشرق از پدافند لیزری یکپارچه مثل یه گنبد تو اسمان بگو که هیچ شیعی ازش رد نشه ،از نابودی ماهواره های جاسوسی تو جو بگو تا تسخیرشون ، از بمبهایی بگو که بشه نیروهای دشمن رو به کما برد بیهوش کرد و پس از تسخیر دوباره زنده کرد ، از جنگ تو فضا بگو از تسخیر فضا بگو ..........
    • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      19 0
      «شیئی» درسته نه «شیعی»!
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    16 8
    به شدت نگران لبنان هستم بعد از نابودی یمن و سوریه و عراق فقط مانده حمله به لبنان برای تسلیم کردن رهبر ایران به قبول برجام منطقه ای و قبول سعودی اسراییل و ترکیه به عنوان قدرت های اصلی منطقه به لطف میانه روهای غرب گرا در داخل... در بخش موشکی هم که به شدت تست ها خوابیده و بخصوص در این یک سال گذشته به پایین ترین میزان از بعد از جنگ رسیده..
    • LB ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      42 4
      نگران لبنان نباش. مرد اینجا زیاده. نگران ایران باش که دارن از داخل می پکونن
    • علیا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      23 1
      لبنان خیلی بهتر از سوریه هست. دقت کن که قبل از سوریه و یمن و عراق بارها تلاش کردند لبنان رو متشنج کنند. چون لبنان نسبت به همه ی این کشور ها به خط اول مقاومت نزدیکتره. اما توی سوریه و عراق و یمن تونستند چون سازمانی مثل حزب الله در اونجاها وجود نداشت. ولی به نطرم توی لبنان نمیتونند هرچند همه ی تلاششون رو میکنند.
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    34 2
    ماشاالله حزب الله.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    8 84
    باید مذاکره موشکی را استارت بزنیم و همسو با منافع غرب برای پیشرفت ایران تلاش کنیم.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      45 6
      برای شروع می تونی سر ناموست مذاکره رو شروع کنی!!!!!
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      23 2
      انسانم آرزوست
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      26 3
      خاک بر سرت
    • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      1 14
      به این گزارش نه مثبت زدم و نه منفی
  • ناشناس آذری IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    37 4
    الحمدلله این همه توان و قدرت نظامی کشورمان ، مردم را امیدوار به داشتن یک نیروی مسلح قوی جهت حراست از سرزمینمان کرده است، هر روز خبری جدید از یک توانمندی جدید نظامی به سمع و نظر مردم می رسد اما متأسفانه این توانمندی و قدرت دوست داشتنی فقط در عرصه ی نظامی است و آقایان و مسؤولین بخش های صنعت و کشاورزی و اقتصاد این سطح از مدیریت و توانمندی را ندارند که بتوانند صنعت و کشاورزی و اقتصاد این سرزمین را به سطح قابل قبولی در عرصه جهانی برسانند. افراد ناتوان و بی عرضه که با رانت خواری و فامیل بازی و اتوبوسی بر اریکه مدیریت تکیه زده اند بهتر است خودشان استعفاء دهند و بیش از این خون به دل این مردم شریف نکنند.
  • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    12 1
    یاد امام و شهدا گرامی باد و به گفته امام راحل عظیم الشأن « بر دست و بازوی شما رزمندگان که دست خدا بالای آن است بوسه می زنم و بر این بوسه افتخار می کنم »
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    24 2
    بدبخت اگرمذاگره موشکی را شروع کنندیعنی مساوی بااین که ناموس مارانابودکردیم
  • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    8 0
    استراتژیست های ایران انقدر می فهمن که تجهیزات مختلف به چه درد می خورند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    9 0
    در نبردهای زمینی هبچ سلاحی مانند هواپیما در نابودی سلاح جنگی وتجهیزات دشمن مخصوصا متحرک کارایی ندارد.ایران بایستی یک پلات فرم پبشرفته ضد رادار را انتخاب وهمه توان خود را برای تولید آن بصورت متمرکز انجام دهد واز پراکندگی کارها بکاهد البته از تجربیات صاعقه اذرخش وشفق هم بایستی استفاده کند ولی بصورت متمرکز.نباید حداقل هواپیماهای انبوه جنگی را تولید کنیم که با صرف هزینه زیاد هدف راحتی برای پدافند دشمن وهواپیماهای شکاری پیشرفته انها باشد
  • مطغز متفکر IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 1
    باور 373لازم داریم
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    2 0
    باید فجز ۳ هدایت شونده بشه و کلاهک دیگه خیلی وقته فقط انفجار قوی نیست راکتی مثل اسمرچ چندین کلاهک از ضد زره هدایت شونده تا ضد نفر در چند مدل تا ترموباریک و حتی کلاهکی با پهپاد شناسایی و.. هست بهتر هست با ورود فناوریه انها نوع و تعداد کلاهک را افزایش داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس