کد خبر 813813
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵
تخم مرغ

قیمت تخم‎مرغ در بازار رکورد زد.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

«قیمت تخم‎مرغ در بازار رکورد زد»؛ این تیتر یکی از خبرهایی است که چند روز قبل و در دوم دی‌ماه توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) روی خروجی فرستاده شده است. هرچند درگیر شدن واحدهای تولیدیِ مرغ تخم‌گذار با بیماری و کاهش یکباره تولید تخم‌مرغ از دلایل این افزایش قیمت ذکر شده، اما افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر واحدهای تولیدیِ تخم‌مرغ هم بی‌تأثیر نبوده است.

فرا رسیدن فصل سرما و پیش‌بینی تحولات اخیر بازار ارز هم دو فاکتور پیش‌بینی پذیری بودند که شاید می‌توانستند اندکی در مهار قیمت این محصول مؤثر واقع شوند. اتفاقی مشابه رویداد گوجه‌فرنگی که در دولت نهم اتفاق افتاده بود و رییس دستگاه اجرا برای حل مشکل، نشانی میوه‎فروشی خیابان محل سکونت خود را می‌داد! این اما همه ماجرا نیست.

بازار کاغذ هم از محصولاتی بود که در هفته‌های اخیر، تحولات و تغییرات شدیدی را تجربه کرد. افزایش یکباره قیمت کاغذ و واکنش‌های منفعلانه و بعضاً غیرمنطقی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکباره این بی‌ثباتی را مضاعف و چنان مشتعل کرد که بازار کاغذ بعد از شوک ارزی سال ۹۰ و ۹۱ این بار شوک افزایش قیمت ۳۰۰ هزار ریالی را در بخش کاغذ تحریر به خود دید؛ شوکی که صدای اهالی نشر و مطبوعات را هم درآورد. ظواهر امر و شواهد حکایت از آن دارند که گویا بخش‌های اقتصادی دولت، اراده و برنامه‌ای برای مدیریت بازار ندارد.

از نگاه اقتصاددانان دولت، بازار از خود دارای حیات است و خود می‌تواند خودش را تنظیم کند. موضوعی که نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی دولت هم صراحتاً چندی قبل در یک نشست درباره بررسی وضعیت بازار کاغذ به آن اشاره کرد. شاید مرور آن صحبت‌ها با توجه به بی‌ثباتی‌های امروز بعضی کالاها خالی از لطف نباشد:«می‌گویند بازار باید رها شود و خودش، تکلیف خودش را مشخص کند. دولت و وزارت صنعت اراده‌ای برای دخالت در بازار ندارند. اینکه می‌گویم تحلیل نیست؛ خبر است!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس