کد خبر 809557
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۵
نیکی هیلی نمایه

با وجود این‌همه تردید درباره صحت ادعای سفیر جنگ دولت ترامپ در سازمان ملل درباره ایرانی بودن موشک شلیک شده یمنی به فرودگاه ریاض باید پرسید انگیزه وی از طرح این ادعا چیست؟

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل که در اصل به عنوان سخنگوی ائتلاف آشوب شامل راستگرایان حاکم بر کاخ سفید، تل‌آویو و ریاض- ابوظبی عمل می‌کند  در کنفرانسی خبری در پایگاهی نظامی نزدیک واشنگتن با نشان دادن بقایای سوخته یک موشک، مدعی شد این بقایا متعلق به موشکی است که در ایران ساخته شده است و یمنی‌ها آن را به سمت فرودگاه ملک خالد در عربستان سعودی شلیک کردند. وی با طرح این ادعا از تلاش امریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با ایران خبر داد. 

عمق و گستره واکنش‌ها به ادعای هیلی به حدی است که می‌تواند این اظهارات را به یک رسوایی دیگر برای وی و دولت ترامپ و هم‌پیمانان صهیونیستی‌، سعودی و اماراتی آن تبدیل کند. فرحان حق، دستیار سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد در گزارش دبیرکل هیچ ادله قاطعی که نشان‌دهنده محل تولید این موشک باشد وجود ندارد.

در این گزارش آمده است: بازرسان به بررسی بقایای تسلیحات از جمله دو موشکی که در حملات اوایل امسال به عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت، پرداختند اما اعلام کردند نمی‌توانند به طور قطع درباره اینکه این سلاح‌ها ساخت ایران بوده، نتیجه‌گیری کنند. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در حساب توئیتری خود اتهام امریکا درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران برای انصارالله در یمن را رد و تأکید کرد بر اساس ادعای مقامات امریکا، اگر ما از ایران موشک دریافت می‌کردیم حتماً موشک‌های ضد هوایی ( زمین به هوا ) از این کشور وارد می‌کردیم.

در این میان کلاریسا وارد، گزارشکر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا که به تازگی از سفر به یمن بازگشته است در گفت‌وگو با این شبکه از وجود سلاح‌ها و مهمات امریکایی در دست حوثی‌ها پرده برداشت و گفت منصفانه این است که بگوییم طرف‌های چندگانه بین‌المللی جناح‌های مختلف درگیر در یمن را تسلیح می‌کنند.  

حال با وجود این‌همه تردید درباره صحت ادعای سفیر جنگ دولت ترامپ در سازمان ملل درباره ایرانی بودن موشک شلیک شده یمنی به فرودگاه ریاض باید پرسید انگیزه وی از طرح این ادعا یا به طور کلی هدف از برگزاری نمایشگاه ساختگی از بقایای تسلیحات و موشک‌های ساخته شده ایرانی در یمن چیست؟

دست‌کم از دو منظر می‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ از بعد تحولات داخلی یمن باید گفت که بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح، نیروهای مقاومت یمنی به رهبری انصارالله به یگانه بازیگر در عرصه نظامی و سیاسی تبدیل شده‌اند و ادعای ساختگی نیکی هیلی می‌تواند بخشی از سناریوی جدید باشد که با عجله به درخواست طرف‌های سعودی ساخته و پرداخته شده که حتی حمایت وزارت امورخارجه و دفاع امریکا در پشت آن مشاهده نمی‌شود.

از منظر تحولات منطقه نیز می‌توان گفت که طرح این ادعا می‌تواند یک اقدام انحرافی برای منحرف کردن توجهات از واکنش‌های گسترده به اعلامیه ترامپ در انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس باشد که در عین حال می‌تواند پاداشی هم به خوش‌خدمتی جناح کودتاگر سعودی در همراه نشدن با موج جدید اعتراضات باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    55 4
    چرا اجماع جهانی علیه امریکا و عربستان انجام نمیشود ؟ ! چرا کسی این جنایتکاران عالم را محاکمه نمیکند و چرا جنایت اینها که سالهاست ادامه دارد و مشهود است کسی پرونده جنایتها عظیم اینهارا به شورای امنیت نمیبرد ؟ !باید تمام خسارتهای سوریه عراق یمن و غیره به طور جدی دنبال شود و عاملان در راس انها اسراییل و عربستان وامریکا محاکمه و خسارات را بپردازند هرچند قتل و عام مردم بیگناه نرخ ندارد و باید تاوان سنگینی پس بدهند.این شورای امنیت و جامعه جهانی سالهاست خواب مرگ گرفته و فقط ایران به تنهایی اقدام وعمل میکند .ننگ بر این استکبار و حامیانش
    • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      13 12
      نمیدونم چرا دولت میترسه که بگه ما از یمنی ها حمایت میکنیم؟ حمایت از مظلومان عالم افتخار ماست.
    • سیدرسول IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      12 1
      چگونه است که انگل ستان اجازه دارد به عربستان موشک بدهد ولی ما اجازه نداریم به یمن موشک بدهیم؟!
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      4 6
      چون که هرچی کدخدا (امریکا) میگه باید گوش کنیم.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    28 30
    قدس مساله اصلی جهان اسلام است. امام خمینی(ره)
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    44 7
    اینهافقط عروسکهای سرمایه داران غرب واسرائیل هستندوهرطورکه آنهابخواهنداظهارنظرمیکنند. البته این خانم کم شبیه این عروسکهای باربی هم نیست!!
  • محمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    16 2
    با سلام نمیدونم فروختن سلاح برای امریکا ازاد که یمنی ها رو بکشه مگه خون یمنی ها بی ارزش است و خون عربستانی ها از طلا و ارزشمند که اینقدر دفاع میکنه امریکا و ایادیش روزی که به عربستان دستور میدهی محاصره دریایی رو برداره و از ان طرف هم سفارت خودت رو به فلسطین اشغالی اعلام میکنی میبرم و عربستان هم با شما هم فکر است این یعنی دست توی دست هم چرا بقایای بمب های عربستان در یمن رو نمی برن نمایشگاه نمیزنن و تقاضای مجازات نمیکنن
  • سید محمد مصطفوی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    24 2
    آقا قدرتشو داریم . آقای منطقه ایم حال می کنیم به همپیمانامون صلاح بدیم یعنی ازآمریکای گاوچرون . عرب های وهابی کمتریم.
    • vahid ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      17 2
      دَمِت گرم!
  • فرید IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    15 2
    ایران هم می تواند یک نمایشگاه از بقایای بمبهای آمریکا و انگلیس همراه با عکسهایی از جنایات آل سعود و امارات ایجاد کند و از خبرنگاران دنیا دعوت کند بیایند و گزارش تهیه کنند .
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    14 3
    هزار بار گفتم به این غربی ها به این امریکایی ها نباید رحم کرد نباید گفتگو کرد نباید مدارا کرد اینها را باید کشت نابود کرد
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    5 1
    خاک تو سرت نیکی هیلی احمق
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    4 2
    فقط با این شوهای مسخره باعث بزرگ شدن ایران عزیز در چشم مردم آگاه جهان خواهند شد. چه خوب گفت امام صادق علیه السلام که خداوند دشمنان مارا از احمقان آفریده.
  • احمد IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    3 1
    ایران هم بایدبقایای بمبهاوموشکهای اسرائیلی وآمریکایی راکه توسط آل سقوط بزدل وبی دین روى سرکودکان وزنان یمنی ریخته میشه درنمایشگاهی درتهران جمع کنه وازتمام خبرنگاران جهان دعوت کنه ونشون بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس