آخوندی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یک ماه اخیر با صدور دو بخشنامه در حوزه نظام مهندسی ساختمان واکنش های متعددی را در بخش ساخت و ساز برانگیخته است.

به گزارش مشرق، دعواهای آخوندی با رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان معلوم نیست تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند و این دعواها می‌تواند به اعتبار جامعه مهندسی ضربه بزند.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یک ماه اخیر با صدور دو بخشنامه در حوزه نظام مهندسی ساختمان واکنش های متعددی را در بخش ساخت و ساز برانگیخته است.

بخشنامه نخست درباره حذف روال و رویه کسر ۵ درصد از درآمد مهندسان ناظر ساختمان بود؛ این بخشنامه طیف وسیعی از واکنش های متعددی در فضای رسانه ای و مهندسی را برانگیخت از اعلام غیرقانونی بودن آن تا استقبال فراوان مهندسانی که ۵ درصد از درآمدهایشان را بیشتر سازمان های نظام مهندسی ساختمان ـ نه همه ۳۱ سازمان استانی ـ به عنوان درآمد سازمان برمی داشتند، از این بخشنامه.

بیشتر بخوانید:

پای جهانگیری به آیین نامه جنجالی باز شد

ماجرای تخلف ۷۰۰ میلیاردی سازمان نظام مهندسی

مهمترین مخالف این بخشنامه، فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس و رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بود که بارها علیه این بخشنامه اظهار نظر کرد. با این حال پس از اعلام حمایت رئیس کمیسیون عمران مجلس از این بخشنامه، اوضاع تا حدودی آرام گرفت.

۱۵۰۰ میلیارد تومان؛ گردش مالی نظام مهندسی

این آرامش چندان ادامه نیافت؛ چرا که چند روز بعد، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد بالادستی و ناظر تشکل های مهندسی از جمله نظام مهندسی ساختمان، از انباشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این سازمان ها خبر داد.انتشار این خبر مجددا فاصله و شکاف میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی ساختمان را بیشتر کرد.

بخشنامه دوم؛ برای آشتی کنان

بخشنامه دوم هم مربوط به منع حضور مهندسان حاضر در دستگاه های ۹ گانه دولتی و عمومی در بخش خصوصی و فعالیت به عنوان مهندس آزاد بود. این بخشنامه برخلاف بخشنامه اول، با استقبال خوب همه مسئولان نظام مهندسی و مهندسان جوان روبه رو شد اما از سوی مهندسان فعال در دستگاه های دولتی مورد استقبال قرار نگرفت. حتی رجبی رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان این بخشنامه را «مثبت» و «قابل دفاع» توصیف کرد.

حضور جنجالی وزیر راه در گفت وگوی ویژه خبری

در حالی که با این اظهار نظر مثبت، آتش درگیری ها رو به خاموشی بود، وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری هفته گذشته حاضر شد و با تأیید اظهارات مظاهریان، معاون مسکن خود مبنی بر وجود گردش مالی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظام مهندسی ساختمان، بار دیگر به تشدید فاصله میان دولت و این تشکل غیر دولتی دامن زد.

همچنین از اتفاقات این برنامه، پخش مصاحبه ضبط شده از رجبی بود که وی این اقدام صدوسیما را کار از پیش برنامه ریزی شده دانست.

ابلاغیه رجبی علیه بخشنامه آخوندی

در واکنش به بخشنامه  ۵ درصدی وزیر راه، رجبی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در ابلاغیه ای خطاب به ۳۱ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، از آنها خواست تا بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف رویه کسر ۵ درصد از درآمد مهندسان را اجرا نکنند.

نامه رجبی به سازمان های نظام مهندسی استانها

نامه مظاهریان علیه ابلاغیه رجبی

پس از این اقدام، مظاهریان معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز بلافاصله دست به قلم برد و در نامه ای نسبتا شدیداللحن، به رجبی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد وی به عنوان بالاترین مقام نظام مهندسی، موظف به ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی است.

رئیس نظام مهندسی کشور: آخوندی در پی محاصره اقتصادی نظام مهندسی است

در این ارتباط، فرج الله رجبی درباره انتشار مصاحبه ضبط شده از وی همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: این اقدام صداوسیما یک کار برنامه ریزی شده و غیراخلاقی بود. ساعت پنج و نیم بعدازظهر آن روز به من گفتند که می خواهیم برای یکی از بخش های خبری سیما با شما مصاحبه کنیم از من دو سه سؤال پرسیدند. این اولین بار بود در برنامه زنده، یک مصاحبه ضبط شده آنهم بی ارتباط با صحبت هایی که میهمان برنامه دارد، پخش شد

.

وی ادامه داد: این کار را انجام دادند تا آقای وزیر راه و شهرسازی یک تنه به قاضی برود و یک تنه هم خوشحال برگردد؛ اطلاعاتی که آقای آخوندی ارائه داد و نیز نوع مواجهه وی با این موضوع غلط بود. قطعا بنا بر تخریب سازمان نظام مهندسی ساختمان بود. اگر این اظهارات وزیر از روی کم آگاهی بود باید بگویم که اطلاعات وزیر بسیار کم است اگر هم تعمدا این صحبت ها را بیان کرد که جای تأسف دارد. مشخصا در صدد تخریب نظام مهندسی بود و وی  از خدماتی که نظام مهندسی ارائه می دهد حتی خدماتی که به وزارتخانه خودش می دهد هیچ صحبتی نکرد. فضا را به گونه ای ترسیم کرد که به مردم بگوید این اتفاقات رخ داده است.

مشکل از آنجا شروع شد که گفتیم دیگر نظام مهندسی ،حیاط خلوت آقایان نیست

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: آقای آخوندی حتی درآمدهای نظام مهندسی را هم خلاف واقع بیان کرد. رقمی که وزیر درباره درآمدهای نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت اگرچه اشتباه بود اما نگفت که به ۳۱ سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: این سناریو از اینجا شروع شد که نظام مهندسی حیاط خلوت آقایان دیگر نیست و نخواهد شد. سازمان نظام مهندسی با ۵۰۰ هزار مهندس هرگز به این صورت نخواهد شد که وزارت ناتوانی چون راه و شهرسازی بر آن تسلط بیابد و فکر کنند زیرمجموعه آنهاست. ما با این مسأله برخورد خواهیم کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره ابلاغیه ای که اخیرا به سازمان های نظام مهندسی ساختمان استانها صادر کرده و در آن گفته است که سازمان های نظام مهندسی حق حذف کسر ۵ درصد از درآمد مهندسان به عنوان حق النظاره ساخت و ساز را ندارند، تصریح کرد: حرفی که ما با آقای وزیر راه و شهرسازی داشتیم این بود که وی اصلا حق صدور این بخشنامه را نداشت. این بخشنامه خلاف صریح ماده ۳۷ قانون نظام مهندسی ساختمان و خلاف صریح نظامنامه ابلاغی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است که این نظامنامه هم متکی به آیین نامه مصوب هیئت دولت است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تأکید کرد: سازمان های استانی نظام مهندسی ساختمان ها موظفند به بودجه مصوب سالانه خود عمل کنند برای سال آینده هم می تواینم بگوییم که بخشنامه وزیر این یکسان سازی را از بین می برد و هر سازمان استانی می تواند موضوع را در مجمع خودش مصوب کند و بر اساس آن عمل کند که این عدد پرداختی می تواند هر رقمی باشد که در مجمع به تصویب می رسد.

وی یادآورد شد: اگر سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بخشنامه وزیر راه و شهرسازی عمل کنند، تخلف کرده اند. مگر هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان می توانند به آنچه در مجامع عمومی آنها به عنوان بودجه سالانه تصویب شده، عمل نکنند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: برخی در تلاش هستند تا ما را به عنوان سازمانی پولدار و پُردرآمد معرفی کنند. ظاهرا ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمان های ورشکسته و فروپاشیده عادت کرده است. در شرایطی که دستگاه های دولتی وقتی برف می آید از تهیه یک لودر ناتوان هستند تا از در راه ماندن ۱۳ ساعته مردم در اتوبان ها جلوگیری کنند، یک سازمانی هست که درآمد دارد و خدمات خوبی می دهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمی گیرد، باعث ناراحتی وزارت راه و شهرسازی شده است. حال آنکه وجود چنین سازمان هایی باعث افتخار است. وزیر راه و شهرسازی می خواست با این بخشنامه نظام مهندسی را محاصره اقتصادی کند.

بازنده اصلی دعواها، مهندسان خواهند بود

بسیاری از مهندسان معتقدند دخالت های متعدد تصمیم گیران در حوزه مهندسی و در عین حال، نابسامانی های موجود در این حوزه با دعواهای فعلی حل و فصل نخواهد شد و نه تنها نمی تواند مشکل بیکاری بخش بزرگی از جامعه مهندسی را رفع کند، بلکه به وجهه مهندسان در جامعه نیز ضربه زده و در صورت تشدید این درگیری ها، آنهایی که متضرر اصلی خواهند بود، مهندسان هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس