طرح دفاع مقدس

یکی از جشنواره‌هایی که در حوزه شعر و داستان دفاع مقدس از حدود 15 سال پیش برای برگزاری‌اش تصمیم‌گیری شد و همچنان در حال برگزاری است، همایش «سوختگان وصل» است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دفاع مقدس برای ما با وجود گذشت این همه سال، همچنان ارزشمند و ماندگار است و همه هنرمندان به نحوی سعی دارند خاطرات آن روزها را ماندگار کنند. این تلاش برای ماندگاری، گاهی در حوزه سینما است و گاهی ادبیات.

طی این چند سال، جشنواره‌های مختلف و متعدد ادبی در حوزه دفاع مقدس برگزار شده است که برخی از آنها در برگزاری مداومت داشته و برخی دیگر به علل مختلف بعد از چند دوره برگزاری، به دلیل مشکلات مختلف، برگزار نشده‌اند.

یکی از جشنواره‌هایی که در حوزه شعر و داستان دفاع مقدس از حدود 15 سال پیش برای برگزاری‌اش تصمیم‌گیری شد و همچنان در حال برگزاری است، همایش «سوختگان وصل» است. همایشی که از سال 80 آغاز شده است و هدفش این بوده تا دفاع مقدس در حوزه ادبیات را غنی‌تر کند.

برای اینکه از این همایش و جشنواره بیشتر بدانیم سراغ فاطمه نانی‌زاد، دبیر اجرایی این همایش رفتیم تا برایمان از این جشنواره و چگونگی راه‌اندازی‌اش بگوید.

دلیل استمرار یک جشنواره ادبی

نانی‌زاد درباره برگزاری این همایش و هدف برپایی آن گفت: «سال 80 با پیشنهاد سعید حدادیان و با هدف اینکه شعر و داستان دفاع مقدس، آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است همایشی را پایه‌گذاری کردیم تا بتواند به موضوع دفاع مقدس در عرصه ادبیات بپردازد.»

وی افزود: «بعد از راه‌اندازی همایش، تصمیم گرفته شد که در هر همایش یک موضوع مشخص، مطرح شود تا شعرها و داستان‌ها حول آن محور باشد تا به شکلی نظام‌مند بتوانیم به همه موضوعاتی که در حوزه دفاع مقدس است توجه کنیم.»

نانی‌زاد با بیان اینکه اولین همایش سوختگان وصل با محور جانبازان شیمیایی کلید خورد، گفت: «‌اوایل فکر می‌کردم که این همایش هم مثل موارد مشابه و جشنواره‌هایی که چند سال برگزار و دیگر از دور خارج شدند، تداوم نداشته باشد اما خدا را شاکرم که امسال دوره شانزدهم آن را کلید زدیم.»

وی درباره موضوعات مختلف این جشنواره گفت: «شهدای تفحص، آزاده‌ها، مفقودان، همسران جانبازان، شهدای شلمچه، هویزه، مجنون، جانبازان شهید، شهدای علمی، مادران شهدا، پدران شهدا، شهر دزفول به‌عنوان نماد مقاومت و شهدای مدافع حرم موضوعات مختلف ادوار برگزاری بود و سال گذشته برای دوره پانزدهم، موضوع شهدای زیارت اربعین در حله محورهمایش بود.»

این شاعر ادامه داد: «تجلیل از شهید قاسم سلیمانی موضوع انتخاب شده برای همایش شانزدهم سوختگان وصل است که مطمئن هستیم، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

نانی‌زاد درباره استقبال از این همایش گفت: «به لطف خدا چون همایش سوختگان وصل، موضوع مشخصی دارد، استقبال شعرا و نویسندگان بسیار خوب بوده است. در برخی همایش‌ها اتفاق می‌افتاد که باید تعداد برگزیدگان 10 نفر اعلام می‌شدند، اما به خاطر کیفیت خوب آثار، برگزیده‌ها به 20 نفر هم می‌رسید.»

نانی‌زاد تصریح کرد: «شعر دفاع مقدس در دل شعر آیینی و مذهبی قرار می‌گیرد. این چند سال نسل جوانی که به حوزه شعر وارد شده‌اند توانسته‌اند شعرهای خوبی در این زمینه بگویند. این مساله نشان می‌دهد برای نسل جدید هنوز هم موضوع دفاع مقدس از قداست برخوردار است و حاضرند قلم‌شان را درباره این موضوع بردارند.

استمرار، یکی از نقاط قوت همایش «سوختگان وصل» است که آن را نسبت به جشنواره‌ها و همایش‌های ادبی دیگر متمایز کرده است. اما حضور و شور و شوق جوانانه این جشنواره را هم نباید نادیده گرفت چون همین شوق توانسته به استمرار آن کمک کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس