کد خبر 826742
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
زرح ترافیک

شورای شهری‌ها امروز سرنوشت آرم طرح ترافیک ۹۷ را تعیین کردند. با وجود اینکه این طرح معایب و مخالفت برخی اعضا را داشت، در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان تصویب و سرنوشت سهمیه‌بگیران مشخص شد.

به گزارش مشرق، پس از بررسی ها و کش و قوس های فراوان سرانجام شورای شهر تهران  سرنوشت آرم طرح ترافیک ۹۷ را تعیین کردند:

لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و اعضا پس از سه ساعت چانه زنی هشت ماده این لایحه را به تصویب رساندند.

با تصویب شورای شهر تهران این طرح از 15 فروردین 97 در پایتخت با نرخ‌های متفاوت اجرا می‌شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: پس از تصویب لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر لیست کاملی برای آشنایی مردم منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: مینیمم ورود به محدوده 20 هزار تومان است،اظهارکرد: کسانی که همه پارامترها و ضرایب را پاس کنند این عدد را پرداخت می‌کنند مگر اینکه تخفیف داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه در این لایحه ضرایب آلایندگی، زمان و ... در نظر گرفته شده است، گفت: ضریب اولیه 20 هزار تومان است که تا 34 هزار تومان هم ممکن است با وجود عدم پاس کردن ضرایب پیش رود.

 کف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 13 هزار و 400 تومان و سقف آن 36 هزار تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران اعلام شد

قیمت ‌ورود به محدوده طرح ترافیک چقدر است؟

محسن پور سید معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: خوشحالیم که با وجود همه جوسازی‌ها و بحث‌هایی مبنی بر اینکه این طرح اجرایی نمی‌شود، این طرح با کمترین تغییر تصویب شد، گفت: از 15 فروردین ماه سال آینده این طرح لازم الاجرا است.

وی از تمام کسانی که با نقد سازنده خود موجب شدند که جزییات طرح نیز با دقت کامل شود، سپاسگزاری کرد و ادامه داد: این طرح جدید ترافیک، طرح هوشمندی است که آثار ضد ترافیکی و ضد آلودگی آن مشهود است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس این طرح جداولی تنظیم شده گفت:‌ دو دسته خودرو مجوز ورود به محدوده را دارند به طوری که به 63 هزار خودرو مجوز به اشخاصی داده می شود که به لحاظ شغلی لازم است درهمه سال وارد محدوده شوند که البته ازاین 63 هزار خودرو مبلغ 100 هزار تومان بابت جواز دریافت می‌شود و 40 هزار مجوز به صورت روزانه برای افراد دیگر در نظر گرفته شده که مجموعه سقف ورود به محدوده 103 هزار خودرو خواهد بود که هیچ تفاوتی در پرداخت این دو گروه نیست.

وی با بیان اینکه 63 هزار مجوز تنها به افرادی داده می شود که به لحاظ شغلی باید وارد محدوده شوند و باید خیالشان راحت باشد که می توانند وارد محدوده شوند، گفت: چند ضریب برای تعیین نرخ عوارض در نظر گرفته شده به گونه‌ای که ساعت 6 تا 10 صبح و ساعت 16 تا 19 به عنوان اوج ترافیک عصرگاهی تعیین شده و ساعت ده تا 16 نیز به عنوان میان روز خلوت است که افراد می توانند در مواقع خلوت مراجعه کنند.

به گفته پورسیدآقایی، ضریب آلایندگی در نظر گرفته شده که باید بگویم برای خودروی دارای معاینه فنی برتر، ضریب کمتری در نظر گرفته شده و این در حالی است که اگر افراد حساب خودرو را از قبل شارژ کنند 20 درصد تخفیف می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ضریب آلایندگی خودروهای هیبریدی تنها یک دهم است گفت: برخی‌ها می‌گویند که این ضریب‌به نفع پول‌دارها است اما باید بگویم ما باید آن افراد را هم تشویق کنیم که به جای آنکه پولش را به خودروی بنزینی بدهد خودروی برقی که آلایندگی کمتری دارد تهیه کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه کف نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک 13 هزار و 400 تومان و سقف آن 36هزارتومان است گفت: مردم می توانند سفر خود را مدیریت کرده و تمام ضرایب را پاس کنند تا قیمت کمتری برای آنها محاسبه شود.

 وی با بیان اینکه در این طرح پول مدت ماندن در محدوده مهم نیست گفت: فقط اولین ورود و آخرین خروج ثبت می‌شود نه اینکه به ازای هر ورود و خروج عوارض پرداخت کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه اجرای این طرح علاوه بر کاهش آلودگی، ترافیک را نیز کاهش می دهد گفت:‌ سقف ورود به محدوده 26هزار خودرو کاهش یافته و به بهبود ترافیک کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر جانبازان بالای 75 درصد و اعصاب روان و معلولان دارای پلاک "ژ" معاف از عوارض هستند گفت:‌همچنین برای خبرنگاران تخفیف 50 درصدی لحاظ شده است.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چگونه  به خبرنگاران تخفیف داده می‌شود، گفت:‌ درحال تکمیل آیین نامه ای هستیم که بعد از تصویب  آن را اجرایی کنیم تا به خبرنگاران واقعی این تخفیف داده شود.

از مدت ها قبل بحث آرم طرح ترافیک خبرنگاران و نحوه نرخ گذاری آن مطرح بود. امروز شورایی ها نرخ طرح ترافیک خبرنگاران را تصویب کردند.

صبح امروز بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت که به پیشنهاد احمد مسجدجامعی به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود که در ماده 2 این لایحه خبرنگاران نیز لحاظ شوند، گفت: البته گاهی سوء استفاده‌هایی به اسم خبرنگاران انجام می‌شده، به عنوان مثال 1300 تا 1500 آرم به دستگاه‌های مختلف داده شده اما به اسم خبرنگار و ... بوده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود در تبصره 2 ماده سوم به جای 1.5 درصد سه درصد شامل حال خبرنگاران شود، گفت: در این تبصره باید اسم خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان هم لحاظ شود و آنها جزء موارد خاص شوند و آئین‌نامه مورد نظر به تصویب کمیسیون برسد.

در ادامه حسن رسولی با بیان اینکه ضمن تکریم اصحاب رسانه با این نظر مخالف هستم، گفت: شأن و جایگاه اصحاب رسانه باید رعایت شود اما ارائه این مسائل سبب برچسب زدن آنها می‌شود. چرا که اساس این لایحه بر رانت زدایی بوده و ممکن است شائباتی را ایجاد کند.

در ادامه حجت نظری به عنوان موافق این پیشنهاد با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم با جامعه گفت‌وگوی دو سویه داشته باشیم لازم است شرایطی را برای خبرنگاران فراهم کنیم، گفت: تسهیل تردد خبرنگاران به محدوده سبب تثبیت مردم سالاری است.

در ادامه پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همه ما اصحاب رسانه را ارج می‌نهیم و کسی هم مخالف کمک به آنها نیست،‌ گفت: اما اتفاقی که رخ داده این است که برخی‌ها به اسم خبرنگاران، عکاسان و ... آرم می‌گرفتند به گونه‌ای که همین حالا 6000 مجوز به اسم خبرنگار منتشر شده اما آیا واقعا ما 6000 خبرنگار داریم؟ این نشان می‌دهد که این آرم‌ها به جای دیگر و در خانواده‌ها و مسئولان می‌رفته است.

وی با بیان اینکه نباید اسم گروه خاص یا شغلی را بیاوریم، گفت: اصل و روح برابری لایحه به هم نخورد و در قالب تبصره کلی دیده شده است که 1500 مجوز در موارد خاص تقسیم می‌شود که پیشنهاد می‌شود این موضوع هم در همان تبصره دیده شود و خواهشا اسمی از یک گروه خاص نیاورید. چرا که مابقی اقشار گلایه مند می‌شوند.

در پایان اعضای شورای شهر رأی دادند که بنا به پیشنهاد مسجدجامعی نام خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در این تبصره قید شده و ظرفیت از 1.5 به سه درصد افزایش یابد. البته آنهم بر اساس آئین‌نامه‌ای که در کمیسیون حمل و نقل در حال تصویب است.

همچنین در سال آینده 63 هزار آرم طرح ترافیک مختص سهمیه هاست و دولتی ها کمافی سابق از این سهمیه استفاده می کنند. مدیریت جدید شهری معتقد بود این کار در گذشته مصداق رانت بوده ولی خودشان نیز این کار را ادامه دادند و بخش عمده ای از طرح را به سهمیه بگیران دادند و سهم مردم عادی روزانه 40 هزار آرم طرح ترافیک است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس