نمایه طرح تحول سلامت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است درآمد حاصل از حذف یارانه ۳۰ میلیون ایرانی طبق قانون باید به اشتغال و تولید اختصاص یابد و تخصیص این مبلغ به طرح تحول سلامت خلاف قانون است.

به گزارش مشرق، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است درآمد حاصل از حذف یارانه ۳۰ میلیون ایرانی طبق قانون باید به اشتغال و تولید اختصاص یابد و تخصیص این مبلغ به طرح تحول سلامت خلاف قانون است. به گفته مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس هم، طرح تحول سلامت با اشتباهات محاسباتی با کسری ۱۶ هزار میلیاردی مواجه است و اگر همه پول‌ها هم به این طرح تزریق شود، باز هم موجب رضایت نمی‌شود، چرا که با بی قانونی یک بی عدالتی آشکار به نفع پزشکان در حال رخ دادن است.

در حالی که دولت چند سالی می‌شود زیربار حذف یارانه ثروتمندان نرفته، لایحه بودجه سال آینده حکایت از آن دارد که کفگیرها به ته دیگ خورده و حالا قرار است نه‌فقط یارانه ثروتمندان، بلکه یارانه ۳۰ میلیون نفر حذف شود؛ ۳۰ میلیون نفری که گستره‌اش حدود نیمی از جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد و یقیناً تنها شامل افراد ثروتمند نخواهد بود.

نکته قابل‌تأمل در این میان محل مصرف این یارانه‌هاست که به قول دولتی‌ها قرار است از نقدی به غیرنقدی تبدیل شود و به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با پیشنهاد دولت در سال ۹۷ مبلغ یارانه این ۳۰ میلیون نفر قرار است به نان، طرح تحول سلامت و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود. 

پیش از این نیز بارها از طرح تحول سلامت به‌عنوان یارانه غیرنقدی یاد شده بود. اواخر سال گذشته بود که سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت به نقل از روحانی درباره طرح تحول اینگونه توضیح داده بود: طرح تحول نظام سلامت صرفاً مربوط به وزارت بهداشت نیست.

مشروعیت اقدامات دولت در بخش یارانه‌ها به موفقیت این طرح بستگی دارد؛ چراکه ما به‌جای افزایش نقدی یارانه، طرح تحول را آغاز کردیم و بنا گذاشتیم برای ارتقای بهداشت و درمان مردم هزینه کنیم، لذا این یکی از طرح‌های اصلی دولت است و جناب آقای نوبخت به هر طریقی که می‌تواند باید بودجه آن را تأمین کند. در عین حال وزارت بهداشت و وزارت رفاه هم باید با صرفه‌جویی و مدیریت منابع، تضمین کنند هزینه‌های طرح در سال آینده افزایش نیابد.

عقبگرد 

از اوایل امسال طرح تحول سلامت تغییراتی جدی داشت که بی‌شباهت به عقبگردی به سوی گذشته نبود. افزایش فرانشیزهای بستری به ۱۰درصد برای شهری‌ها و ۶ درصد برای روستایی‌ها که طی طرح تحول به ترتیب به ۵ و ۳ درصد کاهش یافته بود، نخستین مرحله از این عقبگرد بود، اما این بازگشت شامل افزایش میانگین ۱۸۷درصدی تعرفه‌های درمانی نبود تا کمی از فشارهای تحمیل شده بر مردم کاسته شود. مرحله بعدی این ماجرا نیز با محدود شدن دارندگان بیمه همگانی سلامت به مراکز دولتی اتفاق افتاد.

پیش از این چه شخص رئیس‌جمهور و چه وزیر بهداشت تأکید داشتند ۱۱میلیون بیمه شده در طرح تحول از اقشار محروم و حاشیه‌نشینان هستند، اما به یکباره ماجرا تغییر کرد و بنا شد تا آنهایی که می‌خواهند از خدمات بیمه سلامت در تمام مراکز تحت‌پوشش استفاده کنند، موظف به پرداخت حق بیمه خود هستند.

نکته قابل‌تأمل اینجاست که اگر سری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بزنید در همان بخش تریاژ با پلاکارد «با بیمه سلامت ایرانیان قرارداد نداریم» ‌مواجه می‌شوید؛ ‌جمله‌ای که حسابی باعث به دردسر افتادن بیماران و مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شده است. 

  

تاوان یک اشتباه بر دوش مردم 

در اجرای طرح تحول، محاسبات در عمل درست درنیامد و خطاهایی اتفاق افتاد؛ مثلاً به جای ۵ میلیون نفر ۱۱میلیون بیمه شدند و عده‌ای از صندوق‌های خویش‌فرما مهاجرت کردند، اعتباراتی که در بودجه دیده شده بود، محقق نشد و محاسباتی که در سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت و سازمان مدیریت انجام شد، اعداد و ارقام آن درست درنیامد، تولید نفت برخلاف پیش‌بینی‌ها افزایش نیافت و قیمت آن هم به یک چهارم سقوط کرد و همه اینها باعث شد مشکلات بیشتر شود که همه این موارد به گردش اقتصاد سلامت وابسته است تا اولویت را برای ارائه خدمات و کیفیت آنها معطوف کنیم.

در طرح تحول هدفمان کاهش زیرمیزی‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف بود، البته در کتاب تعرفه هم اشتباهاتی وجود داشته و دارد که باید اصلاح شود. این هم بخشی از سخنان وزیر بهداشت است؛ سخنانی که از اوضاع بحرانی طرح تحول سلامت حکایت دارد. طرحی که به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۶هزار میلیارد کسری دارد و پزشکیان معتقد است‌: حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی‌عدالتی است.

به باور وی در طرح تحول سلامت خلاف قانون عمل شده است. پزشکیان می‌گوید: ‌من با خواندن یک عکس ۵۰۰ تومان پول به حسابم وارد می‌شود. البته هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، اما من معتقدم که با بی‌عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد. از نگاه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باید مکانیسم‌های پرداخت را اصلاح کنیم و این کار نیاز به جراحی دارد و کار ساده‌ای نیست.

حالا اما انگار همچنان خبری از اصلاحات اساسی در طرح تحول نیست و اگر هم قرار به اصلاح باشد، این اصلاح برای مردم بی‌بضاعت اتفاق می‌افتد. بی‌اعتباری دفترچه بیمه سلامت ایرانیان از یکسو، حذف یارانه‌های ۳۰ میلیون نفر به نفع طرح تحول، یارانه نان و بهزیستی و کمیته امداد از سوی دیگر. 

  

حذف یارانه نقدی باید به نفع تولید باشد 

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه آیا اختصاص یارانه نقدی به نان، طرح تحول سلامت و اقشار آسیب‌پذیر اقدام درستی است، تصریح می‌کند: به نظر بنده این سر فصل‌ها را باید از منابع عمومی پرداخت کنیم. در قانون هدفمندی یارانه‌ها بخش اشتغال و تولید یکی از موضوعات مهم است. بنابراین به نظر می‌رسد که این بند و نوع تخصیص با قانون هدفمندی یارانه‌ها مغایرت دارد و با آن قانون همخوانی ندارد. بنابراین باید مبلغ کسر شده از یارانه نقدی متناسب با قانون به بخش تولید و کمک به اشتغال تخصیص داده شود. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    47 0
    چرا از جیب مردم ملت که راصی نیست این که عدالت نمیشه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    39 0
    طرحی بی پشتوانه برای پر کردن جیب کارکنان وزارت بهداشت و علی الخصوص پزشکان مگ میشود برای ر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس