کد خبر 811816
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
شب یلدا

هشتگ‌های #شب_چله،#شب-یلدا، #یلدا_مبارک و حتی #کرسی جزء پرتکرارترین مطالب در فضای مجازی هستند که محتوای زیادی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند، از شوخی با هندوانه گرفته تا بازار داغ کارهای یلدایی.

به گزارش مشرق، تا ساعاتی دیگر یکی از رسوم دیرینه ایرانیان در مرز بین زمستان و پاییز دوباره تکرار می‌شود و طولانی‌ترین شب سال هم به کوتاه‌ترین روز سال در نخستین روز زمستان پیوند می‌خورد.

مناسبت‌های خاص مردم ایران همچون شب چله با گسترش فضای مجازی دست‌مایه به اشتراک‌گذاری مطالب گوناگونی در قالب‌های متفاوت شده است، از انتشار سفره‌های پُر زرق و برق گرفته تا راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای هرچه خلاقانه و صمیمانه برگزار کردن این آیین قدیمی.

هشتگ‌های #شب_چله، #شب-یلدا، #یلدا_مبارک و حتی #کرسی جزء پرتکرارترین مطالب در فضای مجازی هستند که می‌توان برآورد کرد بیش از 300 هزار پست را تنها در فضای اینستاگرام به اشتراک گذاشته است، این در حالی است که با پست چند روز پیش یکی از بازیگران مشهور سینما در این فضا هشتگ #حافظ_خوانی هم برای این شب پرتکرار شده است تا چالش این عادت زیبای شب یلدا در دور همی‌های این شب پررنگ‌تر شود و ایرانیان را به اصل ساده و گرم و صمیمی این رسم قدیمی نزدیک‌تر کند.

جستجویی در اینستاگرام با پرتکرارترین هشتگ‌ها پست‌های جالبی را عیان می‌کند، خارج از تصاویری که با همین هشتگ‌ها دست به دست می‌شود، عده‌ای از کاربران فضای مجازی حال و هوای خانه خود و خلاقیت‌های اعضای خانواده‌شان را پست کرده‌اند، مثل آدم‌برفی که در این هوای کم‌رمق پاییزی با «پُفیلا» درست شده تا جبرانی برای حسرت نبود برف در شب چله باشد.

هندوانه به عنوان نماد یلدا هم دست‌مایه طنز بسیاری شده تا به جای به اشتراک‌گذاری تصاویر تزیین هندوانه‌های آن‌چنانی و یا کیک‌هایی به شکل این میوه تابستانی با انتشار این تصویر یلدا را تعطیل اعلام کنند!

برای آن‌ها که از یک طرف بودن این نماد در جمع‌های یلدایی بسیار مهم بوده و از طرف دیگر علاقه‌ای به اسراف و تجملات آن‌چنانی نداشته‌اند، هندوانه با قاچ‌های نمدی و یا با استفاده از کاموا بروز کرده است تا هم یادگاری از این شب را برای کودکان خانواده به ارمغان آورد و هم ایده‌ای نو را در پاسداشت طولانی‌ترین شب سال به خرج داده باشد.

بهانه این شب هم برای بسیاری از فروشندگان بزرگ پوشاک و اقلام مصرفی، بازار خوبی را فراهم کرده تا مشتریان را به امید تخفیف به سمت کالاهای خود سوق دهند، در این میان بازار آتلیه‌های عکاسی کودک با عنوان تم ویژه شب یلدا هم بیش از پیش داغ شده است.

پویش شب یلدا بدون اینترنت هم انگار امسال رنگ و بوی چندانی ندارد، بازتکرار این پست در بین انبوه مطالب به سختی یافت می‌شود و تنها آن‌ها که به حضور همه‌جانبه در جمع گرم خانواده خود مقیدند باز هم این موضوع را یادآوری کرده‌اند.

آن عده که هنوز به اصالت  شب چله معتقدند با یک کرسی و چند برش هندوانه اما جمعی گرم و صمیمی به استقبال این شب می‌روند، سادگی این دورهمی‌ها که با صداقت اعضایش گره خورده است، حتی در بین  تصاویر پرتجمل اینستاگرامی هم به خوبی به چشم می‌آید.

صحبت از آنان که گذران آرام و با آرامش این شب و روزها مدیونشان است، پست‌های قدردانی برخی را برانگیخته تا تصویر شهید مورد علاقه خود را در قابی ویژه برای این شب قرار دهند و همچنان که گرمی آرامش را در کنار خانواده خود تجربه می‌کنند، قدردان خون قهرمانان وطنشان هم باشند.

تقارن یلدای امسال با شب جمعه هم پست‌های بسیاری را با نام امام زمان(عج) پرتکرار کرده است، او که غیبتش تمام روزهای سال را یلدا کرده و امید به صبح حضورش پایانی برای شب‌های تاریک ظلمت خواهد بود، «کجاست آن شب یلدا که تا سپیده صبحش، انارهای دل ما کنار هم بنشینند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس