ترامپ

ترامپ برای فرار از مشکلات و جبران ناکامی‌ها چنین گستاخانه، قبله‌ی اول مسلمانان جهان را در معرض تهدید قرار داد. اما واقعیت نشان می‌دهد که دستاوردهای تصمیم ترامپ برای جبهه‌ی مقاومت به ثمر نشسته است.

به گزارش مشرق، هفته نامه خبری تحلیلی «خط حزب الله» نوشت:

تصمیم به‌ظاهر ناگهانی رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی قدس شریف، از سوی مجامع بین‌المللی با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شد و برخی این تصمیم ترامپ را ناشی از رفتارهای نامتعادل آن دانستند. اما ساعاتی قبل از اعلام رسمی این تصمیم، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام و اعضای کنفرانس وحدت اسلامی به همین نکته اشاره کرده و فرمودند: «حالا اینکه ادّعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام بکنند، این از عجز اینها است، از ناتوانی اینها است. در قضیه‌ی فلسطین دست‌های اینها بسته است، با این کار هم بلاشک ضربه‌ی بزرگ‌تری خواهند خورد و دنیای اسلام در مقابل اینها خواهد ایستاد؛ قطعاً دشمن نمی‌تواند در قضیه‌ی فلسطین، موفّقیت موردنظر خودش را پیدا کند و فلسطین آزاد خواهد شد.»(۱۳۹۶/۰۹/۱۵)

* شرایطی که موجب تصمیم عجولانه ترامپ شد
اما به راستی چرا تصمیم ترامپ به فرموده‌ی رهبر انقلاب، نشانه‌ی عجز آمریکا است؟ از منظر تحولات داخلی آمریکا، این تصمیم در زمانی صورت می‌گیرد که پرونده‌ی رسوایی ارتباط ترامپ و نزدیکانش به‌ویژه کوشنر، داماد وی که اتفاقا مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل غرب آسیاست، در صدر خبرها قرار گرفته است. در شرایطی‌که بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا از احتمال استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری آمریکا به خاطر نقش داشتن در چنین رسوایی سخن می‌گویند، چنین بمب خبری می‌تواند به راحتی افکار عمومی در داخل و خارج از آمریکا را از پرونده‌ی رسوایی ترامپ منحرف سازد.

از منظر تحولات بین‌المللی نیز واقعیت این است که تصمیم ترامپ پس از آن صورت گرفت که آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آنها - با شکست داعش در سوریه و عراق توسط محور مقاومت - با ناکامی‌های بزرگی روبرو شده‌اند و مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی، به همین علت دست بالا را در منطقه دارد. همین موضوع سبب شده است که ترامپ و دامادش کوشنر از زمان شروع دوره‌ی ریاست‌جمهوری ترامپ، به دنبال برقراری روابط نزدیک با عربستان به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و البته خام این کشور باشند تا وی را به هم‌پیمانی علیه ایران، به‌عنوان دشمن مشترک تبدیل کنند.

* شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه
البته آنچنان‌که مشهود است آمریکایی‌ها در طول این مدت هر کاری که کرده بودند به در بسته خوردند: حمایت اطلاعاتی آمریکا از داعش در بوکمال نتوانست این تروریست‌ها را از نابودی  نجات دهد، در پروژه‌ی اقلیم کردستان عراق نیز به نتیجه‌ای که می‌خواستند نرسیدند و بغداد توانست با کمک ایران، توطئه‌ی تجزیه‌طلبان را به راحتی خنثی کند، نمایش مضحک ربودن سعد حریری و استعفای او برای انزوای حزب‌الله نیز به نتیجه‌ای رسید و در نهایت، حمایت آمریکا از علی عبدالله صالح برای فتنه‌افکنی و جدا کردن یمن به دو بخش شمالی و جنوبی و نابودسازی پایگاه انصارالله در صنعا، شکست مفتضحانه‌ای برای جریان سعودی-آمریکایی بوجود آورد تا به یک باره محور مقاومت، قدرت برتر خود را به سایر بازیگران منطقه‌ای نشان دهد. شاید به دلیل همین شکست‌های پی در پی آمریکا بود که چندی پیش جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با اشاره به رفتارهای دونالد ترامپ گفت: ما در حال حرکت رو به پایین در مسیر بسیار تاریکی هستیم که آمریکا را در صحنه‌ی جهانی منزوی می‌کند و در نتیجه، منافع مردم آمریکا را تقویت نمی‌کند، بلکه در معرض خطر قرار می‌دهد.

* حقیقتی که ترامپ هم متوجه آن خواهد شد
چنین شرایطی سبب شد تا ترامپ برای فرار از مشکلات و جبران ناکامی‌ها چنین گستاخانه، قبله‌ی اول مسلمانان جهان را در معرض تهدید قرار دهد. اما تا بدین جای کار، واقعیت موجود نشان می‌دهد که دستاوردهای تصمیم ترامپ برای جبهه‌ی مقاومت به ثمر نشسته است. از سویی دستگاه تبلیغاتی کشورهای سازشکار که تمام تبلیغات خود را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام دادند حالا با اقدام ترامپ، تمام ظرفیت‌ها به نفی استراتژی سازش و ضرورت اقدام مسلحانه و اجماعی برای آزادی قدس متمرکز شده است و از سویی دیگر مسئله‌ی فلسطین که عملا طی هفت سال گذشته در جریان درگیری های سوریه و عراق از اولویت جهان اسلام و افکار عمومی جهان اسلام خارج شده بود، به اولویت اصلی جهان اسلام بازگشته است.

در این بین آنچه تاکنون فلسطین و قدس را در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از بدنه‌ی جهان اسلام زنده نگاه داشته است، تضمین‌های عربستان یا دیگر کشورهای خائن به آرمان مردم فلسطین نبوده است، فلسطین زنده به مقاومت است، این حقیقتی است که ترامپ هم به زودی متوجه آن خواهد شد. این همان حقیقتی است که دیروز سید حسن نصرالله صراحتا آن را اعلام کرد: بر اساس معادلات میدانی و اطمینان به وعده‌ی الهی می‌گویم: ان‌شاءالله تصمیم ترامپ، آغاز پایان اسرائیل خواهد بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس