کد خبر 817043
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
محدوده طرح ترافیک نمایه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حالی به طور قاطع از اجرای طرح ترافیک جدید در سال۹۷خبر داده که اجرای این طرح با اما و اگرهایی روبرو است و درصورت عدم تایید این طرح درسال آینده اجرانخواهد شد.

به گزارش مشرق، تغییر در نحوه اجرای طرح ترفیک یکی از برنامه‌های جدی شهرداری تهران در سال ۹۷ است که در این زمینه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرحی را در خصوص این آماده و به کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران ارائه کرده است.

در طرح ترافیک جدید که از توسط معاونت حمل‌نقل شهرداری تهران تهیه شده قرار است طرح سالیانه حذف شود که البته این موضوع به همراه بخش های دیگر از طرح در کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران در دست بررسی است.

پورسیدآقایی:پلیس با کلیات طرح ترافیک جدید موافقت کرده است

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص اظهار کرد:  در دوره گذشته مدیریت شهری با توزیع غیرعادلانه طرح ترافیک و کارت شناور به دنبال ابزار قدرت خود در شهر بوده است و در واقع در این زمینه به صورت سلیقه‌ای به تعدادی از ارگان‌ها و نهادها طرح ترافیک و کارت شناور توزیع می‌شد.

پورسیدآقایی بیان کرد: خارج از اینکه طرح اشاره شده با چه اشکالاتی در گذشته روبه‌رو بوده است، مهمترین چیزی که در این دوره جدید مدیریت شهری اعتقاد دارد این است که از این ابزار به عنوان ابزار لابی و قدرت استفاده نکند و همه شهروندان در مقابل این گونه طرح‌ها یک امتیاز داشته باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به اجرای طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ و در صورت موافقت شورای ترافیک و شورای شهر تهران نیاز به فراهم کردن برخی از زیرساخت‌های لازم داریم که در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است.

وی با اشاره به شهروندانی که در مناطق طرح ترافیک زندگی می‌کنند، گفت: این افراد نیز باید مشخصات خود را در یک سامانه‌ای که در آینده نزدیک اعلام می‌شود ثبت کنند به طوری که افرادی که دارای خودرو باشند تا قبل از ساعت ۸:۳۰ بدون پرداخت عوارض می‌توانند از محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد خارج شوند.

معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه قطعا با اجرای طرح جدید ترافیک در سال ۹۷ میزان آلایندگی هوا و آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم ۲۰ درصد شاهد کاهش ترافیک در سال آینده باشیم. طرح ترافیک با شرایط فعلی ۳۸ سال است که در شهر تهران اجرا می‌شود و مشکلاتی را در بر داشته است و قطعا نیاز به بازنگری طرح بوده است، به طوری که  در دنیا نیز چنین طرح‌هایی به این شکل اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به اختصاص آرم طرح ترافیک برای جانبازان، بیماران خاص و حوزه‌های خبری بیان کرد: در این زمینه نیز ردیف‌های تخصیص قائل خواهد شد اما در نهایت این شوراست که قیمت‌گذاری را در این بخش انجام می‌دهد. سقف پرداختی برای طرح ترافیک سالانه ۳۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است که امکان دارد این رقم در شورای شهر تهران تغییر کند. براساس برنامه ریزی قرار است از درآمد حاصل اجرای طرح ترافیک جدید در سال ۹۷، هزار دستگاه اتوبوس و ۲۰ قطار مترو خریداری و وارد ناوگان عمومی کند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به جلساتی که با شورای ترافیک، مسئولان نیروی انتظامی و وزارت کشور و همچنین اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران داشته‌ایم این عزیزان نسبت به کلیات طرح موافق بوده و در روزهای آینده متنی برای تصویب تهیه و در نهایت امیدواریم مورد تایید شورای ترافیک و شورای شهر برسد. 

وی افزود: با توجه به جلساتی که ما با مسئولان مربوطه در شورای شهر و ترافیک داشتیم پیش‌بینی می‌کنیم مشکلی برای طرح وجود نداشته باشد و در صورت تصویب طرح در دو مجموعه شورای شهر و شورای ترافیک، طرح جدید ترافیک از ۱۵ فروردین در تهران آغاز خواهد شد. اعضای شورای ترافیک ۶ نفر بودند که ۳ نفر از نمایندگان شهرداری، ۲ نفر نمایندگان دولت و یک نفر نیز نماینده پلیس در این شورا عضو هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: قطعا عوارض حاصل از طرح جدید ترافیک در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد که در این بخش طبق برنامه‌ریزی شده هزار دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه واگن جدید به ناوگان عمومی حمل و نقل افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در تدوین طرح اشاره شده جلسات بسیار زیادی با کارشناسان و تیم‌های خبره در حوزه حمل و نقل برگزار شد، اظهار کرد: در طرح اولی که مدنظر معاونت حمل و نقل بود، در ادامه تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره کرد مطالعات برای اجرای طرح جدید ترافیک از ۳ سال قبل در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آغاز شد اما هیچ گاه به جمع‌بندی و جنبه عملیاتی نرسید. 

پورسیدآقایی ادامه داد: با آغاز به کار مدیریت شهری در دوره جدید ما به این نتیجه رسیدیم که باید طرح اشاره شده مورد بازنگری قرار گیرد که خوشبختانه این اصل در مجموعه شهرداری شکل گرفت و در نهایت طرح جدیدی تهیه و تدوین شد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید حلقه‌های پشتیبانی برای طرح ترافیک جدید پیش‌بینی شود گفت: ما قطعا در سال آینده طرح L.E.Z را در سطح شهر تهران اجرا خواهیم کرد. 

وی همچنین با اشاره به پرداخت عوارض سوخت از شهروندان گفت: ما اعتقاد داریم اگر بنزین نیز در سایر شهرها افزایش پیدا نمی‌کند در شهر تهران میزان رقم پرداختی هزینه بنزین توسط شهروندان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کند تا این رقم صرف توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران شود. 

پورسیدآقایی ادامه داد: با توجه به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را در اختیار شرکت کنترل ترافیک برای نصب دوربین‌های جدید در شهر تهران اختصاص داده است. طرح اشاره شده دارای پیوست اجتماعی است ضمن اینکه ما نیز در این طرح به دنبال برقراری عدالت اجتماعی در سطح شهر هستیم. 

وی با اشاره به برخی از حواشی پیش آمده در خصوص طرح جدید ترافیک در سطح تهران گفت: در این زمینه ما با مسئولان نیروی انتظامی، فرماندهان راهور جلساتی را برگزار کردیم که کلیت طرح مورد موافقت آنها قرار گرفته است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در بحث مساله ترافیک شهرداری سیاست‌گذار و نیروی انتظامی همکار شهرداری در اجرای آن خواهد بود. 

افندی زاده: حذف طرح ترفیک در روزهای پنج‌شنبه

شهریار افندی‌زاده قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ اظهار کرد: ما پیشنهادات خود را در خصوص اجرای این طرح به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ارائه کرده‌ایم. 

وی  با اشاره به ضرایب در نظر گرفته شده در طرح اشاره شده گفت: در این طرح تلاش شده است که عدالت اجتماعی برای تمام شهروندان در نظر گرفته شود. 

قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: چنانچه خودرویی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده طرح خارج شود با ضریب یک، خودرویی که ۱۰ تا ۱۶ وارد طرح و بعد از ساعت ۱۶ خارج شود با ضریب یک، خودرویی که از ساعت ۱۰ تا ۱۶ وارد و قبل از ساعت ۱۶ از طرح خارج شود با ضریب نیم و خودرویی که از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ وارد و بعد از ۱۶ خارج شود با ضریب ۱.۵ محاسبه می‌شود.

افندی‌زاده تصریح کرد: برهمین اساس ضرایبی نیز برای خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند پیش‌بینی شده است. طبق برنامه ریزی انجام شده در طرح جدید ترافیک کارتهایی برای رانندگان در نظر گرفته شده که به محض ورود خودروها مبلغی از کارت‌ها کسر می‌شود ضمن اینکه تسهیلات تشویقی نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است به طوری که در این بخش خودروها با ضریب ۸ درصد محاسبه می‌شود.

وی گفت: اگر به هر دلیلی کسری در کارت شهروندان وجود داشته باشد این افراد می‌توانند تا ۲۴ ساعت روز بعد مبلغ ورود به طرح را پرداخت کنند و از ۱۰ درصد کاهش مبلغ استفاده کنند. ضمن اینکه این موضوع قابل توجه است که اگر به هر دلیلی تا زمان اشاره شده رقم پرداخت نشود رقم طرح ترافیک بعدها بر روی مبالغ عوارض جمع و در نهایت باید توسط شهروندان پرداخت شود. 

قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: براساس طرح اشاره شده پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل طرح ترافیک اجرا نخواهد شد و زمان ورود به طرح نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ پیش‌بینی شده است ضمن اینکه در طول سال ۲۲۶ روز طرح اجرا خواهد شد. 

افندی‌زاده گفت: همچنین برنامه‌ریزی برای افرادی که در محدوده طرح زندگی می‌کنند به طوری که این افراد تا قبل از ساعت ۸:۳۰ می‌توانند بدون پرداخت عوارض از محدوده طرح خارج شوند. 

وی در ادامه با اشاره به تعرفه‌ها و رقم‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ گفت: حداقل مبلغی که برای این موضوع در ساعاتی عادی در نظر گرفته شده است ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که با احتساب ۲۲۶ روز شهروندان مبلغ ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار تومان در این بخش پرداخت خواهند کرد. 

قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: حداکثر رقمی که در زمان اوج ترافیک در نظر گرفته شده است، مبلغ ۳۶ هزار تومان بوده که در حال حاضر شهروندان برای ورود به طرح مبلغ ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

افندی‌زاده افزود: در طرح زوج و فرد نیز پایه‌ای که در نظر گرفته شده است ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و حداکثر ۱۲ هزار تومان است.

رییس پلیس راهور تهران: ابهامات پلیس درباره طرح ترافیک جدید هنوز پابرجاست

سردار محمدرضا مهماندار در خصوص حذف طرح ترافیک از سال آینده گفت: این طرح توسط شهرداری تهران ارائه شده که بر اساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود. از سوی دیگر بر اساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

وی با اشاره به اینکه فعلاً این طرح در مرحله بررسی پلیس است گفت: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده و ... دارد.

رییس پلیس راهور تهران با تأکید بر این‌که باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران کاملاً بررسی شود گفت: به‌طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم صرف یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است.

وی خاطرنشان کرد: باید با روشهای جدید میزان استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهیم چرا که این امر یکی از راههای کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

رییس پلیس راهور تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است.

حبیب زاده: طرح ترفیک جدید یک تصمیم سه جانبه خواهد بود

 افشین حبیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت طرح بازنگری شده طرح ترافیک در سال ۹۷ اظهار کرد: باید به این موضوع توجه شود که بازنگری طرح تنها به این زمان محدود نمی‌شود چرا که در دوره مدیریت گذشته نیز این موضوع در دستور کار کارشناسان قرار گرفته بود منتها به مرحله اجرا نرسید.

وی تصریح کرد: با استقرار معاونت جدید حمل و نقل ترافیک در دوره جدید شهرداری موضوع بازنگری طرح با برگزاری جلسات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران آغاز و در نهایت کلیات طرح مورد موافقت قرار گرفته است. 

حبیب‌زاده با تاکید بر اینکه با اجرای طرح اشاره شده دیگر شاهد فروش و واگذاری طرح ترافیک روزانه و سالانه نخواهیم بود، بیان کرد: در این طرح به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که متقاضیان به محض اینکه وارد طرح شوند عوارضی از کارت‌های‌شان کسر خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: البته طرح ترافیک جدید باید به تایید ۳ گلوگاه (شورای ترافیک، شورای شهر و وزارت کشور) برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارقام و یا تعرفه‌ای برای طرح ترافیک جدید از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل تعیین شده است یا خیر، گفت: در این زمینه معاون حمل و نقل پیشنهاداتی را داده است اما هر رقمی باید در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به تایید برسد.

حبیب‌زاده ادامه داد: تلاش می‌شود طرح اشاره شده طی ماه‌های آینده به تصویب برسد ضمن اینکه هر ساله نیز طرح ترافیک از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شده است و ما تا آن زمان حدود ۴ ماه فرصت داریم.

در حالی اجرای طرح ترافیک جدید در سال آینده با اماو اگرها و ابهاماتی روبرو است که ثبت نام از متقاضیان طرح که هر ساله در این ایام انجام می‌شد منتفی شده و برای شهروندان سردرگمی ایجاد شده که سرانجام طرح ترفیک ۹۷ چه خواهد شد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس