جلسه علنی مجلس

مجلس دهم در جریان تصویب و لغو تعطیلی روز هشتم ربیع الاول نشان داد که دچار یک دور باطل تصویب و سپس لغو برخی از طرح‌ها شده است که مانند طرح مذکور این دور باطل یکسال بیشتر طول نمی‌کند.

سرویس سیاست مشرق -امیر حمزه نژاد - تعطیلی هشتم ربیع الاول، مصادف با سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) که امسال به محل مناقشه و جنجال برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدل شده، رویه و روند جالب توجهی دارد.

موضوع تعطیلی هشتم ربیع الاول ذیل لایحه «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» به مجلس ارائه شد و روندی را طی کرد تا به تصویب و آماده سازی برای اجرا رسید. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت طرح حذف تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور موافقت کردند و در واقع نمایندگان مجلس دهم درحال لغو طرحی هستند که خود آنرا تصویب کرده بودند.

روند ارائه این طرح تا تصویب آن در مجلس به شرح زیر است:

مجلس نهم در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ادامه رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، هشتم ربیع‌الاول آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی تعیین کرد.[1]

شورای نگهبان به علت اینکه این طرح بار مالی داشته است، آنرا رد می‌کند.

در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، رئیس مجلس بیان می‌کند که این ایراد مرتفع شده زیرا پیش از این شورای نگهبان ایراد اصل 75 (بار مالی) به این لایحه گرفته بود که دولت و آقای روحانی اعلام کردند با این مصوبه موافق هستند لذا اشکال اصل 75 این مصوبه مرتفع می‌شود.[2]

در ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ به‌دنبال موافقت دولت، مجلس نیز با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول موافقت می‌کند. به دلیل تصویب رسمی آن در هیات وزیران ایراد این طرح خود به خود رفع شد و مجلس رسیدگی به این بند الحاقی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را انجام نداد[3].

در اول اسفند سال 1395 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز با بیان اینکه لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد، به ذکر نامه آیت الله جنتی درا ین زمینه پرداخت[4].

در نامه دبیر شورای نگهبان آمده است:‌

«لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.[5]»

در همین رابطه در روز چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ طرح اصلاح تعطیلات رسمی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که نمایندگان خواستار حذف تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول از فهرست تعطیلات کشور بودند و  با ۱۳۴ رای موافق ۲۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس با فوریت طرح حذف تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور موافقت کردند[6].

با این حال به نظرمی‌رسد در مجلس یک دور باطل تصویب و سپس لغو برخی از طرح‌ها وجود دارد که مانند طرح مذکور این دور باطل یکسال بیشتر طول نمی کند. موضوع جالب‌تر این است که خود مجلس دهم در تصویب این طرح دست داشته و حال خود در صدد لغو آن بر آمده و این موضوع سردرگمی خاصی در کشور ایجاد کرده است.

غلامرضا کاتب، عضو هیات رییسه مجلس، روندی که منجر به تعطیلی ۶ آذرماه مصادف با هشتم ربیع الاول شده است را اینگونه تشریح می‌کند:


[1] https://www.isna.ir/news/95021307617

[2] https://www.isna.ir/news/95111006397

[3] https://www.isna.ir/news/95111006304

[4] https://www.isna.ir/news/95120100756

[5] https://www.isna.ir/news/95120100756

[6] https://www.mehrnews.com/news/4151566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    30 2
    خدایا به ما و مملکت ما به خاطر این مجلس و این دولت رحم کن
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    19 1
    اصلاحطلبان بی عقل
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    14 0
    این به اصطلاح اصلاح طلبا کاملا نشون میدن که اسلام رو نمیشناسن.روز هشت ربیع روز شهادت امام حسن عسکری(ع) هست و تا بوده روز نهم جشن گرفته میشده.اگه با این منطق باشه که عزای شهادت هیچ امامی رو(به بهانه آغاز امامت امام بعد از او) نباید برگزار کرد.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    12 3
    خدا راشكر !!خودشون طرح ميدن خودشون تاييد ميكنند و خودشون رد ميكنند!!!با كسي كار نداشته باشند!!دكتر احمدي نژاد جهت حفظ وحدت شيعه و سني طرح سه روزه تعطيلات عيد فطر را داد و همين اقايون مغرضانه رد كردند!!حال اين حضرات هشتم ونهم ربيع را كه سالهاست محل مناقشه سني و شيعه است را تعطيل كردند و بعد فهميدند كار غلطيه!!عجب تدبيري !!
  • محمد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    14 1
    پس نایب رییس مجلس کجا بو دند که می گویند معلوم نیست این طرح چگونه تصویب شده است .
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    14 1
    آخه اگه اینکارو نکنن یه وقت مردم فکر می کنن بیکار نشستن واسه همین امروز یه طرح رو تصویب میکنن و فردا لغوش میکنن
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    0 0
    تعطیلی یعنی چه نمیشه ادم شاد باشه تو اداره یا مدرسه
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    2 1
    به جای اینکه بشین و مشکلات مملکت رو رفع کنن تعطیلی ها رو جابه جا می کنن خدایا خودت به حال این مملکت رحم کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس