کد خبر 80692
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۲

نجات ۲ کارتن خواب از مرگ، برخورد مرگبار رهگذر با کامیون، ورود تیرآهن به اتاق خواب و تلاش ۲ ساعته برای مهار داربست مهمترین عملیات‌های آتش نشانی حوادث ۲۴ گذشته تهران بود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از مهر، با اعلام ریزش ساختمان قدیمی و متروک خالی از سکنه به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه ۴ و گروه نجات ۹ همزمان ساعت ۱۱:۴۳ دقیقه امروز راهی محل حادثه در خیابان مصطفی خمینی، خیابان سرپولک شدند. به گفته منصور وزیری افسر آماده منطقه ۱ عملیات آتش‌نشانی تهران این ساختمان در دو طبقه کاملاً قدیمی و فرسوده بود که هنگام رخداد حادثه دو نفر کارتن خواب در آن حضور داشتند و با ریزش آوار زیر نخاله‌های ساختمانی گرفتار شدند.
 

وی افزود: آتش‌نشانان بی‌درنگ وبا رعایت اصول ایمنی و مهار کردن سازه‌های معلق ناشی از ریزش ساختمان یکی از این شهروندان را از زیر آوار بیرون آوردند و پس از دقایقی جستجو موفق شدند نفر دوم را هم از زیر آوار نجات دهند.

وزیری همچنین با بیان این که علت رخداد این حادثه فرسودگی بیش از حد ساختمان و بارندگی‌های اخیر بوده افزود: خوشبختانه این دو شهروند زنده ماندند که برای مداوا و اعزام به مرکز درمانی در اختیار امدادگران اورژانس قرار گرفتند. رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام کار همرا با بی احتیاطی حادثه آفرید و پاره شدن زنجیر نگهدارنده شاخه تیرآهن موجب شد تا تیرآهن به دیوار ساختمان برخورد کند و وارد واحد مسکونی شود.
 

این حادثه که هیچ‌گونه تلفات و خسارت جانی نداشت هنگامی رخ داد که جرثقیل مشغول جابجایی یک شاخه بلند تیرآهن و قرار دادن آن در محل تعیین شده بود. رخداد این حادثه عصر دیروز به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌رسانی شد و بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۹۲ ساعت ۱۵:۵۸ دقیقه راهی محل حادثه در تهرانپارس، خیابان زهدی، خیابان شریف شدند.

رضا میر فتوحی فرمانده آتش نشانان گفت: در جریان این حادثه پاره شدن زنجیر نگهدارنده تیرآهن باعث شد که این شاخه بلند فلزی رها شود و در برخورد با دیوار ساختمان و ایجاد سوراخ نسبتاً بزرگی وارد اتاق خواب واحد مسکونی در طبقه چهارم ساختمان شود در محل مورد‌نظر مشاهده شد جرثقیلی در جریان جابجایی تیر‌آهن بلندی برای قرار دادن در محل تعیین شده ساختمان در حال احداث با پاره شدن زنجیر نگهدارنده، تیرآهن در رفته و نوک آن به دیوار ساختمان مسکونی برخورد می‌کند و با ایجاد سوراخ بزرگی وارد اتاق خواب در طبقه چهارم می‌شود.

 

وی افزود: آتش نشانان بی‌درنگ باقطع کردن جریان برق و گاز ساختمان و انتقال ساکنان به محل ایمن اطراف تیرآهن را ایمن‌سازی و خطر سقوط آن و ایجاد خسارت مالی بیشتررا کاملا برطرف کردند.

تلاش ۲ ساعته برای جلوگیری از سقوط داربست ۱۰ طبقه

آتش‌نشانان با رسیدن در کوتاهترین زمان ممکن به محل حادثه و اقدام به موقع از سقوط داربست پارکینگ ۱۰ طبقه در حال ساخت جلوگیری کردند. در پی اعلام احتمال سقوط داربست ساختمان در حال ساخت در خیابان استاد معین ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران بی درنگ آتش‌نشانان ایستگاه ۸ را ساعت ۱۷:۲۹ دقیقه دیروز به این محل اعزام کرد.

علی اسدی رئیس ایستگاه ۸ آتش‌نشانی تهران که در محل بود گفت: داربستی که بر روی نمای ساختمان ۱۰ طبقه نصب شده بود به علت وزش باد و نبود اتصالات مناسب در حال سقوط بود که با توجه به خطر احتمالی ناشی از افتادن آن روی خیابان و وارد آمدن خسارت جبران ناپذیر، آتش‌نشانان با بکارگیری تجهیزات ویژه ایمنی و استفاده از طناب‌ها و مفتول موجود به مهار داربست و محکم کردن آن درسمت ساختمان پرداختند و پس ازحدود ۲ ساعت تلاش موفق شدند با تثبیت داربست از بروز خطر جلوگیری کنند.

برخورد مرگ‌بار کامیون با رهگذر پیاده

بی‌احتیاطی و رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی حادثه‌ساز شد و برخورد کامیون با رهگذر پیاده مرگ این شهروند را رقم زد. ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران ساعت ۱۶:۱۸ دقیقه دیروز با دریافت خبر رخداد این حادثه بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه ۹۰ وگروه نجات ۲ را همزمان به محل حادثه در شهر ری، بزرگراه شهید کریمی روانه کرد.

به گفته اسماعیل شریفی فرمانده آتش‌نشانان، عابر پیاده که مردی با حدود ۶۰ سال سن بود هنگام گذر از عرض بزرگراه در برخورد کامیون با وی زیر چرخ‌های آن جانش را از دست داد.

وی افزود: آتش‌نشانان و نجاتگران بی‌درنگ پس از ایمن‌سازی محل حادثه جسم بی‌جان پیر مرد را با بکارگیری تجهیزات ایمنی از زیر چرخ کامیون بیرون آوردند. این فرمانده آتش‌نشانی گفت: آتش‌نشانان پس از پایان عملیات رها‌سازی جسد این شهروند و پاکسازی کامل محل حادثه به ماموریت خود پایان دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس