کد خبر 827260
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷
دیدار ترامپ و پوتین در ویتنام‎

به عقیده کارشناسان، آمریکا با انتشار «فهرست کرملین» قصد دارد در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روسیه مداخله کند و هشدار می‌دهد: دست از حمایت کرملین بردارید، وگرنه همگی تحت تحریم قرار خواهید گرفت.

به گزارش مشرق،به عقیده کارشناسان، آمریکا با انتشار «فهرست کرملین» قصد دارد در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روسیه مداخله کند و هشدار می‌دهد: دست از حمایت کرملین بردارید، وگرنه همگی تحت تحریم قرار خواهید گرفت.

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی می‌نویسد: «فهرست کرملین» را می توان بعنوان تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری در روسیه ارزیابی کرد. در فهرستی که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تهیه شده است، اسامی 210 تن از مقامات بلندپایه دولتی و نظامی روسیه، از جمله "بوریس تیتوف" یکی از نامزدهای پست ریاست جمهوری گنجانده شده است. این روزنامه دیدگاه سیاستمداران و کارشناسان را در خصوص اهداف آمریکا از این اقدام و اینکه پاسخ طرف روسی به آن چگونه باید باشد، جویا شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا گزارشی تحت عنوان «فهرست کرملین» منتشر کرده که در آن اسامی افراد نزدیک به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، تجار بزرگ روسی و شرکتهای دولتی را فاش کرده است. تهیه کنندگان این گزارش اسامی بیش از دویست نفر از مقامات بلندپایه، از جمله کابینه وزرای دولت "دمیتری مدویدیف" را در فهرستی از «آدم بدهای واقعی» گنجانده است.

پوتین رئیس جمهور روسیه و ترامپ رئیس جمهور آمریکا

چگونگی انتخاب این افراد بدرستی مشخص نیست، ولی به نظر می رسد که وزارت خزانه داری آمریکا فقط سعی کرده تمامی رهبران روسی و تمامی اتباع روسی که به نوعی در رده بندی مجله «فوربس» نامی از آنها برده شده، حتما در این فهرست نام برده شده باشند.   

پاسخ روسیه به این اقدام واشنگتن، «قاطع ولی منطقی» خواهد بود

این گزارش با واکنش فوری مقامات دولتی روسیه مواجه شده و آنها این اقدام آمریکا را دخالت آشکار واشنگتن در امور داخلی روسیه نامیده و وعده داده اند که پاسخ به این گزارش «تند و قاطع» خواهد بود.

"والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون تاکید کرده که مقامات مسکو هیچ نگرانی، بخصوص هیچ ترسی از این اقدام آمریکا نداشته و روسیه کاملا امکان آن را دارد تا پاسخ مناسبی به آنها بدهد، برای اینکه اصل مقابله به مثل، یکی از اصول روابط بین المللی در این قبیل شرایط است. خانم ماتوینکو همچنین خطاب به نویسندگان این گزارش گفت: «آقایان، این شما نیستند که تصمیم می گیرید چه کسی کشور ما را رهبری کند، این ملت روسیه هستند که این مسئله را تعیین خواهند کرد.»

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز تاکید کرده که پاسخ مسکو به این اقدام واشنگتن حتما نباید مقابله به مثل و متقارن باشد. وی توضیح داد: «مقامات واشنگتن دقیقا قصد دارند ما را به این جهت گیری هل دهند تا رویارویی بین دو کشور به سطح تازه‌ای وارد شود. خود فهرست «گزارش کرملین» که عملا تمامی رهبران روسیه را در برگرفته است، نه تنها امکان ادامه گفت‌وگوها بین مسکو و واشنگتن را کاملا از بین می برد، بلکه روابط دو کشور را نیز در آستانه قطع شدن قرار خواهد داد.»

"ولادیمیر گوتنییف" نائب رئیس کمیته امور اقتصادی دوما نیز به این روزنامه گفته است که مقامات مسکو نباید این گزارش را بیش از اندازه بزرگ جلوه دهند، چرا که "دونالد ترامپ" شخصیت ثابتی ندارد و ممکن است در آینده خط مشی «بازدارندگی روسیه» را به سیاست «بازدارندگی چین» تبدیل کند. البته به عقید وی، باید به این اقدام واشنگتن پاسخ مناسبی داد، البته به این شرط که اقتصاد خود روسیه دچار آسیب نشود.

تلاش واشنگتن برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه

برخی کارشناسان و سیاستمداران بر این عقیده هستند که «گزارش کرملین» را باید تلاش آمریکا برای دخالت در انتخابات 18 ماه مارس (27 اسفند سال جاری) ریاست جمهوری روسیه دانست. در فهرست این گزارش حتی نام "بوریس تیتوف" یکی از تجار روس  و نامزد پست ریاست جمهوری روسیه هم گنجانده شده است.

"ایرینا یارووایا" نائب رئیس دومای روسیه اعلام کرده است: «اینکه در آمریکا این گزارش را «کرملین» نام گذاشته اند، به خودی خود هدف آنها که همانا مداخله در مبارزات انتخاباتی در روسیه است را نشان می دهد. به همین دلیل دقیقا این گزارش را باید از همین زاویه ارزیابی و محکوم کرد.»

"اولیگ ایگناتوف" معاون مدیر مرکز مطالعات سیاسی روسیه نیز همین عقیده را داشته و یادآور شده است که آمریکایی‌ها خواسته یا ناخواسته، در «پیش زمینه» انتخابات روسیه قرار داشته و هر سیاستمداری از این مسئله استفاده خواهد کرد، برای اینکه هدف اصلی آنها سیاسی است.

"کنستانتین کوستین" رئیس بنیاد توسعه جامعه مدنی روسیه نیز معتقد است که انتشار «گزارش کرملین» به انتخابات آینده مربوط می شود. وی گفته است: «اقدامات خصمانه، عامل واضحی برای اعمال فشار است و فهرست منتشر شده هم بسیار عجیب است و گسترده بودن آن امکان انتخابی و استفاده موقعیتی از این قانون را فراهم کرده است. کاملا مشخص است که این گزارش بعنوان ابزاری برای بی ثبت کردن اوضاع روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است.»

البته همه کارشناسان هم «گزارش کرملین» را راهی برای مداخله در انتخابات روسیه نمی دانند. "ایوان تیموفییف" مدیر برنامه‌ای شورای امور بین الملل روسیه این نکته را مورد توجه قرار داده که انتشار این گزارش از مدتها قبل برنامه ریزی شده بود و انتشار آن در حال حاضر ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری در روسیه ندارد. به گفته وی، ضمن اینکه انتشار این فهرست به خودی خود نمی تواند بر نتیجه انتخابات که در ماه مارس برگزار خواهد شد، تاثیری داشته باشد.

آیا مقامات بلندپایه روسیه باید در انتظار تحریم‌های گسترده باشند؟

«گزارش کرملین» ممکن است برای اعمال تحریم‌های جدید استفاده شود، با وجود اینکه این گزارش بسیار جنجال برانگیز شده، ولی انتشار آن به معنای اعمال خودکار تحریمها علیه روسیه بر اساس فهرست مندرج در «گزارش کرملین» نخواهد بود. خود مقامات آمریکایی نیز یادآور شده اند که «امکان استفاده از این گزارش برای اعمال تحریمهای مضاعف» علیه روسیه وجود دارد. ولی اینکه این تحریم چه زمانی و علیه چه اشخاصی اعمال شود، هنوز مشخص نیست.

"دمیتری بادوفسکی" کارشناس مسائیل سیاسی گفته است که فهرست انتشار یافته بسیار گسترده است و حتی امکان دارد که بخش «محرمانه‌ای» هم داشته باشد. به همین دلیل انتشار آن به خودی خود اهمیت چندان زیادی ندارد. انتشار این گزارش بخشی از تشریفات مربوط به تصویب قانون تحریمهاست و این بررسیهای بعدی در سطح کنگره است که دارای اهمیت خواهد بود. وی افزود: «صحبت بر سر این است که خطر تحت تحریم قرار گرفتن برای افرادی که در این فهرست قرار گرفته اند بیشتر است و در این رابطه این اقدام آمریکا کاملا خصمانه است. واشنگتن با این اقدام هشدار داده که این افراد با دقت زیر نظر قرار دارند. در عین حال اکنون مکانیزمی بوجود آمده که بتوان از این فهرست در صورت لزوم و برای اعمال تحریمهای جدید استفاده شود.»

اولیگ ایگناتوف نیز یادآور شده است که «گزارش کرملین» را باید تلاش آمریکا به منظور تغییر مکانیزم اعمال فشارها بر روسیه ارزیابی کرد. این کارشناس توضیح داد:«ما شاهد هستیم که سیاست خارجی روسیه با اعمال تحریم‌های آمریکا تغییر نکرده است. به همین دلیل آنها شروع به ارسال علائم جدیدی نموده اند: دست از حمایت کرملین بردارید، در غیراین صورت همگی شما تحت تحریم قرار خواهید گرفت. اکنون می توان گفت آمریکا دیگر اسلحه خود را روی میز گذاشته است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس