حمله ترکیه به کردها

کردهای سوریه می‌توانستند جلوی درگیری‌های نظامی در منطقه عفرین را بگیرند، اما آنها این فرصت را از دست داده و صدها هزار نفر از مردم سوریه را در معرض خطر قرار دادند.

سرویس جهان مشرق - ارتش ترکیه روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، عملیاتی با نام «شاخه زیتون» (Olive Branch) علیه کردهای سوریه در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد. آنکارا این عملیات را در راستای حق دفاع مشروع ‌خود می‌داند و از ۱۰ روز پیش حملات توپخانه‌ای خود را به عفرین از طریق مرزهای جنوبی آغاز کرده بود، اما ۲۰ ژانویه زمان رسمی شروع عملیات شاخه زیتون در ابعاد زمینی و هوایی علیه مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه اعلام شد.

آنکارا با سوء استفاده از مواضع متزلزل یگان‌های «پ ی د» و اقدام آمریکا برای طرح استراتژی تشکیل نیروهای گارد مرزبانی در مناطق تحت سلطه نیروهای دموکراتیک سوریه عملیات زمینی و موشک‌باران هوایی خود را با مشارکت فعال عناصر ارتش آزاد در اراضی سوریه آغاز کرد. این عملیات از ۳ محور شمال، شمال شرق و شمال غرب آغاز شده و به صورت ویژه شهر عفرین را هدف حملات خود قرار داده است.  ترکیه مدتی بعد از آغاز حمله خود به سمت منطقه عفرین، در سایه فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد که قصد تسلط بر این شهر را ندارد و تنها می‌خواهد حریمی امن در اطراف مرزهای خود به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد کند.

این عملیات ماه‌ها بعد از بسیج نظامی و تبلیغاتی دولت ترکیه آغاز شد.   آنکارا برای آماده سازی جهت این عملیات تماس‌های نظامی و سیاسی گسترده‌ای را برگزار کرد،  البته این موضوع منجر به رضایت منطقه‌ای و بین‌المللی با عملیات نظامی تجاوز طلبانه و مداخله جویانه ترکیه در  اراضی سوریه نشده است.  

همزمان با عملیات ارتش ترکیه، روسیه نیز  نیروهای خود را که در مناطق روستایی عفرین  مستقر بودند، به سمت منطقه تل عجار در جنوب فرودگاه مینگ عقب کشید. وزارت دفاع روسیه با اعلام این موضوع تاکید کرد که این عملیات برای تضمین سلامتی عناصر روسیه در جریان عملیات نظامی ترکیه درعفرین است.  این موضوع را می‌توان نشانه تایید ضمنی عملیات ترکیه از سوی مسکو توصیف کرد.

فرصتی که برای «ی پ گ» از دست رفت

کردهای سوریه می‌توانستند جلوی درگیری‌های نظامی در منطقه عفرین را بگیرند، اما آنها این فرصت را از دست داده و صدها هزار نفر از مردم سوریه را در بیش از ۳۰۰ روستا در حومه این شهر  در معرض درگیری و جنگ و خشونت قرار دادند.  فرصت نجات کردها از عملیات نظامی ترکیه در سایه اصرار آنها به گرایش به سمت تشکیل رژیم مستقل از دولت سوریه از بین رفت. این تلاش‌ها از ۶ ماه گذشته شدت گرفته و نشانه‌های خود را به صورت تدریجی نشان می‌داد. کردها در این راستا تلاش می‌کردند خود را به وقایع سیاسی ارتش سوریه تحمیل کنند.  

این فرصت تاریخی هنگامی به کردها داده شد که روسیه پیشنهاد کرد ارتش سوریه به منطقه عفرین بازگردد و نیروهای خود را در آن مستقر کند تا  بهانه‌ برای مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه گرفته شود، اما «ی پ گ» (یگان‌های حفاظت مردمی سوریه) این موضوع را رد کرد.  کردها اما با توجه به اهمیت راهبردی عفرین سعی داشتند تمام این منطقه را برای خود حفظ کنند. عفرین به لحاظ  جغرافیایی در مقایسه با دیگر مراکز کرد نشین نظیر کوبانی و الجزیره در انزوا قرار دارد، اما به علت ارتباط با دریای مدیترانه از اهمیت بالایی برای کردها برخوردار است.

در واقع ۳ عامل اصلی «ی پ گ» را وسوسه کرده بود که بتوانند در سایه فروپاشی داعش، پروژه خود را برای ایجاد رژیم مستقل کرد در اراضی سوریه مستقر کنند و از نگرانی‌های منطقه‌ای ترکیه در این خصوص در امان بماند.  عامل اول تصمیم دولت آمریکا برای باقی نگه داشتن نیروهای خود در سوریه برای مهار ایران و ادامه فرسایش روسیه و ارتش سوریه و حزب الله بود.   دومین عامل این بود که نیروهای مذکور موفق شدند برخی منابع نفتی و مالی را  به دست آورده و بر چاه‌های نفت و تاسیسات استراتژیک در دیرالزور و وادی الفرات مسلط شوند.  حمایت آمریکا از تبدیل شدن نیروهای عشایر عربی در منطقه وادی الفرات به نیروهای مرزبانی و حمایت از دستاوردهای نیروهای کرد که موفق به تسلط بر حدود ۲۵ درصد از اراضی سوریه شده بودند،  از دیگر عوامل بود که ی پ گ را وسوسه کرد که به سیاست مستقل خود نسبت به دمشق ادامه دهد.  

در طرف مقابل، آمریکا از طریق حمایت از کردها تلاش دارد فشارهای بیشتری بر  ایران و روسیه وارد کند. به این ترتیب کردها به یکی از بازوان اجرایی عملیات آمریکا در مناطق مختلف سوریه تبدیل شدند. این همان چیزی است که نگرانی ترکیه را در منطقه افزایش داده و به تبع آن ایران و روسیه و سوریه نیز اولویت ها و استراتژی خود را در شمال سوریه تغییر دادند.

انگیزه‌های آنکارا از آغاز عملیات نظامی

مبارزه با جریان‌های استقلال‌طلب کرد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ترکیه برای آغاز عملیات نظامی گسترده در مرزهای شمالی سوریه است. از سوی دیگر تلاش‌های شش‌ساله این کشور با پیروزی‌های میدانی گسترده ارتش سوریه به باد رفته است. آنکارا تأسیس رژیم مستقل کردنشین در مناطق مجاوز مرزهایش را خط قرمز اصلی خود به شمار آورده و تحت هیچ شرایطی حاضر به تعامل با این اتفاق نیست.

از سوی دیگر شکست توطئه‌های آنکارا در رابطه با براندازی دولت بشار اسد و تحویل دادن این کشور به جریان  اخوان‌المسلمین که از چندین سال پیش آغاز شده بود، باعث شد این کشور به دنبال عرصه‌ای دیگر برای جبران شکست‌های خود در سوریه باشد. علاوه بر اینها نگاه تاریخی آنکارا به مناطق شمالی سوریه به این صورت است که آن را ملک خود به شمار می آورد.  

ترکیه وقتی خود را از تحمیل شرایطش به روند سیاسی مذاکرات در رابطه با سوریه بویژه نشست سوچی و آستانه ناتوان دید، تلاش کرد با این ابتکار عمل شوکی را به روند مذاکرات وارد کند. البته آنکارا زمان طولانی را برای رایزنی‌های سیاسی و بین‌المللی جهت جلب توافق کشورهای مذکور برای عملیات نظامی در شمال سوریه هزینه کرد.

افق عملیات نظامی ترکیه در سوریه

تقریبا هیچ قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی، مداخله نظامی ترکیه در مرزهای سوریه را تایید نمی‌کند، این موضوع پیچیدگی های عملیات نظامی آنکارا در عفرین را افزایش داده است. آمریکا در مسیر حمایت از کردها و تاسیس گارد مرزبانی و تشکیل مساحتی بالغ بر ۲۸ هزار کیلومتر برای نیروهای کرد با هدف ابقای نیروهای خود در سوریه و فشار بر روسیه و محور مقاومت، مخالف عملیات نظامی ترکیه است. از سوی دیگر مخالفت مسکو با اقدام آمریکا در حمایت از کردها و چشم بستن بر روی تحرکات ترکیه در نبرد عفرین نیز به مثابه چراغ سبز روسیه به ترکیه نیست. بلکه مسکو بیشتر از این عملیات به دنبال آن است که رهبران کرد را برای حضور در کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه با هدف تشکیل تدریجی سوریه متحد مجاب کند.

همچنین با وجود اتفاق نظر ایران با ترکیه درباره حفظ منافع دو کشور در سوریه و اهمیت ابقای سوریه به شکل متحد و یکپارچه به دور از اعطای حاکمیت فدرالی به کردها، اما این امر مانع نگرانی تهران از گسترش حضور نظامی و نفوذ سیاسی ترکیه در داخل سوریه نمی شود. علاوه بر اینها ادامه ماجراجویی‌های ترکیه در خاک سوریه همچنین با توافق دولت دمشق و کردهای سوریه، می‌تواند با واکنش جدی و خطرناک دمشق مواجه شود.

ترکیه مدعی است که عملیات نظامی مذکور را بر اساس ضرورت و سیاستی که به آنکارا تحمیل شده، آغاز کرده است. بن علی یلدیریم نخست وزیر ترکیه در تشریح عملیات مذکور می گوید که این عملیات در چهار مرحله انجام خواهد شد تا بتواند فضای امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد کند. این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در جریان نشست حزبی خود اعلام کرد که انتظار دارد عملیات مذکور به زودی به پایان برسد، چرا که هدف از این عملیات بازگرداندن تسلط بر عفرین است. او در عین حال ابراز داشت که این عملیات تا از بین بردن آخرین عنصر تروریست ادامه پیدا خواهد کرد.

با این اظهارات متناقض به نظر می‌رسد که ترکیه هنور چشم انداز نهایی خود از عملیات عفرین را ترسیم نکرده و برای پیشبرد این استراتژی به دنبال بررسی مواضع و رویکردهای بین‌المللی و همچنین تحولات منطقه‌ای و واکنش‌های طرف‌های حاضر در این معادله است. ابهام موجود در افق سیاست ترکیه نسبت به این عملیات دقیقا به علت پیچیدگی‌هایی است که به آن اشاره کردیم و همین موضوع آینده تحولات مربوط به عفرین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 72
  • محمد AE ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    برای اینکه اوضاع خوب شه باید کردهای سوریه مناطق تحت کنترلشون رو به ارتش سوریه پس بدن و به محور مقاومت متصل شن و ترکیه هم از خاک سوریه عقب بکشه
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      به نظرم درگیری و جنگ بین ترکیه و اکراد طاغی به نفع دولت سوریه هست. چراکه ارتش سوریه اکنون مشغول نبرد در جبهه های دیگر هست و ضعیف شده هست.
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      اتراک تو دام امریکا افتادن تا توسط کردهای دلیر گوشمالی داده بشن.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      دستگاه کاهل دیپلماسی ما میتوانست با نزدیک شدن به کردها هم از سرزمین اجدادی ایران دفاع کنه هم پوز مغولستان رو به خاک بماله.
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      94 88
      زمانیکه اکراد دارن به برچم اسرائیل احترام سجده میکنن ایران با انها کاری نداره
    • بهزاد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      81 38
      ایران و روسیه گول ترکیه و آمریکا را خوردند .
  • خالبط IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    بعداز عفرین نوبت ایران است
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      68 4
      متنو بخون بعد حرف بزن
    • محمد AE ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      من خودم کردم تجزیه طلب جماعت از هر قومی جاش زباله دان تاریخه کاربر ۱۶:۰۶ برای کشورت یه ذره غیرت به خرج بده کرمانشاه و کردستان و آذربایجان و... با ایران و ایران با اینها زیباست اگه لازم باشه یکبار دیگه دست در دست هم برای دفاع از ایران عزیز می جنگیم
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      53 19
      باشه تو راست میگی حالا برو سر درس و مشقت عمویی
    • صالح IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      96 4
      مرگ بر دشمنان ایران عزیز وسربلند، مرگ بر نوکران آمریکا واسرائیل،مرگ بر نوکران ذلیل شده ی عربستان
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      16 2
      متوهم
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      102 7
      البته.... پانترکیسم نمیتواند ونمیخواهد کشوری با وسعت وتاریخ ایران را تحمل کند
  • زنده باد ایران IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    این ره که طورچیه می رود؛ به طورچستان هم نیست ...
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      ولی به چوردستان هست.
    • زنده باد ایران IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      131 7
      زائیدین...
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      چردستان بزرگ توهمی بیش نیست
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      چرتستان
  • حسین IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    متاسفم برای کسی که این مطلب رو نوشته مگر خاک اجدادی رو می توان به همین سادگی تحویل ترکیه تروریست پرور داد
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      کدوم خاک اجدادی؟؟؟
    • DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      39 9
      حسین آقا اول مطلب رو بخون و بعد نظر بده . اینجا کسی از حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت نکرده .
    • محمد AE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      15 12
      منظور این بنده خدا ملت سوریه ( اعم از کرد و عرب و... ) هستش
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      21 32
      مگه ترکیه به ایران حمله کرده؟؟
    • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      13 51
      نظر شما درمورد رقه هم همینه اونجا خاک اجدادی کرداست که اشغالش کردن یا دیرالزور؟
  • DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    اشغال این منطقه بوسیله ترکیه خیلی بهتر از تشکیل دولتهای جعلی با حمایت امریکا و اسرائیل است ، البته فعلا و اجالتا . بعدها که منطقه آرام شد باید در مورد حضور ترکیه در شمال سوریه فکری کرد . اما مقصر اصلی در این ماجرا همان رهبران کردها هستند که بجای مذاکره با دولت سوریه خود رو بازهم بازیچه دست امریکا و اسرائیل کردند و بازهم باختند .
    • زنده باد ایران IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      طورچیه پا در باتلاقی گذاشته که نتیجه اش تجزیه خودش و تشکیل آناتولی گوچک خواهد بود...
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      تشکیل چرتستان هدف امریکاست
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      83 14
      DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ به همین خیال باشید، ترکیه هیچ گاه از مناطقی که در شمال سوریه در کنترل خود دارد و یا قرار است اشغال کند عقب نشینی نخواهند کرد. ترکیه استان حلب را ملک خودش می داند.
    • RU ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      بعد اینکه خوب تروریستهای عردوغان و YPG آمریکایی همدیگه رو کشتند و هلاک کردند ترکیه مجبوره شمال سوریه رو ترک کنه، خودش هم میدونه اگر بمونه به سرنوشت عثمانی دچار میشه
    • Zagros IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      به غیراز ایران اکثر دول خاورمیانه مانند ترکیه سوریه اردن عراق عربستان پاکستان اذر بایجان گرجستان ترکمنستان و....جعلی اند و پس از جنگهای اول و دوم جهانی بوجود امده ند بذار دولت مستقل کردستان هم تشکیل شود,فکرکنم سن و سالی نداشته باشی یا تاریخ رو مطالعه نکرده ای,خسیسی به خرج نده
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      21 36
      باید کومله و پژاکی جماعت نابود شود راهیی نیست
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      12 13
      کومله و پژاکی و بوزگورد پانترک رو با هم نابود میکنیم، تجزیه طلب و نژاد پرست جایی در کشور ما نداره
  • تراختور IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    یاشاسین ترکیه
    • محمد AE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      یاشاسین ایران
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      97 4
      مرگ بر ترکیه داعش پرور
  • آرین IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    شما ها آذری هستید و آریایی پس انقدر به ایران توهین نکنید
    • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      15 6
      من تورکم تورک آذربایجان ...
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    کردها به کم قانع نشدند عفرین رو هم از دست دادند
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      12 25
      کردها اگر امکانات ترکیه را داشتند الان تو را هم مجیزگوی خودشان کرده بودند. روز ماهم فرا میرسه
    • SE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      15 9
      کردها توسط اربابشون امریکا تجهیزات زیادی دارند
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    60 88
    نمیدونم توی عراق و سوریه به غیر از کردهای اقلیتهای دیگری هم هستند مانند اشوریها ترکمنها و... ولی هیچکدومشون مثل کردها توی شرایط سخت کشورشون بجای اینکه باری از دوش کشورشون بردارند باری روی دوشش اضافه نمیکنند
    • امیرعلی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      23 53
      دقیقا به نکته خوبی اشاره کردین
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      74 38
      چون به هیچکدومشون اندازه کورد های غیور و قهرمان ظلم نشده
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      20 39
      از بس نمک نشناسو جاهلن این جماعت
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      16 36
      اگر ظلم رو این میدونی که یاغی گری کنی وبزن تو سرت؛اول ظالم خودتی...
  • Zagros IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    خاک اجدادی کردها سرزمینیست که اکنون دران ساکنندو قبل امدن ترکمنان سلجوقی و مغول ها و ترکها دران ساکن بوده اند,متاسفم برای کسانی که حق وعدالت را به مسلخ مصلحت و تعصبات قومی و مذهبی برده وبه نام مصلحت نادانسته حق ستیزی میکنند,کردها حق انسانی و ملی واسلامی دارند که درسرزمین خود شیوه زیست و سرنوشتشان را دراختیار داشته باشند,به امید پیروزی لشکر حق طلب کرد بر ارتش متجاوز ترک و مزدورانش
    • زنده باد ایران IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      99 29
      به امید آن روز
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      کردها هم سرزمین اجدادیشون تو هندوستان اگر خیلی ناراحت هستند برگردید اونجا مردتیکه چنان میگه اجدادی سرزمین کنونی کرد مال آشوری ها است
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      به امید پیروزی ارتش ترک
    • RU ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      55 16
      به امید نابودی نژاد پرستها و قوم گراها و بیگانه پرستان نمک خور نمکدان شکن!
  • کورد IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    زنده باد کوردها،در هرجاي دنيا
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      4 10
      زنده باد بوزگورداخ ها.. و عطا طورچ پالانی...همه جای دنیا...خخخ
  • کورد IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    زنده باد کوردها،در هرجاي دنيا،،
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    19 17
    ترکیه و کردهای سوریه هردو بازیچه امریکاه شده اند وهمان کاری را می کنند که امریکاه می خواهد دانسته یا نا دانسته.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    101 9
    مرگ بر امریکا........
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    13 82
    تیراختورررررررررررررر
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      2 2
      به خوب نکته ای اشاره کردی....عزیز
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    34 96
    هر کس زمین بازی شیطان بزرگ را قبول کند پایمال و بازنده است آنها فکر می کنند می توانند اربیل و رقه را نماینده اسرائیل کنند در حالی که اسرائیل از ترس موشکهای حزب الله خواب و راحت ندارد در هر حال زمان جنگ بزرگ فراخواهد رسید و کره زمین را غبار جنگ می پوشاند و این منجر به نابودی امریکا و اسرائیل خواهد شد
  • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    81 92
    همه این دعوا ها بین برادران مسلمان را انگلیس خبیث کثیف لعین راه انداخت و اکنون میراث خوار او شیطان بزرگ (آمریکای جهان خوار) به خیال باطل خودش می خواهد میوه آنرا برداشت کند. غافل از اینکه برادران کرد و ترک و سوری ما اجازه نخواند داد که آمریکا به اهداف پلید خود برسد. اشتباه استراتژیک برادران ترکیه ای ما این بود که مجری توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل و آل سعود (شجره خبیثه) شد و ملت دولت دلاور سوریه عزیز را به زحمت انداخت. برادران کرد ما هم (که همگی ایرانی الاصل میباشند) نمی بایست در شمال عراق و شمال سوریه فریب آمریکا را می خوردند که حالا اینچنین متضرر شوند و باندازه پنجاه سال از سایر مردم منطقه عقب بیفتند. البته حساب برادران کرد ما از سردمداران نوکر صفتشان جداست. سردمداران نادان و خائنی که پرچم اسرائیل را در سرزمین مادری خود برافراشتند (در اقلیم کردستان عراق) و یا مزدور نظامیان آمریکایی شدند (در شمال سوریه). همانطور که یکبار جناب فؤاد معصوم (رئیس جمهور محترم عراق) گفت چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه که کردها را در مرکز منطقه خود قرار داده اند، هرگز (تآکید می کنم: هرگز هرگز) اجازه نخواند داد که کشوری بنام کردستان ایجاد شود. بویژه با طرز تفکری که اغلب سردمداران کرد دارند و می خواهند اسرائیل دیگری در قلب سرزمینهای اسلامی ایجاد نمایند.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      8 1
      کشورهای اسلامی خودشان راه اشتباه (جنگ) را انتخاب می کنند. اگر عاقل باشند در تله و دامی که بریتانیا و امریکا براشون در نظر می گیرد نمی افتند.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      14 22
      خیلی خوشم آورد از تحلیلت مودب و فکورانه بود
  • محمد IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    66 1
    هروقت تصاویر زنان وکودکان اواره اسیب دیده از جنگ را میبینم ، خیلی متاسف میشم . واقعا درحق اون بیچاره ها خیلی ظلم میشه ، امریکا اگه طرفدار حقوق بشر ودموکراسی و... بود جلوی جنگها را میگرفت، نه اینکه از انطرف کره زمین بیاد اینجا و اسلحه بفروشه و پایگاه بزنه و اتش بیار معرکه بشه . ننگ بر مدعیان دروغین طرفدار حقوق بشر.
  • محمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    23 16
    ترکیه بارها و بارها از امریکا و دیگران خواست تا کردها را تسلیم انان کنند ولی در نهایت نتوانستند چون هیچ وجدان پاکی این را قبول ندارد
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      6 4
      یعنی میگی امریکا وجدان باک داره؟
  • محمد IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    5 0
    باید منتظر بود و دید
  • NL ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    هدف ترکیه فقط نسل کشی کردهاست و بس مگه همین ارتش ترکیه میلیونها علوی و ارمنی و اشوری و یونانی و نسل کشی نکرد طلبکارن هستن
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      13 6
      لعنت بر پانترکهای بوزگوردی بیگانه پرست
  • تورک IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    یاشاسین تورکیه،زنده باد تورک
    • RU ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      186 4
      لعنت بر هر نوع قوم گرایی و نژاد پرستی و نفرت پراکنی قومی که فاشیسم قرن 21 است
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      133 7
      مرده باد ترکیه و مزدوران پانترکش
    • NL ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      112 4
      مرگ بر فاشیست عثمانی
    • SE ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      13 2
      مرگ بر فاشیست گروهکهای مزدور امریکا
  • US ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    21 68
    مشرق جان چرا تروریستها پیشنهاد روسیه را نپذیرفتند؟
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      22:00اولا تروریست خودتی همراه با خردوغانت بعد چرا خاک خود را بدهند
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    5 4
    در کتب معتبر حدیث اهل سنت از حضرت محمد (ص) نقل شده که پیش از آخرالزمان در حوالی روستای دابق در سوریه لشکر مسلمانان با لشکر رومیها درگیر میشوند و علی رغم کشته شدن بسیاری از مسلمانان در نهایت مسلمانان پیروز میشوند.
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    87 7
    ترکیه متجاوز است
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    54 1
    برادران مسلمان ،( عرب،ترک،فارس،کرد و غیره) از همتون خواهشمندم از خواب غفلت بیدار بشین اینها نقشه شوم دشمنان اسلام است که تفرقه بینمون بندازن ، وحدت داشته باشیم ، مردم کرد بدانند و این سوال را از خودشون بپرسن چرا آمریکا و اسراییل که دو شیطان بزرگند به اونها نزدیک شدن ، نزدیکی و دوستی با آنها مساوی است با نابودی ، الان تو ایران همه قوم ها با زیبایی تمام کنار هم زندگی میکنند زیبایی وطن با قوم هاشه و اتحاد ، و در هر زمان حفاظت از کشورشون
  • قمر IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    5 23
    خوب یادمه اون اوبامای نامرد چند سال قبل وقتی ازش در مورد تروریسم و سوریه سوال شد ، گفت که نا آرامی و جنگ در سوریه به این زودی ها تمام نمی شه ...... مگه می گذارن ..... تا وقتی که منافع صهیونیستها مرتفع نشده وضع همینه .. حالا اگه کردها شرایط روسیه رو قبول می کردند یه جای دیگه به یه بهانه دیگه خونریزی ادامه پیدا می کرد
  • م ب IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    78 3
    برای آزادی خواهان مرگ بهتر از زندگی ذلت بار تحت رهبری دیگران است
  • GB ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    4 4
    به نظرم، در حال حاضر کشورهای فعلی منطقه با هم پیمان ببندند که تردد اتباع آنها در هر جای این منطقه آزادانه باشه.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    14 9
    کردها بازیچه صهیونیست ها شدند تردیدی نیست
  • اسدی IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    11 72
    باید دقیق و بدور از احساسات تحلیل کرد ! واقعیت این است که ارتش سوریه در جای دیگه مشغول نبرد هست و عملا توان بازپسگیری مناطق اشغالی توسط تروریستها و اکراد متحد اسراییل رو فعلا نداره پس برای دولت سوریه و جبهه مقاومت خوب شد که ترکیه به مناطق اشغالی سوریه توسط اکراد حمله کرد و بعد پاسازی این مناطق هم خارج خواهد شد ازین مناطق
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    87 12
    این حمله فقط برای نسل کشی کردهاست در اسیای میانه شهرهایی مثل سمرقند و بخارا حتی بیش از سی درصد جمعیت ازبکستان به دستور همین عثمانی دقیقا سیاست انکار و سرکوب براشون اجرا کرده اند مشرق جسارتشو داری بزاری یا از زوزه میترسی
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    66 7
    اول رفتند سراغ یونانیها بعد ازآن رفتند سراغ ارمنیها بعد آشوریان و حالا هم کردها
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    9 110
    ترکها که همیشه سر نژاد پرستی خودشون دعوا داشتند ودارای تکبر خاصی اند ولی روز به روز داره بیشتر از کردها بدم میاد.
  • اسد NL ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    109 8
    کردهای سوریه که پیشمرگه بارزانی نیستن که مناطق تحت کنترلشون رو تحویل بدن و فرار کنن.
  • یحیی NL ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    157 9
    عفرین کرکوک نیست که کردها نجنگیده فرار کنن و شهرشون رو بدن به روسیه. محاسبات روسیه اشتباه بود و فقط پای خارجی رو بیشتر به سوریه باز کرد.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      17 46
      عفرین مال کردها نیست مال اعراب وترکمنها ومال سوریه هست کردها عادت دارن به هر شهری بصورت مقیم بصورت محدود اومدن بعدا کل اون شهرو بدون در نظر گرفتن تاریخ و سایر اقوام طلب میکنند
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      16 24
      بالاخره ترکیه خاک اعراب و ترکمنها را از تروریستهای کرد پس خواهد گرفت
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      11 9
      بالاخره خاک سوریه رو از تمام تروریستها، چه بوزگوردهای عردوغانی و چه YPG آمریکایی پس خواهیم گرفت و تروریستها رو بیرون خواهیم انداخت
  • تورج GB ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    11 13
    یکی از استراتژی های خوب مشرق اینه که همه نظرات رو منتشر میکنه. این باعث میشه هم مخالف و هم موافق سایت بیاد اینجا و خبرارو بخونه. هرچند مشخصه نشر نظراتی که آدم باهاش مخالفه چقدر سخته.. از این لحاظ آفرین
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    15 20
    چون دنبال تجزیه سوریه و کریدور اقلیم به مدیترانه بودند
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      14 16
      الان ترکیه یک کردور به این کورد جماعت احمق نشان خواهد داد که تا عمر دارند دنبال کریدور نباشند مزدوران پژاکی
  • علی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    8 3
    اینهم سرنوشت امت مسلمان واقعا شرم آوره مسلمانان شدن بازیچه دست آمریکا و روسیه و انگلیس هیچ هدفی بجز ضربه زدن به خودشان ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس