کد خبر 811091
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
ناآرامی به اقلیم کردستان بازگشت

مشکلات اقتصادی حاکم بر اقلیم کردستان عراق و ناتوانی حکومت محلی در رفع آنها، شمار زیادی از ساکنین مناطق مختلف اقلیم کردستان را به خیابانها کشانده است.

به گزارش مشرق، مناطق مختلف استان‌های سلیمانیه و حلبچه صحنه اعتراضات مردمی بود که یکصدا حکومت محلی اقلیم کردستان را مسئول وضعیت کنونی و عدم ارائه خدمات رسانی می‌دانستند. در حالی که نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان به آلمان سفر کرده است تا شاید از برلین دریچه‌ای به رفع مشکلات اربیل - بغداد بیابد، اما در خیابان‌های سلیمانیه و شهرهای دیگری از اقلیم، طنین استعفا - استعفای مردم پیچیده بود.

در شهر پیرمگرون مقرهای حزبی و شماری از ادارات حکومتی به آتش کشیده شد

در بخش پیرمگرون از توابع استان سلیمانیه مقرهای حزب دموکرات کردستان عراق، اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی کردستان از سوی معترضین به وضعیت کنونی کردستان عراق به آتش کشیده شد. همچنین ساختمان فرماندهی نیروهای امنیتی این شهر (آسایش) از خشم مردم به دور نماند و متحمل خسارات فراوانی شد. مدیریت راهنمایی و رانندگی این شهر هم از دیگر مکان‌هایی بود که با یورش معترضین روبرو و شماری از اتومبیل‌های موجود در آن به آتش کشیده شد.

در سلیمانیه اعتراضات مردمی به خشونت کشیده شد

شدت اعتراضات مردم اقلیم کردستان در شهر سلیمانیه بود. در خیابان مولوی و دیگر خیابان‌های اطراف آن، نیروهای امنیتی از گاز اشک آور با هدف متفرق کردن مردم استفاده کردند. معترضین در پی رسیدن به خیابان سالم بودند که ساختمان‌های بیشتر احزاب اقلیم در آن واقع شده است، اما کمربند امنیتی موجود مانع دسترسی آنها به این خیابان شد.

رئیس پارلمان اقلیم کردستان در تظاهرات اعتراضی مردم شرکت کرد

یوسف محمد رئیس پارلمان اقلیم کردستان که با ممانعت حزب دموکرات کردستان عراق بیش از دو سال است به محل کار خود در اربیل نرفته است و در دفتر سلیمانیه مشغول فعالیت است در تظاهرات اعتراضی مردم این شهر، شرکت و حمایت خود را از خواسته‌های معترضان اعلام کرد. وی تاکید کرد که درخواست‌های مردم با هدف بهبود وضعیت معیشتی، درخواستی مشروع است.

در شهر تقتق پیشمرگ ها هم در تظاهرات شرکت داشتند

شهر تقتق هم همچون غالب مناطق اقلیم با صحنه اعتراضات مردمی روبرو بود. شبکه خبری nrt از این شهر گزارش داد که شماری از نیروهای پیشمرگ هم در تظاهرات اعتراضی مردم شرکت کرده‌اند. در گزارش این شبکه آمده بود که یکی از پیشمرگ‌ها با اشاره به وضعیت معیشتی خود گفته است در نبود درآمد، مجبور به فروش مهمات خود است تا هزینه های بیمارستان را با آن پرداخت کند.

در شهر کویه مردم جاده دسترسی به اربیل را مسدود کردند

معترضان در شهر کویه برای چندین ساعت راه دسترسی اربیل را مسدود کردند. بازگشایی جاده اربیل - کرکوک در مسیر پردی، بهبود وضعیت معیشتی، پرداخت حقوق کارمندان و عدم کاهش حقوق نیروهای پیشمرگ از درخواست‌های مردم این شهر بوده است. معترضان اذعان داشتند که اجرای درخواست‌های آنان خارج از توان حکومت اقلیم کردستان است و تاکید کردند که حکومت کنونی باید تغییر یابد.

سید صادق هم ناآرام بود

تظاهرات کنندگان شهر سید صادق هم در ابتدا حرکت اعتراضی خود را از بازار این شهر آغاز کردند، اما بعدها به مدت سه ساعت جاده حلبچه - سلیمانیه را مسدود کردند. درخواست استعفای حکومت از مهمترین درخواست‌های معترضین سید صادقی بوده است.

اعتراضات در شهر مرزی پینجوین

معترضان در شهر مرزی پینجوین هم جاده مرز باشماق را مسدود کردند. جدای از درخواست‌های عمومی، ساکنین این شهر از حکومت اقلیم کردستان درخواست کرده‌اند بخشی از درآمدهای مرز باشماق در این شهر هزینه شود. آنان تهدید کرده‌اند در صورت بی توجهی به درخواست‌های اعلام شده، در روزهای آتی تظاهرات گسترده‌تری را برگزار خواهند کرد.

در آلمان هم علیه هیئت حکومت اقلیم کردستان تظاهرات برگزار شد

شماری از اکراد عراقی ساکن آلمان در شهر برلین در واکنش به کارنامه حکومت اقلیم کردستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. شبکه خبری knn ارگان رسمی جنبش تغییر گزارش داد که به هنگام عبور خودروهای حامل نچیروان بارزانی و هیئت همراه به سوی پارلمان آلمان، تجمع کنندگان به آنان حمله ور شده‌اند.

بیانیه صادره از حکومت اقلیم کردستان عراق

حکومت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزاری تظاهرات قانونی از حقوق مشروع و اولیه مردم است اما هر گونه تلاش در جهت برهم زدن نظم عمومی قابل قبول نخواهد بود. در ادامه این بیانیه تاکید شده است که درخواست‌های مردمی نباید از سوی هیچ یک از احزاب و جریان‌های سیاسی مصادره شود.

حمایت جنبش تغییر از تظاهرات کنندگان

جنبش تغییر تظاهرات اعتراضی مردم اقلیم کردستان را حرکتی مشروع نامیده و از این اقدام آنها حمایت کرده است. در اطلاعیه جنبش تغییر آمده است: تظاهرات مردمی با هدف تغییر سیستم حکمرانی، عدالت اجتماعی، بهبود وضعیت معیشتی و تامین حقوق اولیه آنها، حرکتی مشروع است که از سوی جنبش تغییر حمایت می‌شود. پس از تلاش‌های مکرر با هدف اصلاح و تغییر در سیستم حکمرانی اقلیم و بهبود وضعیت معیشتی مردم، متاسفانه با سهل انگاری احزاب حاکم، دستاوردهای ملت کرد و سرنوشت آیندگان ما در معرض تهدید جدی است. احزاب حاکم از ایده تا عمل، مسبب شکست‌های کنونی و اهدافی بوده است که سال‌ها مردم در پی آن مبارزه کرده‌اند.

جنبش تغییر از مردم درخواست کرده است حرکت اعتراضی خود را به دور از خشونت ادامه داده و نیروهای امنیتی و پیشمرگ را هم مسئول حفظ جان آنها دانسته است.

تلاش حزب دموکرات کردستان عراق با هدف انحراف افکار عمومی

در حالی که بخش زیادی از مناطق اقلیم کردستان صحنه تظاهرات اعتراضی مردم در واکنش به اوضاع حاکم اقتصادی بود شورای امنیت ملی اقلیم که از سوی فرزند مسعود بارزانی اداره می‌شود در اطلاعیه‌ای که در توئیتر هم منتشر شده است ادعا کرد نیروهای عراقی به ویژه حشد شعبی در منطقه مخمور برای حمله به نیروهای پیشمرگ در حال آماده سازی هستند. از سوی دیگر رسانه‌های وابسته به این حزب با بزرگنمایی سفر نچیروان بارزانی به آلمان و دیدار وی با آنگلا مرکل مدام به مخاطبین خود این نکته را القاء می‌کردند که تلاش‌های دیپلماتیک نخست وزیر اقلیم با هدف رفع مشکلات مردم است. مهمتر آنکه فرصت صوفی از اعضای پارلمان محلی اقلیم وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق در مصاحبه با شبکه خبری روداو، تظاهرات اعتراضی مردم سلیمانیه را برنامه کشورهای منطقه با هدف بر هم زدن ثبات کردستان عراق خواند.

در پایان اینکه

دستاورد سفر اروپایی نچیروان بارزانی هر چه باشد به کام معترضان خوش نخواهد بود، آنان در سریعترین زمان ممکن، پرداخت حقوق، بهبود وضعیت معیشتی از جمله تامین برق و سوخت مورد نیاز خود را خواستار شده‌اند، امری که در برهه کنونی و با تسلط قانونی حکومت مرکزی بر منابع درآمدی پیشین اقلیم از جمله نفت کرکوک بعید است به آسانی عملیاتی شود. حکومتی که در 26 سال از عمر خود در تامین برق سه استان ناتوان بوده است یک شبه بر مشکلات فائق نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    10 31
    ما ترکها با مردم کردستان عراق ابراز هم دردی میکنیم .بارزانی با اشتباهاتش شرایط رو برای مردم کردستان سخت کرد. انشاالله مردم کردستان عراق از این بحران عبور خواهند کرد و آرامش و پیشرفت دوباره به کردستان باز خواهد گشت.بژی کردستان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس