کد خبر 81524
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴

خوددرماني، عادت معمول بسياري از مردم براي درمان مشکلات و بيماري هاي گوارشي است. سوزش سردل، ترش کردن، سوءهاضمه، اسهال و دردهاي شکمي از رايج ترين ناراحتي هاي گوارشي است که سن و سال نمي شناسد و بسياري از افراد را درگير مي کند.نکته اين جاست که بسياري از افراد اقدام به خوددرماني مي کنند و انواع داروهايي را که قبلا از پزشک دريافت کرده اند يا نام آن را از زبان اطرافيان شنيده اند، مصرف مي کنند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از خراسان، در حالي که مدت هاست کارشناسان نسبت به مصرف بالاي داروهاي مسکن و به طور کلي OTC هشدار مي دهند، مصرف خودسرانه داروهاي آنتي اسيد براي رفع ناراحتي هاي گوارشي هم افزايش پيدا کرده است. در اين گزارش قصد داريم درباره بعضي از رايج ترين اين داروها و خطرات مصرف خودسرانه آن ها به نقل از يکي از کارشناسان، مطالبي را در اختيار شما قرار دهيم.

شايع ترين اختلالات گوارشي

شايع ترين اختلالات دستگاه گوارش در بزرگسالان شامل سوءهاضمه، رفلاکس، روده تحريک پذير و يبوست مي شود که بخش عمده اي از شکايت هاي بيماران در مراجعه به متخصصان را در بر مي گيرد.دکتر محمد جواد احساني اردکاني، متخصص گوارش و کبد و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين مطلب مي گويد: بايد دانست که اگر پزشک متخصص عارضه را به درستي تشخيص داده باشد و بيمار طي دوره درمان مشخص دارو را مصرف کرده باشد، دوره درماني قابل تکرار است.به عنوان مثال افرادي که بيماري رفلاکس دارند در بيشتر موارد پس از طي يک دوره درماني با عود مجدد روبه رو مي شوند.
 
بسياري از اين بيماران به شرط پيدا نشدن علايم جديد، مي توانند داروي قبلي را دوباره مصرف کنند و دوره درماني را به طور کامل طي کنند، بهتر است بيماران در چنين شرايطي عوارض دارو را بدانند و در صورت تشديد عوارض با پزشک مشورت کنند. مصرف دارو بدون تجويز پزشک و به صورت خودسرانه براي درمان اختلالات گوارشي موثر واقع نمي شود و ممکن است فرد را دچار عوارض شديدتر کند. در شرايطي که در بيمار علايم جديدي بروز کند، يا مصرف دارو موثر واقع نشود و يا بدن به مصرف دارو واکنش هاي متفاوتي نشان دهد، حتما بايد به پزشک مراجعه کرد.مبتلايان به روده تحريک پذير هم مي توانند دوره درماني خود را تکرار کنند، به شرط اين که علايم جديدي نداشته باشند و پاسخ درماني کامل و کافي باشد.
 
دکتر احساني اردکاني با اشاره به اين که يبوست مزمن با علايمي نظير درد شکمي، خونريزي، کاهش وزن و داشتن سابقه فاميلي سرطان هاي دستگاه گوارش بايد به طور جدي پيگيري شود، توضيح مي دهد: اگر با بررسي دقيق و گرفتن شرح حال از بيمار تشخيص يبوست مزمن داده شود و مشکلي در روده بزرگ فرد وجود نداشته باشد، مي توان بي خطرترين و کم عارضه ترين درمان يعني استفاده از فيبر فراوان را پيشنهاد داد. در موارد شديدتر استفاده از ملين ها تحت نظر پزشک مدنظر قرار مي گيرد با ذکر اين نکته مهم که مصرف ملين ها حتما بايد طي دوره درمان و تا مدت زمان مشخصي انجام شود. استفاده طولاني مدت از ملين ها، روده را تنبل مي کند و فرد به مصرف ملين وابسته مي شود. بنابراين اگر بيمار فقط با يبوست مزمن مراجعه مي کند بهترين راهکار درماني استفاده از ميوه و سبزيجات ،روغن زيتون، سالاد و فعاليت فيزيکي است تا يبوست رفع شود.نبايد فراموش کرد که داروهاي مرتبط با اختلالات گوارشي مانند ديگر داروها عوارضي دارد و تنها در صورتي مفيد واقع مي شود که سودشان بيش از ضررشان باشد.اين متخصص گوارش و کبد درباره دردهاي شکمي و مصرف هيوسين براي درمان مي گويد: در بسياري از موارد، درد شکمي علامت يک عارضه جدي تر است. نمي توان هر دردي را بي خطر تلقي کرد و سرکوب درد با مصرف مسکن در درازمدت تشخيص و درمان عارضه جدي تر را به تاخير مي اندازد. بنابراين درد شکمي بايد با مشورت پزشک مهار شود و نه با مصرف خودسرانه دارو.

آنتي اسيدها

آنتي اسيدها براي خنثي سازي اسيد معده به کار مي رود و براي درمان زخم معده و دوازدهه، رفلاکس و ديگر بيماري ها کاربرد دارد. به گفته دکتر احساني اردکاني اين دسته از داروها بيشتر براي درمان مشکلات فوقاني دستگاه گوارش تجويز مي شود و در صورت تجويز صحيح براي درمان بيماري و رعايت طول درمان مفيد است.مصرف بي رويه آنتي اسيدها در جذب ديگر داروها اشکال ايجاد مي کند و در صورتي که در زمان مناسب قبل از غذا مصرف نشود، جذب مواد مغذي را مختل مي کند. اين داروها بايد يک ساعت قبل و ۲ ساعت بعد از غذا و يک بار هم در نيمه شب مصرف شود تا اثر مطلوب داشته باشد.هم چنين يکي از داروهاي نسبتا کم خطر براي مبتلايان به زخم معده و رفلاکس «امپرازول» است اين دارو و ترکيبات مشابه آن نسبتا کم خطر است و براي درمان زخم هاي خوش خيم معده و اثني عشر و زخم هاي مربوط به هليکوباکتري براي کاهش ترشح اسيد معده به کار مي رود.

خوددرماني براي اسهال

اسهال نيز يکي ديگر از اختلالات گوارشي شايع است. نکته اي که بيشتر مردم نمي دانند اين است که اسهال ممکن است علل بسيار متفاوتي داشته باشد. به نوشته تورنتو نيوز اسهال ممکن است نتيجه يک عفونت ويروسي يا باکتريايي باشد و يا در اثر بيماري هاي روده کوچک مثل بيماري روده ملتهب حمله انگلي، تحمل نکردن يک غذاي خاص يا واکنش به داروهاي مختلف بروز کند. بنابراين بسته به اين که عامل اسهال چيست، راه حل و درمان ها هم متفاوت است. اگر اسهال ناشي از عفونت ويروسي باشد براي درمان آن به دارو نيازي نيست بلکه با مصرف مايعات فراوان، اسهال درمان مي شود. اما اگر عامل بروز آن عفونت باکتريايي باشد بايد طبق تشخيص پزشک دارو مصرف شود. نبايد فراموش کرد که براي درمان اسهال بايد بتوان عوامل مختلف ايجادکننده بيماري را براساس علايم بيماري تشخيص داد که اين کار فقط از عهده پزشک برمي آيد.هم چنين براي درمان دسته زيادي از بيماري هاي گوارشي به آنتي بيوتيک نياز است.مثل بيماري ناشي از ميکروب هليکوباکتر پيلوري که با آنتي بيوتيک درمان مي شود اما بدون عوارض نيست .

ايران جزو 20کشورپرمصرف در زمينه آنتي بيوتيک

از هر ۴ ايراني، يک نفر دارو مصرف مي کند و ايران جزو ۲۰ کشور پرمصرف در زمينه آنتي بيوتيک است. به گونه اي که سالانه ۴۰۰ ميليارد تومان هزينه مصرف نا به جاي آنتي بيوتيک در ايران مي شود. دکتر علي اکبر رهبري منش دبير هفتمين همايش انجمن عفوني اطفال با اشاره به اين موضوع به ايسنا مي گويد: مصرف نا به جاي آنتي بيوتيک شايع ترين علت مقاومت ميکروبي است و شايع ترين مورد استفاده از اين آنتي بيوتيک ها براي عفونت هاي تنفسي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس