آلودگی هوا

اتوبوس‌هایی با قابلیت حمل دوچرخه؛ پیشنهاد عجیب برای حل آلودگی هوای تهران!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«بازی دولت با دُم شیر و تخم مرغ» و گزارش محرمانه‌ای که جهانگیری آنرا خواند

چندیست که شاهد موجی از سخنان عجیب برخی مسئولان دولتی و گاهی غیر دولتی درباره وجود بحران در اقتصاد ایران هستیم.

سخنانی که از محتوای آنها اینچنین استخراج می‌شود که مثلا در کشور ایران بیش از 70 میلیون بیکار وجود دارد، نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در ایران گرسنگی وجود دارد، صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته‌اند و...

جدای از اینکه قاعدتاً مسئول بروز برخی مشکلات اقتصادی همین مقامات هستند؛ اما در کنار اظهارات فوق‌الذکر شاهد رخدادهایی مثل گرانی یک‌شبه «تخم مرغ» و زمزمه برای گران شدن سوخت و نان و لبنیات و حتی افزایش سنوات بازنشستگی هم هستیم که صحنه گردانی آنها نیز بر عهده دولت و همین مسئولان است.

این در حالی است که گویا این مسئولان خود بهتر از هرکسی می‌دانند که دشمن به دنبال ایجاد «فتنه اقتصادی» در ایران است و هرگونه تصمیم مرتبط با معیشت مردم بایستی همراه با اقناع و تدابیر لازم همراه باشد.

مثلا بر اساس دانسته‌های ما، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت نیز چندی قبل، در جریان ارزیابی‌های امنیتی پیرامون تلاش دشمن برای ایجاد فتنه اقتصادی در کشور قرار گرفته است.

*چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری اشاره‌های مهمی را به بحث «فتنه اقتصادی» مطرح کردند.

معظم‌له در بیانات خود در ابتدای سال 93 و در حرم مطهر رضوی پیرامون همین مسئله فرمودند:«افراد مؤثّر در دولت آمریکا و نظام آمریکا این را صریحاً گفتند، گفتند ما تحریمها را به‌وجود آوردیم و تشدید کردیم که مردم را ضدّ نظام، بکشانیم به خیابانها؛ این را صریحاً گفتند که تحریم برای این است که انقلاب را ریشه‌کن کنند و مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار بدهند.»[1]

این مقوله در سال‌های بعد نیز به دفعات مورد اشاره ایشان قرار گرفت.

مثلا رهبر معظم انقلاب در سال 94 نیز در بخشی از بیانات خود در دیدار با معلمان و فرهنگیان در همین رابطه فرمودند:

«معلّمین ما، هم بیدارند، هم نجیبند، هم مؤمنند؛ حقیقتاً این را من اعتقاد دارم؛ در طول این سالها این را آزمودیم، امروز هم در سطح کشور می‌بینیم؛ معلّمین ما از توطئه‌ی دشمن غافل نیستند. اینهایی که با عنوان "معیشت" یک شعاری میدهند، چند شعار فتنه‌گرانه و سیاسی و خطّی هم در پهلویش میگنجانند، این را همه‌کس میفهمند که انگیزه‌ی اینها انگیزه‌ی سالمی نیست، برای دلسوزی از معلّم نیست، هدفهای دیگری دارند. کمااینکه فلان رسانه‌ی خارجی که شروع می‌کند روی این مسئله فعّالیّت کردن - که می‌بینید همین حالا هم مشغولند، از مدّتی پیش بیشتر مشغولند - این از روی دلسوزی نیست؛ این برای مشکل درست کردن برای نظام است، برای دردسر درست کردن برای نظام است؛ از روی بددلی و کینه‌جویی نسبت به اسلام و نسبت به استقلال کشور و نسبت به نظام جمهوری اسلامی است؛ ولی بالاخره بهانه دست اینها نباید داد. دستگاه‌های دولتی و مسئول مسائل مالی و اقتصادی به این نکته توجّه کنند»[2]

جالب آنکه همانطور که اشاره شد، بر اساس دانسته‌های ما، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت نیز در جریان ارزیابی‌های امنیتی پیرامون تلاش دشمن برای ایجاد فتنه اقتصادی قرار گرفته است.

اکنون سؤال اینجاست که هنگامیکه رهبر معظم انقلاب در این باره کرارا هشدار داده‌اند و دولت محترم نیز در جریان طراحی دشمن قرار گرفته است؛ چرا شاهد رفتارهایی مثل گرانی‌های یک‌شبه و بدون توجیه و یا مثلا اظهارات سخیف برخی مسئولان در زمینه سیاه‌نمایی‌های عوامانه از وضعیت اقتصاد کشور هستیم؟!

چرا باید در دوران صدارت همین مسئولان شاهد باشیم که به مردم می‌گویند «خزانه خالیست» و بعد همین مسئولان ابراز می‌کنند که اظهار خالی بودن خزانه یعنی دادن گِرا به دشمن.

فی‌الواقع اگرچه برخی افزایش قیمت‌ها معقول و منطقی به نظر می‌رسد اما رخدادهای زنجیرواری که به آنها اشاره کردیم در کنار ارزیابی‌های دستگاه‌های امنیتی پیرامون فتنه اقتصادی، سؤالات بیشماری را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد بایستی یک پاسخ قانع‌کننده به آنها داد.

خاصّه آنکه در پشت این ماجرا و پاسخ‌های احتمالی آن، قریب به 7 سال سیاه‌نمایی تمام‌عیار اصلاح‌طلبان از اوضاع اقتصادی کشوری قرار دارد که نشانه‌ای از بحران معیشتی در آن نیست، بزرگترین منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارد و به گواه صندوق بین‌المللی پول نیز در جایگاه هجدهم اقتصاد جهان است.

گفتنیست، طی روزهای اخیر چند فراخوان مشکوک مبنی بر تشکیل تجمعات خیابانی در اعتراض به برخی مشکلات اقتصادی، در شبکه‌های اجتماعی نشر یافته است.

***

نقش اصلاح‌طلبان در پروژه پشیمانی؛ ابتکار پاسخ می‌دهد

معصومه ابتکار، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس‌جمهور روحانی در مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون ماجرای «عبور از روحانی» و ابراز پشیمانی عده‌ای از رأی دادن به رئیس‌جمهور روحانی گفته است: از این حرف ها زیاد است، حالا چند نفری برای خودشان کاری را راه انداختند، به نظر نمی رسد خیلی مسئله جدی باشد.

او سپس در پاسخ به این سئوال که آیا ریشه کمپین پشیمانی در جریان اصلاحات است؟ اظهار کرد: فکر نمی‌کنم، این طور باشد. جریان اصلاحات بارها اعلام کرده که در کنار آقای روحانی است و از او حمایت می کند. البته ممکن است جریان اصلاحات، مجلس و فعالان سیاسی نقدهایی هم داشته باشند ولی قطعا نقدهایشان سازنده و با هدف کمک به دولت دوازدهم و شخص آقای رئیس جمهور است.[3]

*اظهارات ابتکار در حالی است که مسئله «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی» جدیست و مدتها قبل از جدایی برخی سلبریتی‌ها از گفتمان اعتدال آغاز شده بود.

خانم ابتکار در حالی می‌گوید ریشه ماجرای پشیمانی در جریان اصلاحات نیست که این ستادی‌های اصلاح‌طلب بوده‌اند که بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری از این گفتند که هیچ ائتلاف و توافقی بین ما و روحانی نبوده است، مسئولیت عملکرد دولت با روحانی است نه ما، روحانی تغییر کرده و نسبت خویشی قوی‌ای بین او و ما نیست.[4]

برخی محافل تحلیلی معتقدند اصلاح‌طلبان قصد ندارند در انتخابات 1400، مسئولیت عملکرد ضعیف دولت و شکست برجام را بر دوش بکشند و از همین روست که پروژه «عبور از روحانی» را مثل «عبور از خاتمی» کلید زده‌اند.

وبلاگ مشرق طی یکسال گذشته بارها در این باره مطالب و تحلیل‌هایی را به مخاطبان خود ارائه کرده است.

***

اتوبوس‌هایی با قابلیت حمل دوچرخه؛ پیشنهاد عجیب برای حل آلودگی هوای تهران

فردی به نام م. درویش از مسئولان حاشیه‌دار سازمان محیط زیست در دوران مدیریت معصومه ابتکار در مصاحبه با روزنامه اعتماد پیرامون راهکارهای حل معضل آلودگی هوا گفته است:

«شهرداری باید به سرعت برود به سمت ایمن سازی مسیرهای دوچرخه سواری. به موازات آن باید ایستگاه هایی ایجاد کنیم که دوچرخه‌های برقی در اختیار مردم بگذاریم. باید اتوبوس‌هایی که جک مخصوص حمل دوچرخه شهروندان را داشته باشند را تهیه و تجهیز کنیم.

در شهری مثل بوگوتا پایتخت کلمبیا که یکی از شهرهای آلوده جهان بود کنار گذاشتن سیاست خودرومحوری باعث شد تا مردم هم به این سیاست تن بدهند و شاخص های شان بسیار بهبود یابد.»[6]

*بدیهیست که همین حرف‌های فضایی و عجیب و غریب است که نمی‌گذارد مسیر رفع آلودگی هوای تهران، در فرایندی سریع و پیشرفته حل شود.

اصلاح‌طلبان، رسانه‌های چپ و چهره‌های وابسته به این جریان همچنان معضل آلودگی هوا را به مقولاتی مثل بنزین‌های آلوده، مدیریت قالیباف و ... ربط می‌دهند و از در میان گذاشتن حقایق با مردم استنکاف می‌کنند

خاصه اینکه همه می‌دانند خطوط حمل و نقل عمومی پایتخت کم نیست و در دوران شهرداری قالیباف نیز به حد وسیعی به میزان آن افزوده شد. در واقع، علت آلودگی تهران، ازدیاد خودروهای تک سرنشین و موتورسیکلت‌های آلاینده و همچنین فرسودگی ناوگان خودروهای سنگین است که با نبود هیچ برنامه شجاعانه‌ای برای تنظیم میزان حضور خودروها در خیابانها و بزرگراه‌های پایتخت ایران همراه است.

جالب آنکه حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در روزهای ابتدایی آغاز به کار شورا و در فوران دوران حملات اصلاح‌طلبان به قالیباف، از احداث خطوط اتوبوس بی‌آرتی انتقاد کرده بود اما چهره‌های جریان چپ همواره با این ژست درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنند که خطوط حمل و نقل عمومی کم است!

قضاوت درباره این راهکار پیشنهادی مبنی بر تهیه اتوبوس‌هایی که قابلیت حمل دوچرخه دارند! را به عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

***

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • هاشم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    66 0
    فقط میخواید مردم دا از گرسنگی بکشید خب با گرانی چرا با اسلحه بکشی راحتر میمیرند
    • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      62 8
      هیچ غلطی نمی توانند بکند
  • US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    37 0
    این تو بمیری از اون تو بمیرا نیست..
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    60 6
    یکنفردردولت روحانی است که دربحبوبه مذاکره بیسابقه ایران با5+1زیرزبا روحانی گذاشت درقلب دشمن بگوید خزانه ماخالی است او نتیجه تقریباهیچ را به آفتاب تابان درسخنرانی روحانی گنجاند و بجز او احمدی نژادهم چهارسال پیش بادرایت ضدبرنامه روحانی را جاگذاری میکرد ومتاسفانه بسیاراوقات هرچه روحانی افتتاح میشد عده ای بیسواد آنرابنام احمدی نژاد میزدند . ازطرفی تورم رابایک قلم جادویی روزی زیرصفر روزبالاترودیروز ازتورم هفتاددرصدی وشکستن رکوردمرحوم هاشمی همان قلم نوشته بود . آن یکنفربه روحانی گفت اگربرادرت رابازداست کردند بابت فقط... اعلان جنگ کن ! ام....اینجابایدروحانی قاطع شودوگرنه سیل مخالفینش ازمیان هواردارانش درخیابانها خواستاربرکناری روحانی میشوند بخصوص که خاتمی این نخبگان را دسیسه گرنامیده است . حالاهفده میلیون قبلی کم بود یکنفرنگذارد روحانی به قولهایش عمل کند وگزارش صدروزه بدهد وحتی یکی ازدوستان روحانی تی وی راخاموش کرده وتاصبح ازعصبانیت ازدست روحانی نخوابیده است . سالهاگذشت وتنبلان کاری نکردند پس آیابهترنیست برای ذخیره نیروی ر وحانی یکنفرجوان وکاری بیاید اقتصادمقاومتی را اجراکند ؟
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    82 2
    کدخدا را ناراحت نکنید تخم مرغ و گوشت خر و برنج که جای بحث ندارد.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      5 75
      چرت پرت نگو بابا خفه
  • مخمخ RU ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    8 4
    برای حل الودگی هوای شهر میشود از تهویهای هوا در کنار ایستگاههای مترو و یا سایر اماکن استفاده کرد...کاری که سالهاست در شهر های بزرگ انجام میشده و میشود!!....بارها ثابت شده...هر وقت هوا جریان پیدا کرده در تهران ...هوا تمییز شده...یعنی باد مصنوعی!!
    • نرگس IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      5 0
      ای بابا . الودگی بیشتر برای کندن خیابوناست که مردم راه 10 دقیقه ای رو مجبورن نیم ساعت تو ترافیک بمونن و. بنزین بسوزونن. همین تندرو و کندرو ازادگان رو الان حدود 8 ماهه کندن و هیچم درست نمیکنن . خب ابن باعث ترافیک میشه والودگی بیشتر میشه.
  • وحید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    21 0
    اگه مسئولین هم به اندازه کارگرها حقوق می گرفتن اون موقع خودشون جلوی گرونی رو می گرفتن روایت از خود پیامبر هست که فرمودند کسانی که حقوقشون از بیت المال پرداخت میشه باید فقط به اندازه مخارج سالشون پول بگیرن
  • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    39 0
    پروژه عبور از روحانی یه حقه جدیده برای اینکه روحانی دیگه نمیتونه کاندید بشه پس این سازو کوک کردن تا در انتخابات بعدی از ایرادهای روحانی (در واقع ایرادهای خودشان یعنی اصلاح طلبان و عشاق غرب) به نفع خودشون ماهی بگیرن و به اصطلاح کاسه داغتر از آش بشن. و بگن که بابا از همه مخالفتر ما بودیم پس به ما رأی بدین تا درستش کنیم
  • فاطمه US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    6 0
    روری همه ما دست خداست اما حکایت ما شده عین حکایت بعضی از بچه ها که والدین برای ارام نگه داشتنشان انها را گول میزنند کاشکی فقط یک ماه باهمین در امد ما شما زنندگی میکردید شاید شاید عدالت را بههتر پیاده میکردید و هر سال دریغ از پارسال ابرو که دیگر برایمان نمانده لااقل بگذارید نان و ماستمان را بخوریم قول میدهیم هیچکس را به خانه امان راه ندهیم تا خرج روی دستمان بگذارد ولی مطمینم قیامت وجود دارد نمیدانم شاید شما باور ندارید اما من باور دارم
  • مهدی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    45 1
    داریم نتایج و گلابی های برجام را نوش جان می کنیم روحانی مچکریم
  • نمک نشناس IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    4 0
    با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه نرخ‌های دولت برای بنزین، نصف قیمت جهانی هم نیست، اظهار داشت: بهتر است زمانی درباره قیمت جهانی بنزین صحبت کنیم که حقوق مردم را نیز بر همین اساس بسنجیم. آیا دولت امروز درآمد مردم را با درآمد جهانی مقایسه می‌کند که صحبت از قیمت بنزین در داخل و مقایسه آن با قیمت جهانی دارد؟
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    0 0
    وقتی یک کالا ویا محصولی بیخودی گران میشود چه اتفاقی میافتد!؟باعث بی کیفیتی وحوادث بسیارمیشود-مثلا مصرف تخم مرغ بعلت گرانیش میشود وامراض بسیار پشت سرآن یا مثلا وقتی۴۰سالست خودرو انحصاری وگران است فقط باعث فساد وعقب ماندگی وتصادف و....
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    3 0
    ملتی که بدون تفکر پای صندوق های رای میروند نتیجه ای غیر از این در انتظارشان نخواهد بود ، نه تنها یارانه ها زیاد نشد بلکه بنزین هم افزوده شد و هزاران چیز دیگر. البته نگران نباشید پولش قراره صرف ایجاد اشتغال بشه!!!! مردم یادتون هست که اصلا هوا نبود نفس بکشین حالا خدا رو شکر کنین که حداقل همین هوای آلوده رو هم دارین!!!!
  • حسین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    4 0
    مگه ما چند سال عمر میکنیم که جوونیمون رو باید تو این گرونی ها سپری کنیم؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس