کد خبر 818273
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
حیدر العبادی نمایه

در آستانه انتخابات مجلس عراق و ثبت نام احزاب و گروه‌ها در کمیساریای عالی انتخابات این کشور، نخست وزیر عراق به احزاب مطرح شیعی و کرد این کشور طرحی ارائه داد.

به گزارش مشرق، در آستانه انتخابات مجلس عراق و ثبت نام احزاب و گروه‌ها در کمیساریای عالی انتخابات این کشور، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به احزاب مطرح شیعی، اهل سنت و کرد این کشور طرحی ارائه داد تا در قالب این طرح همه احزاب گردهم آمده و نقشه آینده سیاسی این کشور را ترسیم کنند.

بر اساس طرح نخست وزیر عراق که به جریانات و احزاب ارائه شده، جریانات صدر، حکمت ملی حکیم، دولت القانون و حزب الدعوه از جریان شیعه، سلیم الجبوری از جریان اهل سنت و اتحادیه میهنی، حزب دموکرات و گوران با یکدیگر ائتلاف می‌کنند و پیش از برگزاری انتخابات مجلس بین خود دست به انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرا می‌زنند.

اما این طرح با مخالفت برخی جریانات روبرو شد.

جریان صدر با این طرح مخالفت کرده و ایجاد هر لیست یا ائتلافی را منوط به برگزاری انتخابات و ورود احزاب به مجلس و تعداد کرسی‌های کسب شده خوانده بود.

جریان حکمت ملی نیز با این استدلال که در صورت ائتلاف همه جریانات تاثیر گذار، ممکن است جریاناتی به عنوان اپوزیسیون وارد رقابت‌ها شده و همه مشکلات کشور طی یک دهه گذشته را به گردن این ائتلاف بزرگ بیندازند و یک قطب بندی جدید سیاسی در کشور به راه میفتد، با این طرح مخالفت کرد.

برخی شخصیت‌ها نیز از آنجا که به دنبال نخست وزیری در آینده عراق هستند با این طرح مخالفت کرده‌اند که مجموع این عوامل باعث شد حیدرالعبادی طرح خود را پس بگیرد.

انتخابات پارلمانی عراق 12 می 2018 (22 اردیبهشت 1397) در این کشور برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    2 0
    نقش ائتلاف بود تا اتحاد
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    1 2
    حیدر العبادی به دنبال این است که دور دوم هم نخست وزیر شود ولی احتمال آن خیلی کم است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس