اردوغان

آینده روابط ایران و ترکیه به چگونگی فرایندهای منطقه‌ای بستگی دارد. همان‌گونه که با تغییر در مسائل منطقه‌ای تهدیدها نیز افزایش می‌یابد، لازم است تا دو کشور بایکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

سرویس جهان مشرق - رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته در سخنانی پیرامون عملیات ارتش ترکیه در عفرین گفت که تمامی عملیات  نظامی که با حضور برخی کشورهای خارجی در شمال سوریه در حال انجام است را با دقت و موشکافی کامل زیر نظر دارد . وی اعلام کرد :«در این اواخر نزدیکی روابط ترکیه و ایران نتایج مثبتی را برای ما در برخی مسائل سوریه به همراه داشته است  و زمینه‌های همکاری با سایر کشورها ازجمله روسیه  فراهم نموده است . ترکیه و ایران ازیک‌طرف ، فرایند تکمیل نشست آستانه را که از ۲۳ ژانویه ۲۰۱۷ با همکاری  روسیه آغازشده است را انجام می‌دهند و از سوی دیگر  در برخی از فرایندهای منطقه‌ای مواضع مشترکی از خود نشان می‌دهند. مواضع مشترکی همچون مسئله بحران قطر و رفراندوم همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق.»

اردوغان در ادامه تأکید کرد: بعد از همکاری در بسیاری از زمینه‌ها  و بحث و گفتگو  در مورد مسائل امنیت منطقه‌ای و تروریسم  که با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفته است روابط دوجانبه تقویت‌شده است . دولت ایران معتقد است که به خاطر مسائل امنیتی موجود در منطقه ، خطر تجزیه برخی کشورها می‌تواند تأثیری دومینو وار بر سایر کشورهای همسایه  داشته باشد و امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای دیگر را تحت تأثیر  قرار دهد.

  ایران برای غلبه بر این خطر از همان شروع بحران در سوریه اعلام کرد که حفاظت از امنیت ملی و تمامیت ارضی این کشور از سواحل دریایی مدیترانه آغازشده است و هدف اصلی آن جلوگیری از تجزیه دولت سوریه است. انتظار می‌رود ایران  ناراحتی و اقدامات دولت ترکیه  در قبال اتفاقات اخیر در شمال سوریه را کاملاً درک کند. ایران ایده ایالات‌متحده آمریکا  مبنی بر  تشکیل ارتش ۳۰ هزارنفری از تروریست‌ها در شمال سوریه  را موردانتقاد قرار داده است  ولی در مورد رفتار و اقدامات ترکیه تا به امروز اظهارنظر تندی نکرده است. کاملاً درست است که مقامات ایرانی پروژه امریکا را در مورد تمامیت ارضی سوریه و منطقه کاملاً مورد بررسی و ارزیابی خود قرار داده‌اند.

اردوغان در پایان گفت: آینده روابط ایران و ترکیه تا حد بسیار زیادی به چگونگی  فرایندهای منطقه‌ای بستگی دارد. همان‌گونه که با تغییر در مسائل منطقه‌ای تهدیدها هم علیه دو کشور افزایش می‌یابد انتظار می‌رود دو کشور برای جلوگیر از بی‌ثباتی در منطقه و کم کردن تهدید روابط خود را گسترش دهند. آنکارا می‌داند که همگرایی به وجود آمده بین دو کشور تحت تأثیر شرایط کنونی  یعنی مبارزه با تروریسم شکل‌گرفته است. حضور نظامی ترکیه در سوریه برای حفظ امنیت ملی ترکیه است و نمی‌خواهد زمینه‌های همکاری با ایران را در سوریه از بین ببرد. ارتش تروریستی که آمریکا در جنوب ترکیه تشکیل داده است به دولت ترکیه این اجازه را می‌دهد که همچنان از حق قانونی خود برای دفاع از امنیت ملی خود استفاده کند. این امر به همان اندازه باعث نگرانی و ناراحتی ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    17 41
    بوی سوختگی بانکردها میاد
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      29 14
      باز بوزگورد بی سواد تز داد! سوختگی که مال همه شما تروریستهاست! از بوزگورد پانترک فاشیست تا پانکرد تروریست
    • SE ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      8 1
      بیسوادی که مال تروریستهای بشت کوهیه
    • SE ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      8 1
      بیسوادی که مال تروریستهای بشت کوهیه
    • GB ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      0 10
      ایشون همچنین گفتن که هرکی به متحدین ما که در عفرین میجنگن بگه تروریست، اون هم مثل پک ک ک هستش. اینطوری رسما ایران رو همتراز پ ک ک قرار داده. جالب اینه که این وسط مسئولین کلا ساکتن در حالی که اگه بلعکسش اتفاق افتاده بود الان ترکها گوش عالم رو کر کرده بودن.
    • US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      6 0
      به به دوست ما با هوچیگری میخواد بین ایران و ترکیه اختلاف بندازه این تعبیر توه وگرنه ترکیه و ایران در مورد قطر و اقلیم و سوریه و مبارزه با تحرکات تجزیه طلبان امریکایی اونقدر با هم توافق نظر دارند که ایران در کودتای ترکیه و ترکیه در اشوبهای اخیر از دولت همدیگر حمایت کردند
  • AU ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    6 10
    اردوغان در پایان گفت: آینده روابط ایران و ترکیه تا حد بسیار زیادی به چگونگی فرایندهای منطقه‌ای بستگی دارد. ................................... ببینید اردوغان بوضوح و آشکار تشریح می کند, بنابران چه ما و چه روسیه می بایست درک قوی از منافع یکدیگر داشته باشیم کمااینکه در تحولات اخیر ما بسیار منفعت داریم و همینطور روسیه در سطحی دیگر. بنابراین اراده یک مدیریت درست میتواند هم اتحاد را حفظ کند و هم منافع ائتلاف موجود روسیه-ایران-ترکیه-سوریه که بسیار حیاتی است.
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    65 14
    باید مراقب اردوغان بود به لحظه خیانت میکنه ...
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    23 19
    این بوزگوردی مغول هم قصد داره فعلا موقتا ایران رو ساکت نگه داره...خخخ
    • SE ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      7 25
      نیست که جدیت تو رو در دفاع از یمن و قطر در مقابل عربستان دیده ترسیده
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      10 8
      بوزگورد نادان! در یمن که اربابان تو رو به شِکَر خوردن انداختیم! اربابت سکوت کرده تو فَک میزنی؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    63 11
    من وقتی سیاست های گذشته ترکیه و اردوغان را می بینم از روی مشاهداتم در گذشته به این نتیجه می رسم که به اردوغان و ترکیه نمی شود اعتماد کرد. یک روز با اسرائیل هست و یک روز با فلسطین. یک روز از تروریست ها حمایت می کند یک روز قطع حمایت می کند. مشخص نیست فاز این اردوغان چه هست؟ یک روز بر علیه ایران سخن می راند و روز دیگر از ایران مدح می کند. سیاستشوت دل دلی هست. امروز دلم میخواد با الف باشم فردا شاید دلم بخواد با ب باشم.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      10 6
      مرد لحظه هاست دیگه هر لحظه بنا به موقعیت اونروز تصمیم میگیره به نوعی کاملا آنلاین و بروزه
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      1 0
      بهتره بگی مرد نفاق و رذالت و دورویی!
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    10 12
    باز این مردک یه کلمه گفت شد بت شماها! ، بابا ول کنید دیگه ، چرا نمیخواید قبول کنید این آدم دشمن ایرانه و وقتی اینجوری حرف میزنه که یا در موضع ضعف قرار داره یا میخواد یه استفاده ای ببره ، اصلا تو دنیا دوست وجود نداره ، دشمن ، دشمن بالقوه ، رقیب ، هم پیمان و....
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    22 10
    دمدمی مزاج بودن جناب اردوغان (بویژه در طول هفت سال گذشته) نتایج زیانبار و هزینه های گزافی را بر کشور ترکیه تحمیل کرده است. نمونه آن ضررهای کلان اقتصادی و بلایی است که بر سر پول ملی ترکیه (لیر ترکیه) آمده. او یک روز با داعش است، یک روز علیه آن، یک روز با مصر است، اکنون علیه مصر، یک روز با اسرائیل و آل سعود است، یک روز با فلسطین است و کمی تا قسمتی رفیق اسرائیل، و اکنون علیه آل سعود و رفیق قطر است، یک روز هواپیمای روسه را می زند، اکنون با روسیه است و ... از نظر سیاسی هم بخاطر حمایت های بی دریغش از داعش در سال های قبل (و اکنون از جبهه النصره و ارتش آزاد) و نیز برخوردهای خشن او با نیمی از مردم ترکیه، اوضاع داخلی کشورش را بسیار متزلزل کرده و خود را در انظار جهانیان بصورت یک دیکتاتور خشن نشان داده است. بنابراین، راه مناسب برای ترکیه همان است که جبهه مقاومت در طول چهل سال گذشته طی کرده و چون کوهی استوار در مقابل زورگویی های آمریکا و اذناب مرتجعش ایستاده و یانکی های یاغی را مستأصل نموده، و فریب اروپائیان عهد شکن را نخورده است. هم پیمانی و همدلی ترکیه با محور مقاومت و رفاقت با روسیه پوتین (نه شوروی سابق)، و البته قبل از هرچیز تکیه بر خدای قادر متعال، ترکیه را از وضعیت نا به سامان و رو به زوال فعلی نجات خواهد داد.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    16 7
    هر کی باشه دمش گرم که فکر مردمشه
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    30 10
    واقعا خیلی احمقی اردوغان. تو خبرها اومده 300 سرباز ترک و 300 کرد کشته شدن. جان 600 نفر فدای احمق بازی این کله پوک
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    21 7
    از اردوغانه مغرور همچین حرفایی بعیده. مشخصه کم اورده
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    90 12
    فازش پانترکیسم (متوهم و تمامیت خواه ونسل کش وتوسعه طلب وانکار کننده و مصادره کننده سایر تمدنها).. است که از این نظر هم دقیقا ودقیقا ودقیقا.. عین (((صهیونیزم))) میباشد..... اینکه دیگه اظهر من الشمس است...... فقط صهیون ها کمی خجالتی تر وکم مدعاتر هستند...
    • SE ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      7 13
      البته بیشترین شباهت را به صهیونیسم بانکردیسم داره که نوکرشه
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      9 6
      چه غلطا! بوزگورد پانترک علیه اسرائیل حرف میزنه؟ اربابت اسرائیله عزیزم! علیه اربابت صحبت میکنی نژاد پرست؟
  • AE ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    90 6
    این به باباشم خیانت میکنه.فقط فکر عثمانی بازیه...
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      0 7
      بارک الله فیکم
  • DK ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    9 4
    مصادره کدام تمدن شما چند تا مثال بزنید البته من میدانم که در این مورد مشرق دخالت خواهد کرد و بیشتر نوشته های مرا به قیچی می سپارد و اما در مورد اردوغان ( اولا سیاست در یک روز و یا ۲۴ ساعت هم نسبت به موقعیتها و منافع ملی لازم است تغییر یابد ) اگر با مصر چپ افتاد شما خودتان میدانید که دولت کنونی که دشمن فلسطینی هاست با کودتا سر کار آمد و اردوغان هم این را بارها اعلام کرده و هواپیمای روسیه را زد اولا کار کودتا گران بود که باعث شد اردوغان را تحریک کنند که ترکیه و روسیه بر علیه هم و بنفع غرب و آمریکا وارد جنگ شود و در مورد فلسطینی ها شا یک کشور را پیدا کنید که بیشتر از ترکیه به فلسطینی ها کمک کند و در پایان انتظار نداشته باشید هر کشوری سیاست خارجی خودش را نسبت با اسرائیل با ایران تنظیم کند هر کشوری سیاست خودش را نسبت به منافع ملی تنظیم میکند و اقتصاد ترکیه هم مثل سایر کشورها تنزل و ترقی دارد که ترکیه هم در حال حاضر تراز خودش را حفظ کرده و در مورد عربستان هم که شبیه یک کاریکاتور بدون شرح است مشرق ببین توهین نیست و تبلیغ هم نیست یک توضیح است فقط سانسور نکن چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      11 7
      تو سعی کن کمتر از google translate استفاده کنی عزیزم تا ساختار جملاتت اینقدر خنده دار نباشه!!!! بیشتر متن مسخره ای که نوشتی به لحاظ ساختاربندی کلا غلطه! بعضی بخشهاش هم که طبق معمول پانترکها جعل تاریخ و دروغه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس