از گوشه و کنار ورزش

از بحث اهالی ورزش درباره افزایش عوارض خروج از کشور تا تداوم حضور جادوگرها در فوتبال، در روایت مشرق از گوشه و کنار ورزش به چشم می‌خورد.

سرویس ورزش مشرق، در شرایطی که افزایش ناگهانی و بی دلیل عوارض خروج از کشور به یک موضوع داغ رسانه‌ای تبدیل شده و شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته، شاهد اخبار دیده نشده‌ای در ورزش کشور هستیم. با هم مروری بر برخی از این اتفاقات خواهیم داشت.

* وقتی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در رسانه ها انتشار یافت، برخی از کاهش چشمگیر سهم ورزش گفتند. اگرچه ورزش کشور همواره دچار یک بی توجهی جدی در حوزه نقدینگی در نسبت با اهمیت و اثرگذاری ویژه اش بوده؛ اما بررسی دقیق لایجه سال ۹۷ نشان می دهد بودجه جاری وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نه تنها کاهش نداشته که یک رشد نسبی هم داشته است. در حقیقت، بودجه عمرانی با کاهش قابل توجهی همراه بوده که دلیل آن هنوز نامشخص است. در دیگر سو، کمیته ملی پارالمپیک نیز با کاهش مواجه بوده که با توجه به ماموریت خطیرش، جای تعجب دارد. با این حال، می توان اذعان داشت که بودجه ورزش کشور در امور جاری رشد داشته که البته، در جای خود می توان آن را نقد کرد که با توجه به تورم کنونی در کشور و افزایش هزینه مبادلات ارزی، این رشد قابل قبول نیست.

* هر روز در رسانه‌ها شاهدیم اخبار تازه‌ای درباره پرونده تیم‌های فوتبال منتشر می‌شود. شکایت بازیکنان و مربیان خارجی در سازمان ها و محاکم بین المللی به اتفاقی عادی تبدیل شده که هر از گاهی نیز با محرومیت های سنگینی همراه شده است. در این بین، به نظر می رسد بایستی یک بررسی عمیق از سوی فدراسیون صورت گیرد که چرا این اتفاقات به رویه ای دائمی در فوتبال ایران تبدیل شده و اینک به عنوان پاشنه آشیل ما مطرح است. به نظر می رسد این موضوع به حیثیت بین المللی فوتبال ما ضربات جدی وارد کرده و باید هر چه زودتر برای رفع آن اقدامات اساسی و مبنایی انجام داد.

* بندی در لایحه بودجه سال ۹۷ گنجانده شده که با موجی از واکنشها همراه شده است. افزایش ناگهانی عوارض خروج از کشور که به صورت پلکانی نیز رشد می کند، به موضوع داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. فارغ از این مباحث و این پرسش که این عوارض بر چه مبنایی از مردم دریافت می شود، اینک به دغدغه بسیاری از فدراسیون ها تبدیل شده است. عمده فدراسیونهای ورزشی اعزام های برون مرزی قابل توجهی دارند که در بسیاری از موارد، اعضاء تیم‌های اعزامی به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد. این موضوع می تواند بار مالی سنگینی را به صورت سالانه به فدراسیون هایی تحمیل کند که در سال جاری نیز با بحران مالی متعددی دست به گریبان بوده اند. این موضوع به بحث روز اهالی ورزش تبدیل شده که در کنار انتقادات دیگر، موجی را علیه این بخش از لایحه بودجه۹۷ ایجاد کرده است.

* اگرچه مدتهاست که درباره مبارزه با انحرافات فوتبال گفته می شود؛ اما شاهدیم این مبارزه یا به نتیجه مطلوب نرسیده یا مقطعی بوده و پس از مدتی به فراموشی سپرده شده است. یکی از موارد مهم فساد و انحراف، مربوط به نفوذ و فعالیت گسترده جادوگرها در این رشته ورزشی است. این موضوع تا بدانجاست که حتی برخی مربیان مشهور و فعال در لیگ برتر را نیز گرفتار کرده است. به نظر می رسد برای ریشه کنی این پدیده که می‌توان گفت در فوتبال ما رسوخ جدی داشته، باید دستگاه های نظارتی ورود همه جانبه کنند؛ در غیر اینصورت، وضعیت تغییر چندانی نخواهد کرد. افشاگری های اهالی فوتبال و رسانه در این باره نشان می دهد که ماجرا به قدری مبرهن است که نیاز به بررسی پیچیده نیست؛ فقط باید عزمی برای مقابله وجود داشته باشد.

* شایعات زیادی درباره وضعیت مالی باشگاه های پرهوادار تهرانی به گوش می رسد. استقلال و پرسپولیس که بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند، از نظارت چندانی برخوردار نیستند و همین نیز موجب ایجاد شائبه هایی شده است. به نظر می رسد دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور بایستی یک بررسی جدی و همه جانبه درباره این دو تیم داشته و سازوکار نظارتی مستمری نیز بر آنها طراحی کنند تا شاهد چنین وضعیتی نابه‌سامانی نباشیم. البته، برخورد با تخلفات احتمالی نیز کمترین انتظار اهالی فوتبال در مواردی است که به اثبات رسیده و قطعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    0 2
    خجالت بکشید بسته دیگه مردم پول دارند و میخواهند بروند خارج و همه نگران عوارض خروج هستند
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    0 1
    اربعین همه اینها سکوت کرده و در برابر پول زوری که دولت از زائران میگرفته خفه شده بودند و میگفتند چرا پول را میبرید میدید به عربها حالا برای تایلند و آنتالیا رفتن خودشون شاخ شده
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    0 1
    برو بابا
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    0 1
    افزایش ناگهانی عوارض خروج از کشور که به صورت پلکانی نیز رشد می کند، به موضوع داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است... ما که خارج نمیرویم کلا یک هزارم ملت هم خارج نمیروند
  • DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    1 1
    واقعا گرفتن عوارض خروج کار غلطیه چه برسه به افزایشش
  • رضا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    1 0
    تا اونجا که من اطلاع دارم سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود جدی کرده و گزارش هاشو هم به مراجع قضایی فرستاده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس