روزنامه

عطش دستیابی به قدرت و بی توجهی به مشکلات و دغدغه های مردم در اصلاح طلبان به حدی گسترش یافته است که تنها پس از ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت دوازدهم؛ این جماعت به دنبال تبرئه خود از دولت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** فشار اصلاح طلبان به جهانگیری برای استعفا؛تَکرار پروژه رحم اجاره ای در دولت دوازدهم

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام با عنوان «خودت را فدا کن» نوشت:

«اگر فرض را بر این بگیریم که آقای اسحاق جهانگیری تصمیمش را گرفته و عزمش را جزم کرده است که در ۱۴۰۰ به عنوان یک نامزد جدی اصلاح طلب وارد انتخابات شود، در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که آیا بودن او در دولت آقای روحانی به نفع معاون اول تمام می شود یا به ضررش؟

من به شخصه معتقدم که بودن آقای جهانگیری در دولت دوازدهم آنچنان به نفع او از جهت رای آوری نخواهد بود. چرا که در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی بنابر دلایلی که برای خود دارم، کارنامه چندان موفقی را برای ایشان پیش بینی نمی کنم. به این دلیل که مرکز ثقل دولت دوم آقای روحانی و بزرگترین مشکلات و چالش هایی که با آن روبرو است به مسائل اقتصادی باز می گردد.از همین رو نوری برای مشاهده موفقیت اقتصادی دولت دوازدهم به چشم نمی خورد. بنابراین چه آقای اسحاق جهانگیری و چه فرد دیگری که در دولت آقای روحانی شریک باشند باید توجه کنند که این شراکت یک سرمایه گذاری سودده و پرمنفعت برای کسی که می خواهد بعدها نامزد ریاست جمهوری شود نخواهد بود، چرا که عدم موفقیت دولت دامن همه را خواهد گرفت و این «همه» شامل آقای اسحاق جهانگیری هم خواهد بود.بنابراین عقل سلیم و منفعت شخصی و سیاسی آقای معاون اول حکم می کند که او کناره بگیرد و شریک در ضرر و زیان های سیاسی دولت دوم آقای روحانی نشود».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین در مطلبی با عنوان «استعفا بده» نوشت:

«در برخی محافل اصلاح طلبی از استراتژی سخن به میان آمده است که در پی اجرای آن بایستی اسحاق جهانگیری از سمت معاون اولی کناره گیری نماید تا جناح چپ بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ دستان پری داشته باشد... شاید اگر رویدادهای ۹ ماه اخیر در پاستور، همچون قطعات یک پازل در کنار هم قرار گیرند، به کارگیری استراتژی استعفا آنچنان پربیراه هم به نظر نرسد. از یک سو اگر دولت دوم حسن روحانی در چهارسال پیش رو نتواند عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد و ناتوان از تحقق وعده هایش باشد. از دیگر سو پس از تشکیل کابینه رفته رفته حضور جهانگیری در محافل عمومی کمرنگ می شد در همین حال تداوم حضور واعظی در اجلاس ها و نشست های گوناگون حاکی از پررنگ شدن نقش او در دولت دوازدهم بود و بنا به تحلیل کنشگران اصلاح طلب، علت کمرنگ شدن حضور جهانگیری، محمود واعظی بوده است».

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز پنجشنبه ۹ آذر :

عطش دستیابی به قدرت و نگاه قبیله ای و بی توجهی به مشکلات و دغدغه های مردم در اصلاح طلبان به حدی گسترش یافته است که تنها پس از ۱۰۰ روز از اغاز به کار دولت دوازدهم، این جماعت با بی مسئولیتی به دنبال تبرئه خود از ناکامی ها و فاصله گذاری با دولت است تا بتواند با این ترفند سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز قوه مجریه را به دست بگیرد.

گفتنی است اصلاح‌طلبان علیرغم تصاحب اکثریت مطلق کرسی‌های کابینه، به دنبال تبرئه خود از ناکامی‌های دولت هستند و از پاسخگویی ذرباره عملکرد و ارائه کارنامه فرار می کنند.

پیش از این «رسول منتجب نیا» گفته بود: «اصلاح‌طلب‌ها نه تنها نباید پاسخگوی عملکرد ریاست جمهوری باشند، بلکه باید به نمایندگی از مردم از رئیس جمهور پرسشگری کنند. مردم این واقعیت را به خوبی دریافتند که اصلاح‌طلبان از شخص روحانی حمایت نکردند بلکه برنامه‌های او را مورد حمایت قرار دادند».

نگاه منفعت طلبانه جریان اصلاح طلب به دولت دوازدهم، واقعیتی انکار ناپذیر است، همچنان که «ابراهیم اصغرزاده»-اسفند ۹۲ - صراحتاً اعلام کرد: «دولت روحانی، رحم اجاره‌ای ماست» و پس از او «عبدالله ناصری» از اعضای حزب منحله مشارکت گفت: «اگر رحم اجاره‌ای دولت، جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد».

نوع رفتار اصلاح‌طلبان با دولت دوازدهم، ادامه راهی است که اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم دنبال کردند و نتیجه آن، ناکارآمدی اقتصادی، بر زمین ماندن بسیاری از وعده‌ها، تحمیل تحریم‌های بیشتر به جای لغو تحریم‌ها و حاشیه‌سازی‌های مصنوعی بود که اتلاف نیروی دولت و هزینه شدن امکانات و ظرفیت‌ها در جاده‌های فرعی را به دنبال داشت.

** ۱۷ ماه از بیکاری فراکسیون امید گذشت،کارنامه خالی است

روزنامه جامعه فردا در یادداشتی با عنوان «کارنامه خالی» نوشت:

«آیا فراکسیون اصلاح طلبان مجلس(فراکسیون امید)، مطالبات اصلاح طلبانه ای را که نمایندگی می کند تاکنون در قالب یک طرح از سوی این فراکسیون به صحن مجلس برده است؟ این پرسشی است که می توان در مقابل اعضای این فراکسیون قرار داد. احتمالا در پاسخ به آن، لکنتی در کار خواهد بود. کارنامه فراکسیون از این نظر پاکِ پاک است...دوره نمایندگی چهارسال یا هزاروچهارصد روز نیست و در مجموع چیزی حدود ۴۰۰ روز مفید است. کافی است اصلاح طلبان هر یکصد روز دو مسئله مهم این کشور را در قالب طرح هایی به مجلس تقدیم کنند. همین می توانست کافی باشد. اما خبری نیست.فراکسیون بی عملی است».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین در مطلبی با عنوان «۱۷ ماه بیکاری فراکسیون امید» نوشت:

«۱۸ ماه از تشکیل مجلس دهم و فراکسیون امید می گذرد...پس از ۱۸ ماه این سوال مطرح است که اعضای فراکسیونی که پیش از انتخابات با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی قدم به میدان رقابت گذاشتند و پیروز شدند چه اقدام جدی ای در مسیر احقاق شعارهایشان انجام داده اند؟ آیا در طول این زمان که تقریبا یک سوم عمر مجلس دهم است، فارغ از جناح بندی های سیاسی، طرحی برای بهترشدن وضعیت زندگی مردم به صحن مجلس رفته است؟ این سوالی است که «جامعه فردا» در نشست خبری دیروز رئیس فراکسیون امید مطرح کرد. محمدرضا عارف در پاسخ به این سوال توپ را به زمین دولت انداخت.به بیان دیگر، فراکسیون امید با وجود تشکیل کمیته های متعدد هنوز هیچ گام بلندی در مسیر تحقق شعارهایش برنداشته است...عملکرد فراکسیون امید در زمینه شناسایی مشکلات اساسی مردم و ارائه راهکار برای آن در قالب طرح، تقریبا هیچ است!».

عناوین اخبار روزنامه جامعه فردا در روز پنجشنبه ۹ آذر :

از ابتدای فعالیت فراکسیون امید مجلس دهم،مواردی همچون «لیست رانتی»،«سلفی حقارت»،«فرانسه گردی»،«زدو بند با وزرا» و...حواشی بسیاری را برای این فراکسیون ایجاد کرده است.

تاکنون چندین بار در خبرها اعلام شده است که فراکسیون امید مجلس دهم، جلسه اضطراری و فوق‌العاده برگزار کرده است. اما نکته مهم علت برگزاری جلسه اضطراری است. برای نمونه یکی از این جلسات پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد با اعتراض به وزیر کشور صورت گرفت.یکی دیگر از جلسات اضطراری نیز پس از دستور دادستانی برای بازداشت محمود صادقی-عضو فراکسیون امید- برگزار شد.نکته قابل تأمل اینجاست که این جلسات «اضطراری» و«فوری» هیچگاه برای مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات عموم جامعه برگزار نشده است!

** اروپایی ها فحاشی می‌کنند، اصلاح‌طلبان غش و ضعف می‌روند!

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «فینال برجامی اروپا با آمریکا» نوشت:

«شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که جبهه ای متحد شامل ۳ کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان برای دفاع از توافق هسته ای شکل گرفته است و نمایندگان این سه کشور با هدف دفاع از برجام و فشار بر مقامات واشنگتن به ایالات متحده سفر کرده اند».

عناوین اخبار روزنامه دنیای اقتصاد در روز پنجشنبه ۹ آذر :

علیرغم ادعای اصلاح طلبان درخصوص ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام، اظهارات مقامات این کشورها نشان می دهد که موضع مشترکی درخصوص ایران میان اروپا و آمریکا وجود دارد.

مقامات دولت ترامپ همصدا با مقامات اروپایی و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده اند که باید محدودیت های برجام دائمی شده و مواردی همچون توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به آن اضافه شود.

در ماههای اخیر مقامات کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ بارها در اظهارات گستاخانه، به قدرت منطقه ای ایران و توان موشکی کشورمان حمله کرده و اظهارات توهین آمیزی بیان کرده اند اما متاسفانه به دلیل بی اهمیت بودن منافع ملی برای اصلاح طلبان، این جماعت در واکنش به این گستاخی ها، برای طرف مقابل غش و ضعف رفته اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    0 29
    مشرق دروغ گو
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    16 0
    اصلاح طلبان در کارنامه دولت شریک هستند.نمیتونن از این مسئولیت شانه خالی کنن
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    14 0
    اصلاح طلبان تشنه قدرت هستند
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    18 0
    تا دیروز میگفتن «تا ۱۴۰۰ با روحانی» حالا دارن فرار به جلو میکنن
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    22 0
    متاسفانه کارنامه دولت در حوزه اقتصادی خیلی ضعیفه
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    13 0
    گفت شرف از که آموختی گفتم از اصلاح طلبان
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    15 0
    این زیبا کلام داره حرف از 1400 میزنه اما خبر از مرگ و قبر و قیامت نداره
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    0 14
    دروغ ننویسید
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      2 0
      اینا که حرف خود اصلاح طلبان هست واقعیت تلخه
  • DE ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    2 3
    البته آفتاب نوشته استعفا بَده یعنی خوب نیست ولی اشتباه چاپی فتح را ضمه کرده و از استعفا بَده , استعفا بِده منتج شده است.البته از خود مقاله آفتاب نمیشود به صحت تیتر پی برد زیرا اصلاح طلبان تا کنون حرفی نزده اند که سر و ته داشته باشد و بنا به جهت باد حال هر بادی باشد موضع گیری مینمایند.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      0 0
      ضمه نیست مجید جان کسره است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس