توافقنامه ژنو از آنجا که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است با قانون اساسی کشور مغایرت دارد و این مغایرت، مصداق بارز نقض حاکمیت ملی است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند و حق دارد از اجرای توافقنامه‌ای که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، خودداری کند.

 به گزارش مشرق، حسن شریعتمداری طی یادداشتی در نقد توافقنامه ژنو نوشت: 1- وقتی برای اولین بار، بعد از انتشار متن توافقنامه ژنو به تحلیل محتوای آن پرداختیم و با ارائه اسناد و شواهدی، به این واقعیت تلخ اشاره کردیم که توافقنامه ژنو غیر از یک دستاورد- اثبات غیر قابل اعتماد بودن آمریکا- دستاورد دیگری نداشته و ندارد، برخی از مسئولان محترم و بسیاری از جریانات سیاسی- با سلیقه‌های متفاوت- ابرو در هم کشیدند که «چرا کیهان ساز مخالف کوک می‌کند و توافقنامه‌ای را که با تلاش پی‌گیر و شبانه‌روزی تیم هسته‌ای کشورمان به دست آمده است، بی‌حاصل می‌داند» و در برخی از بخش‌های خبری صدا و سیما گزارشی پخش شد که در آن  تصویری از یادداشت کیهان  به نمایش درآمده و توصیه شده بود که (کیهان) آب به آسیاب دشمن نریزد! این همه در حالی بود که کیهان تلاش بی‌وقفه تیم هسته‌ای کشورمان را شایسته قدردانی می‌دانست ولی با استناد به آنچه در متن توافقنامه آمده است و در یادداشت‌ها و گزارش‌های متعدد- از جمله یادداشت روز کیهان 92/9/11 با عنوان «نه کلاهک،  نه کلاه»- به آن پرداخته بود، بر این باور بود که حریف از صداقت و خوشبینی طرف ایرانی سوء استفاده کرده و اهداف 10 سال بر زمین مانده خود را در توافقنامه جای داده است.  بدیهی است که توافقنامه‌ای با ویژگی یاد شده نباید و نمی‌توانست مخالفت رژیم اشغالگر قدس را در پی داشته باشد ولی نتانیاهو در یک بازی زرگری تظاهر به مخالفت کرد. مخالفتی که بعدها روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از هیلاری کلینتون به هماهنگی آن با آمریکا اعتراف کرد. اما، شماری از دولتمردان محترم این مخالفت را جدی تلقی کرده و استدلال کیهان را که با شواهد غیرقابل تردید همراه بود نادیده گرفتند. همان روزها، روزنامه انگلیسی گاردین، تیتر زد که فقط کیهان و اسرائیل از توافقنامه ژنو ناراضی هستند! و در توضیح خبر نوشت «در همه دنیا تنها دو نفر با توافقنامه ژنو مخالف هستند، بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو و حسین شریعتمداری در تهران»! و پس از آن شبکه فارسی زبان بی.بی.سی و برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی با آب و تاب به این توهم دامن زدند و در داخل نیز با همین مضمون علیه کیهان شعار ساختند و به آن پرداختند!
امروزه اما، شماری از دست‌اندرکاران محترم توافقنامه ژنو و برخی دیگر از مسئولان محترم نظام، ناخشنودی خود از توافقنامه را پنهان نمی‌کنند و به تصریح یا به تلویح، از نامتوازن بودن «داده‌ها» و «گرفته‌ها» سخن می‌گویند و البته به زودی برای همه کسانی که دستی از دور بر آتش دارند نیز مشخص می‌شود که حریف در مقابل حسن‌ظن فرزندان انقلاب دست به خیانت زده و در پی آن بوده است که قورباغه رنگ کرده را به جای قناری بفروشد!
2- این روزها، آمریکا ترفند دیگری نیز در آستین دارد و آن طرحی است که در مجلس سنای آمریکا کلید خورده و تاکنون به امضای 55 تن از مجموعه 100 سناتور عضو سنا رسیده است و بر اساس خبر دیروز سی.ان‌‌.ان تعداد سناتورهای موافق این طرح به 77 نفر خواهد رسید. این طرح با عنوان «ایران عاری از سلاح اتمی» ارائه شده و موضوع آن، وضع تحریم‌های بیشتر و شدیدتر علیه ایران اسلامی است و تاکید شده اجرای این طرح در صورتی است که جمهوری اسلامی ایران از پذیرش توافق ژنو خودداری کند و یا یک توافق نهایی قابل قبول را نپذیرد! اوباما گفته است در صورت تصویب این طرح، با استفاده از اختیارات قانونی خود، آن را وتو خواهد کرد ولی بر اساس قوانین آمریکا، اگر تعداد سناتورهای موافق طرح به دو سوم (66 نفر) برسد، رئیس جمهور حق وتو کردن آن را ندارد.
این طرح بعد از آن کلید خورد که از یکسو، اشک تمساح نتانیاهو در تظاهر به مخالفت با توافقنامه ژنو کارایی خود را از دست داد و از سوی دیگر مخالفت‌های مستند با توافقنامه، احتمال اصرار ایران بر تجدیدنظر در مفاد آن را قوت بخشید.
گفتنی است وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است که وضع تحریم‌های جدید مرگ توافقنامه است.
3- حالا در متن طرح یاد شده دقت کنید! چه می‌بینید؟ در متن طرح آمده است اجرای آن، یعنی وضع تحریم‌های بیشتر و شدیدتر، در صورتی است که جمهوری اسلامی ایران از پذیرش و اجرای توافقنامه ژنو خودداری کند! آیا این سؤال به ذهن خطور نمی‌کند که مگر اهمیت توافقنامه ژنو و منافع آن برای آمریکا تا چه اندازه است که برای وادار کردن ایران به اجرای مو‌به‌موی آن، همه توان دولت و کنگره و سنا و سیا و غول‌های رسانه‌ای خود را به صحنه آورده است؟ و آیا غیر از این واقعیت تلخ که تقریباً تمامی بندهای توافق ژنو علیه برنامه هسته‌ای ایران تنظیم و تدوین شده است، می‌توان پاسخ دیگری برای این سؤال یافت؟! چرا آمریکا به عنوان کینه‌توزترین دشمن ایران اسلامی باید تا این اندازه نگران باشد که مبادا جمهوری اسلامی ایران از پذیرش توافقنامه ژنو سر باز زده و خواستار تغییر و یا اصلاح آن شود؟! تأکید دوباره - بخوانید چند باره- بر این نکته ضروری است که تیم محترم هسته‌ای کشورمان را فرزندان انقلاب و تلاش بی‌وقفه آنان را شایسته تقدیر می‌دانیم ولی با توجه به شواهد مستندی که تاکنون ارائه کرده‌ایم و امروزه به اثبات رسیده است باید گفت حریف از حسن نیت این برادران- که نسبت به دشمن ناروا بود- و حسن‌ظن آنان- که باید جای خود را به سوءظن می‌داد- بهره‌گیری کرده و «نیاز» خود را در قالب «امتیاز»! به ایران اسلامی تحمیل کرده است. اکنون به وضوح می‌توان دید که مقامات آمریکایی، خشم و کینه خود از ایران اسلامی را در پس لبخندهای سالوسانه پنهان ساخته بودند و صهیونیست‌ها، خنده‌های مستانه ناشی از ذوق‌زدگی خود را پشت اشک‌های دروغین در مخالفت با توافقنامه ژنو مخفی کرده بودند.
4- با توجه به آنچه گذشت، آمریکا و متحدانش به شدت نگران خودداری ایران از اجرای توافقنامه ژنو هستند و از سوی دیگر، اجرای آن می‌تواند نه فقط برنامه هسته‌ای بلکه خط علم و فناوری کشورمان را با آسیب‌های جدی روبرو کند. اما، نقطه کنونی ایستگاه آخر نیست چرا که ساختار قانونی توافقنامه ژنو ناقص است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استناد به قوانین شناخته شده بین‌المللی، متن توافقنامه را به گونه‌ای که منافع ایران اسلامی را در پی داشته باشد، اصلاح کند. از جمله آن که؛
الف: در توافقنامه ژنو از «واژه‌های کشدار» و چندپهلو استفاده شده است که می‌تواند تفسیرهای متفاوت و متضاد داشته باشد، نظیر واژه «قانع‌شدن SATISFACTORY» در فصل مربوط به گام دوم و یا «قید»هایی که در فصل آخر و درباره «حق غنی‌سازی ایران» آمده است، مانند «منطبق بر نیازهای عملی PRACTICAL  NEEDS»، «گستره و سطح غنی‌سازی ‌‌SCOPE & LEVEL»، «ظرفیت غنی‌سازی»، «محل انجام غنی‌سازی» و نمونه‌های دیگری که پیش از این به مواردی از آن در یادداشت« نه کلاهک، نه کلاه» به آن اشاره شده است.
تیم هسته‌ای کشورمان می‌تواند و حق دارد که توافقنامه ژنو را با استناد به واژه‌های کشدار و تعریف نشده آن، ناقص و غیرقابل اجراء بداند و خواستار تعریف روشن و شفاف و به قول اهل منطق «تعریف جامع و مانع» اینگونه واژه‌ها شود.
باید توجه داشت که روش متداول و فرمول شناخته شده در تنظیم تعهدنامه‌ها، توافقنامه‌ها و هر سند تعهدآور دیگری آن است که اولا؛ از به‌کارگیری واژه‌های کشدار و فاقد تعریف مشخص خودداری شود و ثانیا؛ در صورت الزام به استفاده از واژه‌های چندپهلو و کشدار، مرجع مشخص و مرضی‌الطرفینی برای تفسیر نهایی اینگونه واژه‌ها مشخص شده و در متن توافقنامه بر آن تاکید شود.
ب: اصل 77 قانون اساسی کشورمان تصریح می‌کند که «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد» و اصل 125 قانون اساسی امضای عهدنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها و قراردادها و... را تنها بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی، قانونی می‌داند.
بنابراین با توجه به اصول یاد شده از قانون اساسی، توافقنامه ژنو از نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت قانونی بوده و اعتبار اجرایی ندارد.
گفتنی است، اجرای توافقنامه بدون تصویب مجلس شورای اسلامی، نقض آشکار حاکمیت ملی ایران است و از سوی دیگر در ماده 10 معاهده NPT تصریح شده است؛ «چنانچه هر یک از اعضای معاهده تشخیص دهد حوادثی فوق‌العاده مربوط به موضوع این معاهده منافع عالیه کشورش را به مخاطره انداخته است، این حق را خواهد داشت که در اعمال حق حاکمیت ملی خود از این معاهده کناره‌گیری کند».
 با توجه به ماده فوق، توافقنامه ژنو از آنجا که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است با قانون اساسی کشور مغایرت دارد و این مغایرت، مصداق بارز نقض حاکمیت ملی است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند و حق دارد از اجرای توافقنامه‌ای که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، خودداری کند.
 و در این باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد می‌گذاریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اخه مشرق بیکاری از این بابا خبر میزاری. الان ولش کنن که نظرات دانشمندای هسته ای رو زیر سوال میبره
  • جواد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    متاسفانه برخی از گروه های سیاسی هر موقع منتقدی رو در برابر توافق نامه ی ژنو می بینن عوض اینکه به متن انتقادبپردازن به خاطر دشمنی یا سادگی طرف مقابل را شروع به برچسب زدن می کنن افراطی یا همسو با اسرائیل یا ساندیس خور یا .... در قبال چنین افرادی فقط باید تاسف خورد....
  • تیمیمک ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    این بابا نمی تونه افکار عصر دقیانوصیشو اینقدر بیان کنه !!!!!!! تورو خدا
  • هادی ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    همه حرف هات درست بود غیر از قسمت آخر. اولاً اینکه قانون اساسی ایران اجازه نقض و اصلاح توافق رو میده به یانکی ها مربوط نمیشه و متأسفانه آنها می توانند این تحریم های جدید را به همین بهانه وضع کنند. ثانیاً وقتی نمایندگان مذاکره کننده ایران توافقنامه رو امضا کردند، بچه بازی نیست که حالا بگن توافق مشکل داره و واژه ها تفسیر پذیر هستند. خوب مگه قبل از امضا توافق رو نخونده بودند؟ در این باره گفتنی هایی هست که بعداً در یکی از کامنت های مشرق بازگو خواهم کرد!!
  • کاترین ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اقای شریعتمداری!! لطفا شوخی نکن.. شما ایرانی ها پیروز شده اید و پوزه ما را به خاک مالیده اید ..دیگه چی می خواهید...خیلی پر رو شدید
  • هاتف ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر سردار قلم برادرم بنویس تا آنها که خوابیده اند بیدار بشوند امام خمینی رض فرمودند اجانب نخوابیده اند و شما نباید بخوابید
  • rahmat ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    ای کاش حاج حسین زلزله رئیس جمهور و وزیرخارجه و .................. میبود ای کاش I LOVE YOU HAJ HOSEIN
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    نقض حاکمیت ملی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پس چرا همچنان برقراره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پس چرا دلالانش بر سرکارند؟!!!!!!!!!!!!!!!! این یعنی حاکمیت ملی پر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! آقای شریعتمداری با همه ارادتی که بهتون دارم متوجه هستید چی میگید؟!!!!!!!!!!!
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    طیب الله ا احسنت حاج حسین
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دستی دستی داریم به دشمن امتیاز میدیم. اینو دیگه بچه ۸ساله هم میفهمه. این آقایون خوابند یا خودشان را به خواب زده اند؟؟؟؟؟
  • MOHAMMAD ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باز درایت دیپلماتها رو میطلبه که این حرفهای دوپهلو رو به نفع ایران تغییر بدن.
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    احسنت
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    برو بابا
  • آزادمـــرد ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حالا شما چرا ناراحتی حاج حسین؟؟؟ نکنه می ترسی وضعیت اقتصادی بهتر بشه و راه نقد مغرضانه بر شما بسته بشه؟
  • صادق ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باز هم جامع ومانع دست درد نكنه حاج حسين
  • کاترین اشتون ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا به داد اروپا برسد خیلی ضرر کردیم حالا نمیدونیم چه کار کنیم. نه راه پس داریم نه اره پیش...وای وای
  • مهدی باقری ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا به داد اسلام برسد.البته خدا به جز به اراده مردم چیزی را رقم نمی زند. این آقایان انتخاب اکثریت حداقلی است و خوب اراده آن حداکثر حداقلی می تواند اراده خدا را بر اعتلای اسلام تغییر و به تعویق اندازد.امان از دنیا طلبی و امان از آقای احمدی نژاد که با برخی اشتباهات فاخش مزه دهان برخی از مردم را تغییر داد.متن بالا نه توهین و نه افترا و نه ...در آن است .لطفاً نمایش دهید.
  • سید مهدی ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مشکل مملکت ما اینه که هر کسی در هم جایی که نشسته فکر میکنه که اگه حرف نزنه و نظر نده بقیه فکر می کنن لاله...
  • بنده خدا ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر حاج حسین
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شماچه کاره ای چرارئیس جمهور نمیشی
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باز این حرف زد
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر حاج حسین قهرمان خـار چشم دشمنان
  • پالیز ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مارا به چوب ورخت شبانی،فریفته اند این گرک سالهاست،که باگله آشناست
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    پ ن پ، بیاد از تو خبر بذاره؟!!! چرا اینقدر براتون سخته شنیدن حقیقت؟! اگه استدلال دارین، جواب بدین، وگرنه لااقل سکوت اختیار کنید! و اینقدر اون صفحه کلید رو داغون نکنید!!! درود بر سردار قلم حاج حسین شریعتمداری
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خداییش هر وقت خواستی نظر بدی، یه بار اول خودت بخون ببین چی نوشتی بعد کلمه ارسال رو کلیک بنما!!!
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    کدوم درایت؟!!! منظورت تقسیم تفاهمنامه به دو بخش "روح" و "جسم" هستش دیگه،... آره؟!!! بابا خوابی ها! خودشونو خفه کردن از بس تو این چند ماه هی نقض کردن تفاهمنامه رو، تا جایی که رهبر هم فرمودند کسی دچار توهم نشود!!! که دشمنی آنها تمام شده! با همه این تفاسیر هنوز جناب عراقچی و دیگران حرف از نقض روح و عوالم ماورایی و غیره می زنن!!!! مضحکه به خدا!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    با زوایایی که خیلی وقته از بندهای مختلف متن 4 صفحه ای عیان شده، شما یا سواد نداری یا واقعا خوابی؟!!! تعجبم که اسم خودت رو آزادمرد گذاشتی!!!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مثل خود شما!!!
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اینه استدلال شماها،...! انتقاد حقی است که فقط برا خودتون قائلید!!!
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    وضعیت اقتصادی که عالی شده .توهم داری آزاد مرد نه
  • میترا1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دقیانوس ! دانشمند ! !! میزان سوادت از املاء ت مشخصه !
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اشتباهی + دادم ! اره این توافق نامه هم بخاطر مقاومت احمدی نژاد امضا شده ! برو بابا !
  • mehran ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    البته این سه تا که گفتی حقیقته بر چسب نیست .
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    آزاد مرد جان شما ظاهرا یا از عقل آزادی یا از وجدان
  • سید مهدی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    بنده خدایی که با آی پی روسی وصل شدی، عزیزم اینجا قسمت کامنت دادن و درج نظرات هستش. اگه این آقای معلوم الحال می خواد نظری بده، بیاد اینجا بده، نه توی یه روزنامه ای که با پول بیت المال چاپ میشه! چشماتونو باز کنید، حقیقت روشن تر از این حرفاست!
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه بيكار بود كه بايد از جشن تولد خاتمي فتنه‌گر با هنرمندان ضد ارزشي خبر ميذاشت! شما خوبيد!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اين هم نظر يك اعتدالي با منطق و استاد استدلال!
  • محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شك دارم به حاج حسين ارادت خاصي داشته باشي! در جواب كل سؤالات شما، يك جمله ميگم و خلاص: برو از اونايي كه پاي اين توافق ژنوچاي امضا انداختن بپرس. ضمناً مگر نشنيدي رهبري فرمود كاري به جزئيات مذاكرات ندارم؟ حله؟!
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه درايت داشتند كه حرف دوپهلو رو در توافق‌نامه نمي‌گنجوندند! پس درايت نداشته‌ها رو اذيت نكن! دست خودشون نيست!
  • محمد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    عجب استدلال پر مغزي! راستي مغزش از بادوم بود يا گردو؟!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مشكل مملكت ما اينه كه هر كي با ديگري مخالفه و حرف حساب نداره، چرند مينويسه، مثل خود شما...
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    منتقد هست. مگه شما كه به رئيس جمهور قبلي نقد مي‌كرديد، رئيس جمهور بوديد؟!
  • میترا1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    احسنت ناشناس جان
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدايا از شر اين افراطيون به شما پناه مي بريم
  • محمد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مهران جون؛ در شهر ما وقتي براي حرفي دليل نداشته باشي، ميگن برچسب. مثل همون 3 تا و نيز كار خودت.
  • مجتبی ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر سردار اهل قلم حاج حسین راست میگه اهای اونایی که از حاج حسین انتقاد می کنید متن توافق نامه را خوندیید؟بخونید بعد نظر بدیید.
  • محمد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه احمدي نژاد گفته بود روح توافقنامه نقض شده، همه ميگفتن واي اين خرافاتيه! ولي اگه عراقچي بگه جسم توافق نامه نقض نشده، ولي روحش نقض شده، ميشه ديپلمات با درايت!!! آن مرد كه در سينه دشمن مي‌ايستاد، رفت.
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    سيد مهدي قبول كن چرند گفتي. اگه نقد آزاده براي همه آزاده، اگه بده، براي همه بده.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    آزادمرد تو خوبي!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    1 0
    مارچوبه؟!
  • سید ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مهدی جان با پول بیت المال باید همین چیزها رو گفت نه مثل روزنامه دولت هرکی هر انتقادی داره تندرو و خشونت طلب و غیره معرفی بشه ضمنا خون شهدای هسته ای فکر کنم از بیت المال خیلی مهمتر باشه که به این راحتی داره پایمال میشه شما هم مثل کبک سرتو کردی زیر برف
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    کلا آدم ناراحتیه....
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    سیدمحمود نبویان کالبدشکافی توافقنامه ژنو ایران در توافقنامه ژنو، اولا: به حقوق هسته‌ای خود دست نیافته است، ثانیا: حق غنی‌سازی‌اش به رسمیت شناخته نشده است، ثالثا: خطوط قرمز نظام رعایت نشده است و رابعا: هیچ تزلزل و فروپاشی در تحریم‌های اصلی صورت نگرفته است. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921017000360
  • سینا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    این بود آزادی بیان شما؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    آزادی بیان چی، خوبه شما حرف بزنی اینو به شما یگن؟
  • هادی ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    چه ایران این توافق رو انجام بده و چه آن را نقض کنه کاملاً به ضررشه. بهترین حالت اینه که تندروهای یانکی با کارهاشون در کنگره قرارداد رو نقض کنند.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    بله ناشناس بسیار هم ناراحته، و حتی با گرو گذاشتن آبرو و حیثیتش هم که شده، حاضر نیست حتی لحظه ای برا راحتی خودش، از ارزش ها و دفاع در این میدان جنگ نرم شونه خالی کنه و بسیار ناراحته وقتی می بینه در این مملکت اسلامی، تمامیت ارضی رو به حراج می گذارند و از آن به فتح الفتوح یاد می کنند!!! لذا تا الان هم به فضل الهی دشمنان داخلی و خارجی اسلام و نظام اسلامی رو عاجز کرده و خواب راحت رو از چشم اونها ربوده!!! شما هم اگه از استدلال های منطقی ایشون ناراحت شدی در ماهیت خودت تفکر بنما!!!
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    کلا ادمای اعتدال افراطی رو ناراحت میکنه ناشناس 13:22 خخخخخخخخ
  • دیده بان ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    البته دیپلماتای ایرانی فقط قیافه و ژست برد برد گرفتن در حالیکه متن توافقنامه کاملا به ضرر منافع ملی ایران است لطفا دوستداران نظام سکوت نکنند درود بر شریعتمداری با این تیز بینی و نکته سنجی درود بر سرباز بی ادعای اسلام
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درباره اینکه چه کسی و در چه دوره ای بدون اطلاع مسوولین نظام NPT را برای همیشه امضا کرد مطلب بزنید.
  • من انقلابی ام ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    برادر بعضی ها فقط بلدن خوب حرف بزنن و خوب ایراد بگیرن ما جو گیر نشو لطفا برادر شریعتمداری جاش خوبه
  • من انقلابی ام ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    از انحراف چه خبر؟؟ گویا هنوز پیام انتخابات رو درک نکردید؟ هنوز باورتون شده که اصولگرایان پیروز انتخابات بودند؟؟ حاج حسین خیلی مخلصیم مطلبتون هم عالی بود اما وقتی جریان انحرافی رو شما با اسراییل کنار هم میذاشتید چه طور بود؟ نظرتون راجع به احیا گران ارزشهای انقلاب که دولت نهم وهم بودند چیه؟ شما که انگ انحراف میزدید خوب الان هم که اصولگرایان واقعی روی کار اومدن و شکر خدا بزرگترین خطر از صدر اسلام هم برطرف شد به برکت روشنگریهای شما ان شاالله که منظور دولت اصولگرا از اقلیت معدود و بی ارزش افراطی هم کسان دیگری غیر از ما هستند. اللهم عجل لولیک الفرج
  • يه نفر ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مگه سريع القلم نگفته كه سياست خارجي رو از تو خيابون جمع كنيد !!! آخه اصلاح طلبها از اين به بعد حق هيچگونه اظهار نظر ندارند ، چون سريع القلم مشاور رييس جمهوري كه بهش راي دادند گفته ! مي مونه ما كه بهش راي نداديم خوب معلومه حرف سريع القلم و كندالقلم رو قبول نداريم و حرفمون رو مي زنيم ايضا جناب شريعتمداري هم حرفشو مي زنه اينقدر زور داره حرف مخالف شنيدن ' مخالفان شريعتمداري به گفته سريع القلم نبايد اظهار نظر كنند چون حوزه نظرات حاج حسين شريعتمداري سياست خارجي است و از نظر مشاور شيخ حسن روحاني كسي حق اظهار نظر در اين مورد رو نداره ، روشن شد يا بگم بگم بگم ؟
  • جعفر ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق جان با سیاست های دولت جدید که اعتدال است مواظب باش با این مباحث وزبر رو ناراحت نکنی چون بد جوری از منتقدین خودشون استقبال میکنند .زنده باد مخالف من!!!!!!!!!!!!.خوشحالم که این مباحث رو پوشش میدید و کسانی که جواب منطقی ندارند به حاج حسین توهین میکنند
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    گویا در ترانس گرفتار شدی، عزیز.
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دولت آبادی : "به خود جرأت و جسارت می‌بخشم که بگویم دکتر حسن روحانی نه فقط همچون شخص - شخصیت‌؛ بل به منزله‌ی درک و فکر و دریافت واقع‌بینانه از زمانه در کشور ما ایران‌، پدیده‌ای است که ضرورت دارد با تأمل نگریسته شود از جانب هر شخصی یا جناح – زیرا در صورت شکست‌ برنامه‌هایی که از جانب رییس‌جمهور روحانی اعلام شده، گمانم این است که دیگر چیزی در باور مردم ما باقی نخواهد ماند که بتوان با آن بازی کرد. شخصا امید صلاح و گشایش دارم و امیدوارم دیر نشده باشد."
  • نادر ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باسلام به نظر من سیاست را به افراد اگاه وخبره واگذار نماییم و اقای ظریف و دکتر روحانی در شرایط فعلی مملکت بهترین تصمیم راگرفتنند.انهایی که مخالفت میکنند جایشان خیلی گرم وسطح نگرهستند.مگراوضاع تعطیلی کارخانه ها را نمی بینند.با تشکر
  • نوکر شما ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اگه یک نفر توافق ژنو رو قبول نداشته باشه باید بش بگیم : آدم کلا ناراحت؟؟!!!!!! یعنی توافق ژنو مبنای روانشناسی کلی انسانه، اگه قبول داشت میشه انسان کلا نرمال. اگه قبول نداشت میشه کلا ناراحت. قابل توجه جمیع روانشناسان: نظریه جدید اومد به بازار زنبیلو وردار و بیار البته شاید شما منظور دیگه ای داشتید که من متوجه نشدم. پیشاپیش ببخشید
  • yavar ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    من با نظر این ناشناس اول موافقم و اصلا در مورد توافقنامه حرفی نمی زنم فقط اینو میگم که شریعتمداری با توافقنامه مشکلی نداره با روحانی و ظریف و تیمش مشکل داره اگه جلیلی جای روحانی بود و همین توافقنامه امضا میشد برای شریعتمداری یه دستاورد بزرگ در حد فتح خرمشهر بود مشرق جون بچه هات چاپش کن
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    پس بگو!!!! چرا این چند وقته آقایون اهل تزویر و ابتذال در حمله ای هماهنگ به مجلس و موجودیت مجلس شورای اسلامی هجوم آوردن!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس