کد خبر 808634
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰
بنزین نمایه

در حالی که تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ از همان ابتدا اما و اگرهایی درباره گرانی بنزین و حامل های انرژی در سال آینده ایجاد کرده بود.

به گزارش مشرق، در حالی که تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ از همان ابتدا اما و اگرهایی درباره گرانی بنزین و حامل های انرژی در سال آینده ایجاد کرده بود، دیروز برخی به نقل از منابع آگاه در سازمان برنامه از بنزین ۱۵۰۰ تومانی در دی ماه امسال خبر دادند.

روز دوشنبه، نوبخت از مجوز قانونی دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی طی امسال خبر داده بود. وزیر نفت هم احتمال گرانی را رد نکرد. کردبچه، مشاور سازمان برنامه نیز همه چیز را به تصمیم مجلس محول کرد.

بر این اساس به نظر می رسد از نظر دولت اصل افزایش قیمت بنزین و گازوئیل (ونه مقدار آن) نهایی است. اولین خبر در این باره مربوط به روزنامه اعتماد بود که روز گذشته  نوشت؛ بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار این روزنامه از مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور به دست آورده است، دولت قصد دارد از ابتدای دی امسال قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و قیمت نفت گاز را به ۴۰۰ تومان افزایش دهد.


زمان و چگونگی افزایش مشخص نیست


در این باره، وزیر نفت نیز  با بیان این که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، گفت: این که چه زمانی و چگونه افزایش قیمت بنزین اعمال شود، هنوز مشخص نیست.بیژن نامدار زنگنه دیروز در گفت وگو با خانه ملت، افزود: هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را اعلام می کند. به گفته وی، بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد. سخنگوی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز هرگونه تعیین قیمت جدید برای بنزین را تکذیب کرد.


۳ سناریو برای بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومانی


در همین حال، اما یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در گفت وگو با فارس،  ضمن تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوهای احتمالی اشاره کرد و گفت: هم اکنون سه سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرای آن نهایی می‌شود. این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهادی بنزین از ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان مطرح است، زیرا دولت دو هدف را دنبال می‌کند، اول آن که بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد. خبرگزاری فارس، مجموع گمانه های موجود درباره نرخ حامل ها در آینده را  به صورت مقابل منتشر کرده است.البته یک مقام مسئول دیگر در صنعت نفت، موضوع افزایش قیمت سی ان جی را رد و تصریح کرد که صرفا افزایش قیمت بنزین مدنظر است.


مجلس مخالف است؟


در این باره رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش نرخ حامل‌های انرژی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ دولت گفت: مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالف است و افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است.


نوبخت: قیمت بنزین طبق قانون حتی می تواند به بیشتر از ۱۵۰۰ تومان برسد


عصر دیروز نوبخت رئیس سازمان برنامه نیز، در خصوص افزایش قیمت بنزین تا ۱۵۰۰ تومان، در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به این که دولت طبق قانون می تواند ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل ها درآمد کسب کند اما اکنون فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله وجود دارد، افزود: با قیمت کنونی بنزین نمی توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند. وی با بیان این که درآمد ۴۸ هزارمیلیارد تومان ظرفیت قانون است، افزود: هر اقدامی در این زمینه در جهت برخورداری از ظرفیت های قانونی حتما اطلاع رسانی می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس