کد خبر 807029
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
علی عبدالله صالح

«عمر معربونی» با بیان اینکه «علی عبدالله صالح» با اقداماتش دست به خودکشی سیاسی زد، گفت: عربستان سعودی در توطئه شوم خود برای یمنی ها شکست خورد.

به گزارش مشرق، اخیرا «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن با حمایت سعودی ها فتنه ای در یمن و علیه انصارالله صورت داد اما این فتنه در نهایت منجر به کشته شدن خودِ او شد. در همین زمینه و برای بررسی بیشتر این موضوع ، «عمر معربونی» تحلیلگر و پژوهشگر لبنانی در حوزه نظامی مطالبی را بیان کرده است؛

معربونی درباره کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن گفت: صالح زمانی که به سمت عملیات انتحار سیاسی رفت، تصمیم به قتل خود گرفت. زیرا این عملیات با توازن قدرت های موجود در یمن و منطقه تناسب نداشت. این شکست دیگری برای سعودی ها است و باید با اتخاذ مواضع عقلانی تر درباره مسائل منطقه به گفتگوی جدی روی آوردند اما سعودیها به دلیل سیاست های احمقانه و ارتباط با پروژه آمریکا قادر به اتخاذ این مواضع عقلانی و پایان دادن به بحران منطقه نیستند.

وی در ادامه افزود: انصارالله بر اساس داده های اطلاعاتی کمینی بر سر راه کاروان صالح قرار داد و در صدد بازداشت وی بود نه قتلش اما شرایط به سمت دیگری پیش رفت. بعید است که امارات، صالح را هدف قرار داده باشد. زیرا مقامات این کشور از پیش با صالح در ارتباط بودند. در واقع علی عبدالله صالح، خودش را به سادگی و پس از انتحار سیاسی کُشت. وی به دلیل اقداماتش در ایجاد فتنه در یمن مورد هدف قرار گرفت. اختلافات سیاسی داخلی در یمن همپنان پابرجاست و این کشور از دهه های قبل به دلیل ترکیب سیاسی و قبیله ای از این موضوع رنج می برد.

این کارشناس لبنانی اضافه کرد: کشته شدن صالح احتمالا یمن را از فتنه ای طولانی مدت نجات می دهد اما زنده بودنش اینگونه نبود. زیرا وجود صالح موجب بدتر شدن امور می شد. ائتلاف متجاوزان مواضعی در تایید و حمایت صالح اتخاذ کرد و در صدد بازگشت به شرایط تجاوز بود. صالح از سال ۱۹۷۲ میلادی به دور از هرنوع روش سیاسی و دموکراتیک و بر اساس قبیله گرایی سیاسی بر یمن حکومت کرد. وی در طول این مدت به شیوخ و بزرگان قبایل افتراء و دروغ می بست. ارتش یمن نیز تا سال ۲۰۱۲ تحت کنترل کامل صالح و خانواده اش بود. ائتلاف صالح با انصارالله نیز بر اساس ضرورت بود و نه چیز دیگر.

وی همچنین درباره ایستادگی مردم یمن گفت: قدرت و مقاومت یمنی ها در برابر جنگنده های متجاوز، وارد سومین سال می شود و یمنی ها ثابت کردند که قادر به دفاع از اراضی خود هستند. در عرصه میدانی، شکست تجاوز سعودی ها قطعی است و از لحاظ علمی نیز زمانی که دشمن به اهداف از پیش تعیین شده دست نیابد، شکست خورده محسوب می شود. آخرین شکست آنها نیز خنثی شدن توطئه علی عبدالله صالح بود. هرچند راه یمنی ها سخت و پیچیده است اما روحیه معنوی و ایمان رهبران و مردم یمن بالاست و این موضوع موجب مقاومت بیش از پیش آنها می شود.

معربونی در پایان اظهار داشت: اختلاف یا فتنه ای میان ارتش یمن و انصارالله رخ نمی دهد. سعودی ها علاوه بر یمن، در لبنان و کردستان عراق نیز شکست خوردند. بنابراین کشته شدن صالح نیز خودکشی سیاسی است. در مسأله کردستان عراق نیز قرار بود بارزانی پس از همه پرسی، اعلام جدایی کند اما وقتی دید تنهاست، از تصمیم خود منصرف شد. سعد الحریری نخست وزیر لبنان هم درک کرد که از لحاظ سیاسی باید خودکشی کند اما پس از فراهم شدن شرایط داخلی لبنان و منطقه و جهان، از تصمیمش منصرف شد. صالح نیز با دیدن شرایط باید میفهمید که مواضعش او را به سمت خودکشی سیاسی می کشاند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    0 0
    بازی باخت باخت برای مسلمانان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس