بنزین نمایه

دولت با افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ فروش هر لیتر بنزین در سه ماهه پایانی سال جاری، درآمدی ۳۶۰۰ میلیارد تومانی کسب خواهد کرد که با رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد درخواستی دولت در این بخش فاصله دارد.

به گزارش مشرق، این روزها این بحث مطرح است که دولت چقدر می خواهد قیمت بنزین را افزایش دهد و آیا مواردی که در خصوص افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین و رسیدن نرخ فروش این فرآورده پرکاربرد نفتی به ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر عنوان شده، صحت دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید ابتدا دید که دولت روی درآمدهای کسب شده از محل افزایش حامل های انرژی برای سال جاری و سال آینده چقدر حساب کرده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در این زمینه معتقد است: "در بودجه سال ۹۶، دولت اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده ایم. ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد و با قیمت کنونی بنزین نمی توان به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند.

بر اساس این گفته نوبخت که عصر روز گذشته بیان شده و در واقع جدیدترین اظهارنظر رسمی سخنگوی دولت است، افزایش قیمت بنزین در صورتی که در سه ماه و اندی از زمان باقی مانده سال ۹۶ اجرایی شود قرار است تأمین کننده بخش اعظمی از ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری درآمد سال ۹۶ دولت در این بخش باشد.

متوسط مصرف روزانه بنزین در هشت ماهه نخست سال جاری ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده، در صورتی که همین رقم را به عنوان متوسط مصرف روزانه بنزین در ایام باقی مانده از سال در نظر بگیریم و هر لیتر بنزین با افزایش ۵۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان برسد، در واقع حداکثر ۵۰۰ تومان در فروش هر لیتر، بیشتر از زمان حاضر درآمد نصیب دولت می شود. اگر همانطور که اخبار تأیید نشده نشان می دهد از ابتدای دی ماه افزایش نرخ بنزین کلید بخورد، از اینرو دولت با افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ فروش هر لیتر بنزین در سه ماهه پایانی سال جاری، درآمدی ۳۶۰۰ میلیارد تومانی کسب خواهد کرد که با رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد درخواستی دولت در این بخش فاصله دارد. اگرچه بخشی از این درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی با دریافت های دولت از آخرین مابه التفاوت افزایش نرخ آب و برق و گاز و گازوئیل در سه ماهه پایانی سال تأمین می شود ولی مجموع این ارقام بخش کوچکی از ۱۶ هزار میلیارد تومان را شامل می شود.

پس انتظار اینکه بنزین همانطور که سخنگوی دولت تأکید کرده بیش از ۵۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یابد وجود دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس