کد خبر 808378
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
صادق زیباکلام نمایه

استاد سیاسی دانشگاه تهران که کمک های مردمی را با استفاده از اعلام شماره حساب خود دریافت کرد هنوز نسبت به اینکه این پول را در کجا هزینه کرده، اطلاع رسانی نکرده است.

سرویس سیاست مشرق - صادق زیباکلام، از چهره‌های سیاسی است که پس از وقوع زلزله کرمانشاه، شماره حساب خود را به مردم اعلام کرد و از آنان خواست کمک‌های خود را به حساب او واریز کنند. ظرف ۴۸ ساعت مردم یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان به حساب این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران واریز کردند و به گفته خود او این کمک‌ها بعد از یک هفته از زلزله بازهم ادامه یافت؛ موضوعی که خود زیباکلام را هم از میزان مساعدت و همیاری مردم نسبت به هموطنانشان متعجب کرد.

پول‌های واریزی مردم به حساب زیباکلام روز به روز افزایش یافت و وی در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد که این پول به دو میلیارد هفتصد میلیون تومان فراتر رفته و همچنین در مصاحبه دیگر اعلام کرد این میزان پول به سه میلیارد تومان رسیده است.

زیباکلام در این زمینه می گوید:

«کمک‌های شما از مرز ۲ میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان فراتر رفته و همچنان هم ادامه دارد. پرسش خیلی ساده آن است که با این قریب به ۳میلیارد تومان چه بایستی بکنیم؟ بخش عمده‌ای از فکر و ذکر من ظرف ده روز گذشته بررسی پاسخ همین پرسش بوده. یک‌دو جین جلسه با افراد مختلف داشته‌ام چه در خود منطقه که بودم و چه از وقتی برگشته‌ام و هرکس آمده به احوالپرسم این سؤال مطرح شده که با این پول‌ها چه می‌خواهم یا چه می‌بایستی انجام دهم. »

این حجم از پول در اختیار زیباکلام قرار گرفت و وی ماموریت یافت تا با توجه به اعتمادی که مردم به وی کردند، پول را در جای صحیح و برای کم کردن آلام و دردهای زلزله زدگان کرمانشاهی خرج کند. خود زیباکلام نیز در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها انجام داده بود بیان کرد که وظیفه سنگینی بر عهده وی نهاده شده است و حتی بیان داشت که ای کاش چنین وظیفه‌ای را بر عهده نمی‌گرفت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برای این منظور حتی در مناطق زلزله زده هم حضور یافت اما درباره اینکه در کجا این پول‌ها خرج شده و به چه صورت مصرف شده است تا کنون اطلاع رسانی دقیقی نکرده است. زیباکلام راه‌های زیادی را برای صرف این پول‌ها با مخاطبان خود در میان گذاشته و در این مباحث سردرگمی خود را از نحوه هزینه درست این پول هنگفت اعلام کرده است.

این درحالی است که زیباکلام پیش از سفر به مناطق زلزله زده از جمله منتقدان هلال احمر بود و از ضعف عملکرد نیروهای امدادی در این مناطق گلایه می‌کرد اما بعد از سفر به مناطق زلزله زده بیان کرد که اشتباه می‌کرده است. البته به نظر می‌رسد بخشی از بی‌اعتمادی که مردم نسبت به سازمان های امدادرسانی دارند و باعث شده پول‌های هنگفتی به حساب امثال زیباکلام واریز شود به سبب همین انتقادات بی‌پایه و اساس باشد و سلب اعتماد عمومی به این نحو باشد. حال اما در گود و میدان این استاد علوم سیاسی از درماندگی خود در حوزه عمل می‌گوید.

وی در این راستا بیان می‌کند:‌

تصور اولیه من همان‌طور که قبلاً گفته‌ام آن بود که چند میلیون تومان جمع‌آوری می‌شود و آن را هم می‌دهم به معتمدین محلی که صَرف خرید پوشاک، شیرخشک، پتو، علاءالدین و ... بنمایند؛ اما به مصداق «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها»، دو عامل همه‌چیز را برهم زد. نخست زلزله‌ای که کمک‌های شما به راه انداخت. دوم نشست‌هایی با دوستان منطقه در قالب NGOها و یا افرادی که سالهاست در مسائل اجتماعی تجربه داشته و ساکنین منطقه را می‌شناسند.

وی در مصاحبه‌ای که با سایت دویچه‌وله فارسی داشته بیان کرده است که جلساتی با مردم محلی و سازمان‌های مردم نهاد کرد داشته که قرار است این پول را به دست آنان برساند. وی بیان داشته که این افراد بهتر می‌دانند که نیاز کجاست و پول را در کجا خرج کنند. اما با این شرایط از انتشار رسید و فاکتور هزینه‌کرد زیباکلام برای مردم زلزله زده کرمانشاه خبری نیست که نیست.

به نظر می رسد افرادی که به هر بهانه ای به زیباکلام پول پرداخته کرده‌اند برای کمک به مردم زلزله زده و همچنین افکار عمومی، خواهان شفافیت در نحوه هزینه کردن این کمک ها هستند و آقای زیبا کلام می‌بایست مشخص کنند که عاقبت این کمک ها چه شده است.

این درحالی است که زیباکلام در توئیتی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را خطاب قرار داده از وی خواسته است که حساب و کتاب بودجه‌ای که به زلزله زدگان کرمانشاه اختصاص یافته و پول‌هایی که خرج شده را برای مردم شفاف‌سازی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    فکر نمی کنم ایشان بتوانند مسائل مالی را مدیریت کنند!!
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      56 18
      به جای این حرفها برید تحقیق و ریشه یابی کنید که چرا مردم به امثال ایشان بیشتر از کمیته امداد اعتماد دارند
    • Mi IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      چون امثال ایشان به حای اینکه خواستار چیز هایی مانند شفاف سازی در بعضی نهاد ها شود باعث بی اعتمادی مردم به این نهاد ها میشود
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    مردم ما چقدر ساده هستند که برای هر شخص و جریانی پول واریز می‌کنند
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      49 26
      میترسن پولی که اهدا میکنن در کشورهای دیگه هزینه بشه
    • US ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      21 20
      عزیزم تو بفکر ساده بودن ما نباش .تو همان راه راه باش کفایت می کنه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    53 46
    بهترین کار این هست بده علی دایی
  • طاهری IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    66 40
    به نظرم به مردم وام بده اونم با سود 21درصد
  • ایراندوست IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    95 53
    افرادی که کمک کردند اعتماد کامل دارند که کار درست انجام میگیرد جواب را باید انهایی بدهند که حدود چندین سال که کمکهای مردمی در حسابها ریخته شده چه کارهایی کردند وکدامین سرمایه گذاریها با بودجه های ملی وکمکهای مردمی انجام دادند که حالا بخاطر سه میلیارد یا چهار میلیارد خودشان را در قالب کمک دهندگان برای دریافت جواب میگردند جواب ما که مشخص است شما نگران نباشید ما اعتماد داریم وکسانی باید جواب دهند که ریگی به کفش داشته اند وخیلی حق کشیها کرده اند گرچه در روز حساب باید به ریال به ریال پولها وامکانات باید در پیشگاه قاضی عادل جواب دهند گر چه اعتقادی به ان روز نداشته باشند ولی ناگزیرند
    • AU ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      20 10
      هر چیزی جای خود
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    ما نباید به اصطلاح یک استاد دانشگاه را برای این نوع کارها انتخاب کنیم
  • مهدی ب IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    خیلی هم کار خوبی بود که به ایشان پول دادن مطمئن باشید آنجایی که باید خرج میشه
  • محمد IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    34 7
    خوب براشون خونه بسازه این که فکر کردن نداره
    • مالباخته تعاونی وحدت IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      24 2
      به ما مردم بدبخت مالباخته هم کمک کنید این دولت بی وجدان و ظالم پول ما رو بالا کشیده یه فکری هم برای این ۲۰ میلیون جمعی مالباخته بکنید مرگ بر این دولت ظالم
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    1 7
    اوناتوانی خودرا درمصرف بهینه این پول مردم فریادکرده وطبعا اگراتفاق خاصی نیفتد گروهای مردمی نجاتش میدهند . این واقعیت کسی است که سالهاست کنارگود ایستاده ویکریز جیغ زده که چرالنگش نکردند ؟ لنگ نشده ؟ احمدی نژاد لنگ کردن بلدنیست قالیباف بدنبود امالنگش نکرد . خلاصه فرق حرف حراف وعمل عامل اختلاف به سال نوری کشیده ازهمه بدتر پشیمان هم شده ومعلوم نیست جوگرفتگی او چندثانیه طول کشیده ....جوادخیابانی وعلی دایی نجاتش دهید . بی دست وپایی هم حدی نداره
  • بهروز IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    12 2
    باسلام ادب جناب زیبا کلام عزیز با این 3میلیارد میشه تقریبا یک روستا 70واحد درست کرد هر واحدی 50 میلیون تومن کمتر بیشتر یا خونه های پیش ساخته مثل کانکس دواتاقه که بشه هر کدوم 15 تومن میشه دویست کانکس درجه یک گرفت یا میشه لوازم زندگی مردم براشون خریداری بکنین مردم عزیز مطئمن باشین اقای زیبا کلام استاد هست ومیدونه چه چیزهایی برای مردم زلزله زده خریداری کرد درود برشرف غیرت ایرانی اگه دولت میخاست اینکارهارو انجام بده 10سال زمان میبرد
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    9 13
    سلام من جدیدترین مصاحبه ایشان را خواندم گفتند که می خواهند با پولها ۱روستای شیعی نشین،۱ روستای سنی نشین و۱ روستای اهل حق نشین پیشرفته با تمام امکانات بسازند وحتی از سفیر فرانسه هم راهنمایی گرفته اند وحالا منتظر مجوز هستند ولی گویا به ایشان گفته اند که نمی تواند این کار را انجام بدهد وفعلا اقای زیبا کلام پیگیر کارها هستند.لطفا کمی مطالعه کنیم قضاوت نکنیم.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    3 6
    بعیده خبر واقعی باشه چون انسان قابل اعتماد جز پیامبران خدا در زمین نیست. خیلی بد است که از روی احساسی شدن پول به این افراد هر چند صالح در ظاهر بدهید چه بسا در فعالیت سیاسی دور بعد و خروج اموال از کشور و امور شخصی مصرف کند.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    25 24
    مردم احساساتی. ..
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    22 83
    فکر نکنم آبروی خودش را به حراج بگذارد برای این پول
    • m IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      11 11
      به شرط داشتن آبرو!
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    2 1
    استاد این پول را به استادی خودت وبه تخصص خرج کن-مثل-۱-خرید اسباب بازیهای خوب خارجی وبهداشتی وبه فراخور-۲-هزینه برای استخدام یا کمی همیاری وهمکاری تعدادی روانپزشک....۳-هزینه کن به تعدادی لوازم ومواد دوخت جوراب وشال کمری وکلاه برای افراد ضعیف که خودش تاحدودی ای۹اد اشتغال بینشون میشه-۴-هزینه کن برای احداث وجواداولیه یک نانوایی بربری که آردش مواد مغزی داشته باشه-۵-هزینه کن برای دارو وگیاهای بومی وموادبهداشتی وحمام ودستشویی...
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    26 1
    باشه برای انتخابات بعدی
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    34 17
    این آقا فقط حرف زدن بلده
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    2 0
    حالا که چی؟
  • م-ا-ی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    9 5
    کلمه اصلاح طلب در قاموس جامعه ایران یعنی نفاق و دروغ گویی باید دید که اقای زیبا کلام در کدام جرگه گام بر می دارد این پولها را باید نادیده انگاشت تا توجیه و تشریح و تمایل راستین او مشخص گردد و والا می رود دنبال پولهای افزایش حاملهای انرژی طی این چند سال که هم گرانی امد و هم یارانه افزایش نیافت و هم رکود حاکم شد
  • م-ا-ی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    10 5
    کلمه اصلاح طلب در قاموس جامعه ایران یعنی نفاق و دروغ گویی باید دید که اقای زیبا کلام در کدام جرگه گام بر می دارد این پولها را باید نادیده انگاشت تا توجیه و تشریح و تمایل راستین او مشخص گردد و والا می رود دنبال پولهای افزایش حاملهای انرژی طی این چند سال که هم گرانی امد و هم یارانه افزایش نیافت و هم رکود حاکم شد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    7 21
    فکر کنم میره یک دانشگاه به اسم خودش میسازه
  • قوچعلی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    0 2
    هنوز عده ای تفاوت اهل حرف واهل عمل را نمی دانند متاسفانه
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    3 2
    مردم به افراد سالم اطمینان دارند
  • m IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 1
    بنظرم مردم ما كمي احساسات رو كنار بزارن و كمك هاي خودشون رو در اختيار مراجع مربوطه بزارن
  • GB ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    2 0
    این موسسات به اصطلاح NGO قابل اعتماد نیستند. من یک موردش رو که خیلی هم معروفه و مدعی کمک به بیماران سرطانی است در جریان کامل بودم و به جرات میگم که بالای 80 درصد منابع صرف حقوق و دستمزد کارکنان میشد و اون 20 درصد هم کلاس روانشناسی و گفتگو و ساندویچ. ولی مردم فکر میکردند که مثلا صرف خرید دارو میشه.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    0 0
    زیبا کلام در مصاحبه‌ای در باره پول زلزله زدگان که از مردم جمع کرده گفته است :در یک هفته گذشته که موج انتقاد به من شکل گرفت با استادان این دانشگاه‌ها مشورت کردم تا اجازه بدهند پول را صرف امور روزمره مردم زلزله‌زده بکنم، اما موافقت نکردند. سوال این است که مگر پول اساتید داده اند که شما از آنها کسب اجازه می کنی یا این که مردم را مثل خودت احمق حساب می کنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس