فرودگاه مهرآباد

در حال حاضر مهمترین فرودگاه پایتخت با یک باند پروازی فعال در طول شبانه روز کار می کند و این زنگ خطری برای مسئولان فرودگاهی کشور است.

به گزارش مشرق، اگر در ساعات پیک پروازی در فرودگاه مهرآباد تهران پرواز داشته باشید، احتمالا این جمله"مسافران محترم خلبان صحبت می کند، به دلیل اینکه فرودگاه مهرآباد هم اکنون تنها یک باند پروازی فعال دارد باید تا انجام پروازهای جلویی منتظر بمانیم و به همین علت پرواز ما با تاخیر انجام خواهد شد." را از خلبان پرواز خواهید شنید و مجبور هستید تا ترافیک پروازی فرودگاه را از پنجره کوچک هواپیما نظاره گر باشید تا هواپیمای شما به مقصد پرواز کند.

مهرآباد، فرودگاه مهم پایتخت با یک باند پروازی فعال 24 ساعته

فرودگاه قدیمی پایتخت یعنی "مهرآباد" دارای دو باند پروازی است، باند 29 چپ و باند 29 راست.از تیرماه سال 94 کار بازسازی باند 29 راست مهرآباد آغاز شد و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران (در آن زمان این شرکت با نام شرکت فرودگاه های کشور فعالیت می کرد) از بهره برداری این باند طی 10 ماه خبر داده بود.

اما این ده ماه به یکسال و دو سال رسید و با گذشت بیش از دو سال از آغاز عملیات بازسازی، هنوز باند 29 راست مهرآباد برای استفاده به صورت عادی به بهره برداری نرسیده و فرودگاه کلیدی پایتخت با یک باند پروازی فعال در شبانه روز فعالیت می کند.

زنگ خطر برای مسئولان فرودگاهی در خصوص مهرآباد

در واپسین ساعات سوم دی ماه 96 یک هواپیما به دلیل نقص فنی باعث مسدود شدن باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد شد، با مسدود شدن این باند پروازی چندین هواپیما که قصد فرود در مهرآباد را داشتند مجبور شدند مدتی را در آسمان معطل بمانند تا باند باز شود و نهایتا پس از بازگشایی باند توسط عوامل فرودگاهی، فعالیت مهرآباد از سر گرفته شد.

این اتفاق باید زنگ خطری برای مسئولان فرودگاهی کشور باشد، وقوع یک اتفاق در تنها باند پروازی فعال مهرآباد در 24 ساعت شبانه روز می تواند حتی منجر به حوادث ناگوار شود، برای مثال اگر در لحظه مسدود شدن باند پرواز آن هم پس از غروب آفتاب یک هواپیما در وضعیت اضطراری باشد و نتواند به فرودگاهی به غیر از مهرآباد برود، چه خواهد شد؟

آیا این نمی تواند مشکل ساز و یا حتی خطر آفرین باشد که مهمترین فرودگاه پایتخت با یک باند پروازی در 24 ساعت فعال است؟

بدیهی است که باید هرچه سریع تر پروژه بازسازی باند 29 راست مهرآباد به پایان برسد و این باند برای نشست و برخاست هواپیماها به بهره برداری برسد.

تاخیر پرواز و اتلاف وقت مسافران در مهرآباد

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تک بانده بودن مهرآباد باعث شده تا پروازها نیز با تاخیر انجام شود و همین امر موجب اتلاف وقت صدها مسافر هواپیما شده و لازم است تا در راستای توجه به حقوق مسافر کار بازسازی این باند به اتمام برسد و بهره برداری از آن آغاز شود.

نکته دیگر اینکه زمزمه هایی مبنی بر احداث ترمینالی با وسعت 80 هزار متر مربع در مهرآباد شنیده می شود، اما باید توجه داشت که اولویت ها در مهرآباد مشخص شود و بر اساس اولویت ها و پس از تکمیل پروژه های نیمه تمام یک کار جدید شروع گردد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    1 0
    باند پروازی رو بعد از سه سال میفروشن به بخش خصولتی !!! توش پاساژ میزنن !!!
  • محموداعرابی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    0 0
    این همه هزینه برای ساخت فرودگاه حضرت امام(ره) که فقط هزینه افتتاحش درسال 1383 بالغ بریک میلیاردوهفتصدمیلیون تومان(اختلاس زیرآبی) صورت گرفت که فرودگاه مهرآباد ازشهرتهران جمع بشه اما انگار ساخت فرودگاه امام فقط بهانه ای بود تا یک بودجه ی کلانی بین چندشرکت دست به دست ونابود بشه.الان فرودگاه امام (ره) جزخلوت ترین فرودگاههای منطقه است که یک آبروریزی برای بخش ترانزیت بین الملل ماست.سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس، مردم غرب تهران بالاخص منطقه تهرانسر وشورای شهر باید خیلی جدی بافشار به وزارت راه وشهرسازی بدنبال انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام باشند وگرنه غیرازتحمیل هزینه های سنگین نگهداری فرودگاه امام ومهرآباد بایدشاهد تعیین ردیف بودجه برای بازسازی و توسعه فرودگاه مهرآباد بود. باساخت فرودگاه امام، دیگرمهرآباد هیچ توجیهی ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس