علم

اسدالله علم از وزرای دربار پهلوی و نزدیکان محمدرضا پهلوی، روایت جالبی از حقارت مقامات رژیم سابق در مقابل غرب و شرق دارد.

سرویس تاریخ مشرق- اسدالله علم از دوستان و نزدیکان شاه بود که سال‌های متمادی وزیر دربار محمدرضا پهلوی بود و تقریبا هر روز با محمدرضا مراوده داشت. وی در بخشی از خاطراتش از مذاکره با وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد:

به او [وزیر خارجه آمریکا] گفتم در امر خاورمیانه بی‌جهت فرانسوی‌ها و انگلیس‌ها را شرکت می‌دهید، مطلب باید بین شما و روس‌ها حل شود. زیرا روس‌ها هستند که می‌خواهند به تدریج در خاورمیانه نفوذ کنند و شما هستید که می‌خواهید جلوی آنها را بگیرید و این قدرت را هم دارید. ولی فرانسه و انگلیس گو اینکه در حقیقت متفق شما هستند ولی مناقع و نظرات خاصی دارند که گاهی با نظرات شما مغایر است. مثلا حالا فرانسه به اعراب بیش از اسرائیل توجه دارد، آن‌وقت چطور ممکن است وقتی که در طرف شما نشسته و با روس‌ها مذاکره می‌کند، مسئله منافع اعراب را که در حقیقت فعلا نقطه‌نظر روس‌هاست از یاد ببرد؟ بهتر است بعد که شما مطلب را با روس‌ها حل کردید، متفقین خود را جریان مذاکرات بگذارید. خیلی حرف مرا پسندید و چون می‌داند که من در سابق نخست‌وزیر بوده‌ام (زکی!) خیال می‌کرد باید خیلی به مسائل جهانی آشنا باشم. به هر صورت این حرف مرا یادداشت کرد که باعث تعجب من شد! بعد از شام، قدری موزیک جاز زدند و باز شاهنشاه قدری به طور خصوصی با نیکسون صحبت فرمودند. [۱]

یادداشت‌های علم، ویرایش و مقدمه از علینقی عالیخانی، تهران، کتاب‌سرا، ۱۳۷۱، جلد اول، ص ۲۹۹.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • هادی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    26 20
    بعد عده ای ابله با پرونده سازی برای افراد میخواهند نظام اسلامی را که حاصل خون هزاران شهید است زیر سوال ببرند نمیفهمند کجا بودیم و کجا هستیم
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      7 3
      کجابودیم و به کجا رسیدیم..من 18ساله از کارمندی شکایت کردم به رئیس و معاون و حراست هیچ کس نتونست جلوی نره خر را بگیر تهمت زد تهدید کرد حسود و لجوج و حرام است کل پرسنل اون اداره ازش ناراضین حالا چطوری کثافت دختربازی را مدیر در استان کرده اند الله و اعلم .
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    14 1
    فعلا اصلاح طلبا گوی سبقت در خودکم بینی و پرستش غرب رو از اسلاف پهلویشون ربودن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس