کامران دانشجو

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح ویژگی‌های جنبش دانشجویی فعال در نظام جمهوری اسلامی، گفت: جنبش دانشجویی فعال در نظام جمهوری اسلامی دشمن شاد کن نمی‌شود.

به گزارش مشرق، ۱۶ آذرماه در ایران به نام «دانشجو» نامگذاری شده است، به یاد سه دانشجوی شهید کشورمان (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند.

روز دانشجو برای دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی روزی مهم و سرشار از خاطره است، این روز یادآور استقلال طلبی، آزادی‌خواهی و دینداری دانشجویان فرهیخته‌ای است که برای مبارزه با استبداد و استکبار از جان خود مایه گذاشتند. 

شاید بهترین فرد برای تشریح بهتر روز دانشجو و صفات بارزی که یک دانشجوی ایرانی مسلمان باید داشته باشد، کامران دانشجو وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری باشد که خود نیز از همان دانشجویان استکبارستیز بوده است.

کامران دانشجو بر این عقیده است که درمورد ۱۶ آذر، علل به وجود آمدن آن و اینکه نیکسون به ایران آمد و چه قضایایی اتفاق افتاد بسیار صحبت شده است و می‌خواست از منظر دیگری درباره ۱۶ آذر صحبت کند.

* خطر مصادره روز دانشجو به نفع استکبار یا جناح‌های سیاسی از سوی برخی افراد

دانشجو گفت: این خطر احساس می‌شود که مانند دوره اصلاحات، برخی بخواهند ۱۶ آذر را به نفع استکبار یا به نفع منافع خودشان مصادره کنند، در حالی که ۱۶ آذر نماد استکبارستیزی جامعه دانشجویی و جنبش دانشجویی است، بنابراین می‌خواهم از این منظر به ۱۶ آذر نگاه کنم که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی که محصولی از اراده ملت و برمبنای گفتمان امام راحل(ره) است اگر قرار است پویایی خود را حفظ کند باید موتور محرکه آن حفظ شود و این حفاظت باید از سوی جنبش دانشجویی و دانشجویان صورت گیرد زیرا آنها پیکان اراده ملت هستند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه مبدا تحولات است، اظهار داشت: گفتمان جامعه دانشجویی باید همان گفتمان امام راحل (ره) باشد که اگر بخواهیم گفتمان امام(ره) را در دو شاخص خلاصه کنیم یکی استکبارستیزی و طاغوت ستیزی و دیگری ایمان به خدا است. 

دانشجو ادامه داد: البته استکبارستیزی و کفر به طاغوت حتی بر ایمان به خداوند مقدم است زیرا اگر کفر به طاغوت و استکبارستیزی نباشد به نظر من ایمان به خداوند حاصل نمی‌شود که برای این صحبتم دلایلی از قرآن دارم. 

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی برآمده از اراده ملت است و محصول نظام جمهوری اسلامی که موتور محرکه آن کفر به طاغوت و ایمان به خداوند است باید حفظ شود؛ ضمن اینکه انقلاب به فرمایش مقام معظم رهبری یک امر مستمر است و باید این موتور محرکه همچنان فعال باشد و اگر دانشجو و جنبش دانشجویی را نوک پیکان اراده ملت بدانیم یا فریاد اراده ملت بدانیم که در واقع همینطور هم هست دانشجو و جنبش دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی باید استکبارستیزی، کفر به طاغوت و ایمان به خدا را فریاد و استکبارستیزی را ترویج کند.

* نمی‌شود اعتقادمان اسلامی باشد ولی در دانشگاه‌هایمان سکولاریسم ترویج شود

دانشجو اضافه کرد: جامعه دانشگاهی اعم از تشکل‌ها،‌ اساتید و دانشجویان باید از طرفی استکبارستیزی و از طرفی ایمان به خدا و جهان‌بینی دینی و اسلامی را ترویج کنند، نمی‌شود در حوزه اعتقادات اسلامی باشیم و در دانشگاه‌ها سکولاریسم ترویج شود. 

وی گفت: من این مطالب را از این نظر می‌گویم که برخی یا از روی جهل یا غرض‌ورزی در دوره اصلاحات به صورت علنی و در چند سال گذشته به صورت خزنده می‌خواستند در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان و جنبش دانشجویی لبه شمشیر استکبارستیزی را کند کنند به طوریکه گاهی با شعار تنش‌زدایی و زمانی با قبول کردن آمریکا به عنوان کدخدا یا با شعار اسلام رحمانی به جای اسلام ناب محمدی این مسائل را انجام داده‌اند. 

* جنبش دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی باید در حین انتقاد، پشتیبان نظام باشد

وزیر اسبق علوم عنوان کرد: عده ای فعالیت سیاسی دانشجویی را زمانی فعالیت سیاسی می‌نامند که موضع‌گیری در برابر نظام باشد، یعنی می‌گویند اگر جنبش دانشجویی در برابر نظام موضع بگیرد فعال است و نشاط سیاسی وجود دارد و دانشجوی سیاسی مستقل را دانشجویی می‌دانند که برای مقابله با نظام تبلیغ می‌کند و در برابر نظام می‌ایستد در حالی که در زمان شاه رژیم روی کار برآمده از اراده ملت نبود و در مقابل اراده ملت بود و دانشجوی جنبش دانشجویی به تبع اینکه فریاد اراده ملت است باید در آن رژیم در مقابل نظام صف‌آرایی می‌کرد که اوج آن نیز ۱۶ آذر را بوجود آورد.

دانشجو با بیان اینکه در ۱۶ آذر دانشجویان استکبارستیزی و کفر به طاغوت را به صورت شفاف نشان دادند و بیان کردند و برای آن شهید دادند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی که محصولی از اراده ملت است جنبش دانشجویی وظیفه دیگری دارد و باید پشتیبان نظام باشد. 

وزیر اسبق علوم خاطرنشان کرد: برخی درباره اینکه می‌گویم جنبش دانشجویی پشتیبان نظام باشد تبلیغ سوء می‌کنند ولی این مساله به آن معنی نیست که دانشجو نباید نقد داشته باشد، نه اینگونه نیست دانشجو باید نقد داشته باشد، فعالیت سیاسی و دانشجوی سیاسی باید درست تعریف شود.

* جنبش دانشجویی نباید توپخانه احزاب سیاسی باشد

وی گفت: دانشجو باید نقد داشته باشد ولی مسائل باید درست تعریف شود، برخی احساس می‌کنند کار سیاسی فقط تخلیه انرژی است و برخی به دنبال آن هستند که دانشجوی جنبش دانشجویی را مُبلغ خود یا مبلغ حزبشان قرار دهند یعنی دانشجو به ابزاری برای آنها تبدیل شود و به عنوان توپخانه و مهمات سیاسی از آن استفاده می‌کنند در حالی که دانشجوی سیاسی استقلال خود را حفظ می‌کند نه اینکه توپخانه حزب یا فردی شود.

دانشجو ادامه داد: جنبش دانشجویی فعال خودش را در بالاترین سطح علمی حفظ می‌کند نه اینکه به خاطر فعالیت سیاسی از دانش‌ آموختن باز بماند، دانشجوی فعال سیاسی فعالیت سیاسی را بهانه‌ای برای تنبلی و ضعف خود در امور آموزشی و پژوهشی قرار نمی‌دهد، جنبش دانشجویی و دانشجوی سیاسی انتقاد می‌کند، سکوت نمی‌کند حرف‌ منطقی و مسئولانه می‌زند اما در عین حال فاصله خود را با دشمن نظام و استکبار و طاغوت شفاف و صریح بیان می‌کند تا دشمن نتواند سوء استفاده کند.

وزیر اسبق علوم عنوان کرد: در این نظام باید اینگونه باشد که در حین انتقاد به دولت و حتی انتقاد به نظام بی‌انصافی نباشد، دانشجوی سیاسی با منافع و فتنه‌گر هم پیمان نمی‌شود با اجنبی و دشمن هم پیمان نمی‌شود، ۱۸ تیر به وجود نمی‌آورد یا اجازه نمی‌دهد به نام او ۱۸ تیر بوجود آورند. هرج و مرج ایجاد نمی‌کند، به رئیس جمهور یا هر مقامی در کشور انتقاد می‌کند ولی عکس رئیس‌جمهور را پاره نمی‌کند.

* جنبش دانشجویی فعال به دنبال ارتقای تحلیل سیاسی جامعه است

دانشجو گفت: جنبش دانشجویی فعال در نظام جمهوری اسلامی دشمن شاد کن نمی‌شود، در این نظام جنبش دانشجویی و فعال سیاسی نباید دشمن شاد کن باشد حتی اگر به ارکان نظام انتقاد دارد آن را منطقی دنبال می‌کند ولی به دنبال از نفس انداختن نظام نیست. در مقابل نظام صف‌آرایی نمی‌کند، انتقاد می‌کند اما خلاف اخلاق عمل نمی‌کند. اصول فرهنگی و شئونات دانشگاه را رعایت می‌کند از حاشیه‌سازی دوری می‌کند، به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای است که سطح بینش و تحلیل سیاسی را ارتقا و فهم سیاسی عامه مردم را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: جنبش دانشجویی فعال توانایی تحلیل و تجزیه اتفاقات پیرامون خودش و اتفاقات دنیا را دارد و این را برای مردم بیان می‌کند و به مردم قدرت تحلیل می‌دهد زیرا قسمت مهمی از انحرافات در جامعه نتیجه فقدان تحلیل سیاسی در مردم است، قدرت تحلیل که نباشد مردم فریب بیگانه را می‌خورند و کشور ما و این نظام امروز درگیر جنگ اقتصادی است و از آن بالاتر درگیر جنگ فرهنگی تمام عیار با استکبار و طاغوت است.

* دشمن با تغییر باور یک ملت آن کشور را فتح می‌کند

وزیر اسبق علوم گفت: اگر جامعه نداند که دشمن حمله کرده است (نه اینکه می‌خواهد حمله کند) باید مطمئن باشیم که شکست می‌خوریم و دانشجو و جنبش دانشجویی باید خاک‌ریز دشمن را برای مردم بیان کند، باید خودش بصیرت داشته باشد و در جامعه بصیرت‌افزایی کند. 

دانشجو اظهار داشت: ملتی که از نظر فرهنگی هویت و سبک زندگی‌اش عوض شود و باورها و ارزش‌هایش تغییر کند دشمن آن را فتح کرده است و نیازی به فتح جغرافیایی آن کشور ندارد. بدون آنکه ذره‌ای حمله زمینی داشته باشد آن کشور را فتح کرده است، دشمن این حمله را شروع کرده و این کار را از رفتار و هنجارشکنی‌ها در دانشگاه‌ها شروع کرده،‌ از فیلم و تئاتر و موسیقی و نقاشی و نشر کتاب و شعرهای آنچنانی شروع کرده، برخی هنوز یا خوابند یا خودشان را به خواب زدند. 

وی افزود: جنبش دانشجویی باید آنهایی که خواب هستند را از خواب بیدار کند، آنهایی که خودشان را به خواب زدند هرچقدر داد بزنیم بیدار نمی‌شوند. 

دانشجو با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید ذهن مردم را متوجه اقدامات دشمن کرده و آگاهی بخشی کند، عنوان کرد: فرهنگ به یک معنی برخواسته از اعتقادات است که به باور تبدیل می‌شود و این باور در رفتار و کردار فردی او می‌نشیند و در جامعه اثر می‌گذارد، دشمن به دنبال از بین بردن اعتقادات مردم است، دشمن به دنبال تضعیف گفتمان امام است، دانشجو و جنبش دانشجویی در این نظام باید گفتمان امام را تبیین و تقویت کند. 

وزیر اسبق علوم تصریح کرد: در مجموع جنبش دانشجویی و نظام جمهوری اسلامی که برآمده از اراده ملت است باید دین‌مداری و استکبارستیزی را تبیین و تقویت کند،‌ دعوت به اسلام و تعالیم اسلامی کند، عدالتخواهی و ساده‌زیستی را از مسئولان کشوری بخواهد، بصیرت دشمن شناسی را در جامعه افزایش دهد. 

وی اضافه کرد: دانشجوی فعال سیاسی باید سیاست را خوب بفهمد و سیاست‌بازی را از سیاست‌گری تشخیص دهد و اجازه ندهد که احزاب و افراد از او به عنوان مهمات سیاسی استفاده کنند، اجازه ندهد با منافق و فتنه‌گر و اجنبی هم‌پیمانی صورت بگیرد، اجازه ندهد به نام او ۱۸ تیر صورت بگیرد ضمن اینکه یک جنبش دانشجویی فعال سیاسی خودش را از نظر علمی تقویت می‌کند و در امر پژوهش فعال است تا بتواند با پژوهش‌ و تحقیقات گره از مشکلات مردم کشور باز کند. 

دانشجو گفت: در مجموع ۱۶ آذر باید نماد چنین جنبش دانشجویی و چنین دانشجویانی باشد که برخی به دنبال آن هستند که این مساله را تغییر دهند و به نفع خودشان مصادره کنند یا به نفع استکبار و آمریکا و طاغوت آن را مصادره کنند.

* جنبش دانشجویی کشور در مسیر درست در حرکت است ولی برخی می‌خواهند دانشجویان را از مسیر منحرف کنند

وی گفت: فکر می‌کنم جنبش دانشجویی ما اگر استقلال خود را حفظ کند در مسیر درستی در حال حرکت است، فکر می‌کنم جنبش دانشجویی ما از ۱۲-۱۳ سال پیش مسیر درستی را طی می‌کند و در مسیر درستی در حال حرکت است، به همه آرمان‌ها هنوز نرسیده ولی مسیرش درست است، اما عده‌ای به دنبال انحراف هستند که هم نفوذ می‌کنند هم با کلمات قشنگ و جملات زیبا می خواهند دانشجویان را از مسیر منحرف کنند. 

وزیر اسبق علوم خاطرنشان کرد: دشمن هیچگاه به صراحت نمی‌گوید که من می‌خواهم به شما حمله کنم یا شما را منحرف کنم بلکه در قالب جملات دیگری چه در داخل، نشریات داخلی و فضای مجازی مسیری که جنبش دانشجویی ما به درستی در حال طی کردن آن است را می‌خواهند منحرف کنند.

وی گفت: عده‌ای مسیر درست جنبش دانشجویی را برنمی‌تابند و از هر طریقی می‌خواهند دانشجویان را از مسیر اصلی منحرف کنند. اگر دانشگاهیان، دانشجویان و جنبش دانشجویی و اساتید ما را از مسیر خود منحرف کنند حتما کشور را از مسیر منحرف می‌کنند، کشور زمانی در مسیر درست قرار می‌گیرد که دانشگاه یک دانشگاه اسلامی و درست باشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس