کد خبر 809361
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
پژمانفر

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از کاهش بودجه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه‌های دینی و قرآنی گفت: متأسفانه دولت در این زمینه کوتاهی می‌کند و بعدها این کوتاهی باید با هزاران برابر هزینه جبران شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ رصد شبکه قرآن سیما درخصوص اینکه فراکسیون قرآن و عترت مجلس در سال گذشته قول تحقق و افزایش بودجه قرآن را داده بود اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاد، گفت: ما در سال گذشته علی‌رغم اینکه پیگیری‌های زیادی انجام دادیم یعنی بیش از 50 تن از نمایندگان مجلس که عضو فراکسیون بودند جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه جناب آقای نوبخت؛ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، سازمان اوقات، پی‌گیر بودیم مهم‌ترین رکن گفتمان رخدادمان را که قرآن کریم است بتوانیم زمینه‌های توسعه آن را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما چشم‌انداز روشنی در حوزه قرآن کریم داریم به طور مثال درباره حفظ قرآن، رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند ما باید از 80 میلیون جمعیت ایران 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم همچنین در حوزه تفسیر و ... افق روشنی داریم. طبیعتاً این افق روشن می‌تواند ما را به یک برنامه‌ریزی دقیق برساند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ متأسفانه در کاهش بودجه قرآنی سال 97 آنچه که اتفاق افتاد، برنامه‌ریزی بود که سازمان‌های برنامه‌ریز داشتند یعنی امروز با توجه به شرایط کشور، اعتبارات قرآنی را کم کردند و زمانی که پیش‌بینی ما این بود که باید بودجه قرآنی هزار میلیارد تومان باشد، بودجه قرآنی تبدیل به 200 میلیارد در سال 92 شد. متأسفانه این 200 میلیارد هم عددی بود که فقط در لایحه بودجه نوشته شد و محقق نشد.

وی ادامه داد: سال 93 و 94 چیزی از بودجه نداشتیم و در سال 95 عدد 10 میلیارد را پرداخت کردند و امروز هم که سال 96 است متأسفانه تا الان حتی ریالی هم پرداخت نشده است. با وجود اینکه پی‌گیری‌هایی انجام شده، دستوراتی را هم در این زمینه گرفتیم اما به قول ضرب‌المثل معروف؛ «پیدا کنید پرتقال فروش را» و اینکه چرا بودجه تبدیل به پول نمی‌شود را نمی‌دانیم.

پژمانفر گفت: این موضوع یک رفتاری است که هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرا انجام می‌دهند این 200 میلیارد با چه نگاه کارشناسی در سال 96 به 100 میلیارد تبدیل شد و با چه نگاهی کارشناسی در سال 97 به 40 میلیارد تبدیل شد و چرا این عدد پرداخت نمی‌شود به نظر من یک شوخی بسیار بد و نامناسبی است که در این خصوص انجام می‌شود و آقایان اصلاً بنایی بر انجام این کار ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس این اهرم را در مجلس ندارند که پیگیر دلیل این همه کاهش بودجه قرآنی باشند، ابراز داشت: مبلغ 100 میلیاردی که در سال 96 گفته‌اند هنوز ریالی محقق نشده است و سال 97 هم با این مسائل و برنامه‌ریزی‌ها اصلاً امیدی نداریم؛ آنچه که من نگرانش هستم این است نگاهی که به حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی وجود دارد این نگاه، نگاه سخیف و بد است. درباره اداره کردن کشور اولین چیزی که می‌خواهند اعتباراتش را کم و به آن بی‌اعتنایی کنند فعالیت‌های قرآنی است و این نگاه برای ما آزار دهنده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شاید زمانی بگوییم بودجه نیست و ما هم باید این دوران را بگذرانیم اما یک زمانی می‌بینیم اولین اقدامات این است که در لایحه بودجه به اعتبارات قرآنی و فرهنگی دست برده و از میزان آن کم می‌کنند این نشان می‌دهد که اساساً نگاه به حوزه فرهنگ، نگاه دست چندمی و نگاه غلطی است و متأسفانه این نگاه در جریان مدیریتی کشور حاکم شده است.

وی با تأکید بر اینکه این نگاه در حوزه برنامه‌ریزی و در حوزه اعتبارات، آثار و تبعات بسیاری بر اجتماع ما دارد، عنوان کرد: اینکه رهبر انقلاب می‌فرمایند 10 میلیون حافظ قرآن، یک افق روشنی است که نهایتاً باید در طول 10 سال به آن دست پیدا کنیم. سؤال می‌کنیم چه کسی با چه اعتباری قرار است این 10 میلیون حافظ قرآن را تربیت کرد؟ تا چه زمانی می‌توان بار مسئولیت‌ها را به دوش مردم انداخت!

پژمانفر گفت: براساس اینکه یک صندوق توسعه قرار داده شده، تمام اعتبارات قرآنی همه دستگاه‌ها را قطع کرده‌اند این دستگاه‌ها از آنجا رانده و از آنجا مانده شده‌اند یعنی هم به خودشان اعتبارات قرآنی نداده‌اند و هم اینکه وقتی پای سفره صندوق آمدند با یک صندوق خالی مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی فعالیت‌های قرآنی، مسابقات قرآنی، تمامی حرکت‌هایی که در حوزه قرآن می‌تواند انگیزه باشد و حاکمیت قرآن و اهل بیت (ع) را در جامعه رشد دهد در حال تعطیل شدن است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت خودمان در مجلس نهایت استفاده را کرده‌ایم، اظهار داشت: خیلی‌ها می‌گویند امروز روز نداری است پس جلسه قرآن و برنامه‌های قرآنی‌مان را تعطیل کنیم که انجام این کار می‌تواند دولت را استیضاح کند. امروز دولت، یک دولت پرهزینه‌ای است و برای اینکه بخواهد امور خود را اداره کند بارسنگینی ایجاد کرده و از طرف دیگر به شدت دست در جیب مردم کرده و فشار شدیدی بر مردم وارد می‌کند و از آن طرف هم هیچ خدماتی در عرصه مسائل فرهنگی وجود ندارد.

پژمانفر ابراز داشت: البته در حوزه فعالیت‌های غیردینی فرهنگی، بودجه سایر حوزه‌های فرهنگی خیلی تقلیل پیدا نکرده اما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی واقعاً نگران هستیم، ثمره این بی‌توجهی را بعدها می‌بینیم که باید با هزاران برابر سرمایه‌گذاری آن را جبران کنیم آن هم آیا بشود یا نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس برنامه‌ای برای کم‌کاری دولت درخصوص تصویب بودجه قرآنی دارد، یا خیر، گفت: ما به عنوان فراکسیون قرآن و عترت تلاش خودمان را داریم تا بتوانیم تغییراتی را داشته باشیم امروز نامه‌ای مبنی بر پرداخت مبلغی درخصوص بودجه قرآنی به دستم رسید که باید تا پایان سال 96 پرداخت شود. واقعیت آن است بنده به این قول‌هایی که دولت می‌دهد هیچ اعتمادی ندارم چرا که از بس وعده‌های سرخرمن شنیدیم و نهایتاً اتفاقی نیفتاده تا  این وعده‌ها پول نشود اعتماد نداریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس