کد خبر 818833
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
 دستگاه قضایی مصر

دادگاهی در مصر ده‌ها تن از هواداران رئیس‌جمهور سابق این کشور را به مجازات‌های سنگین همچون حبس ابد و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

به گزارش مشرق، دادگاه جنایی مصر امروز سه‌شنبه 17 تن از هواداران محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق این کشور را به اتهام ارتکاب خشونت در جریان حمله نیروهای امنیتی به تحصن هواداران مرسی در میدان النهضه، به حبس ابد محکوم کرد.

این دادگاه همچنین 245 تن دیگر را در همین پرونده به 3 الی 15 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 2.26 میلیون دلار به‌دلیل آسیب رساندن به تاسیسات در آن منطقه محکوم کرد.

دادگاه جنایی قاهره 115 متهم این پرونده را تبرئه کرد.

این پرونده قضایی مربوط به حوادثی است که پس از حمله نیروهای امنیتی به تحصن هواداران مرسی در میدان النهصه در شهر الجیزه و میدان رابعة العدویه در شهر نصر قاهره رخ داد.

در سال 2013 میلادی در جریان حمله نیروهای امنیتی به هواداران مرسی که در اعتراض به برکناری رئیس‌جمهور منتخب خود توسط ارتش در این دو میدان تحصن کرده بودند، صدها تن از  آن‌ها و تعداد کمی از نیروهای امنیتی کشته شدند.

دادستانی مصر در ماه آوریل سال 2015 میلادی پرونده متهمان را به دادگاه ارجاع داد و اولین جلسات رسیدگی به اتهامات این افراد، در جولای همان سال برگزار شد.

متهمان می‌توانند درخواست تجدید نظر خود درباره این حکم را به دیوان عالی مصر که عالی‌ترین دادگاه استیناف در این کشور به شمار می‌رود،  تقدیم کنند.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها نفر از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگرتر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس