ظریف

بحث «دیکته» شدن مفاد برجام از طرف مقابل به ویژه طرف آمریکایی ، موضوع تازه‌ای نیست و بسیاری از منتقدان، در همان زمانی که تازه توافق اولیه در ژنو سوئیس حاصل شده بود نسبت به آن هشدار داده بودند.

سرویس سیاست مشرق- در روزهای اخیر، پخش قسمتی از برنامه «ثریا» با موضوع بررسی برجام، با حضور مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه اصلاح طلب شرق، و سید یاسر جبرائیلی، فعال رسانه‌ای اصولگرا، بازتاب‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور داشته است.

نقدهای جبرائیلی بر مبنای فکت‌ها و شواهد موجود بر برجام، آن اندازه بر مسوولان دولتی و دستگاه دیپلماسی گران آمد که وزارت خارجه در همین رابطه بیانیه‌ای عجیب صادر کرد و با الفاظی کم سابقه از سوی این وزاتخانه، به یک مناظره آزاد واکنش نشان داد. تاکید و تمرکز بیانیه وزارت خارجه و دیگر حامیان دولت که بابت یک اظهارنظر به جبرائیلی تاختند، بر آن بخش از صحبت‌های این فعال رسانه‌ای بود که گفت تیم مذاکره کننده ما در واقع چیزی را که به ایشان دیکته شده بود، امضاء کردند.

ظاهرا همین بخش از صحبت‌ها به شدت بر دستگاه دیپلماسی ما(به عنوان متولی و مسوول مذاکرات هسته‌ای) بسیار سنگین آمد و در بیانیه‌ای که به نظر بسیاری از کارشناسان، در شان وزارت خارجه نبود، با الفاظی تند نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد.

اما بحث «دیکته» شدن مفاد برجام از طرف مقابل (به ویژه آمریکایی‌ها) بر تیم هسته‌ای ما، موضوع تازه‌ای نیست و بسیاری از دلسوزان و منتقدان، در همان زمانی که تازه توافق اولیه در ژنو سوئیس حاصل شده بود (۳ آذر ۹۲)، بر اساس برخی شواهد و مدارک نسبت به پذیرش القائات مستقیم و غیرمستقیم طرف غربی به عنوان محتوای توافق هشدار دادند، همان دلسوزانی که از جانب رییس دولت و حامیان «تدبیر و امید»، به لقب «دلواپسان» مفتخر شدند و البته بسیاری از پیش بینی‌ها و هشدارهای آنان تحقق یافته است.

از این جمله، باید به «حسین شریعتمداری»، مدیرمسوول روزنامه کیهان اشاره کرد که از پیش از امضای تفاهمنامه اولیه در ژنو، در مجموعه‌ای از مقالات، یادداشت‌ها و تحلیل‌ها، تیم هسته‌ای را به بصیرت، مدّاقه و تمرکز بیشتر روی تک تک مفاد مورد پذیرش فراخواند و نسبت به مکر و کید همیشگی غربی‌ها (به ویژه آمریکایی‌ها) هشدار داد.

شریعتمداری در ۲۳ فروردین ۹۳، در ستون «یادداشت روز» کیهان، مطلبی با عنوان «سایه پیش روی» نوشت که حاوی یک نکته بسیار بسیار مهم بود که البته در میان غریو و غوغای حاصل از جوّ «برجام‌خواهی» در داخل کشور، آن طور که باید به آن توجه نشد. آن قسمت از یادداشت مدیر مسوول کیهان به این شرح بود:

" فردای آن روز که توافقنامه ژنو به امضاء رسید - یکشنبه ۳ آذرماه ۹۲ / ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ - «فرد کاپلن» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه‌های نیویورک تایمز، نیویورکر، آتلانتیک و اسلیت آنلاین و مؤلف چند کتاب در زمینه‌های نظامی و جنگ هسته‌ای، طی مقاله‌ای با ابراز تعجب نوشت:

«چند هفته پیش یک مقام رسمی ارشد کاخ سفید از من و چند روزنامه‌نگار دیگر دعوت کرد تا نظر ما را درباره پیش‌نویس توافقنامه‌ای که قرار بود اوباما در مذاکره ۵+۱ با ایران به طرف ایران پیشنهاد کند جویا شود. وقتی متن پیش‌نویس توافقنامه را دیدیم، آن را کاملاً یکسویه ارزیابی کردیم و همه ما بر این باور بودیم که ایرانی‌ها هرگز این متن را نخواهند پذیرفت و به شرایطی که در آن آمده است تن‌نخواهند داد. "

کیهان در همان اولین روزهای بعد از توافق ژنو و در جریان رصد رسانه‌های آمریکایی به نوشته «فرد کاپلن» در سایت «اسلیت آنلاین» دسترسی پیدا کرده بود ولی به مصداق آیه شریفه «ان جائکم فاسق بنباء... اگر فاسقی خبری آورد، درباره آن تحقیق کنید» انتشار آن را به مصلحت ندیده و ترجیح داده بودیم که با اعلام پیروزی تیم هسته‌ای و رئیس‌جمهور محترم کشورمان همسویی کنیم، اما وقتی متن توافقنامه ژنو - به روایت وزارت خارجه خودمان و نه fact sheet کاخ‌سفید- منتشر شد، با کمال تاسف آنچه فرد کاپلن نوشته بود را «واقعی» یافتیم و طی چند یادداشت و گزارش به نقد مستند توافقنامه پرداختیم اما، باز هم به نوشته یاد شده استناد نکردیم، و این در حالی بود که برخی از دوستان با کم‌لطفی! کیهان و اسرائیل را به همسویی در مخالفت با توافقنامه ژنو متهم می‌کردند و در همان حال کاپلن به صراحت نوشته و استناد کرده بود توافقنامه ژنو هر آمریکایی و اسرائیلی متعصبی را هم راضی کرده است. "

از این رو، بد ندانستیم که حال که دستگاه محترم دیپلماسی حاضر به پذیرفتن «هیچ ابرویی بالای چشم برجام» نیست و جایگاه برجام را (با وجود ترکیدن حباب آن که اکنون صدایش به سنگین‌ترین گوش‌ها هم رسیده است) از جایگاه «معصوم» (ع) -که به تعبیر رییس جمهور قابل نقد است! - بالاتر می داند، اصل مطلب مورد استناد آقای شریعتمداری را به مخاطبان ارایه دهیم تا روشن شود که آنان که تیم‌های هسته‌ای قبل از خود را به «انشاء‌نویسی» متهم می کردند، خود در درس «دیکته» شاگرد اول شدند!

«فرد کاپلَن» (Fred Kaplan)، روزنامه نگار آمریکایی حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی ایالات متحده و ستون نویس قدیمی هفته‌نامه «اسلیت» (Slate) در ۳ آذر ۹۲(۲۴ نوامبر ۲۰۱۳)، درست چند ساعت بعد از امضای اولین تفاهم هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در ژنو سوئیس، یادداشتی با عنوان «ما یک توافق با ایران داریم؛ یک توافق خوب»، دلایلی چندگانه را برشمرد که چرا تفاهم حاصل شده، بهترین تفاهم و توافق ممکن برای ایالات متحده بوده است. اما نکته مهم در یادداشت کاپلَن، همان بخشی بود که در یادداشت جناب شریعتمداری در سال ۹۳ به آن اشاره شد. ترجمه دقیق ان قسمت به این صورت است:

" چند هفته قبل، یک «مقام ارشد دولتی» توافقی را که رییس جمهور اوباما به حصول آن در ژنو امیدوار بود، شرح داد. چند خبرنگاری که توضیحات را شنیدند (از جمله من) معتقد بودیم که شرایط (مطروحه در متن توافق) بسیار یکطرفه است و ایرانی‌ها هرگز آن را نخواهند پذیرفت. حالا چیزی که اتفاق افتاده است: توافقنامه‌ای که میان ایران و ۱+۵ (ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) امضاء شد، دقیقا همان توافق مورد انتظار (اوباما) در ان جلسه بود. "

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • farshad US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    204 5
    کلا تو این چند سال مملکتو نابود کردنند............ از اون وزیر نفت گرفته تا محیط زیستشو تا صنعت و معدنو تا این وزیر خارجمون باید به خاطر رای دادن چند تا خصوص اون سلبریتی ها ما تاوانشونو بدیم............................
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      148 2
      اصلاح طلبان راهش رو یاد گرفتن.... راحت با گفتمان « بزن و برقص» و کنسرت ، رای جمع میکنند و از ملت برای برجام و کرسنت و ژنهای خوبشان و حقوق های نجومی شون بیعت میگیرند.. سواد رسانه ای و تحلیلی مردم پایین است..
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      94 0
      برجام = خیانت بزرگ
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      32 0
      پایگاه تحلیلی پایش گفته 9 نفر از تغییر تعرفه خودرو 109 هزار میلیارد سود کردن! بودجه عمومی سال آینده 429 هزار میلیارده، یعنی سود این 9 نفر از تغییر یک تعرفه 1/4کل بودجه عمومی دولت است!
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      25 0
      برجام = مستراح عمومی
  • هادی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    173 3
    آقایون وزارت خارجه آب و صابون بیاریم روتون رو بشورید؟! خیلی ذغالی به نظر میرسه!
    • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      24 0
      آی گل گفتی
    • تأمل IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      5 1
      یه نکته مهم در دفاعیات برجامی اینه که میگن اگر بسیاری از تعهدات 5+1 هم عمل نشده باشه باز هم برجام منافعی داشته(مثل فروش نفت) که حرف صحیحی هم هست اما اشکالش اینه که این منافع رو مجانی فرض میکنند در حالیکه به تعبیر رهبری برای آن هزینه ی هنگفتی داده شده است و منتقدین باید رو این نکته تإکید کنند که شما هزینه ی زیادی از جیب مردم داده اید و با آن باید دوبرابر برجام بدست می آوردید نه جوری معامله کنید که نصف برجام هم حاصل نشود!‍
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    133 3
    ای کاش چند نفر مثل شهید حججی دستگاه دیپلماسی ما را ٬ سیاست ما را در مرتبه ریاست جمهوری و به پایین مدیریت میکردند.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      1 187
      دیپلماسی محل تیر اندازی نیست چون سرنوشت یک ملت مشخص میشه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      82 1
      در پاسخ به «دیپلماسی محل تیر اندازی نیست» به نظر میرسه شما از شهید حججی فقط تیر اندازیش را فهمیدی.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      3 43
      من فقط تیر اندازیش ندیدم حرف من این بود سیاست خارجی و ودیپلماسی یک کشور محل شهامت و عزت نفس داشتن شخص و اشخاص نیست .
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      17 0
      جناب 16:10 پس محل چیه ؟ لیسیدن کفش اجنبی ، غبار روبی خاک کفش اجنبی با مژه ، تا کمر در حال قهقه تعظیم کردن ؟ محل چیه اصلاح طلب جون ، بگو ما هم بدونیم .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    2 183
    اگر برجام‌نبود کشور ساقط شده بود. مشرق خجالت بکش
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      109 7
      بشین سیب و گلابیت را بخور
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      120 1
      آفتاب برجام حتی در حد یک آفتابه هم نبود
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      42 2
      برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ !
    • روزبه IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      32 0
      برادر قرار بود مذاکره باشه نه اینکه یه چیزی بگن بعدشامضا بشه . با دستگیری چند نفر جاسوس به اصطلاح مشخص شد که چه چیز رو چه طوری معامله کردن وگرنه قطعا مذاکره لازم بود‌مگه قبلش مذاکره نمی شد ولی چه چیزی رو چطور مذاکره کردن مهمه چرا شما ها فکر میکنین با مذاکره مخالف شده همه ما ملت دلسوز کشور هستیم ولی نمیشه ایرادهای برجام رو ندید متعادل بودن هم در نقد برجام هم تایید اون برای جلوگیری از سو برداشتهای جناحهای داخلی لازمه کاره همدیگرو متهم نکنیم
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      19 0
      پست فطرت
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      0 12
      ای مشرق ناقلا! خودزنی می کنی؟
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      16 0
      آخه بی همه چیز چرا به ایران پهناور اهانت میکنی . اون برجام کثاففتو باید بریزی وسط چال توآلت سیفون ول بدی روش . یک ننگنامه لجن و سراسر خیانت و خسران
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      13 2
      این آی کیو ها را سایت های ابله اصلاح طلب اینطوری گول زده اند دیگه کاری هم نمیشه کرد این ها را باید از دست رفته بدانیم و بدون ابلهان کشورمان را بازسازی کنیم
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      14 0
      برجام غروب آرزوها و امیدهای ملت بزرگ ایران بود کاش کسی مثل رضاقلدر بود و شما را از بالای برچج آزادی به زمین پرتاب می کرد کاش کاش ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    3 130
    مشرق آبو بریز اونجات که میسوزه
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      8 0
      برو...
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    2 119
    مشرق آبو بریز اونجات که میسوزه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      83 2
      چرا نسوزیم از بی غیرتی شما چرا نسوزیم .از اینکه حاضر نیستید واقعیت رو ببینید چرا نسوزیم . از اینکه دانسته سرمایه هسته ای رو به باد دادن و ککشان می گزد چرا نسوزیم . از اینکه عملکرد چهار ساله حسن کلید رو دیدید و دوباره رییس جمهورش کردید باید روزی هزار بار بسوزیم
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      15 0
      14:51 یه کم بخودت بیا .
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    25 65
    کاش ساندیسیون و خبرگذاری مورد علاقه این قشر راجب مسایل کشور نظر نمیدادن ،شماها نهایت توانایتون توی مزه کردن و شناخت طعم ساندیس هستش . خبرگذاری ساندیسی مشرق هم که همه نظرات مخالف مقاله های تخیلیشم سانسور میکنه که نکنه خاطر طرفداراش مکدر شه
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      31 3
      «خبرگزاری» نه «خبرگذاری»
    • امیر IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      38 1
      1-شما تو جمع ساندیس خورها چی میخوای؟!! 2- شما و جناح دلخواهتون که طرفدار آزادی بیان هستید چرا جواب مستند و منطقی به انتقادات دیگران حتی مردم عادی مثل بنده نمی دهید؟!!!! - حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم
    • امیر IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      25 0
      - حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      11 0
      شما که تا ششلیگ و جوج و کلپچ و .. اونم از بیت المال مسلمینو نخورید نمیتویند روپاتون وایستید چی میگید!
  • ناشناس IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    44 0
    و این گونه خسارت محض برجام به ملت و کشور تحمیل شد.
  • محسن IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    53 0
    واگذاري مذاکراتي در سطح امنيت ملي يک کشور به ديپلماتها کار غلطي بود که بدليل وعده هاي انتخاباتي يک جناح باعث خسران کشور و ملت شد. اين مذاکرات بايد تحت سرپرستي شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کنندگاني در سطح و تراز انقلاب اسلامي انجام مي شد نه ديپلماتهايي که به مذاکرات ديپلماتيک تسلط دارند و فريب آمريکائيهاي مکار را ميخورند.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    27 0
    بلاخره دیوار انکار این دار و دسته و هوادارانشان روزی فرو خواهد ریخت و ابرهای فریب و نیرنگ روزی کنار خواهد رفت در آن روز سیه روی شوند کسانیکه درشان غش بوده و تاریخ خادم و خائن را به روش خود باز خواهد گفت و سیه روی را معرفی خواهد کرد .
  • امیر IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    22 0
    ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    27 0
    عزیزم "راجع به" نه راجب، فکر کنم با همین سواد زیر بار برجام رفتید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    24 0
    نمیدونم چرا هر موقع اسم ظریف میاد یاد زانو زدنش جلو شیوخ عرب میفتم
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    18 0
    به نظرتون قدم اين دولت چطور بوده
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      9 0
      بحدی قدم نحس بود که پدر انقلاب و مملکت دراومد
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      6 0
      قدمش هزار بار بدتر از قدم ترامپ بود
  • کیا IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    29 0
    بنده از روز اول نوشتم برجام دیکته امریکایی و انشای فتنه بود برای خیانت و جنایت در حق مردم ...وتا پایان عمر هم بر عقیده خیانت پایدارخوهم بود و بقیه را چون نمایه نمیکند مشرق یا تحریف مجبورم ننویسم
  • سرباز وطن IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    20 0
    آقا اصلا یه نظری... این آقایون مذاکره کننده برای یکبار هم که شده بیان راست و حسینی یه مناظره جون دار کنند. من خودم حاضرم از کار و زندگیم بزارم بشینم پا برنامه. یا علی
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      8 0
      وقتی در یک جمع کوچک چند جاسوس در میاد دیگه اون مذاکره به درد ملت بزرگ ایران نمی خوره
  • علی پاسدار US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 0
    من تو فکر اینم که بعدا این مدالها رو میخوان چه جوری انکار کنن.
  • نيلوفر IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    5 0
    برجام بي فرجام فقط اي كاش بي فرجام بود پر از خسارت و زيان بود. انرژي هسته اي و دستاوردهاي شگرف و خستگي ناپذير دانشمندانمون كه ديگه اصلا برنمي گرده و با بتن پر شده؛ ننگ تا أبد بر برجام
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    3 0
    احتمالاً جان کری داشته تند دیکته می کرده که ظریف شاکی شده خودکارش رو به نشانه اعتراض پرت کرده. شاید هم غلط املایی زیاد گرفته، ظریف از نمرش راضی نبوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس