کد خبر 816278
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰

 به گزارش مشرق، «علی دارابی» معاون امور استان های سازمان صدا و سیما در کانال تلگرامی خود نوشت:

 در چند روز گذشته گروهی از مردم در جهت احقاق حقوق خود و در راستای مطالبه از مسئولان با تاکید بر مسائل اقتصادی و با مدنظر قرار دادن  آرمان_معیشت به خیابان ها آمدند. اما پس از اندک زمانی این مطالبات از طرف گروه معدودی به انحراف کشیده شد و مسائل سیاسی جایگزین مباحث اجتماعی گردید. از این حیث مسئله فعلی را از چند جهت می توان مورد بررسی قرار داد:

دولت و دستگاه های اجرایی

۱ .طبق آمارهای منتشر شده در طول چندسال گذشته،  مردم در بخش های مختلف کشور صدها بار دست به تجمع و اعتراض زده اند و عدم پرداختن مسئولان در این چندسال که جرقه هایی از این حوادث شکل گرفته بود، قابل بررسی است و می بایست نهادهای ذیربط پاسخگو باشند.

۲.ایجاد سازوکار قانونی برای  اعتراض یکی از خواسته های صحیحی است که متاسفانه دولتمردان در طول چندسال گذشته هیچ فکری برای آن نکردند. در چارچوب برنامه ریزی شده و بر اساس قانون_اساسی حق اعتراض و انتقاد باید برای همه افراد در نظر گرفته شود.

۳ .گرانی های اخیر، اعلام افزایش قیمت بنزین و قطع یارانه بخشی از مردم بدون آنکه پیوست_رسانه_ای و توجیهی داشته باشد، باعث نگرانی مردم می شود. دولت برای اینطور فعالیت هایی لازم است که به فکر فضای اجتماعی و بازخوردهای آن نیز باشد.

۴.عدم ورود مسئولان در میان مردم و گفتگوی بی پرده و صریح با آنان باعث احساس جدایی و انفکاک میان آنان و بدنه مردم می شود. حضور فعالانه، موثر و تعاملی رییس جمهور، وزرا، دولتمردان و سایر مسئولان می تواند بخشی از درد و رنج مردم را کاهش دهد.

۵.دادن وعده های مختلف و بی نتیجه تنها باعث افزایش نارضایتی_عمومی می گردد. پیشتر در همین کانال و همچنین کتاب آینده_پژوهی_انقلاب_اسلامی ؛ بیم ها و امیدها نیز شرح دادم که یکی از آفات جوامع در حال توسعه همین وعده ها و شعارهای بی عمل است. باید در سخنرانی ها و خطابه ها به این مهم توجه کرد.

 مجلس شورای اسلامی

۱.ورود به عرصه قانونگذاری موثر در راستای حکمرانی_خوب می تواند بخش زیادی از نارضایتی ها را کاهش دهد. قوانین با توجه به نیازهای جامعه می بایست تدوین و ارائه شوند.

۲.ارتباط کارآمد با حوزه_انتخابیه و همچنین شنیدن رنج ها و درد های مردم و انتقال آنها به صحن علنی مجلس جهت نگارش لوایح و طرح ها می تواند جامعه را از بروز رفتارهای خشن مصون کند. بارها و بارها مردم، گروه ها و اصناف جلوی مجلس_شورای_اسلامی تجمع کردند ولی نتوانستند مشکلات خود را به صورت مشخص و واضح حل و فصل کنند.

قوه قضاییه

۱.درباره قوه قضاییه پیشتر نیز مطالبی نوشتم که در یکی از آنها با عنوان "از کفتربازی تا براندازی" به دایره شمول مجرمیت پرداخته و به این حجم از مسائل گوناگون که در کشور ما جرم انگاشته می شود، انتقاداتی وارد دانستم. همچنین وجود پرونده های بسیار در دادگاه ها و طولانی شدن دادرسی ها نشانگر مسائلی است که باید به آنها پرداخت.

۲.برخورد امنیتی و با استفاده از قوه_قهریه می تواند بخشی از جامعه را از سیستم قضایی ناامید کند که این مسئله را باید مسئولان آن قوه در راستای خدمت به مردم مورد بازبینی قرار دهند.

۳ .روشنگری کامل درباره پرونده های افراد، اطلاع از قوانین و مقررات و فرهنگ سازی در زمینه بالا بردن سطح سواد_قضایی جامعه می تواند بخشی از نارضایتی ها را کاهش داده و مردم را نسبت به این قوه قضاییه امیدوارتر سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • DE ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    10 8
    نفوذی های داخل دولت
  • اسماعیل IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    15 1
    اگر سربلندی ایران و انقلاب را میخواهیم ، به موازات جمع کردن اغتشاشات ، بساط این دولت هزینه تراش بی خاصیت هم باید جمع شود .
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    6 1
    یک کلام برای انحراف از گلابی ندادن و سقط کودک برجام است.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    5 1
    سوء استفاده دشمنان فرصت طلب از اعتراضات عده اي از مردم كه ناشي از فساد گسترده ، ناعدالتي .گراني،بيكاري....
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    7 2
    در مورد صدا و سیمایی که بوق دولتی شده نظری ندارن؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    9 0
    اصل کاری را ننوشتید: مبارزه با فساد اقتصادی و تبعیض و رشوه و رانت.
  • مهماندار هواپیما US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    21 10
    منشا اعتراضات سفارت انگلیس است شما سفارت را ببندید اعتراضات تمام می شود
  • آتش به اختیار IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    8 2
    مشکل آدمهای بی عرضه ای مثل شما در عرصه رسانه و انعکاس مشکلات مردم هستند که از ترس قطع بودجه لال شدند
  • حمید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    11 0
    منشا این اعتراضات بی لیاقتی دولت و دولتمردان است ، جوانی که کار ندارد بیمه ندارد ، سربار خانواده است هر روز تحت فشار است چه خاکی باید بریزد به سرش
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    0 15
    منائش خارجیه و مردم هیچکس هیچ اعتراضی نداره و همه راضین
  • ابراهیم IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    8 20
    تا کار امریکا یکسره نشود واین امپراطوری زر وزور وتزویر سقوط نکند فتنه در جهان وجود دارد. ایولا به کره شمالی
  • حسن IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    2 2
    هیچ مشکلی در کشور وجود نداره و هر مشکلی هم هست تقصیر سیاست گذاری های دولت تدبیر و امیده
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    5 2
    رفتار تحقیرآمیز دولتمردان با مردم
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    3 0
    ای خدای محمد و علی شاهد باش که ما راضی نستیم ذره ای به این کشور و این پرچم و اسلام و ولایت آسیبی برسد.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    4 1
    اصل اعتراضات یکسال اخیر مردم به حق بود. اگر حزب اللهی ها میداندار می شدند و اعتراضات را رهبری و مدیریت می کردند حالا کار به دست ضد انقلاب نمی افتاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس