کد خبر 809849
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

به گزارش مشرق،‌ دکتر حجت‌الله عبدالملکی تحلیلگر مسایل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

هموطنان عزیز مراقب حبابی شدن بورس باشند ... وقتی #حباب_بورس می ترکد، این سرمایه گذاران خرد هستند که پامال می شوند ...

این روزها بورس در حال رکوردشکنی است. طی چند هفته شاخص کل بورس از حدود 84 هزار (در اواسط مهرماه) به بیش از 94 هزار واحد رسیده است، یعنی یک رشد 12 درصدی طی تنها 70 روز! اما آیا این رشد شاخص یک رشد حقیقی است؟!

لازم است به چند نکته توجه شود:


الف. در دوره پسابرجام شاخص کل بورس یک رشد مداوم (ولو به صورت بسیار ملایم) نداشته است. به عنوان مثال این شاخص از حدود 81 هزار در آذرماه 95 به حدود 76 هزار در اسفندماه همان سال سقوط می کند! همچنین در خرداد و تیرماه امسال تنها ظرف 1.5 ماه شاخص کل بیش از 2 هزار واحد افت می کند!


ب. وضعیت  اقتصادی کشور نشانگر اتفاقات خوبی در سطح کلان نیست! مساله تداوم رکود و معضل بیکاری که به جهت تعطیلی های پیاپی شرکت ها و کارخانه ها در حال تبدیل شدن به یک شبهه بحران است نشان می دهد روند کلی اقتصاد کشور در این ماه ها آنگونه نبوده که انتظارات از رونق بتواند شاخص کل را اینگونه سریع افزایش دهد.

با لحاظ این دو نکته، لازم است هموطنان عزیزی که با سرمایه های خرد خود در حال فعالیت در بازار بورس هستند با دقت و هوشمندی و اندکی احتیاط بیشتر دست به معامله بزنند و بدانند که در صورت حبابی بودن رشد کنونی (که کاملا محتمل است) خطر زیان های سنگین ناشی از ترکیدن حباب برای فعالان خرد همیشه بیشتر از بزرگانی است که گاهی خود عامل اصلی شکل گیری حباب هستند ...

اقتصاد_مقاومتی اقتضاء می کند از شتابزدگی در فعالیت های اقتصادی اجتناب شود، از جمله از هجوم برای خرید سهام در شرایط شکل گیری حباب ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاخص IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    1 0
    شاخص با این دلار تا 120هزار تا جا داره
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    شاخص کل تحت تاثیر چند شرکت بزرگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس