جلسه هیأت دولت

بر خلاف اخبار منتشر شده در بعضی از کانال‌ها مبنی بر اینکه فیلترینگ تلگرام بر خلاف رأی و نظر دولتی‌ها بوده است، بررسی اعضای شورای عالی امنیت ملی، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

سرویس سیاست مشرق - بعد از شروع تجمعات و آشوب‌های خیابانی هفته گذشته، اخبار منتشرشده در فضای رسانه‌ای کشور حاکی از تصمیم مسئولان برای محدود کردن شبکه اجتماعی تلگرام بود و بنا بر شواهد، تلگرام عملاً فیلتر شده است.

اما سؤال اینجا است که چه کسی در جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به فیلتر کردن تلگرام گرفته است؟

بنا بر اظهارات آذری جهرمی وزیر ارتباطات روحانی، این تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی گرفته‌شده است، جهرمی در اینستاگرامش گفته است:

"تصمیم نداشتم در موضوعی که وزارت ارتباطات در تصمیم آن نقشی نداشت، اظهارنظری کنم، اما به‌ناچار کلامی چند در این خصوص خواهم نوشت.

در کشور اعتراضی شکل گرفت، اعتراض با موج‌سواری عده‌ای تبدیل به اغتشاش شد. در این اغتشاشات مردمی متضرر و اماکنی آسیب دیدند و متأسفانه خانواده‌هایی نیز داغدار شدند.

شورای امنیت کشور -که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست- برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تأمینی و انتظامی، محدودیت‌های موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند.

طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند اما گیرندگان این تصمیم طبیعتاً بین مزایا و معایب این تصمیم وزن سنجی کرده‌اند."

از سوی دیگر، رمضانعلی سبحانی فرد عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و نماینده مجلس گفت: عده ای از شرایط و ظرفیت تلگرام سوءاستفاده کردند و شرایط خشونت و اغتشاش را به وجود آوردند که بر همین مبنا شورای عالی امنیت ملی تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت.

رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصمیم گیری درباره فیلترینگ توسط دستگاه‌های تصمیم گیر بالاتر، از جمله شورای عالی امنیت ملی انجام شد، افزود: برای رفع فیلترینگ باید دید که تصمیمات شورای عالی امنیت ملی چه بوده است و مبتنی بر تصمیمات، اگر زمینه فراهم باشد رفع فیلتر تلگرام مورد بررسی قرار می گیرد و در این زمینه تصمیم گیری شود.

اما چه کسانی در شورای عالی امنیت ملی عضو هستند و چه کسانی در این شورا حق رأی دارند؟

با رجوع به اصل ۱۷۶ قانون اساسی درباره شورای عالی امنیت ملی، اعضای اصلی شورا مشخص می‌شوند، در این اصل آمده است: اعضای شورا عبارت‌اند از:

رؤسای قوای سه‌گانه (آیت‌الله صادق لاریجانی، دکتر لاریجانی، دکتر روحانی)

رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح (سرلشگر باقری)

مسئول امور برنامه‌وبودجه (نوبخت)

دو نماینده به انتخاب مقام رهبری (آقایان جلیلی و شمخانی)

وزیر امور خارجه (دکتر ظریف)

وزیر کشور (دکتر رحمانی فضلی)

وزیر اطلاعات (دکتر علوی)

حسب مورد وزیر مربوط (احتمالاً آذری جهرمی)

و حسب مورد عالی‌ترین مقام ارتش و سپاه (طبق قانون در مسائل غیر نظامی مقامات نظامی حق رای ندارند)

اعضای شورای عالی امنیت ملی

نزدیکی به دولت/ غیردولتی

۱

دکتر روحانی

دولتی

۲

آیت‌الله لاریجانی

غیردولتی

۳

علی لاریجانی

حامی دولت

۴

سرلشگر باقری

غیردولتی

۵

امیر دریابان شمخانی

دولتی

۶

دکتر جلیلی

غیردولتی

۷

آقای نوبخت

دولتی

۸

دکتر ظریف

دولتی

۹

آقای علوی

دولتی

۱۰

آقای رحمانی فضلی

دولتی

۱۱

در صورت حضور در جلسه شورای عالی امنیت ملی (آذری جهرمی)

دولتی

بر اساس جدول و اسامی فوق، عملاً حامیان و وزرای دولتی در شورای عالی امنیت ملی از اکثریت برخوردار هستند و بدون رأی و نظر مثبت این افراد، تلگرام فیلتر نخواهد شد، لذا دولتی‌ها ازجمله حسن روحانی می‌بایست موافق فیلترینگ تلگرام بوده باشند و برخلاف فضاسازی‌های نادرست مبنی بر فشار دیگر نهادهای جمهوری اسلامی برای فیلترینگ تلگرام، این دولتی‌ها هستند که با بسته شدن این شبکه اجتماعی موافقت کردند و البته موافقتی درست، منطقی و به‌جا بوده است، زیرا کانال‌های ضدانقلاب در بستر تلگرام، یکی از اضلاع فتنه‌گری و تحریک آشوب گران بودند و این تصمیم به جا (و البته دیرهنگام) دولتی‌ها جای تقدیر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    69 57
    هر کس به بسته شدن تلگرام رای نداده رسما سر و سری با آمد نیوز دارد.
    • سعید IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      24 4
      بعضی از این بدبخت ها منافع اقتصادی شان در دفاع از خارجی و کالای خارجی و نرم افزار خارجی است
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    81 14
    بجای بسته شدن تلگرام چرا روزنامه های چون بهار شرق وخبرفوری راکه نماینده بی بی سی درایران هستند وبه فتنه وآشوب دامن می زنند متوقف نمی کنید
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      14 2
      چون عده خیلی کمی اهل روزنامه خواندن هستند. الان دیگر دهه 70 نیست.
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    43 9
    مطالب روزنامه بهار وشرق برخلاف ارزشهای نظام ودرخدمت دشمن ودرست کردن حاشیه برای کشوراست بهار ازاینکه آشوبها کنترل شده خیلی عصبانیست.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    31 15
    بستن تلگرامي كه با فيلتر شكن باز مي شود عين حقه بازي است كه سر ديگران را كلاه ميگذارند. وقتي يك كارگر با نصب فيلتر شكن روي موبايل خود وارد تلگرام ميشود. نمي توان باور كرد كه وزرا و مسئولان اين ترفند را ندانند.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      9 3
      باز بهتر از هیچیه
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      1 2
      دوست عزیز این بازی برای رونمایی از پیامرسان وزارت ارشاد بود که ازین طریق رسانه دولت را فعال کنند،به شعارهای روحانی در زمان انتخابات دقت کنید متوجه موضوع می شوید
  • عمار IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    4 4
    سلام با توجه به فیلتر شدن تلگرام و اخباری که خود مشرق در تایید آن کار کرد، چرا هنوز در صفحات مشرق آدرس و آیکون تلگرام وجود دارد؟؟؟ چرا خود شما به پیام رسانهای فارسی مثل سروش مهاجرتنمی کنید؟؟ کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم ...
    • سعید CA ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      3 0
      داداش مشرق هم تو سروش هست هم تو آی گپ من کانالشو رو آی گپ دارم آی گپ هم پیام رسان خوبیه ، قابلیت مکالمه صوتی نیز داره ، اطلاعاتت هم رمزگذاری میشه
  • ستوده IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    13 0
    داداش تو رو خدا یه بشت کوچولو تلگرام واسه ما میذاشتی !!!!! رد المعتاد عن عادته کالمعجزه طوری به فضای مجازی وابسته امان کردند که با فیلتر شدن تنها یگی از مجاری این فضا یعنی تلگرام آه از نهاد همه بلند شده !!! وغافل از تهدید بودن خود این معنا همه به فکرند تا تقصیرو رو دوش دیگری بیندازد .این تذهبون ؟
  • زمانی US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    13 4
    حالا جالبیش اینجاست که میگن دفتر روحانی جوری زمان جلسه رو میچینه که فرصت کافی برای شرکت فرماندهان عالی نظام نباشه و راحت خودش و وزراش جلسه رو هم بیارن برا همین هیچ عکس غیر آرشیوی هم از این جلساتشون بیرون نمیاد و هیچ خبرنگاری هم در این جلسات حضور ندارد حتی برای چند دقیقه!
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    12 13
    ما خانواده ها چند روز وشب تونستیم با بچه ها صحبت کنیم ودیگه کنج یک اتاق نمی خزند خدا کنه همیشه فیلتر بششه .گرچه فوایدی دارد ولی مضراتش هم زیاده ا
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    12 2
    ما خانواده ها چند روز وشب تونستیم با بچه ها صحبت کنیم ودیگه کنج یک اتاق نمی خزند خدا کنه همیشه فیلتر بششه .گرچه فوایدی دارد ولی مضراتش هم زیاده ا
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    6 3
    به این می گویند یک پاسخ مستند و مستدل .
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    14 3
    ماجرای معتاد کردن ایرانیان به تلگرام شبیه ماجرای معتاد کردن چینیها به تریاک در قرن 19 است.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 2
    فرمانده کل سپاه و فرمانده کل ارتش عضو شورا نیستند؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      14 2
      راست میگه، جدولتون ناقصه!
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      6 0
      شما که جدول رو دیدی دو خط بالترش رو هم می خوندی که سوال حاکی از بی اطلاعیت نکنی.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    0 2
    تمام این داستانها برای رو نمایی از پیامرسان وزارت ارشاده که از این طریق رسانه دولت را راه اندازی کنند
  • سعید IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    14 14
    سلام علیکم هنوز وقت کنار گذاشتن این نرم افزارهای اجنبی نرسیده؟ به نظرم نرم افزارهای بومی هم کار راه اندازند. پس سرمایه های خودمان را ارج بنهیم و جوانان خودمان را تایید و تقویت کنیم. تاییدش با ما استفاده کنندگان است تقویتش با دولتی ها است یاعلی مدد
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    10 3
    مشرق ! اگر فریب مردم فایده داشت که الان منفور نبودید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس