از گوشه و کنار ورزش

از ترویج ورزش‌های ناشناسی مانند کشتی کلاسیک بانوان تا رواج جادوگری در ورزش کشور، موضوعات مورد توجه روایت مشرق از اخبار گوشه و کنار ورزش است.

سرویس ورزش مشرق، در روزهایی که آلودگی شهرهای بزرگ کشور مانند تهران و تبریز نفس مردم را گرفته و البته تدبیری نیز برای رفع این مشکل به چشم نمی خورد، ورزش کشور نیز خالی از رویدادها و اتفاقات نادیده نبوده است. در این مطلب، مروری بر برخی از این موضوعات خواهیم داشت.

* از گذشته تا کنون، شاهدیم که برخی فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی اقدام به تهیه و تولید مجلاتی می کنند که معمولا در دسترس عموم دیده نشده و صرفا عنوان "داخلی" را یدک می‌کشند. مروری بر این تولیدات رسانه‌ای نشان می‌دهد که این نشریات عموما فاقد توجیه منطقی برای انتشار هستند. با توجه به سرعت اطلاع رسانی در رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی، عملا توجیه خبری و اطلاع رسانی هم برای این نشریات باقی نمی ماند. جالب اینجاست که در انتشار این مجلات شاهد حضور دو گروه هستیم؛ برخی از کارکنان فدراسیون‌ها و ادارات یا برخی خبرنگاران. همین نیز شائبه هایی را به وجود می آورد که این مجلات با توجه به نداشتن توجیه حرفه ای و مالی، شاید شبیه حیاط خلوتی برای گروهی خاص باشند که فقط منافع آنها را تامین می کند. در این شرایط، ورود جدی روابط عمومی وزارت ورزش در این زمینه و بررسی و بازنگری موضوع، ضروری به نظر می‌رسد.

* اخیرا اخباری درباره برگزاری مسابقات کشتی بانوان در تهران منتشر شد که حواشی جالبی را نیز در پی داشت. در کنار موضوعاتی که در روزهای گذشته به آن‌ها پرداخته شد و هر یک نیز در جای خود قابل تامل است، به راستی این رشته ها با چه مبنایی در کشور ترویج می شود؟ کشتی کلاسیک بانوان دارای چه عقبه‌ای است و چه وجاهت بین المللی دارد؟ آیا صرفا با عنوان ورزش بانوان و ایجاد فضای هیجانی، باید زمینه فعالیت چنین ورزش‌هایی را فراهم کرد که در پایان، موجب اتلاف وقت و عمر جوانان می شوند؟ وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بایستی این موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهند که این ورزش‌های خلق الساعه چه آغازی داشته و چه سرانجامی خواهند داشت.

* حالا که لیگ برتر فوتبال به میانه راه رسیده، بد نیست که وضعیت مالی تیم‌های لیگ برتری نیز مشخص شود. سازمان لیگ بایستی نظارتی جدی‌تر بر تیم ها داشته باشد تا منابع درآمدی و هزینه های آنها یا به قولی دخل و خرجشان شفاف باشد. ضروری است که فدراسیون در پایان فصل، تراز مالی تیم ها را به صورت رسمی اعلام کند. اکنون، مشخص نیست درآمد و هزینه تیم های لیگ برتری چگونه بوده و چه نمره ای می‌توان به آنها داد. این اتفاق اگر روی دهد، نه تنها گامی موثر به سوی حرفه‌ای گری در فوتبال است، که شفافیت مالی بالایی را نیز به وجود می آورد و جلوی فساد و سوءاستفاده را خواهد گرفت. اکنون وضعیت مالی فوتبال ما در هاله‌ای از ابهام و تردید به سر می برد و همه چیز در حد گمانه زنی است. این شفافیت برکات کم نظیری را برای فوتبال ما در سطح اول آن در پی خواهد داشت.

* دیگر بر کسی پوشیده نیست که فوتبال ما با مشکلی به نام جادوگری و رمالی مواجه شده است. پس از روشن شدن فعالیت گسترده این گروه در لیگ برتر و لیگ دسته اول؛ اما اخبار حکایت از آن دارد که این ماجرا به ورزش‌های دیگر نیز رسیده است. اکنون، برخی ورزشکاران مطرح کشور با برخی جادوگرها و جریان های این چنینی در ارتباط هستند و پول هنگفتی را نیز خرج کرده اند. عدم برخورد به موقع و ریشه ای با این پدیده در فوتبال، کار را به جایی رسانده که عملا سایر ورزش های کشور نیز درگیر این معضل شده اند. به نظر می رسد برخورد با این پدیده بایستی با سرعت، قاطعیت و آسیب شناسی همراه باشد.

* وضعیت نامطلوب ورزشگاه آزادی برای دیدارهای فوتبال که عمدتا میزبان تیم های پرسپولیس و استقلال است، موجب انتقاد همه شده است. کیفیت نامطلوب سرویس دهی به گونه ای است که رفتن به این مجموعه را تبدیل به یک ماموریت دشوار کرده است. این ورزشگاه که قرار بود بازسازی شود، عملا فقط صندلی دار شده و تدبیری برای خرابی های آن صورت نگرفته است. سرویس های بهداشتی نامطلوب، مشکل تغذیه و ...، موضوعی است که باید هر چه زودتر برای آن تدبیری صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    8 2
    بسیاری از این رشته های ورزشی مخالف با فرهنگ و دین ماست و متأسفانه مسئولان ورزشی فقط به این خاطر که بتوانند خودشان را در سطح بین المللی مطرح کنند و مورد توجه قرار گیرند، تن به این رشته های نامناسب میدهند در حالی که میتوان چند رشته ورزشی که با فرهنگ ما مخالفت ندارد و نیز اهداف مطلوب و مناسبی مثل حفظ سلامتی یا تقویت بنیه نظامی کشور و یا شادابی روحی برای همه افراد جامعه دارد را انتخاب کرد و آنها را تقویت نمود.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    6 2
    وقتی دخترا بی هویت میشن,دیگه خودشونو به درودیوار میزنند...
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    5 1
    معلوم نیست,بحث فرهنگی زن وخانواده دست کیه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس