کد خبر 810888
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
موشک

مقامات کشورمان در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل، ادعای ایرانی بودن موشک‌های یمن را رد کردند.

به گزارش مشرق، حدود یک ماه پیش بود که یگان‌های موشکی ارتش یمن چند فروند موشک بالستیک به شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند.

 از همان  موقع بود که عربستان این ادعا را مطرح کرد که موشک‌های یمن، ایرانی بوده و از طریق ایران در اختیار  ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گذاشته شده است.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با نمایش لاشه یک موشک و برخی تجهیزات دیگر در یک نشست خبری دوباره مدعی شد ایران تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های بالستیک در اختیار یمن قرار داده است.

اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل در بین مقامات نظامی کشورمان با واکنش‌هایی همراه  بود که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

امیر حاتمی: از آمریکا شکایت می‌کنیم

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد کمک تسلیحاتی ایران به یمن و استفاده از موشک ایرانی برای حمله به ریاض، گفت: بنابر ادعای مطرح شده، مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی، نماینده دائمی آمریکا مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصار الله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است.

وی افزود: از این رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود.

امیر حاتمی ادامه داد: بدون بررسی و از راه دور نمی‌توان پاسخ این ادعای را داد، از این رو به زودی شکایت جمهوری اسلامی در قالب درخواستی تهیه و به سازمان ملل ارجاع خواهند کرد.

لاریجانی: در یمن دخالتی نداشته‌ایم

علی لاریجانی رئیس مجلس نشست اتحادیه بین المجالس اسلامی گفت: اخیرا شنیده ایم که نماینده آمریکا در سازمان ملل معرکه‌ای را با نمایش یک جسد یک موشک به راه انداخت که ایران تعدای موشک به یمن برده و از آنجا به عربستان شلیک شده است. این یک دروغ بزرگ است.

وی افزود: ما اگر این کار را کرده بودیم می‌گفتیم. ما این کار را نکردیم و این موشک مربوط به خود آنها است. ما کشوری نیستیم که اگر به کسی کمک نظامی کنیم آنرا مخفی کنیم و آمریکا هم با این نمایش‌ها نمی‌تواند چیزی را تغییر بدهد. ما از مقاومت فلسطین پشتیبانی نظامی کردیم و می‌کنیم اما در یمن دخالتی نداشتیم. ابنها توهماتی است که آنها پشت سر ان مخفی شده‌اند.

ظریف: قبلا تبعات این قبیل نمایش‌ها را دیده‌ام

 محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، در واکنش به نمایش تبلیغاتی نماینده آمریکا در سازمان ملل در صفحه خود بر روی توییتر نوشت: وقتی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.

سردار جزایری: آمریکا توان اجماع سازی علیه ایران را ندارد

سردار سیدمسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به سخنان نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص شلیک موشک‌های یمن به ریاض و اینکه این موشک‌ها ساخت ایران بوده است، گفت: اظهارات این فرد را به حساب بی‌اطلاعی و عدم درک او از مسائل نظامی و تسلیحاتی بگذارید.

وی افزود: چنانچه آمریکایی‌ها از سطح توان بالای تکنولوژی موشکی مقاومت یمن اطلاع داشتند از بیان چنین اظهارات مضحکی خودداری می‌کردند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تأکید کرد: آمریکا توان اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت را ندارد، بنابراین تنها راه برون‌رفت آمریکا از دشواری‌هایی که در آن گرفتار شده است، تغییر رفتار جدی و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه و جنایت‌کارانه‌اش در اقصی نقاط جهان است.

سردار شریف: تمام پرونده‌های عربستان با شکست مواجه شده است

سردار شریف در واکنش به اظهارات سخیف نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ایران اظهار داشت: عربستان سه سال است که بمب‌ها را بر سر مردم یمن می‌ریزد و تمام تسلیحات از آمریکا و اروپا می‌آید اما نماینده آمریکا یک لوله نشان می‌دهد و می‌گوید که اثر انگشت ایرانی‌ها روی آن است در حالی که همه می‌دانند یمن، تجهیزات موشکی مفصلی از اتحاد جماهیر شوروی و کره شمالی گرفته و کشور صاحب موشک در منطقه بود.

وی خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات براساس طراحی عملیات رسانه‌ای و ابزار رسانه‌ای پرقدرت و پرشدت دنبال می‌شود. آن‌ها همواره شکست خود را با یک جریان‌سازی رسانه‌ای می‌پوشانند. عربستان، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در ۱۰ سال اخیر هر پرونده‌ای که در منطقه آغاز کردند با شکست همراه شد.

سردار سنایی راد: کشتار یمنی‌ها با تسلیحات عربستان

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه درباره اظهارات نیکی هیلی نماینده آمیرکا در سازمان ملل در خصوص ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان، گفت:این ادعای مقامات آمریکایی به نوعی کمک به عربستان برای خروج از باتلاق یمن و توجیه شکست‌های آنان در منطقه است. درماجرای یمن طرف مهاجم و جانی رژیم آل سعود است که با هواپیماها و تسلیحات غربی دست به جنایت و آدمکشی و جنایت علیه بشریت می‌رند.

وی با بیان اینکه این اقدام آمریکایی‌ها نوعی ردگم کنی است، خاطرنشان کرد: اگر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان برشماری شود، چنین ادعایی دیگر قابل اعتنا نیست. همچنین شکست آمریکا و متحدان منطقه‌ایش، آنها را وادار به طرح چنین ادعاهای شتاب زده‌ای وا داشته و از سوی دیگر آمریکا که روزی تامین کننده سلاح داعش بود، امروز باید پاسخگوی افکار عمومی جهان درباره از این گروه تروریستی است.

امیر عبداللهیان: نمایش هیلی؛ یک افتضاح سیاسی

حسین امیرعبداللهیان مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به ادعاهای نمایشی اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: زمانی از یک مقام سازمان ملل در مذاکره دیپلماتیک شنیدم که در سایه جنگ سعودی در یمن، حتی برخی عشایر و قبایل در این کشور به موشک  دست یافته اند.

وی با بیان اینکه نمایش ساختگی آمریکایی - سعودی در مصاحبه خانم نیکی هیلی یک افتضاح سیاسی است، گفت: از ابتدای تجاوز غیرقانونی ریاض و ابوظبی به یمن و از زمان اوباما، بارها مقامات ارشد آمریکا آشکارا اعلام کرده اند که آمریکا در جنگ یمن به عربستان سعودی کمک اطلاعاتی و تسلیحاتی می‌کند.امارات، ریاض و آمریکا با فرافکنی نمی توانند خود را با روش نظامی به مردم مقاوم یمن تحمیل کنند و شکست اقدامات نظامی در یمن، قطعی است.

خوشرو: اظهارات نیکی هیلی نادرست است

 غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در خصوص اقدام اخیر نماینده آمریکا سازمان ملل اظهار داشت: اتهام‌های نیکی هیلی علیه ایران نادرست است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: هدف نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد از ایراد این اتهام‌ها این است که نگاه‌ها را از جنایت‌هایی که در منطقه با تسلیحات آمریکایی صورت می‌گیرد به جای دیگر منحرف کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس