روزنامه

روزنامه اصلاح نوشته است: کار وزارت خارجه بیانیه زدن به خاطر یک برنامه تلویزیونی نیست، وزارت خارجه می‌تواند به صداوسیما برای پاسخگویی به ابهامات و اتهامات، کارشناس مربوطه خود را معرفی کند تا پاسخ بدهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تمامی جزییات توافق هسته‌ای با رهبر معظم انقلاب هماهنگ شده است

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«مگر پذیرفتنی است که متن توافق به اطلاع رهبر معظم انقلاب نرسیده باشد؟».

وزارت امور خارجه و رسانه‌های اصلاح‌طلب بارها و بارها مدعی شده‌اند که تمامی جزییات توافق هسته‌ای با رهبر معظم انقلاب هماهنگ شده است.

عناوین اخبار روزنامه ایران در روز یکشنبه‌ ۱ بهمن :

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب شروط ۹ گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند. آیا کسانی  که به دروغ ادعا می‌کنند همه چیز با رهبری هماهنگ شده، این نامه را فراموش کردند و آیا ادعا می‌کنند این شروط رعایت شده؟! با خواندن فهرست‌وار این شروط نه گانه خواهید دانست که تقریباً هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید و اتفاقاً فاجعه برجام دقیقاً در اثر نافرمانی از این فرامین روشنگر بود.

رهبر معظم انقلاب-۲۰ فروردین ۹۴- تاکید کردند:

«آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟ بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

لازم به ذکر است که «علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام-تیرماه ۹۵-گفت: «به برخی شروط ۹ گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».

** زیباکلام با ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومان کمک مردم به زلزله زدگان چه کرد؟

«صادق زیباکلام» در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:

«باید بگویم پولی که توسط بنده تهیه شده و تا به امروز سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون شده، از این پول به‌جز ۳۰ میلیون تومان که همان ابتدای کار برای کمک‌های فوری برداشت شد، مابقی سرجایش قرار دارد؛ یعنی حدود سه‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان دست‌نخورده باقی مانده و ما تعمداً نه وارد کار کانکس و چادر شدیم و نه وارد کار دارو شدیم، به این علت که مهم‌تر از کانکس و چادر و شیرخشک و دارو و مناظر و مدارسی که از بین رفته، زلزله واقعی در کرمانشاه و کردستان، فقر است»

زیباکلام افزود:

«با کسانی که می‌دانستند چگونه با فقر مبارزه کنند تصمیم گرفته‌ایم کار بلند مدت انجام دهیم».

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۱ بهمن :

گفتنی است اکنون بیش از ۲ ماه از زلزله کرمانشاه سپری شده است.

صادق زیباکلام پس از وقوع زلزله کرمانشاه، شماره حساب خود را به مردم اعلام کرد و از آنان خواست کمک‌های خود را به حساب او واریز کنند.

این حجم از پول در اختیار زیباکلام قرار گرفت و وی مأموریت یافت تا با توجه به اعتمادی که مردم به وی کردند، پول را در جای صحیح و برای کم کردن آلام و دردهای زلزله زدگان کرمانشاهی خرج کند. خود زیباکلام نیز در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها انجام داده بود بیان کرد که وظیفه سنگینی بر عهده وی نهاده شده است و حتی بیان داشت که‌ای کاش چنین وظیفه‌ای را بر عهده نمی‌گرفت.

لازم است که آقای زیباکلام درمورد سود ماهیانه این مبلغ و نحوه هزینه کرد آن نیز به مردم گزارش دهد.

** روزنامه اصلاح طلب: مدیر مسئول روزنامه شرق توان و اطلاعات کافی در دفاع از برجام نداشت!

روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «مسیر اشتباه وزارت امور خارجه» با اشاره به حواشی مناظره اخیر تلویزیونی با موضوع برجام نوشت:

«ممکن است برخی این عقیده را مطرح کنند که حضور مسئولان وزارت امور خارجه در چنین مناظره‌ای سبب از بین رفتن مرتبه و جایگاه حقوقی آنان می‌شود که در پاسخ باید گفت که با فرض پذیرش چنین ادعایی قطعاً بگومگوی رسانه‌ای تشکیلات وزارت امور خارجه کشور با یک روزنامه نگار بیشتر از حضور در یک برنامه تلویزیونی سبب تنزل این جایگاه خواهد شد».

عناوین اخبار روزنامه بهار در روز یکشنبه‌ ۱ بهمن :

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«با نگاهی به این مناظره شاهد آن هستیم که طرف دلواپس مناظره همان موضوعاتی که در دو سال اخیر بارها تکرار شده است را مطرح کرده و سوی دیگر این مناظره (محمد رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق) به دلیل عدم اطلاعات و یا توان کافی و یا هر دلیل دیگری توان ارائه پاسخ‌های تکراری به انتقادات تکراری روزنامه نگار دلواپس را نداشته است».

روزنامه آفتاب یزد نیز در یادداشتی با عنوان «به جای بیانیه، کارشناس بفرستید» به قلم «علی صوفی» نوشت:

«کار وزارت خارجه بیانیه زدن به خاطر یک برنامه تلویزیونی نیست، پاسخ دهی به صدا و سیما کار سایر رسانه‌های کشور از جمله مطبوعات و خبرگزاری‌ها است... وزارت خارجه نباید به شکل یک بیانیه یا نامه پاسخ آن را بدهد. در نهایت وزارت خارجه می‌تواند به صداوسیما برای پاسخگویی به ابهامات و اتهامات، کارشناس مربوطه خود را معرفی کند تا آن فرد در تلویزیون پاسخ‌های مربوطه به این اتهامات را بدهد».

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز یکشنبه‌ ۱ بهمن :

آنچه مشخص است اینکه، برجام قابل دفاع نیست. شاید هر شخصی به غیر از مدیرمسئول روزنامه شرق نیز در یک مناظره تلویزیونی حاضر شود نتواند از برجام دفاع کند.

طلبکاری وزارت خارجه از صداوسیما درخصوص برگزاری مناظره تلویزیونی با موضوع برجام در حالی است که در سالیان اخیر، مدیران وزارت خارجه هیچگاه حاضر نشده‌اند که در مقابل منتقدان نشسته و در قالب یک مناظره از برجام دفاع کنند.

لازم به ذکر است که چندی پیش، مدیرمسئول روزنامه شرق اعتراف کرد که «در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه ما بزک کردن مذاکرات هسته‌ای بوده است». تیتر معروف روزنامه شرق با عنوان «امضای کری تضمین است» تنها یک نمصداق از بزک برجام توسط روزنامه‌های اصلاح طلب است.

** اعتراف وزیر راه و شهرسازی به ناکارآمدی

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «اعتراف یک وزیر به ناکارآمدی؛ در بخش حمل و نقل ریلی موفق نبودم» نوشت:

«سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (COD) روز گذشته با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این همایش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: باید اعتراف کنم در چهار سال گذشته برای توسعه و تأمین بودجه خطوط حمل‌ونقل ریلی موفق نبودم».

از زمان آغاز فعالیت آخوندی در صدر وزارت راه و شهرسازی، سوانح متعددی در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی، ‌ هوایی و دریایی رخ داده که عمدتاً حاصل عملکرد ضعیف وزیر راه و شهرسازی بوده است

عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۱ بهمن :

درحالی که سهل‌انگاری در مدیریت راه‌آهن کشور سبب خطای سیستم چند صد میلیارد تومانی ATC و برخورد دو قطار مسافربری، کشته و زخمی شدن یکصد هموطن شد، وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم خبر از دومین دستاورد بزرگ برجام، این بار در صنعت حمل و نقل ریلی کشور داد. در حالیکه اذهان عمومی انتظار یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی کشور را می‌کشید، به یکباره «فردریش اشتیفت»، سفیر اتریش در تهران، دومین دستاورد برجام را واگذاری کترینگ راه آهن جمهوری اسلامی ایران (صنعت آماده سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در آشپزخانه مرکزی و سرو آن‌ها در قطارها جهت پذیرایی) به یک شرکت اتریشی اعلام کرد.

آخوندی در حوزه مسکن نیز کارنامه قابل قبولی ندارد. اردیبهشت سال ۷۳ (۲۳ سال پیش) زمانی که «آخوندی» وزیر مسکن و شهرسازی  دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود، از طرح مسکن اجتماعی رونمایی کرد و گفت: «برای اقشار کم‌درآمد که توان خرید مسکن را ندارند، طرح مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده که در این طرح می‌توان با تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن، وام‌های ارزان در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار داد؛ مشروط بر اینکه حاضر شوند واحدهای احداث شده را در اختیار افراد واجد شرایط مسکن اجتماعی قرار دهند».

حدود ۲۰ سال بعد از طرح اولیه مسکن اجتماعی، دوباره عباس آخوندی بر کرسی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم تکیه زد و در روزهای نخستین حضور خود در مسند وزارت اعلام کرد که سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در مورد مسکن مهر ادامه پیدا می‌کند اما چندی بعد در اظهارنظری تأمل برانگیز، این طرح را مزخرف! نامید. در این شرایط که همه در انتظار اعلام برنامه‌های دولت جدید در حوزه مسکن بودند، آخوندی در حاشیه جلسه هیئت دولت مورخ ۹ آبان ۱۳۹۲، با تأکید دوباره بر توقف طرح مسکن مهر، از شروع طرح جدیدی به نام «مسکن اجتماعی» با هدف حمایت از گروه‌های کم‌درآمد خبر داد و اینگونه طرح مسکن اجتماعی در بیستمین سال مطرح شدن، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد ولی امروز حدود ۴ سال از آن زمان می‌گذرد، بدون اینکه حتی سنگ اول بنای مسکن اجتماعی گذاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    79 5
    زیبا کلام گفته میخواهیم مرکز فرهنگی بزنیم!! احتمالا بزرگترین کارکرد این مرکز ، برگزاری کنسرته !!خخخ
    • AU ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      6 0
      کارکردش حتما تحریک و آشوب خواهد بود
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    83 4
    کمک های مردمی کجا بود؟ بنیاد باران و بعضی سفارات اروپایی ، به اسم مردم و طرفداران زیبا کلام ، پول واریز میکردند....
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    83 2
    لیست...: ۲ میلیارد میگیریم ، میگیم کجاست!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    91 2
    اصلاح طلبان جوابی برای سخنان جبراییلی ندارند.. فقط توهین می کنند. اصلاح طلبان باید بدانند که این ۴ سال که رسانه‌هایشان و حامیان خارجی شون مثل بی بی سی، دروغ پراکنی کردند، به سر امده... پرده ها افتاد..
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    45 0
    روزنامه های اصلاح طلب رو که میخونی دلت به حال درختان قطع شده برای نوشتن این اراجیف میسوزه.
  • سید IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    28 0
    روزنامه بهار هم، اکنون پیشنهاد مناظره ای دیگر را نمی دهد، بلکه به وزارت خارجه توصیه می کند یک مقامش را برای پاسخگویی به سیما بفرستد که صد البته منظورش یک مصاحبه یک جانبه با یک خبرنگار بی خطر است!!!
  • محمد1 IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    23 0
    مردم این پولها را به نیت کمک به زلزله زدگان کرمانشاه داده اند و مصرف آنهادر جهت دیگر اشکال شرعی دارد و خیانت در امانت است
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    17 0
    روحانی خودش گفت که تمامی مسئولیت مذاکرات با خودش است
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    19 0
    با روحانی دلار ۴۶۰۰
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    23 0
    دولت بجای انتظار برای رسیدن میوه های برجام،باید به صورت جدی اقتصاد مقاومتی را اجرا کند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    25 0
    اگر برجام فتح الفتوح هست،پس چرا دولتی ها نمیذارن نقد کنیم؟
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      26 0
      برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 0
    سود پولی که به حساب زیباکلام واریز شده ماهیانه حدود ۲۸ میلیون تومانه
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    24 0
    مشکلات معیشتی مردم را دریابید
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 0
    آقای ظریف باید از مردم عذرخواهی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس