غنی سازی اورانیوم

دولت آمریکا در نشستی با اعضای کنگره پیرامون قرارداد فروش فناوری رآکتور هسته ای به عربستان سعودی، از اشاره به اینکه آیا بحث غنی سازی اورانیوم نیز بخشی از این قرارداد است یا خیر، خودداری کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، تعدادی از دستیاران کنگره آمریکا با اعلام نشست مشورتی مقامات کاخ سفید با اعضای کنگره پیرامون قرارداد احتمالی «فروش فناوری رآکتور هسته ای به عربستان سعودی» اظهار داشتند که در این نشست مشورتی، مقامات کاخ سفید تنها در مورد نحوه گنجاندن استانداردهای منع اشاعه [تسلیحات هسته ای] در این قرارداد صحبت کرده و به اینکه آیا اعطای مجوز غنی سازی اورانیوم به ریاض نیز بخشی از این قرارداد خواهد بود یا خیر، اشاره ای نکرده اند.

این در حالی است که طرفداران رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته ای نگران آن هستند که اعطای مجوز به عربستان سعودی برای غنی سازی سوخت در یک قرارداد نیروگاه هسته ای، ممکن است این کشور را به تولید مخفیانه مواد شکاف پذیر اتمی قادر ساخته و باعث شکل گیری رقابت تسلیحاتی میان این کشور با رقیب منطقه ای آن- ایران- شود و دامنه این رقابت احتمالاً در سرتاسر خاورمیانه گسترش یابد.

دستیاران کنگره اعلام کردند در این نشست مشورتی که روز چهارشنبه برگزار شد، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا با مقامات وزارت امور خارجه و وزارت انرژی گفتگو و رایزنی کردند.

یکی از دستیاران کمیته روابط خارجی سنا گفت که «بنا بر اخبار موثق، دولت آمریکا در تلاش است تا در صورت آغاز روند مذاکرات با عربستان سعودی برای انعقاد قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی، در قبال استانداردهای منع اشاعه موضعی مشخص اتخاذ نماید».

وی در ادامه افزود که «دولت آمریکا همچنان در حال ارزیابی و سنجش این مسئله است که آیا در توافق مزبور مجوز غنی سازی اورانیوم را بگنجاند یا خیر».

گفتنی است که شرکت هایی از آمریکا، کره جنوبی، چین و روسیه برای ساخت نخستین رآکتورهای نیروگاه هسته ای در عربستان سعودی به شدت در حال رقابت با یکدیگرند.

در همین راستا، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در سفر هفته گذشته خود به عربستان سعودی از آغاز قریب الوقوع دور جدیدی از گفتگوها میان دو کشور برای انعقاد این قرارداد- موسوم به «توافقنامه ۱۲۳»- خبر داد.

طبق این قرارداد پیشنهادی، شرکت های آمریکایی اجازه می یابند که در برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان سعودی مشارکت کنند.

مقامات عربستان سعودی ادعا می کنند که خواهان دستیابی به سطح خودکفایی در تولید سوخت هسته ای هستند و قصد ندارند که فناوری هسته ای را به سمت مقاصد نظامی منحرف نمایند! این درحالی است که در گفتگوهای پیشین میان واشنگتن- ریاض، مقامات عربستان سعودی از امضای قراردادی که این کشور را از غنی سازی اورانیوم محروم سازد، امتناع کرده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس