اظهارات علوی‌تبار پیرامون حاشیه‌های اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان با خشونت و تخریب مخالف‌اند ولی بدون «خیابان» نمی‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نامه بانیان اغتشاش به «رهبر انقلاب»؛ نظامتان ناکارآمد و نیازمند بازنگری است

تشکل اصلاح‌طلب مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم روز گذشته طی بیانیه‌ای عجیب درباره اغتشاشات اخیر که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، ضمن نام بردن از «رهبران» و مسئولان نظام و مخاطب قرار دادن آنها، آورده است:

«مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، وظیفه شرعی خود می داند که مدیران ارشد جمهوری اسلامی را به بازنگری انتقادی در سیاست‌های کلان کشور، شنیدن صدای مردم و تلاش در جبران کاستی‌ها و عبور از لجبازی‌های جناحی دعوت کند.»

در ادامه این بیانیه همچنین با تأکید بر اینکه ریشه ناآرامی‌ها در ناکارآمدی و تصمیمات اغلب نادرست دستگاه‌های مسئول است! می‌خوانیم: به جای تمسک به تئوری توطئه، آنان که مسئولیت دارند، به نتیجه اعمال خود بیندیشند و این پرسش را مطرح نمایند که چرا جامعه ما باید در شرایطی قرار بگیرد که چنین ناآرامی‌هایی با فواصل زمانی و شدت متفاوت تکرار شود و کشور را تا مرز بحران پیش ببرد.

اعضای اصلاح‌طلب تشکل مجمع مدرسین در بیانیه خود همچنین آورده است: قابل انکار نیست که هر شهروندی بر اساس تعالیم اسلامی و قانون اساسی کشور، حق اظهار نظر در مصالح عمومی جامعه را دارد و می تواند از طریق اجتماعات و گردهمایی های مسالمت آمیز، حقوق شرعی و قانونی خود را مطالبه نماید. این گونه اجتماعات هیچ نیازی به هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارد، بلکه حق مردم است که دولتمردان امنیت چنین گردهمایی هایی را ضمانت نمایند.[1]

*متأسفانه آنچه که در جریان اغتشاشات اخیر کمتر مورد توجه برخی جریانات قرار گرفت؛ تلاش چندین ساله دشمن برای سیاه‌نمایی از وضعیت اقتصادی کشور و ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی بود که به آشوب‌های اخیر انجامید.

مقوله‌ای که طی 6 سال گذشته بعنوان یک دستور کار ویژه توسط چهره‌های اصلاح‌طلب نیز دنبال شد و از همان 6 سال قبل هم کراراً توسط برخی محافل بیان می‌شد که عاقبت این حرف‌های غلط چیزی جز «فتنه اقتصادی» و به خیابان کشاندن مردم نخواهد بود.

پر واضح آنکه جمهوری اسلامی ایران مثل تمام ممالک دیگر دنیا، مشکل اقتصادی دارد اما هرگز با بحران اقتصادی مواجه نیست.

در حقیقت مدیریت کارآمد نظام طی 40 سال گذشته توانسته است اقتصاد ایران را به گواه صندوق بین‌المللی پول به رتبه هجدهم جهانی برساند[2] و نرخ بیکاری 12 درصدی ایران که طی 7 سال گذشته شاهد کاهش 2 درصدی بوده است را نیز از حالت بحرانی برهاند. به نحوی که به شهادت وزیر کار، 100 هزار شغل پیشنهادی این وزارتخانه از جانب کارجویان رد می‌شود و آنها ترجیح می‌دهند بیکار بمانند تا شغل ایده‌آل خود را بیابند.[3]

اگرچه این حقایق کمتر در لسان خواص کشور جاری شده و در فتنه اخیر نیز شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان، کاخ سفید و کسانی دیگر حتی! یکصدا از سیاه بودن اوضاع اقتصاد کشور و حق اعتراض و حتی اغتشاش و «هرکاری» هم صحبت و رواداری کردند! اما نگفتن و جعل، سبب حذف واقعیت نمی‌شود.

و واقعیت هم همانطور که اشاره شد؛ این است که اوضاع اقتصادی کشور هرگز بحرانی نیست اما عده‌ای در جریان سیاسی خاص یک فضای سیاه را در ذهن مردم القا کرده و به این وسیله قصد ایجاد فتنه اقتصادی و القای ناکارآمدی نظام اسلامی را دارند.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که حتی فرمان اغتشاش خیابانی این سیاه‌نمایی بزرگ نیز 3 سال قبل توسط سعید حجاریان صادر شده است اما خواص کشور آنطور که باید و شاید به این مسئله توجه نکردند تا به امروز رسیدیدم.[4]

اظهارات تشکل اصلاح‌طلب مذکور نیز یک عقده‌گشایی نخ‌نما علیه ارکان حاکمیتی نظام اسلامی و مدیریت کارآمد ولی فقیه بیشتر نیست. خاصه اینکه همه می‌دانند فتنه‌گران ستادی سال 88 هنوز هم سودای همان سال را در ذهن می‌پرورانند و به قاعده ذره‌ای حتی دست از آمال فتنه‌بار خود دست برنداشته‌اند.

در اشاره به بحث حق اعتراض و تجمع نیز اگرچه این مسئله در قانون نیز تمهید شده اما برگزاری بی‌مجوّز صرفاً یک فرمان براندازیست زیرا هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که یک تشکل سیاسی تصمیم بگیرد با زیر سؤال بردن شأنیت تمامی نهادهای ناظر و امنیتی کشور؛ اینطور عنوان کند که یک تجمع هیچ نیازی به هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارد!

گفتنیست، از جمله اعضای مجمع مدرسین و محققین کسانی مثل «حسین موسوی تبریزی» و «محمدتقی فاضل میبدی» هستند.

اظهاراتی مثل «امام در ابتدا می‌خواست شاه را اصلاح کند»، «امام حتی یکبار هم نگفت بانوان باید حجاب داشته باشند»، «تنها کار سیاسی امام پنجم (ع) تغییر شکل سکّه‌ها بود!» و «تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است» از جمله اظهارات این افراد است...

مخاطب قرار دادن رهبری نظام توسط جمعی از اصلاح‌طلبان در یک بیانیه اعتراضی و با رویکرد ناکارآمد جلوه دادن نظام در حالی است که طی آشوب‌های اخیر، فعالان عربی در شبکه‌های توییتر هشتگ «ما با ولایت فقیه هستیم» را بصورت گسترده منتشر کردند.

***

اصلاح‌طلبان با خشونت و تخریب مخالف‌اند ولی بدون «خیابان» نمی‌شود

علیرضا علوی‌تبار، فعال اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد گفته است:

همه اصلاح‌طلبان استفاده از خشونت و قهر و تخریب چه در مورد اموال عمومی و چه اموال خصوصی را از سوی هر کسی محکوم می کنند. قاعده کلی جریان اصلاح طلبی هم دفاع از گذار مسالمت آمیز به مردم سالاری بیشتر با تکیه بر شهروندان ایرانی است که البته به گزاره شهروندان ایرانی تاکید ویژه ای دارد.

او سپس در پاسخ به سؤال اعتماد که از وی می‌پرسد: «اصلاح طلبان همواره متهم بوده اند که در جریان اعتراضات و بیان انتقادات منافع ملی را در نظر نمی گیرند» می‌گوید:

«اصلاح طلبان همواره به مخالفت با منافع ملی متهم بودند. دلیل آن هم یک طرفه به قاضی رفتن است. ما با نوعی ناجوانمردی رسانه‌ای مواجه هستیم: آن هم از سوی رسانه هایی که متعلق به همه مردم هستند و توسط نهادهایی اداره می شوند که از امکانات عمومی بهره مند هستند با این حال درست مثل سخنگوی یک جناح سیاسی خاص عمل می کنند و تلاش دارند اصلاح طلبان را زیر ضرب ببرند و متهم کنند.»[5]

*آقای علوی‌تبار خواسته یا نخواسته خود را درباره سابقه اصلاح‌طلبان به تجاهل زده است زیرا دعوت قاطبه اصلاح‌طلبان از مردم برای حضور در خیابان‌ها در سال 88 و تشویق اغتشاشگران به «مقاومت» و «پس گرفتن حقشان از حاکمیت» چیزی نیست که به این زودی فراموش شود و شهود آن زنده‌اند هنوز!

از طرفی ادعای علوی‌تبار را کسانی می‌شنوند که هنوز تصاویر میرحسین موسوی، مجید انصاری، مصطفی تاجزاده، مصطفی ملکیان، فائزه هاشمی و سایر اصلاح‌طلبان را در سال 88 و در خیابان‌ها از یاد نبرده‌اند.

و البته تشویق‌های اصلاح‌طلبان به حضور خیابانی در سال 78 و 88 و حکایت آن آتشفشانی که دود اعتراض از او متصاد می‌شد نیز از حافظه عمومی ملت ایران نخواهد رفت.

شاهد مثال دیگر در نقض ادعای علوی‌تبار، صحبت‌های چند سال قبل سعید حجاریان است که گفته بود: «مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند»[6]

لازم به توضیح است که اگرچه عموم معاریف اصلاح‌طلب در جریان اغتشاشات اخیر بیان می‌کردند که مخالف خشونت هستند! اما به مصداق شعر «همدلی از همزبانی بهتر است» با کوبیدن بر طبل سیاه نمایی اقتصادی و مفسدنمایی از نظام؛ سبب‌ساز اصلی اعتراضات اخیر محسوب می‌شوند.

جالب آنکه حتی عباس عبدی نیز به تازگی اعلام کرد که با معترضین همدل است.[7]

پیش از این برخی رسانه‌ها هشدار داده بودند که سیاه‌نمایی دروغین جریان سیاسی خاص از اوضاع اقتصادی کشور و بحران نمایی بی‌پایه و اساس آنها سبب ساز بروز اغتشاش خیابانی خواهد شد.

جالب آنکه گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان به تازگی و پس از سرد شدن آتش اغتشاشات از آن سخن می‌گویند «ناکارآمدی نظام، تحقیر و گرفتار بودن مردم» است.

آیا بدیهی نیست که این ماهیگیری ناجوانمردانه زمینه ساز بروز فتنه اقتصادی و نارضایتی ذهنی مردم از نظام اسلامی خواهد شد؟!

***

استادی که به دانشجویان «خالی‌بندی» درس می‌دهد

پرویز اجلالی، از استادان جامعه‌شناسی به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایبنا گفته است:

«باید معنی جامعه‌شناسی اسلامی یا جامعه‌شناسی بومی روشن و مشخص باشد. بعضی وقت‌ها این مفاهیم ایدئولوژیک می‌شود. فرق ایدئولوژیک با علم در این است که ایدئولوژی اصول و عقایدی است که معلوم است. بنابراین جواب‌هایش هم معلوم است. یعنی شما پرسش دارید ایدئولوژی می‌گوید که درستش این است. یعنی ایدئولوژی پاسخ می‌دهد. درصورتی‌که علم پاسخ نمی‌دهد و بیشتر پرسش مطرح می‌کند، گاهی پاسخ‌های نسبی می‌دهد در نهایت می‌گوید که شاید درست باشد. وقتی ایدئولوژی با علم قاطی می‌شود، مشکل ایجاد می‌شود. گرایش به اینکه ما یک جامعه‌شناسی داشته باشیم که اسلامی یا ملی باشد ممکن است که از سیاست یا ایدئولوژی بیاید. علم وقتی‌که ایدئولوژی شود، بی‌فایده می‌شود و اثر خودش را از دست می‌دهد. چون می‌گوید که اصولی داریم که بلدیم، پس بلدیم و درنهایت همیشه آن‌ها را مانند قرون‌وسطی تکرار کنیم.

او همچنین گفته است: اساساً انقلاب علمی از آنجایی شروع شد که ما سؤال بکنیم. ما شک کنیم و بخواهیم مسائل اجتماعی را بفهمیم. ما درباره اصول و عقاید صحبت نمی‌کنیم، تئوری‌های جامعه‌شناسی اصول و عقاید یا ایدئولوژی یا مکاتب نیستند، این‌ها اندیشه‌هایی برای پژوهش هستند و در نهایت پرسش تولید می‌کنند. اما وقتی شما از ابتدا محدود می‌کنید، آن زمان دیگر شما نمی‌توانید دانش داشته باشید. بعد اینکه دانش در هر دوره تاریخی دست یک گروه بوده است و فروتنی چیز خوبی است، خالی‌بندی خصلت سیاستمداران است نه دانشمندان.[8]

*از باب کنایه باید اشاره کرد که مگر سیاست و دانش از یکدیگر جدا هستند که شخصی حاضر باشد صفت بد یا خوبی را برای یکی روا بدارد و برای دیگری نه!

و البته ناگفته پیداست که این نگاه اشتباه به ذهن دانشجویان ایرانی نیز تزریق می‌شود و تئوری‌های منورالفکری کافه‌نشین دهه 40 را به ذهن آنها القا می‌کند.

اینکه خالی‌بندی خصلت سیاستمداران است؛ رسوبات طرز فکر آنهاییست که زمانی به عنوان مأمور ساواک به امام راحل می‌گفتند سیاست چیزی جز پدرسوخته بازی نیست. آن را به ما واگذار کنید!

از طرف دیگر، اصالت قائل شدن افراطی برای مبحث جامعه‌شناسی که برخی هنوز در علم بودن آن نیز تردید دارند و کنایه زدن به ایدئولوژی یا همان دین، ثمره‌ای جز پیری و محاصره شدن در تئوری‌های بی‌فرجام نخواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب اگر بر اسلامی کردن برخی علوم تأکید دارند؛ این امر نه به معنای تغییر ماهوی آنها که به معنای انطباق دادن آنها با ساحت‌های عقلانی و وحیانی دین است.

چه اینکه همه می‌دانیم مثلاً علم جامعه‌شناسی بایستی برای یک جامعه اسلامی هم رهیافت داشته باشد و از آنجا که در جامعه‌شناسی امروزین هیچ جایی برای جامعه اسلامی و بایسته‌های آن وجود ندارد؛ علی‌القاعده باید متخصصانی که از بن دندان به باورهای دینی معتقدند همت کنند و انطباقات مبحث جامعه‌شناسی با جامعه اسلامی را به اقتراح بگذارند و تدریس کنند.

جان کلام در نگاه اسلامی به علوم مختلف همین است اما متأسفانه کسانی در کانون دانشگاه‌های کشور هنوز با این نگاه کنار نیامده و با طعنه و کنایه نسبت به آن سخن می‌گویند.

سخنانی که البته به نظر نخواهند توانست از سرعت پیشرفت نظام اسلامی بکاهند.

***

1_http://www.irna.ir/fa/News/82783760

2_http://www.ireconomy.ir/fa/page/28169

3_mshrgh.ir/487472

4_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931127001604

5_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3685454

6_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931127001604

7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3684821

8_ http://ibna.ir/fa/doc/longint/256088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 157
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 165
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    احمق ها حالا که جامعه آروم شده شماها با این نقل قول از اون فتنه گرها آتیش رو تندتر نکنین. لطفا این مطلب رو حذف کنین. حداقل اون بیانیه مجمع رو که آب به آسیاب دشمن ریختنه
    • امید IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      واقعا فکر می‌کنم درک درستی از کارهای خودتون ندارید.. ولی این چیزی از جرمتون کم نمی‌کنه! افراط گری که شما در برچسب زدن و توهین به دیگران به خرج می‌دید درست مابه‌ازای اغتشاش و آشوبی هست که مخالفان شما ایجاد می‌کنند! جامعه یک کل به هم پیوسته است. اینکه گروهی خود را زیر لوای یک پرچم جمع کنند و گروه دیگری زیر پرچمی دیگر، در به هم پیوستگی خواستگاه‌های فرهنگی خللی وارد نمی‌کند. گفتمان حق و باطل گفتمان صحیحی هست ولی تعریفی که شما از حق و باطل دارید با آنچه که دین ارائه می‌کند متفاوت است. ما (زیر هر پرچمی که باشیم، هر پرچمی) عموما حق و باطل را بر اساس منافع شخصی خودمون تعریف می‌کنیم. چیزی که جای تأسف دارد این نیست؛ زیرا این رفتار، همیشگی تاریخ و جهان بوده. آنچه که جای تأسف دارد این است که دیگر نسل آزاد اندیشان و حق طلبانی مثل جلال و شریعتی و آوینی نه تنها ساخته نمی‌شوند، بلکه قطب دیگر تفکرشان در حال جولان و تئوریزه کردن گفتمان آرمان برافکن خود است.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      اتفاقاً مشرق هرچی بر رفتار عصر حجری خودش پافشاری کنه ، بهتره ، حداقل چهره واقعی خودش را نشان می دهد . طیف مشرق عامل اصلی آشوب ها و اغتشاشات با هدف لوث کردن اعتراضات ساده و ایجاد اختناق است .
    • مسعود48 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      دوست عزيز ! اولا" ادبياتي كه تواستفاده كرده اي ,كم از بي ادبي افسادگران نداره,دوما" اكثر كاربران سايتهايي مثل مشرق نيوز دخلي به آشوب طلبان و افسادطلبان بي جنبه و بي بصيرت ندارند و مثل اين جماعت انقدر بي ظرفيت و بي درك نيستند كه با مشاهده متن خزعبلات چهارتا عالم بي عمل غفلت زده , از مسير انقلاب منحرف شوند و بر ضد امنيت و آرامش مردم و نظام جفتك بيندازند.
    • دکتر نادر IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      اصلاح طلبان قبلا می گفتن کار دولت قبل بود الان میگن کار رهبری...خود شیطان هستن
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      مرگ بر ضد ولایت فقیه
    • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      به خدا قسم پشت پرده این اغتشاشات و ناآرامی ها منافقان داخل حکومت اند می خواهند برجام موشکی و برجام منطقه ای را به نظام و رهبری تحمیل کنند
    • hossein IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      من 24 سالمه و بیکار حالا با دیگران کاری ندارم ولی به شخصه حاضرم بمیرم ولی کاری نکنم ک این عربای مفت خور رو خوشحال کنم منظورم عربستانه !تازش شنیدم ک ب خاطر همین شلوغی ها امریکا تحریم های جدید کرده.تبریک میگم به بعضیا که باعث شدن مردمایی ک چیزی نداشتن واسه خوردن طعم گرونی بیشتر رو بچششن
    • نادر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      78 52
      این نامه یه فرار به جلو هست برای اینکه بگن این اعتراضات علیه دولت و به بهانه اقتصادی نیست و مخاطب نظام هست نه دولت ببنید این اصلاح طلبان حاضرن به خاطر صندلی قدرت رهبری رو هم قربانی کنن
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      استعفا بهترین کاریه که روحانی می تونه انجام بده
    • حمید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      134 8
      سیاسی بازی بسه. به فکر مردم و گرونیها باشید
    • نصیر IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      93 22
      سال 88 با دلار 900 تومنی هم همین کرم ریزی رو کردن اصلاح طلبان سیلی رو مردم خوردم که ظرف کمتر از دو سال دلار 3000 تومن شد با ضربه زدن به مشروعیت سیاسی نظام در دنیا و کلی تحریم به بهانه های مختلف
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      55 64
      متاسفانه دیروز تعدادی اصلاح طلب افراطی و به شدت دین سیتز و متعصب رادیکال به د. امام زاده هم در شمال حمله کردن و قرآن ها رو آتش زدن
    • US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      6 2
      احسنت. دقیقا حای قبل از انتخابات هم من می گفتم این مشرق و اینا گوش نمی دادند
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      62 13
      کیهان : ماموریت آشوبگران انجام شد - واشنگتن از تحریم های جدید خبر داد.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      36 37
      استفاده از سلاح گرم و حمله به اماکن دینی درآشوب های اخیر نشانه چیست؟ نقش4 درصدی ها و اصلاح طلبها ؟؟؟
  • سید IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    و باز هم امان از نادانی این اصلاح طلبان تهوع آور!
    • شاد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      اصلاح طلب یعنی زندگی
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      73 29
      اصلاح طلبی یعنی نوکری غرب
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      43 47
      اصلاح طلب در ایران در نقش اپوزیسیون ظاهر می‌شود و رفتار می کند
  • مهدی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    نه تو رو به خدا راست میگی ؟ عجب نامرداین این اصلاح طلبا و چه حضراتین این اصول گراها. برید جمع کنید این بود و ان بودارو به فکر رسیدگی ب اوضاع مردم باشید فتنه کجا بود چرا تقصیر رو همش سر دیگران میندازید
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      74 57
      کسی به فکر اوضاعه مردمه که حافظ امنیتشون باشه. الان مشرق و بسیجیا به فکر مردمن یا اصلاح طلب هایی که میگن مردم یه مشت قابلمه به دست ان که باید بخاطر منافع ما بیان تو خیابون؟!!!!!!!!
    • محمد توکلی از جیرفت IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
      10 0
      ای کاش این جناح بازیا نبود همه بفکر آبادانی مملکت بودن چپ و راست دگه معنی نداشت چه خوب بود همه مسولین بفکر رفع مشکلات بودن نه جناح بازی های بیهوده
  • نامشخص IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    79 30
    نویسنده این مقاله گمونم بابت اعتراضات یسری به قانون اساسی بزنه و مطالعه کنه باعث تاسف هست
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      27 40
      کسی نمیگه تو قانون نیست. اما همون قانون برای تفسیر خودش مراجع قانونی مثل شورای نگهبان و وزارت کشور رو قرار داده.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    ازدست این اصلاح طلبان ثروت اندوز غربزده و فاسد به ستوه آمده ایم واقعا بس است دیگر خدانکند صبرمان لبریز شود آخر تا کی باید این جرثومه های فساد پز روشنفکری بدهند و امنیت را مختل کنند بعد بروند پای ماهواره و بساط تریاکشان و جوانان حزب اللهی دوباره با فدا کردن جانشان امنیت را باز گردانند و بعد دوباره این صحنه تکرار میشود آخر تا کی؟؟؟!!!!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم» آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند. (سوره بقره12_11 )
  • خدا آبادی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    14 2
    یادی کنیم از ...
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    79 44
    مشرق نیوز تو خودت از همه بدتری و سیاه نما تری که یک طرفه به قاضی میری. اصلاح طلبها از یک طرف و شما و شریعتمداری ها که دگم اندیش هستید از طرف دیگر باعث نابودی این مملکت دارید میشید. هیچ کدومتون فکر دین و دنیای مردم نیستید. شما توهم دینی دارید و اصلاح طلبها هم توهم روشن اندیشی. هیچکدوم از شما دو جناح از برج عاج خودتون بیرون نمیایین و مردمو نمیفهمید چه میخوان. اما همینکه خودت میخونی بعد میدونم مطلب منو چاپ نمیکنی.تصمیم به سانسور میگیری کافیه.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      1 0
      ما دقیقا می دانیم که مردم چه می خواهند و برای همین تیم رییسی و قالیباف را پیشنهاد کردیم که قویترین تیم اقتصادی را داشتند. اما مردم رفتند و به کنسرت و سیاستهای ریاضتی رای دادند. حال تقصیر ما چیست؟
  • سید محمد مصطفوی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    84 73
    لعنت به اصلاح طلبای فاسد و خائن و مزدور کثیف؛ خوک ارزشش از شماهای خائن بالاتره؛ شدید اپوزوسیون داخل؟!!! ازاین ملت می خورید بعدش به این ملت جفتک پرانی می کنید؟ تا خون در رگ ماست خامنه ای رهبر ماست؛ این ملت برای خواسته های موجهشون اعتراض آرام انجام دادند بعد شما مزدوران ؛ نون این ملت رو میخورید بعدش بین این مردم عزیز تروریست قرار می دهید! الحق رهبری و ملت حق دارند شماها ی به اصطلاح اصلاح طلب رو آدم حساب نمی کمنن؛ مشرق؛ به مادرحضرت زهرا اگه سانسور کنی این مطالب رو حلالتون نمی کنم ؛بذارید حرفای واقعی دلمون وجامعرو بگیم و آزادی بیان وجود داشته باشه.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      67 14
      شما که ادعای حضرت زهرایی و ولایتمداری دارید.دارید به میلیون ها ایرانی توهین می کنید.ایران بحران اقتصادی نداره؟بله اگه اون رو با عراق و افغانستان ...مقایسه کنی درسته نداره.اما این کشوری که هزاران شهید و جانباز داده تا وضع مملکت این نشه.انگار شکمتون پر و نمی بینید یا خود را به کوری زده اید که خیلی ها نون شب هم ندارن.بعد ما خودمون رو سرگرم اصلاحات و اصول گرا کردیم نمیدونیم که هر دارن دارن گولمون میزن تا منافع خودشون رو به دست بیارن.عده ای هم با توهین به میلیون ها ایرانی فقط بذر تفرقه رو می پاشند که کاری کمتر از دشمن نمی کنن.تنها را حل درست شدن مملکت اتحاد که بعضی افرا مثل مشرق اصلاحات رو می کوبند سایت اصلاحاتم اصول گرا را می کوبند.در اون دنیا همه باید جواب خون شهدا را بدهیم
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    48 56
    عجیبه که مسئول وضع موجود هم اصلاح طلبان و دولت مطلوبشان ینی آقای روحانیست اما معترض رهبری هستند و نظام را به ناکارامدی متهم می کنند. البته من هم موافقم که اگرچه مشکل اقتصادی داریم اما بحران اقتصادی نداریم.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    حوزوی اصلاح طلب دیگه خیلی خطرناکه
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      78 21
      اینا نزدیک ترین افراد به داعشی ها میشن! هم نماز می خونن هم مردم رو میکشن
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      42 4
      آمریکا- اسرائیل - آل سعود کودک کش از داعش جنایتکار حمایت میکند. آمریکا- اسرائیل - آل سعود کودک کش از این اشرار هم حمایت میکند. شیوه های آدم کشی این اشرار هم شبیه داعش است: له کردن مردم با کامیون - کشتن بچه مردم با تیراندازی بی هدف - آتش زدن اموال مردم از افراد نوکر اجانب (در هر لباسی) بجز حمایت از اشرار مورد حمایت اجانب نباید انتظار دیگری داشت
    • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
      4 3
      نون رهبری رو می خورن به رهبری تهمت می زنن
    • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
      1 0
      چه اصولگرا چه اصلاح طلب وقتی به قدرت می رسند باید هدف اصلیشان تامین رفاه وبرخورداری وامنیت مردم باشد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    59 98
    مشرق شما چرا از حرف حساب ناراحت میشی و فرا فکنی میکنی
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      49 35
      تو اصلا معنی حرف حساب رو می فهمی کوچولو!؟
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      22 14
      کله خشک که میگن همینه .
    • نصیر IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      31 20
      حرف حساب وعده دروغ برجام و بتن ریزی هسته ای بود که الان شما رو در منگه وحشی بازی قرار داده
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      17 13
      حرف حساب تنش تو گور لرزید!
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    74 42
    خدا به داد مردم برسه از دست شاگردانی که از زیر دست حوزوی اصلاح طلب و جامعه شناس غربزده بیرون بیان!
  • ایران IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    چرا قبول نمیکنید با اصلاحات است که جامعه به تعالی و پیشرفت میرسد. به عنوان مثال یک هواپیما مسافربری را در نظر بگیرید.اینقدر این هواپبیما ها سقوط کردن انسانها کشته شدن تا با اصلاحات خطاهای گذشته هواپیماهای امروزی ساخته شدن.به هفع رژیم هستش که اصلاحات انجام گیرد ولی منافع شخصی بعضی افراد اجازه نمیدهد.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      44 18
      تحلیلت تو حلقم!! اربابان اصلاح طلبت هم همین طوری تحلیل میکنن آیا؟
    • ریحانه IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      44 22
      اصلاح طلبی در ذات خود عیبی نداره . البته به شرط اینکه اصلاح در جهت رضایت خدا باشه .. اما اصلاح طلبان ایران بارها ثابت کرده اند که به دنبال اصلاح ایران البته از نوع آمریکایی خودش هستند که دقیقاً میشه : اصلاحات بر ضد رضایت اللهی.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      17 8
      تفکر این جماعت میگه اصلاً هواپیما لازم نداریم ! با همان .......
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      34 11
      دوست عزیز آخه این چه اصلاحیه که باید با عریان رقصیدن یکمشت دختر پسر قرتی تو کنسرا انجام بشه . با واکس زدن کفش فرستادگان کشورهای دشمن غربی انجام بشه . با قطع یارانه مردم و گرانی لجام گسیخته اجناس از یکسو و بلعیدن هزاران میلیاردی بیت المال از سوی دیگه انجام بشه . چنین اصلاحی بدرد تو مستراح میخوره که
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      18 6
      شما آزمون و خطا و اصلاح کیفیت محصولات رو با کارهای جناح چپ یکی میدونید؟!!! همه تون سطح فکرتون در همین حده؟!!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      11 5
      زارررررررررت
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      54 7
      خاتمی روحانی رفسنجانی اکثرا کشور دست اصلاحات بوده شما قبول کن تز شما یه تز شکست خورده هست احمدی نژاد تا قبل از دو سال آخرش که کشور تحریم سنگین شد که اون هم عامل خارجی بود نه داخلی از همه قوی تر کار کرده بود به اعتراف همه...قبول کنید اصول گرایان از شما مردمی تر قوی تر هستن و شماها بیشتر دنبال موضوعات جنسی لوکس بازی تجمل گرایی و اشرافی گری هستید
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      13 2
      هواپیما مرجوعی و نقص دار افتخار داره؟؟ 5سال گفتین برجام نتیجش شد 4 تا هواپیما مرجوعی نتیجش شد واردات لوبیا از افغانستان اب معدنی فرانسوی چیپس و پفک امریکایی و کلمبیایی خدا اصلاح طلبها و طرفداراشو به خاک سیاه بنشونه
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    20 18
    دقت کردین هر موقع در انگلیس حادثه تروریستی اتفاق میافته بلافاصله در ایران هم اتفاقاتی از این دست می افته ؟ حادثه مجلس هم اینطور بود.
  • بیرانوند IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    29 15
    قسم میخورم خودت هم به نوشته ات اعتقاد نداری.چون اگه داشتی جواب منطقی میدادی نه یک سرس سفسطه گری.خدا به راه راست همه ما را هدایت کند.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      11 12
      شما به اعتقاد تحلیلگران چه کار داری؟ خودت به جای حرفای خاله زنکی یه جواب درست بده و حرفای مشرق رو با دلیل رد کن. اگه می تونی!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    60 7
    باسلام.چرا مشرق نیوز نمی خوای قبول کنی که تو مملکت فساد و رانت ویژه خواری دارد بیدادمیکندچرا اینهمه تبعیض وبی عدالتی رانمی بینی خواهشا اینهارو بفهم ومختصری در این خصوص اظهارنظرکن
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      11 17
      وقوع داره ولی بیداد نداره. گناه اصلی تو بحث فساد وقوعش نیست. اینه که حاکمیت هم باهاش موافق باشه که نیست. یادمون باشه تو حکومت امام علی و امام حسن هم فساد رخ داد.
    • US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      7 5
      دوست عزیز حکومت ایمه علیهم السلام بر حق بود
  • نصر الله IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    32 3
    این آقایون نفسشون از جای گرم درمیاد ... اگه فقط یه هفته شرایط بد و بیکاری و بی پولی رو تو این جامعه ی مصرف گرا تونستن تحمل کنن بیان نظر بدن از کنار بخاریها و کولرها شون اگه دل کندن و به میان مردم امدن و مشکلات رو حل کردن بیان نظر بدن
  • امید IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    24 3
    ظاهرا قراره با متهم کردن هم دیگه بازم اصل موضوع که مدیریت ناکارمد فساد گسترده و نبود سیستم موثر مبارزه با آن اقازاده های فراوان وجود طبقه های خاص در جامعه جابجایی مسائل بااهمیت با مسائل کم اهمیت فریبکاری و عدم توجه به خواسته های به حق مردم عدم بهره وری ناشی از حذف ادمهای متخصص عدم توجه جدی به مسائل زیست محیطی از همه مهمتر عدم صداقت و نبود شفافیت مالی مسئولان و صدها دلیل واضح که بعضی ها دوست ندارند ببیند با این اوصاف بازم باید منتظر این اردو کشی های خیابانی و سلب اسایش مردم در مقاطع مختلف باشیم
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      8 19
      الان سعید حجاریان به مردم گفته بیاید تو خیابون و اصلاح طلبها مثل آمریکا و به دروغ میگن نظام ناکارآمده; ینی چی؟! آیا گفتن این واقعیتها به مردم ینی متهم کردن دیگران و سیاسی کاری؟! بفهمیم که اصلاح طلبها عامل اغتشاشات بودن و مشرق یادش رفته بگه که هنوزم دست برنداشتن...
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    47 10
    دوعامل اصلی باعث این ناآرامیهاو اغتشاشات می باشد1-بیکاری 2-فقر این دومردم را به سطوح آورده دیگرهیچ کس تحملش راندارددررده های بالای حقوق های نجومی 20م 30 وگاها خیلی بالاتر می گیرندازمردمیکه 2یا3 بچه به دوران رسیده وبیکاردرخانه دارند خبر ندارند با 1/5یا 2میلون درآمدان خیلی بارنج وزحمت چه میکشند پول نونشان نمیشودروی این بچه چقدر سرمایه گذاری کرده واقعا درد بزرگی است....بنده خودم کارمند بازنشسته هستم دوبچه لیسانس بیکارو ازدواج نکرده دارم شب بعضی به حال اینها گریه می کنم دردستگاهای دولتی افرادی هستندکه وقت بازنشستگی شان وحتی سنشون گذشته بازنشست نمیشند 2یا3 پست دولتی را نگه داشتندبه نظر م یک راحل این ست دوران خدمت دردستگاهای دولتی به25سال یا حتی کمتر کاهش بدن تا پست ها خالی شودوموضوع مهم دیگراینکه با احترام به خانواده عزیزشهدا که شهداچشم وچراغ این ملتند ولی دولت تا کی م خواهد به اینها امتیازبدهدپس حق بقیه مردم کوکسیکه به جبهه رفته تما م وظیفشو انجام داده ولی چون شهید جانباز نشده بچه هایش باید بیکار بمونندکدام عقل ومنطق اینرو تایید میکنه؟؟؟ همه حق دارند- ویک موضوع دیگردوعامل ویرانگر دزدی ودروغ رادردستگاهای دولتی اصلا رسم شده به فکر اصلاحش نیستند
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      10 40
      لیسانس بیکاری که بابای بازنشستش وبگردی می کنه و کامنت میذاره ینی وضع بحرانی نداره و به نون شبش محتاج نیست. و این جای شکرگذاری داره.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      8 39
      بچه هات لیسانس گرفتن خدا حفظشون کنه. ولی باید بدونید که اینجام مثل اروپا کار پشت میزی کمه. به بچه هاتون بگید وزارت کار ۱۰۰ هزار تا شغل داره که هیشکی قبولشون نمی کنه. برن یکیو انتخاب کنن لطفا.
    • کریم IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      35 3
      100هزارتا کار کو؟ بابا من کارگری پیدا نمیکنم متاهلم با فوق لیسانس (با رتبه 5 کشوری)
    • نصیر IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      11 0
      اروپا اصلا کار دولتی و پشت میزی نیست..همین ایرانی هایی هم که از ایران میرن اونجا مثل خر کار می کنن مهندس عمران دیدم اون طرف نگهبان سگ هست ولی بحرحال درآمدها بیشتر از ایرانه..هر چند در غربت هم زندگی کردن مثل زندانه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      22 0
      آقای محترم کدوم امتیاز ؟ من جانبازم و پسر من بیکاره 30 سالشه با مدرک لیسانس مکانیک میشه بفرمائید کجا دولت امتیاز میده که پسر من بره .پسرم داره کارگری میکنه که هر آن ممکنه اخراج بشه در حالی که دختر مظلوم وزیر زیر سایه همین دولت که تو بهش رای دادی داره قاچاق میکنه . 5 درصد در استخدامها به خانواده شهدا و ایثارگران تعلق دارد و نود و پنج درصد به برخی سفارشی‌ها البته اگر استخدامی باشد و عمدتاً اون 95درصد رو نمیبینید
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    22 5
    نام بردن از اصلاح طبان به عنوان بانیان اغتشاش نهایت بی انصافی و ادامه همان رویه اشتباهی است که سالها دنبال میکنید...حداقل در این مورد اخیر خودتان بهتر میدانید که چه شده بود!!!! اتفاقات اخیر هشداری به همه ماست که بدون وحدت چه خواهیم شد...البته اگر قدرت و عشق به آن به ما فرصت بهتر فکر کردن را بدهد....خداوند دلهای همه ما را از کینه بر برادران خود پاک نماید انشالله
  • US ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    30 8
    مردم از هر دو جناح اصول گرا واصلاح طلب ناامید شدن چون هیچکدام واقعا به فکر مردم نیستن وقتی دیدن هیچکس مطالباتشان پیگیری نمیکنه به خیابان ها ریختن بلکه صداشون به جایی برسه
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      17 14
      مردم باید بدونن که مشکل جناح اصولگرا نبودن آدم اصولگرای زمان شناس و درست درمون هست نه از مبانی اصولگرایی. ولی مشکل اصلاح طلبی مبنایی است. از تئوری هاشون هست. از اقتصاد لیبرالشون هست. حداقل در سطح نخبگان این تفکیک باید لحاظ بشه
  • آرامش IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    10 12
    به نظر می رسد، که اصلاح طلبان گزینه عبور از روحانی و ایجاد فضای ملتهب اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... را جهت دستیابی به پیروزی در انتخابات آبنده اجرایی کرده اند، و با برنامه در حال پیش برد آن هستند. امیدوارم ملت با هوشباری دسیسه ها رو خنثی کنند.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    25 5
    مشرق نيوز فتنه گر انقدر بي شعوريد كه به جاي اسيب شناسي باز تمام تلاش خود را در جهت فتنه گري و تهمت و افترا به اين و ان مي كنيد.لعنت خدا بر صهيونيست ها
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      23 19
      لعنت خدا به اونی که گفتش مردم بریزن تو خیابون و اونی که داره درباره اقتصاد مملکت دروغ میگه و اونی که داره از فرصت اغتشاش سوء استفاده می کنه و رهبری رو مقصر جلوه می ده.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    21 6
    اینقدر اسهال طلب واصولگرا نکنید باهم مثل برادر کنیدمردم از لج بازیها ومثل سگ به جان هم افتادنهای هر دوجناح بیزار است
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      20 7
      اسهال طلب و جوزول گرا
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    9 12
    اینقدر اسهال طلب واصولگرا نکنید باهم مثل برادر کنیدمردم از لج بازیها ومثل سگ به جان هم افتادنهای هر دوجناح بیزار است
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      12 7
      سگ اونیه که واقعیت رو نمی فهمه
  • SE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 7
    به اون استاد جامعه نشناسی! بفرمایید که پس این همه علوم نجوم و ریاضیات و غیره که مسلمانان با تمسک به نیروی لایزال الهی کشف کردند همش باد هوا بوده و اصلا وجود هم نداشته! بعد میاد قرون وسطی رو با ما مقایسه میکنه. اخه عزیز من استاد گرامی ایده لوژی داشتن هیچ منافاتی با علم نداره چرا شما همه چیز رو با قرون وسطی و کلیسای ضد علم صده ۱۵ میلادی میسنجید؟ کلیسا دانشمندان رو اتیش میرد به ما چه اخه؟ اسلام افتخار دارد که هیچگاه با علم مخالف نبوده و بلکه بر عکس انچه شما بر اثر یک توهم روشنفکری مزمن میگویید به علمورزی و کسب علم و موشکافی علمی دستور داده است. از دید الکن شما چون حهان صاحب و خالق یگانه دارد پس یک موحد دروازه علم اندوزی را بسته است؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    25 11
    مشرق چیزی شده نکنه ترسیدین قبلا نظرات مردمو منتشر نمی کردین
  • یاسر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    26 20
    مرگ بر مشرق کثیف و حقه باز
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    55 4
    مردم گرسنه اند و جوانان با مدارک عالیه شرمنده پدر مادر خود هستند که هزینه کردند وحالا که از کار افتاد هاند فرزندانشان نمی توانند براشون کاری بکنند چون بیکارند هر مسئولی مطالبات مردم به بیگانگان ربط بدهد خدای هم هست واگاه و توانا وبصیر است وحتما از پایمال کردن حق مظلومین نخواهد گذشت ای مسئولان نماز جعفر طیار نخوانید که مقبول حق نمی افتد دست ملت رابگیرید که در اخرت بکارتان بیاید
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      8 23
      سلام عمو ترامپ...
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      12 1
      احسنت
  • سیدرسول IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    35 41
    هر که با ولایت درافتاد ورافتاد.
  • نصیر IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    26 17
    دولت 6 ساله دست اصلاح طلبان و غرب گراهاست برجام چنان باج سنگین هسته ای بود که روس و چین و کره شمالی در خواب هم به غرب ندادن رهبری که نمی تونه ایران رو از بیخ در بخش های امنیتی و نظامی مورد نظر غرب تحویل شما اسراییلی های فارسی زبان بده
  • سید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    23 20
    حوزه علمیه ای که آخودنش بشه اصلاح طلب طرفدار اسراییل اشغالگر امت اسلام دیگه باید گفت کجایی سید یمانی....که خراسانی را کشتن
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      2 8
      آمریکا- اسرائیل - آل سعود کودک کش از داعش جنایتکار حمایت میکند. آمریکا- اسرائیل - آل سعود کودک کش از این اشرار هم حمایت میکند. شیوه های آدم کشی این اشرار هم شبیه داعش است: له کردن مردم با کامیون - کشتن بچه مردم با تیراندازی بی هدف - آتش زدن اموال مردم افسوس برای آنهایی که از این اشرار نوکر اجنبی حمایت میکنند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    37 15
    محاکمه حسن روحانی و جهانگیری
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    10 11
    می تونی خفه شی؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    32 8
    تنلگرهای پی درپی به نظام بویژه در چند سال اخیر متاسفانه موجب بیداری مسولین نمی شود وضع روز به روز ناراحت کننده و موجب ناامیدی در اصلاح امور افتصادی .اداری و معیشتی .خانوادگی و اجتماعی و....... میگردد اگر امروز چاره کار نکنند معلوم نیست فردا بتوانند بحران راجمع کنند
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      9 33
      ناامید شمایی که اسیر سیاه نمایی ها شدی برادر
  • US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    26 2
    بنام خدا. چه خوب همه مسولین چند صفحه صحبت میکنند ولی مردم نمیتونند. بابا مملکت رو به دو تقسیم کردید گروهی مفت خور از پول های دولت. و گروهی فقیر و بیکس و بدون حامی
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    3 1
    یاد حرف یه عزیزی افتادم که میگفت بعضی ها هنوز نفهمیدن اسلام و انقلاب چیه و اصولش چیه میخواد برسونه.همینجور فعلا همراه شدن!!! حکایت همین آقایون استاد و روحانی است. این چمران.. این مطهری.. این بهشتی...
  • DK ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 30
    زنده باد اصلاحات .مرگ برمشرق
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    33 8
    امام (ره) گفتند بترسید از عمامه ی انگلیسی!!!
  • محمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    21 5
    هم اصول گراها و هم اصلاح طلبان هردو باعث این اغتشاشات هستند و باید بشدت تنبیه شوند. هر دو فرصت طلب و خودخواه هستند.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      7 14
      تو خوبی...
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    17 11
    جالبه همونهايي که به دولتی که عامل این همه گرانی و رانت و حقوقهای نجوميه رای دادن حالا همه کاسه و کوزه ها رو میخوان سر نظام بشکنن. یک جو وجدانم آرزوست. امام حسین(ع) می‌فرمایند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
  • ایرانی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 2
    همه کم کاری کردند اصلاح طلب اصولگرا نداره یک عده بیشتر یک عده کم تر
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    11 8
    مشرق نیاز نیست منتشر شود ونیاز نیست.چرندیات ولفاظیهای این بیشرفها رامنتشر کنی.اینها گنده تر ازهاشمی ... نیستند اونتوانست هیچ کنه اینها هم نمیتونند.شما باید بریدسراغ سرچشمه هایی مثل بی بی سی .چرا کاریکا تورهای این طوله سگها در راهپیمائیها منتشر نمیشه چرا دربرابر تهیج جوانان وتشویش اذهان عمومی توسط این ازخدا بی خبرها اقدامی صورت نمی گیره.سیاست داشته باشید شما هم زیرکانه عمل کنیدچرا هیچ شعاری برعلیه بی بی سی سرداده نمیشود
  • من IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    1 2
    جواب سر بالا و سر پایین زیاد شنیدیم
  • فرهنگی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    19 0
    من بشدت از وضعیت اقتصادی ، تبعیض ، فساد اداری ، ریا و چاپلوسی و ........... که در این مملکت وجود دارد ناراحتم بشدت از عملکرد دولت ناراضیم اما اگر قرار باشد بین بد و بد تر انتخاب کنم هرگز افرطیون و تندوروها را انتخاب نمیکنم تافته های جدا بافته که فکر میکنند مملکت ملک پدریشان هست و روز به روز باعث دلزدگی فرزندان این سرزمین به اسلام و ایین شریعت محمدی می شوند . اللهم عجل صاحب الامر(عج)
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    5 6
    جریان افساد طلب,با نشاندادن در بهشت مردم رو وادار به انتخابشون کرد,وحالا با عملکرد مفتضحانه,بازهم دارند از اعتراضات را جهت میدهند ,عوض پاسخگویی...!مردم بازیچه.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    11 10
    اصلاح طلبان کثافت خودشون باعث وبانی همه فتنه ها هستندشغالهای اشغال دزد
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      3 5
      کیهان : ماموریت آشوبگران انجام شد - واشنگتن از تحریم های جدید خبر داد.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    14 10
    مردم واقعا گرسنه اند بیکاری و گرونی فشار زیادی بهشون اورده دغدغه اصلیشون همین مسائل معیشتی و اقتصادیه اگه اینا حل بشه بخدا مردم ما مردم خوبین تو همه زمانها هم پشتیبان نظام بودند
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      10 16
      من از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستم. مشکل اقتصادی داریم.ولی گرسنه نیستم! خداراشکر لقمه نونی میرسه. ولی حتی اگر هم ازگشنگی بمیرم پرچم کشورم و نخل امام حسین و تاکسی یه مرد بی گناه رو آتیش نمیزنم! و کسی رو نمیکشم!
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    27 16
    اصلاح طلبای کثیف و پلید و منافق
    • شاد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      46 5
      اصول گرای بی تربیت بی منطق
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    8 7
    مشرق خیلی باحالی اونایی که نظری خلاف سلیقتو دادن پرچشمشونو خارجی کردی اونایی که موافقتن ایرانی
    • CA ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      3 0
      اونا همه با بشکن اومدن!
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    2 0
    چه خبره چقدر مفسر...............
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    14 3
    اکثر این صحبتها حرف دل من و خیلیای دیگه هم هست. مشرق خیلی راحت از کلمه فتنه استفاده میکنی..... حواست به هم وطنات نیست. شاید افکاراتمون به هم نخوره، ولی همه مسلمونیم و ایرانی. خودت کم سانسور نمیکنی، کم فتنه نمیکنی، کم حقایق رو وارونه جلوه نمیدی،.....
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    6 0
    شنیدم که جو سازی کردن و خواسته به حق رو شعار ضد انقلاب گزارش کردن به خاطر صندلی
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    17 0
    سلام این که نظام جمهوری اسلامی در برخی حوزه‌ها نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت داشته قبول ولی باید بپذیریم در برخی حوزه‌ها هم مثل مفاسد اقتصادی و توسعه رفاه میتوانستیم علیرغم همه سنگ اندازیهای خارجیک بهتر عمل کنیم ولی کوتاهی کردیم. سوء مدیریت داشتیم. نا کارآمد بودیم. تعارف که نداریم.
  • حمیدرضا RO ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    15 8
    %60 بعد از انقلاب دست شما به اصطلاح اصلاح طلبها بوده و دسته گلی به سر ملت نزده اید و اکثر اختلاسها و حقوق های بالا هم متعلق به شماست. دوران جنگ هم شما کنار گود بودید وداخل معرکه نبودید. به نظر من شما هم هرگز اصلاح طلب واقعی نبودید بلکه نام اصلاح طلبی را یدک کشدید. اکثر مشکلات بانکها متعلق به شماست . حقوق ها نجومی مربوط به شماست.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    30 10
    بالاخره یک روزی حقایق اشکار خواهد شد حال شما بازرنگی خود بگویید کار امریکاست فتنه است اقا ما گرسنه ایم ما بیکاریم پدری که فرزندش گرسنه است قابل مهار نیست حال شما تهدید کن
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      12 29
      شما گرسنه ای باید بری تاکسی ملتو آتیش بزنی ؟ مغازه ملتو آتیش بزنی؟ غلط میکنی اینکارو کنی.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      7 6
      ببخشید اشتباهی منفی زدم. نظر من +++++
  • امیر US ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    17 7
    مشرق عزیز خودت نمی فهمی یا اینکه میطلبه که خودت رو به نفهمی بزنی
    • فدایی ایران اسلامی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      1 0
      جان و مالم و فرزندانم فدای امام خامنه ای دشمنانش کور و ذلیل انشاءالله
  • DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    3 1
    دقیق راست میگی همینجوریه
  • علوی GB ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    11 5
    بس نیست این حرف ها،شما برای رقابت جناحی با رقیب دارید سر جمهوری اسلامی را می برید تا رقیب متهم به قتل شود
  • DE ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    12 7
    جریان افساد طلب,با نشاندادن در بهشت مردم رو وادار به انتخابشون کرد,وحالا با عملکرد مفتضحانه,بازهم دارند از اعتراضات را جهت میدهند ,عوض پاسخگویی...!مردم بازیچه. حالا بهشت اصولگرها هم میبینیم اگه دیگه البته مردم امیدی داشته باشن به امدن در رای دادن..... حاکمیت باید سیاستش راعوض کنه وگرنه اوضاع خیلی خراب میشه..
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      1 1
      میخواهند با شلوغ کاری بهانه برای فرار از دادن وعده های الکی که داده اند درست کنند
  • علی خوش روان IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    42 3
    واله من از دوست داران واقعی نظام بودم و هستم اما بازهم دارید اشتباه میکنید که این یا آون را مقصر می دانید بابا مردم مشکل دارند وبسیار از عملکردنظام ناراحتند، گرسنه، بیکار، کشوری که آب،، برق،، گاز،، نفت،، پتروشیمی،، میفروشد 90 درصد بازنشستگانش زیرخط فقر هستند!!!!!!!!!!! سرزیر برف نکنید!!!!! مردم کاسه صبرشان لبریز شد از اختلاسها،، بی عدالتی ها، فاصله های طبقاتی،، رانت خواری ها،، اقازادگیها،، خلاصه چپ وراست ندارد مردم ناراحتند به سرعت دست به اصلاحات بزنید!!!!!!!! خصوصا خصوصا دو نکته مردم را بر آشفته کرده 1_حقوقهای زیاد مسولین واختلاص ها بی پروا!!!!!! دوم اینکه مردم میبینند مثلا شهر بهبهان از بوی بد فاضلاب رنج میبرد شما در افغانستان اتوبان درست میکنید!!!!!!!!!!!!!! مگر نشنیدید گفتند خیری که به خانه رواست به مسجد حرام است!!!!!!! پس به خود بیایید واز بازنشستگان شروع کنید
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      7 14
      نظام ؟ یا انتخاب دولتمردان بی لیاقت توسط خود مردم
  • روزنامه نگار IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    14 19
    تاکتیک دولت و اصلاح طلبان این هست که بگه اعتراضات تقصیر نظام هست هر چی کار خوبه کار دولت و منه!! باجی که رهبری و نظام به اصلاح طلبان در هسته ای با برجام دادن به هیچ اصول گرایی در 30 سال گذشته اجازه ندادن بدن...اصولا این حرکت یه فرار به جلوی عمدی توسط اینهاست که بگن این اعتراض ها ربطی به ما نداره و اصلا اقتصادی و ضد دولتی نیست بلکه سیاسی و ضد حکومتی هست
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    36 2
    به جوانان کار دهید مشکل حل میشود
    • US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      5 13
      هرکی بیکاری بره یکی از کارای همشهری رو انتخاب کنه. البته ببخشید که پشت میزی نیست. و ببخشید که انتخاب نمیکنین چون محتاج نون شب نیستین.
    • نادر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      11 1
      کار رو دارن میدن به فرانسوی ها شما اصلا می دونی از بعد از برجام چه فرصت شغلی چند ده هزار نفری برای اروپا و امریکا ایجاد شده؟؟ سیل ورود کالاهای شرکت های اروپایی رو به ایران و محو شدن یکی یکی رقبای ایرانی رو می بینی؟ اصلا می دونی دولت ها با فروش نفت و واردات کالا ریال همان بشکه ها رو از مردم ایران می گیرن که یه با یک تیر دو گلوله در مغز اقتصاد ایران خالی می کنن یکی تحویل رایگان بازار ایران به خریداران نفت ایران و تولید بیکاری در داخل و دیگری چاپ ریال بدون پشتوانه و ایجاد تورم
    • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
      3 0
      پکن شده پایتخت اقتصادی ایران طبیعیه که کارگران ایرانی بیکارباشند چون جاشونو چینی ها گرفتن
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    28 23
    این جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه چرا تا قبل از این ساکت بودند و امر به معرووف و نهی از منکر نمی کردند
  • درویش IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    25 4
    الان بحث اصلاح طلب واصول گرا نیست بحث فساد دستگاه اداری،گرانی،بیکاری،فقروتبعیضه
  • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    23 8
    هم اثولگرا هم اصلاح طلب ها فقط ملت رو سرکار گذاشتن 8سال کشور تو دست اصولگراها بود چی شد نتیجه اش ،اختلاس،فقر ،بیکاری،فساد ریشه زد الانم دست جریان رقیب داره ثمره میده اون بالای ها عین خیالشون نیست چون میلیارد میلیارد تو حساباشون پول هست ما بدبختیم ک توانای خرید نداریم
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    29 20
    امیدوارم خدا کمی بهشون شعور بده این نهروانیان زمان ما را تا دل علی زمانمان را خون نکنند
  • حق جو IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    12 0
    متاسفانه نگاه حزبی به اوضاع و شرایط و متهم نمودن طرف مقابل درد مردم و مشکل گرانی و بیکاری را درمان نمی کند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    12 17
    به همه آشوب گران وکسانیکه از کاراونا راضی هستن بگم ولی فقیه دل به دنیا نداره ایشون هرلحظه براشهادت آماده ست شماییدکه بدبختیدمختاریادتونه به یارانی که به بشت کردن چی گفت شما به دشمن اعتمادکنیدفرداهمه شمارومثل گوسفندسرمیبرن شما صمم بکمم هستید تاریخ تکرارمیشه فقط شکلش فرق داره برین ایات ۱۱۸تا۱۲۰سوره نسا روبخونید هرچند نمی اندیشن
  • CA ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    8 23
    اصلاح طلبی دیگه حداقل برا من یکی تموم شد . یک نفر را یک بار میشه گول زد ولی همشیه همه را نمی توان . ما بیشماریم
  • احدی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    9 18
    قبل از این ماجراها این آقایان کجا بودند تا آشوب راه افتاد از سوراخها سرک میکشن و برای نظام و مردم نسخه میپیچند شما قبلا چه گلی سراین ملت زده اید بنظرم صداوسیما بیاید بجای مناظره های بی خاصیت انتخاباتی از انجمن های صنفی و مسئولین اقتصادی دعوت کنند باهم در حضور مردم صحبت کنند تا مردم بدانند مشکل کار کجاست
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    16 20
    اینها اصلاح گر نیستند خوا رج زمانه هستند با اینها مثل علی (ص )برخورد شود وگرنه برای مردم و مملکت هر چند وقت اشوب درست می کنند
  • dayani IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    13 4
    چرا کسی از احمدی نژاد اصولگرا صحبت نمی کنه که همین چند روز پیش با صدای بلند می گفت ، اینها به زودی از بین می روند، و اقای اژه ای میگفت حکمت قوه قضائیه دربرخورد با احمدی نژاد به زودی معلوم می شود. آِیا حکمت همین است که می بینیم؟ همه به هم ریخته اند و هرکس دیگری را مقصر می داند؟
  • dayani IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    11 3
    اولین باری است که به این سایت می رسم، چه آشفته بازای است اینجا!!!
  • nair IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    6 17
    اعضاشون ناشناسند اینها فتنه گران سال 2020 هستند همین الان بشناسیدشون!!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    20 36
    چرا به رهبری نامه مینویسند من موندم از این جماعت که خون به دل رهبر میکنند
  • عبداله IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    12 7
    چهره منافقانه چپیها قابل دفاع نیست
  • وطنم IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    24 38
    جانم فدای رهبر و سید بزرگوار
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    23 10
    مردم زمان جنگ زیر بمباران تحریم و محاصره دریایی ایران بیشتر از الان امید داشتن مشکل اصلی ایران فرهنگی هست و بعد بحران اقتصادی بخصوص در بخش مبارزه با فساد تبعیض
  • DE ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    17 4
    شما دغدغه مردم ندارید بلکه به مقصد رسیدن قدرت های جناحی تان همه چیز شماست
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    9 17
    خاک بر سر کسانی که آب به اسیاب دشمن می ریزن سال 88 هم همین فتنه ها باعث تحریمهای کمر شکن علیه مردم شد الآنم یه عده احمق و جو گیر خوراک و سوژه واسه دشمن شدن مرگ بر امریکا و بزک کنندگان شیطان بزرگ
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    28 15
    خاک بر سر کسانی که آب به اسیاب دشمن می ریزن سال 88 هم همین فتنه ها باعث تحریمهای کمر شکن علیه مردم شد الآنم یه عده احمق و جو گیر خوراک و سوژه واسه دشمن شدن مرگ بر امریکا و بزک کنندگان شیطان بزرگ
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    18 16
    ۶ ماه قبل دقدقه شیر خشک و ایرباس و کنسرت داشتن الان به فکر فقرا افتادن؛ با فتنه ۸۸ و برجام نظام رو ضعیف کردن الان طلب کارن؛ چه قیامت سختی خواهند داشت
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    0 0
    اقای نویسنده مردم از سال 92 به بعد هر روزشان از دیروزشان بدتر شده واختلاسگران چاقتر شدهاند چه ربطی به رهبری دارد
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    0 0
    صبر کنید.رهبر قرار سخنرانی کنن.جواب همشون رو میدن.البته اگه بازم مثل گذشته بازی کی بود کی بود من نبودم راه نندازن،یا اینکه بازهم این جماعت به روی خودشون نیارت
  • m.i.z IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    2 7
    سلام ما همه رهبرمون دوست داریم وبه اصول وعقاید دینی پایبندیم حالا اگه تعداد اندکی مخالفن باشه اگه دوست ندارن دومشون کولشون بزارن برن پیش اربابهاشون درضمن اصلاح طلبا فکرنکنن ۲۴میلون طرفدار دارن بالای ۵۰ درصدش دزدی کردن
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    0 0
    به این استاد بیسواد باید گفت اگر تو پیوند علم ودین را الزامی نمیدانی مشکل بینش شماست استاد شهید مطهری بود که علم و ایمان را دوبال تمدن میداند جای مشابه این شهید در حوزه ظاهرا خالیست حوزه فعال برخورد کند شهید مطهری در دوره طاغوت جواب این یاوهگوییها را در روزنامه های ان زمان میداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس