به راستی چرا نهادهایی که با نام امام رضا ثبت شده اند در یك عقب نشینی آشكار بناهای پست مدرن می سازند؟

به گزارش خبرنگار مشرق، هسته اولیه شهر مشهد به قدر زمان شهادت علی ابن موسی الرضا (ع) قدمت دارد و از آن زمان تا كنون مامن مومنین و عرفا و اولیاء خداوند بوده است و به تبع آن از شریف ترین مكان های روی زمین است.

نكته آنجاست كه معماری و شهرسازی نیز تابعی از همین گزاره هایی است كه الزامات هویت شهری مشهدالرضا را شكل می دهند.

یادش بخیر سالها پیش كه برای اجرای طرح توسعه حرم زمینهای اطراف آن خریداری شده بود؛ بر تابلوهای كوچكی كه در خیابانها نصب شده بود نوشته بود: "لطفا با حضور قلب عبور كنید؛ اراضی طرح توسعه حرم"

اما به راحتی و با انجام یک پروژه توسعه با عنوان زیرگذر حرم، مرز درون و برون از میان برداشته می شود و اهمیت حضور قلب رنگ می بازد.


سالهاست از آن روزگار گذشته و حالا چند صباحی است كه به همت دوچندان بورژواها و سودای طمع آنان كه سود مالی و اعتبارات بانكی خود را در گرو برج سازی در حریم حرم آن امام می بینند؛ سیما و منظر سنتی و اسلامی این شهر آلوده شده است. چهره مشهد، دیگر تغییر كرده ست.

در این باب سخن بسیار است. اما چیزی كه بیش از همه آنان را كه دل در گرو آستان قدس حضرتش دارند، رنجور می كند؛ نوعی از معماری و شهرسازی است كه نه تنها منطبق باهویت مذهبی و معنوی این شهر نیست بلكه در تعارض با شهرسازی اسلامی نیز هست. مشهد الرضا آنچنان كه از نامش نیز هویداست؛ از شهادت هفتمین فرزند حضرت زهرا چشمه می گیرد و اوست كه باید فصل الخطاب و كانون توجهات شهرسازی و معماری آنجا باشد.

اما حتی خیابانهای منتهی به حرم نیز كه محور اصلی و راه رسیدن به حرمند (با دقت بخوانید، راه رسیدن به حرم!) هیچ نشانی از راه ندارند. راه باید مبین مقصد باشد و در عالم تمثیل، بر منتهای خود دلالت كند.

به راستی خیابان امام رضا (ع) چه نشانی از این نام دارد؟


جز آنكه جولانگاه معماری پست مدرن شده است و بر سبیل زراندوزان می تازد؟ وقیح تر آنكه این خبط وخطا از نهادهایی سر می زند كه با نام ائمه ثبت شده اند و آن را بر سردرهای خود نصب نموده اند؛ اما در یك عقب نشینی آشكار سر بر چاه ویل پست مدرنیسم فرو كرده اند.


ساختمان هتل ثامن الحجج مشتی است نمونه خروار و گواهی بر این مدعا:

این هتل هیچكدام از قوانین شهری و از جمله عقب نشینی در ارتفاع به منظور رعایت كوریدور بصری و تحت الشعاع قرار ندادن منظر حرم را رعایت نكرده است.

خیابان امام رضا مملو از هتل هایی است كه تماما به شیوه قارچ گونه از شوره زار مدرنیسم سر برآورده اند.

مسجد امام رضا نیز كه سال گذشته به همت شهرداری تهران ساخته شد؛ از مجموعه هایی است كه با قواعد پست مدرنیسم و معماری فولدینگ ساخته شد.


به راستی چرا؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبد الزهرا ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    خيلي هم خوبه مگه اشكالي داره ؟ تلفيق هنر اسلامي با مدرن
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    گند زدن به اطراف حرم مطهر والسلام؛ ساختمان‌ها آن قدر بلند هستند که گنبد مطهر هم قابل رؤیت نیست؛ فقط پول و پول و پول .............
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    این معماری چه اشکالی داره؟ توضیح بدید.
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    متاسفانه معماری داخل حرم هم ملغمه ای از انواع سبک های معماریه. جالبه که 5- 6 سال پیش در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو، یکی از مسئولان محترم حرم از زبان یک استاد برجسته معماری جهان میگفتن که اینجا مثل مدرسه معماریه و میشه همه سبکی رو دید. ظاهرا کنایه استاد رو تعریف از خود گرفته بودن.
  • محمد ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام - لطفا گير نديد. بفكر گراني باشيد مردم در اذيتند.
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    بله تلفیق معماری اسلامی با معماری کفر خیلی خوبه
  • کمیل ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    در تایید این مقاله که البته جا داره تخصصی تر و دقیقتر پرداخته بشه یادم هست آقای قدیری ابیانه یک جایی(که البته فکر کنم تو سایتش باشه) در ضمن بیان خاطرات آشنایی با شهید ادواردو آنیلی گفته بود که وقتی برای زیارت حرم امام رضا میان مشهد -و البته این موقعی بوده که اداوردو مسلمان شده بوده - آنیلی با دیدن یکی از رستوران های مجللی که اون موقع (یعنی سال های 65 66 فکر کنم) اطراف حرم ساخته بودند به قدیری میگه« مواظب باشید دور و بر حریم زیارتگاه امام شروع به ساخت و ساز نکنن. چون اینها با این کار میخوان ابهت و عظمت وشوکت حرم رو از بین ببرن!» دقت کنید که این ماجرا حداقل 25 سال پیش اتفاق افتاده و حکایت از فهم این مسئله برای اداواردو بوده که البته چون در متن تمدن غربی بوده این مسئله رو فهمیده، چیزی که اینجا هنوز هم که هنوزه فهمیده نمیشه!
  • mahmod ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام اي كاش كه ميشد اسم نهاد ها ،‌سازمان ها ، وزارتخانه ها و حتي نهادهاي نظامي كه دارن اين ساخت و ساز ها رو انجام ميدن با هامت بيشتر و با صراحت بيشتري مينوشتين .
  • احسان ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    تلفیق هنر اسلامی با مدرن؟!!! نمردیم و معنای تلفیقو دیدیم...
  • علي محمد ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اين عکس آخر که در خيابان انقلاب تهران سر خيابان گرگان است
  • زهیر میر محمدی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    من اخیرا مستند تاریخ حرم رضوی را برای شبکه یک ساخته ام .متاسفانه بافت ارزشمند تاریخی اطراف حرم کلا نابود شده درحالی که بخش عمده تاریخ 1200ساله تاریخ شیعه در خراسان مربوط به این شهر میباشد.این اتفاق داره در قم هم تکرار میشه ونمونه ان تخریب بافت سنتی اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است ونصب ناهنجار چترهای بزرگ در صحن حرم ایشان که هیچ سنخیتی با معماری روحانی حرم ندارد ونمای حرم مطهر رانیز به شدت مخدوش کرده است.میتوانید از ان هم گزارش تهیه کنید.با تشکر از گزارش مهمتون.
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    تیتر غلطه. این معماری پست مدرن نیست بلکه معماری مدرنه.
  • کلاهزرد ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام این ساختمانها که دیگر ساخته شده اند. بد نیست گزارشی از مجموعه تجاری حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تا جمکران تهیه کنید که قرار است محل عبور عاشقان مولا باشد و به آنان حضور قلب ببخشد!
  • مرتضي ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    به عنوان كسي كه دائم با شركتهاي ساختماني مشهد در ارتباطم بايد بگم كه در اكثر پروژه هاي ساختماني كه عمدتا كاربرد تجاري دارند خود آستان قدس سهامدار عمده ميباشد متاسفانه بعضي از موسسات مالي و اعتباري شهر مشهد كه داراي اسامي مذهبي يا بعضا حتي مدير عاملهاي روحاني دارند اقدام به تنزيل چكهاي مشتريان ميمايند خواهشا منتشر كنيد
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    وقتی نمیدونید بیخود نظر ندید. سایت مشرق پر است از استادان صاحب سبک معماری. پس وقتی میگن بده یعنی بده. اااا!!!!
  • اذري بالا سي ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    قرن بيستم هستا
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام نمرديم و ديديم بالاخره به نفر در اين مورد حرف زد هرچند حرفتون مسئله رو عوض نيم كنه ولي اگه تونستيد نقشه هاي اون مناطق رو پيدا كنيد و ملاحظه كنيد كه به اسم توسعه حرم چه راحت زمين هاي مردم رو خريدند نمي خوام در مورد خيلي از خيابونها حرف بزنم كه چه شد (خيابان صاحب الزمان رو ماجراشو دنبال منيد كه نزديك دو سال است ايجاد شده)ولي هي نكته مي خوام بگم اونم اينكه يه زماني مي گفتند توهين ال سعود به كعبه اون ابراج البيت هست كه ادم فكر مي كنه كعبه توي حياط خلوت اون ساخته شده خيابون ايت الله شيرازي تبديل به هنگ كنگ شده با اون همه ساختمون بلنديه نكته شايد واسه خيليا جالب باشه و اونم اينه كه خيابون هاي اطراف حرم هيچ كدوم توسعه پيدا نكرده پياده رو ها اندكي بزرگ شده ولي خيابون ها نه حتي مسير ويژه هيئت ها وخيلي چيزهايي ديگه بگذريم
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    به راستی چرا؟!
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    کاش بیشتر توضیح میدادید
  • محسن بسیجی از مالزی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    حضرتعالی یک سر به لندن و سایر شهرهای اروپایی بزن آنوقت متوجه میشی که ما هول و ولع قرن بیستم را داریم و آنها روی آداب و رسوم و اصول (حتی مسخره) خودشان تاکید دارند
  • بی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 0
    این معماری مدرن نه پست مدرن
  • هموطن ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    0 0
    اینها از برکت وجود حضرت رضااست که مشهد روز به روز بهتر وبزرگتر میشود واگر مشهد مدرن نباشه فقط شیعیان وشیفتگان حضرت راجلب میکند. اما باافزایش مراکزتجاری واقامتی مدرن یا بهتره بگیم باکیفیت وایجاد جازبه های تفریحی وتوریستی مناسب درسطح مشهد وشهر زمینه جذب حداکثری مسلمانان وحتی ادیان دیگر فراهم میشود تا بستری شود برای تبلیغ ومعرفت شیعه واینکه باوجود بعضی تفکرات اسلام وخصوصا شیعه مانع پیشرفت وباعث عقب ماندگی نیستند.
  • یونس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    0 0
    لطفا تیتر رو اصلاح کنین معماری پست مدرن معماری که با فن و تنولوژی مدرن اما به سبک معماری منطقه طراحی میشه و فضای طراحی شده خودش بیانگر کاربریشه این معماری مدرنه پست مدرن نیسسسسسسسسسسسسسسست
  • اشکان ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    بالاخره این نوع سبک مدرنه یا پست مدرن؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس